načítám data...

MG EHS: Velká očekávání

O čínských autech zaplavujících evropský trh se všude píše už hezkou řádku let. Teď je tu ale MG a myslí to vážně. Bude to stačit?

zobrazit celou galeriiFoto:   Redakce Autíčkáře

Pokud vám unikla celá ta historie, potom slyšte – značka MG (Morris Garages) vznikla ve Velké Británii roku 1924 a postupem času se stala synonymem pro specifický typ automobilu – britský roadster. To byla taková ta malá lehká otevřená auta, zábava na kolech v nejryzejší formě. Potom ale přišla globalizace. Britský průmysl ukolébaný stabilní poptávkou domácího trhu a experimentující s levicovými praktikami byl pro světové hráče slabým soupeřem. A tak se stalo, že pravý britský roadster dnes ve velkém vyrábí jen japonská Mazda a značky jako MG, Austin-Healey či Rover už zkrátka neexistují. Tedy až donedávna neexistovaly. 

Foto: MG

Když totiž Rover (který v posledních letech své existence používal MG jako svou sportovní divizi) zavíral továrny, šlo zrovna kolem pár Číňanů. Ti se zeptali, zda by si mohli vzít logo MG s sebou na památku. A protože to už bylo všem v Roveru jedno, výměnou za nějaký drobný obnos jim ho dali. To se stalo někdy kolem roku 2007. A dnes? Dnes tu máme návrat britské legendy! Alespoň tak o tom mluví propagační materiály značky dravě se hrnoucí na náš trh. Všude loga MG, britské vlajky a podtitul ‘Since 1924’ odkazující na slavnou historii, jejímž vyvrcholením je současná modelová nabídka.

Foto: Autíčkář.cz

Akorát že vůbec. To, co tu stojí před námi, je ryze čínské auto a s původní továrnou MG a jejím vývojovým týmem jej nepojí nic než jméno a logo. Koncern Shanghai Automobile Industry Corporation (SAIC) skutečně vlastní všechna práva na značku MG a může s ní tedy nakládat, jak sám uzná za vhodné. Zda to dělá správně, to už nechám na vás.

Foto: Autíčkář.cz

Nechme ale už stranou značku a pojďme se podívat na samotné auto. Zde před vámi stojí vrchol nabídky, plug-in hybridní SUV MG EHS. Zřete! Rovnou říkám, že auto nevypadá vůbec zle. Už jsem několik čínských aut viděl a vždy to byla taková slátanina čehosi s čímsi a celé to bylo disproporční a nehezké. Tohle o MG říci nemohu. Ano, pořád tu nenajdeme nic moc originálního, příď nápadně připomíná některé Mazdy, záď ve mně zas evokuje BMW, ale o vyložený plagiát tu rozhodně nejde. Spíš vidím snahu zalíbit se evropskému zákazníkovi. Především už to ale celé dohromady ladí, proporce nejsou ustřelené žádným směrem a dokonce bych se nebál MG nazvat pohledným SUV.

Foto: Autíčkář.cz

S kvalitou provedení také nemám problém. Ne, auto není dokonalé, spáry karoserie nejsou při bližším zkoumání úplně rovné, lak na plastových dílech neladí úplně stoprocentně s tím na plechu, ale to jsou opravdu drobnosti, nad kterými bych mávnul rukou i u dražších aut. Příjemné je provedení dveří, které zasahují i přes práh, takže se při nastupování neušpiníte, nepříjemné je zase elektrické víko kufru, jehož maximální výšku otevření si sice můžete nastavit, ani nejvyšší poloha ale není dost vysoko a čas od času vaše hlava pozná tvrdost čínské oceli.

Foto: Autíčkář.cz

První dojem z interiéru zcela odpovídá tomu, co již naznačil exteriér. Něco vypůjčené z Mazdy a něco z BMW najdeme i tady, konstruktéři se ale ještě více snažili zavděčit evropskému vkusu a nadělili kabině tolik měkčených plastů a hodnotně vypadajících materiálů, kolik jen našli. Nezbývá, než smeknout, všechno je tu provedeno precizně. Zároveň však kabina odhaluje i první přešlapy. 

Foto: Autíčkář.cz

Třeba taková sedadla. Sama o sobě vypadají vážně dobře, jsou z pravé kůže a mají sportovní tvar, ale nesedí se v nich moc dobře. Ideální polohu jsem hledal prakticky celý týden a stejně jsem ji nenašel, moc nepomáhá ani omezený rozsah nastavení volantu. Sedák je i v nejnižší poloze poměrně vysoko a to ještě prohlubuje asi nejzásadnější problém, který jsem v kabině MG měl – totiž výhled vpřed. Jasně, jsem dosti rozměrný gentleman, takže u mě je ten problém výraznější, ale menší postavy si stěžovaly na totéž. Vnitřní zpětná zrcátko a celý box senzorů nad ním je zkrátka příliš nízko. V mém případě je dokonce tak moc pod úrovní očí, že mi mezi hranou kapoty a zrcátkem zbývá sotva malý proužek výhledu. Kvůli tomu z MG prakticky není vidět vpravo vpřed. 

