načítám data...

Report: MX-5 Cup 2019 - 2. závod Vysoké Mýto

8.6. proběhl ve Vysokém Mýtě druhý závod letošního MX-5 Cupu, kterého se účastnila i redakční MX-5.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Možná jste již četli, že se letos redakční Miata bude účastnit amatérské závodní série určené (nejen) pro piloty Mazdy MX-5. Druhý podnik seriálu se odehrál 8. června na vám jistě dobře známém autodromu ve Vysokém Mýtě.

Úplně první závod se konal na konci května na motokárovém okruhu v Písku, kterého jsem se bohužel vinou pracovních povinností nemohl zúčastnit, prvním ostrým testem pro mě tedy bylo až Mýto. Naplánovaná byla varianta s poslední šikanou – z pravoúhlé zatáčky v nejvyšším bodě okruhu to tedy nebylo rovně dolů, ale ještě přes utaženou vlásenku. Když přijíždíte na parkoviště, z většiny zaplněné různými generacemi MX-5 v různém stádiu úprav, je to vždy speciální pocit. Čekáte lítý boj o sekundy. A ten skutečně nastává… Výsledky pravidelně bývají velice těsné (ale na druhou stranu i s velikými rozdíly mezi zdánlivě visuálně stejnými auty). A protože jsem se MX-5 Cupu již kdysi účastnil, potkávám i spoustu známých stejných tváří. Jen ta jejich auta se od roku 2012 nějak změnila a pořádně zrychlila…

Dopoledne je vždy vyhrazeno testovacím jízdám, což pro mnohé neznamená nic jiného než nezřízené využití volného okruhu. Zejména ve vyšších kategoriích však jde o skutečné tréninkové jízdy, takže po pár kolečkách se žhaví hevery a nastává horečné přezouvání, ladění a vychytávání nedokonalostí. Také jsem se tomu nevyhnul. Na poslední chvíli jsem ještě den před odjezdem ladil geometrii (a kdybych tam nejezdil udělal bych líp) a oba stabilizátory přenastavil „na tvrdo“. Již po pár zatáčkách ale bylo jasno, že auto je až příliš přetáčivé a zadní stabilizátor budu muset dát zpátky do „měkčí“ díry. Organizátorům se každoročně daří pro seriál shánět sponzory – letos jimi jsou Motul, DATO parts a BM Motors, a to mimo jiné znamená i přítomnost „erárního“ sevisního zázemí, takže jsem s povděkem využil zapůjčení profesionálního hydraulického zvedáku.

Hrou na nervy je vždycky počasí. Podle předpovědi mělo být sice občas zataženo, ale příjemných 21°C a sucho. Okolo desáté se však z hůry začla valit voda. A to je to poslední, co si přejete, když máte na discích spoře prořezané semislicky s hodnotou treadwearu 60. K radosti všech, kteří nedisponovali „mokrou“ i „suchou“ sadou pneu, však přeháňka trvala jen chvíli a do začátku měřených jízd ve 12:30 byla stopa vyježděná do sucha. Uff, s Federaly FZ-201 jsem si to za vlhka zkusil a bylo by to leda na několik piruet.

Pro úplnost ještě doplním způsob závodu. Jede se na tři měřená kola s pevným startem a počítá se celkový dosažený čas. A jak to tedy dopadlo? Od dob, co jsem jezdil naposledy, se celé startovní pole o kus zrychlilo.

Kategorie TOURING

Nejslabší třídou je kategorie TOURING, do které mohou pouze Miaty se silničními pneumatikami o treadwearu alespoň 200, jež mohou být vybaveny nižším podvozkem a upravenými periferiemi motoru. Stejně jako v prvním závodě v Písku ovládl svou třídu Jakub Svoboda sedlající NBFL 1.8, dosáhl času 2:57,09. O pouhou jednu desetinu za ním byl dlouholetý ostřílený matador Šimon Vaculín (také ten zopakoval umístění z Písku), který chybějící výkon svého NB 1.6 nahrazuje tradičně řidičskými kvalitami. Třetí skončil Martin Lešetický v červeném NA 1.6 a čase 2:58,69.

1. Jakub Svoboda:   2:57,09 (nejlepší kolo 57,77) NBFL 1.8
2. Šimon Vaculín:     2:57,19 (nejlepší kolo 57,78) NB 1.6
3. Martin Lešetický:  2:58,69 (nejlepší kolo 58,51) NA 1.6

Kategorie RACING

Prostřední úrovní je kategorie Racing. V ní už mohou startovat více upravená auta s jinými diferenciály a stálými převody, úpravami motoru (mimo přeplňování), a jakýmikoli pneumatikami s homologací pro silniční provoz. Prakticky celé startovní pole tedy obouvá lepidla jako R888, FZ-201 apod. Do kategorie Racing jsou kvůli znatelné výkonové převaze automaticky řazeny všechny Miaty NC 2.0 a ND 2.0. O účast ve třídě Racing, kam by moje Mazda dobře zapadala, jsem se připravil vlastní blbostí, kdy jsem nevědomky zakoupil sadu pneu, které o 1 cm překračují limit šířky pneumatik pro tuto kategorii. Vyhrál Vojta Krokl, který krásně demonstroval, jak rychlá umí být nová ND, ještě navíc se sníženým podvozkem, ale opět to bylo jen o jedinou destinu, kterou najel na druhého Honzu Masopust ve značně poladěném NA. Schopnosti poslední generace Miaty potvrdil třetí příčkou Jirka Přikryl v dá se říci sériové ND RF 2.0, jen obuté na lepivých Toyo R888. Tahle trojice, jen v opačném pořadí, obsadila stupně vítězů i při prvním závodu v Písku.