Foto: Autíčkář.cz

Výbava MG EHS je štědrá. I v testované vyšší ze dvou výbav se tu bavíme o jednom z nejlevnějších plug-in hybridů na našem trhu, přitom je zde funkcí opravdu hodně. Nečekejte ale podobnou nálož, jako když na náš trh dravě vtrhla korejská produkce a nabízela prakticky všechno, co tehdy bylo možné do auta dát. Hi-tech věci jako LED matrix světla, ventilovaná sedadla, vyhřívaný volant či třeba bezdrátovou nabíječku a bezdrátový CarPlay vám MG nenabídne ani za příplatek. I tak tu toho ale najdete docela dost. Třeba kompletní systém jízdních asistentů, který mi připravil malé překvapení. Zatímco samotný tempomat funguje tak nějak plus minus, systém udržování v pruhu a adaptivní funkce tempomatu nemají chybu.

Foto: Autíčkář.cz

Většina funkcí MG je integrovaná do radiomapy ovládané přes dotykovou obrazovku, které sekunduje plně digitální přístrojový štít. A tady mám dvě dobré a jednu špatnou zprávu. Začnu těmi dobrými – tou první je přehlednost systému. Pro základní funkce (domovská obrazovka, nastavení auta a klimatizace) jsou tu fyzická tlačítka, samotná menu a podmenu mají logické členění, a přestože je toho tu opravdu dost, neztratíte se.

Foto: Autíčkář.cz

Druhým pozitivem je samotná šíře možností, kterou radiomapa nabízí. Nastavit se tu dá lecos. MG umí zobrazit snad největší množství informací, jaké jsem kdy viděl. Zatímco z hybridů pozvolna mizí otáčkoměr, v MG si můžete zobrazit nejen otáčky spalovacího motoru, ale i elektromotoru. A potom jsou tu údaje jako tlak i teplota jednotlivých pneumatik. Nastavit se dají další bizarnosti – například ambientní osvětlení umí nejen mít jakoukoli z barev duhy, ale i pulzovat. Trochu mi to připomíná levné devadesátkové čínské hi-fi věže, které sice neměly nejčistší zvuk, doháněly to ale barvičkami a grafy, světýlky a absurdním počtem čudlíků.

Foto: Autíčkář.cz

A tím se dostávám ke špatné zprávě, analogie s levnou hi-fi věží totiž sedí beze zbytku. Radiomapa je pomalá, jednotlivé stránky se načítají dlouho a i rutinní úkon jako zapnutí vyhřívání sedadel prostě trvá, ačkoli přesně víte, kde jej hledat. Parkovací kamera sice nabízí efektní 3D zobrazení, kvalita obrazu je ale špatná a celé slavné 3D zobrazení je tak v praxi nepoužitelné. Za kameru jsem byl přesto nakonec rád, i parkovací senzory totiž trpí jistým zpožděním a někdy vás informují spíš o tom, jak daleko překážka byla před pár vteřinami, než jak daleko je teď. MG překvapí i nepřeberným množstvím varovných hlášení, po nastartování vás například upozorní, že kola nejsou rovně. Trochu mrzuté je, že tato varovná hlášení se dožadují pozornosti i tím, že paralyzují celý systém. Tak jsem například ráno při odmrazování zaparkovaného vozu zjistil, že při otevřených dveřích nelze zapnout vyhřívání zadního okna. Protože proto.

Foto: Autíčkář.cz

Místa v interiéru je dost, ani na zadním sedadle jsem nedostatkem prostoru netrpěl. Také zavazadlový prostor je dostatečný. Od rodinného auta bych ale očekával nějaké ty praktické vychytávky a zde nenajdete vůbec nic. Není tu ani jediné oko v podlaze k uchycení nákladu, o nějakých háčcích na tašky či kapsách na drobné předměty ani nemluvě. Jediným prostorem navíc je prolis pod podlážkou, kam se tak akorát vejde nabíjecí kabel. Aspoň něco.

Foto: Autíčkář.cz

Pojďme nahodit strojovnu. Motor naskakuje ihned a docela potichu. Přeplňovaná patnáctistovka s původem od GM o výkonu 119 kW je v modelu EHS doplněna o dalších 90 kW elektromotoru. Celkový výkon systému MG uvádí 190 kW (258 koní) a celá tato síla směřuje na přední kola skrz automatickou převodovku. Ta má celých deset rychlostních stupňů, jen šest je ale určeno zážehové jednotce, čtyři zbývají na elektromotor. Jak to celé funguje? Ani tady není verdikt jednoznačný. 

Foto: Autíčkář.cz

Výkon tu je, o to netřeba mít obavu. Na zašlápnutí plynu do podlahy reaguje auto solidní akcelerací, díky které bude předjíždění hračka. Elektromotor pomáhá ‘spalováku’ tam, kde je potřeba, auto tak reaguje plynule a táhne neúnavně pořád. Onen desetistupňový zázrak techniky ale umí zazlobit. Jeho reakce jsou někdy trochu váhavé, k tomu se ještě dostaneme. Po většinu času funguje dobře, ale jakmile jej zastihnete nepřipravený, dokáže zazmatkovat a potom i nepříjemně kopnout. Pokud tyto momenty chcete omezit na minimum, je dobré nenechat baterii úplně vybít. K tomu slouží dva režimy palubního systému – stačí jeden z nich aktivovat, pokud se vydáváte na delší cestu, a baterie si udrží alespoň nějakou kapacitu (či se dokonce bude jízdou mírně dobíjet).

Podvozek MG EHS mi svým pojetím vlastně vyhovuje. K rodinnému SUV podle mě patří spíše houpavé pohodlí, než nějaké tvrdé sportovní náčiní. Zajímavé je, že přestože drobné nedostatky našich cest jsou v kabině cítit (sice tlumeně, ale jsou), opravdový kráter uprostřed asfaltu EHS vyžehlí, jako by tam ani nebyl. S jízdními vlastnostmi je to ale o něco horší. 

Foto: Autíčkář.cz

Auto je nedotáčivé, nějaké ostřejší tempo nemá příliš rádo a do zatáček se mu vyloženě nechce. Jakmile se trochu rozvášníte, přední kola mají potíž najít grip. Příliš nepomáhá ani ospalá reakce převodovky, kvůli které není úplně snadné vychytat rozjezd tak, aby byl svižný, ale zároveň plynulý a bez protáčení kol. V takovém případě totiž přichází na řadu stabilizace a to nechcete. Systém působí jako slavné tlačítko AZ-5, všechno se ihned zastaví, a dokud nebude situace opět plně pod kontrolou, nejede se nikam. Příliš dobré nejsou ani brzdy, jejich chod je gumový a v moderních autech už jsme si zvykli na razantnější reakci brzdné soustavy. Aby to však nevyznělo úplně kriticky – pokud budete auto používat ke klidné přepravě rodiny, ke které je ostatně z podstaty věci určené, zásadní problém mít nebudete. Sice si řízení ani v takovém poklidném módu moc neužijete, ale do cíle vás MG doveze.

Foto: Autíčkář.cz

A jak je na tom MG EHS s ekonomikou provozu? Jako u všech hybridů tu hodně záleží na používání auta. Udávaná spotřeba není nereálná, ale zároveň je nicneříkající. MG dokáže na jedno nabití ujet něco přes 40 kilometrů jen na elektřinu, přičemž EV mód tu díky poměrně slušnému výkonu elektromotoru nemá problém ani s dálničním tempem a spalovací motor přijde ke slovu jen při skutečně razantnějším zrychlení. V EV módu tedy MG funguje se spotřebou 0, v režimu, kdy jízdou dobíjíte baterii, si dokáže vzít i deset litrů. A při běžném užívání potom cokoli mezi tím. Bez dobíjení ze sítě a při běžném provozu počítejte se spotřebou pod osm litrů na sto kilometrů. Více se o spotřebě již rozepsal kolega Lukáš ve svém testu MG EHS, je tedy zbytečné se opakovat.

Foto: Autíčkář.cz

Ještě se pozastavím u nabídky verzí. K dispozici je celkem osm konfigurací auta – čtyři odstíny laku a dvě úrovně výbavy. A to je všechno. Jeden design kol, jedna barva interiéru, žádné volitelná výbava, nic. Jak už jsem uvedl, výbava samotná je poměrně štědrá, nic podstatného vám tu chybět nebude, ale pokud byste si chtěli vyhrát s konfigurátorem a poskládat si auto k obrazu svému, u MG vám pšenka nepokvete.

 

Verdikt

Už tolikrát jsem slyšel, že čínské značky rozvíří stojatou vodu evropských automobilek a provětrají zatuchlé showroomy. A s příchodem MG se tyto zprávy objevily znovu. Pravdou je, že si SAIC dala velmi záležet, aby postavila co nejvíce evropské auto. Kvalitní materiály, značka se zavedenou historií, líbivé tvary a spousta výbavy, to je recept na auto pro evropský trh. Tady se ale ukazuje úděl recenzí, jako jsou i naše na Autíčkář.cz – na papíře MG vypadá na jasnou výhru a leckdo by mohl říci, že to má evropská či dokonce domácí konkurence spočítané. Realita ale může být komplikovanější.

Foto: Autíčkář.cz

MG EHS není evropské či ‘západní’ auto. Mnohé detaily zkrátka nejsou dotažené a v oblasti finálního naladění má před sebou Čína pořád ještě kus cesty. Bojovat tak musí poměrem ceny a výkonu, což je koneckonců cesta, kterou se MG vydalo. Levnější plug-in hybrid na našem trhu zkrátka nekoupíte. Otázkou však zůstává, zda je cenový náskok dostatečný. Třeba Mitsubishi Eclipse PHEV není cenou příliš vzdálený a