1. Vojta Krokl:       2:48,23 (nejlepší kolo 54,96) ND 2.0
2. Jan Masopust:      2:48,32 (nejlepší kolo 55,01) NA 1.8
3. Jiří Přikryl:            2:49,31 (nejlepší kolo 55,30) ND 2.0

Kategorie ULTIMATE

Nejvyšší kategorii představuje třída ultimate, kam spadají všechny ty přeplňované bestie nebo již léta známý Superlight rodiny Švaňků. A taky moje téměř sériová běloba s pneumatikami o šíři 215. Bez ambicí, za to s velikou dávkou motivace, jsem první závod proti stopkám po mnoha letech krásně zvoral. Obzvlášť v prvním kole jsem nepovedeným rozjezdem, chybou při řazení a přemotivovanými průjezdy nechal minimálně 2 sekundy. Stačilo to sice na 4. místo ve třídě, ale to jen díky absenci dvou velkých favoritů a navíc s uctivým odstupem od první trojice. První místo suverénně uzmul Jindra Vít, jehož NB s coldside kompresorem krmenná E85 má výkon vysoko přes 200 koní. Druhý dojel se znatelnou ztrátou Honza Strnad s NB 1.8 turbo a získal tak cenný skalp superlightu NA 1.6 pilotovaného Michalem Švaňkem.

1. Jindřích Vít:          2:39,98 (nejlepší kolo 52,19) NB 1.8K
2. Jan Strnad:          2:43,23 (nejlepší kolo 53,08) NB 1.8T
3. Michal Švaněk:     2:45,21 (nejlepší kolo 53,68) NA 1.6 superlight

Kategorie OPEN

MX-5 Cupu se lze účastnit i jiným vozem než Miatou. V tom případě je startující zařazen do třídy Open a s pravděpodobností hraničící s jistotou to znamená, že se vždycky bude z povzdálí dívat, jak si to o první místo rozdává otec a syn Křečkovi (s našim redkačním Hamsterem nic společného nemají) a ze třetí pozice to jistí Jirka Roith. Schopnosti splašených trubek jsou (nejen) na malých okruzích natolik extraordinérní, že si nikdo jiný tak říkajíc ani nečuchne. A toto Mýto nebylo výjimkou. A zavřete si pusu, až si budete číst ty časy

1. Jakub Křeček:      2:25,68 (nejlepší kolo 47,55) Caterham CSR500
2. Martin Křeček:      2:26,29 (nejlepší kolo 47,48) Caterham CSR500
3. Jiří Roith:              2:33,04 (nejlepší kolo 49,97) Caterham CSR175

Příští závod se jede už 13. července opět v Písku a já se budu snažit vylepšit mizerný výsledek z Mýta.

Photo credit: Jiří Fišer, Petr Sehnal a Matyáš Horváth

Kompletní výsledky ZDE

Kompletní fotogalerie ZDE

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

wdave_t
18. června 2019, 22:29
0

Koukám na komplet výsledky a nějakej pán tam ve Škodě 105L dal na prdel BMW M3, Speedsteru Turbo a slušný porci Miat :D To si asi za rámeček nedají :D

To měl LS swap nebo co?

reagovat
Tomino
18. června 2019, 23:10
2

Škoda 105 je totiž znamý okruhový drtič, proto taky jednu mám :D

Veet
18. června 2019, 23:15
0

Žádný LS swap neměl, pouze dobré obutí a hlavně řidičský um :)

beastar
19. června 2019, 13:17
2

Tak určitě to byla úplně sériová 105l po dědovy přímo ze stodoly na kvalitních vraníkách. A řídil to Schummi v tajnosti abychom nevěděli že je zdravej a závodí.

Raspby
19. června 2019, 08:00
0

Já bych si takhle chtěl zase zkusit Amater Cup...ale musím bohužel nejdřív jezdit :( . Jinak gratulace, čas 56 je myslím velmi slušnej na to, že je to seriové NC jen s pneu. I když ty zrovna v Mýtě udělají asi fakt hodně.

reagovat
Vavris Vavrisovic
19. června 2019, 10:15
0

Slušné to není - nejlepší kolo dle RaceChrono jsem měl 54,98, vypočítané optimální 54,22 :D

Raspby
19. června 2019, 10:44
0

S tou šikanou druhou? To je super...sám jsem zvědavej, kolik udělají pneu, ale na šlupkách jsem byl rád, že bez šíkan jsem dal nějakých 57,4....a to bylo na podzim, kdy byla relativně zima, tudíž se ty pneu tak nepřehřívaly---v těchto letních teplotách byl to určitě nedal....

ToMyx
19. června 2019, 12:41
0

Návraty a začátky jsou těžké, přemotivovanost je mrcha. Ale ono se to všechno podá, hlavně, že auto drží a je vcelku ;-)
když jsem poprvé četl ty časy kolem 55 sekund a méně, říkal jsem si, že to musí být hodně rychlá jízda. U časů pod 50 a ještě s šikanou za kopcem mi to hlava už vážně nebere. Až teď jsem jí zavřel, byla dokořán :-D

reagovat
Veet
19. června 2019, 13:32
2

A motokáry to jezdí za 42 vteřin, což je teprve mazec. Já mám rekord 46 a i u toho se člověk pěkně zapotí, dát si to pak s Mazdou za 52 je jak zpomalený film :)


BubaaCZek
19. června 2019, 14:10
0

Ty !
To myslim tak staci :D

BubaaCZek
19. června 2019, 14:11
1

číču to evidentne nechce zobrazit :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem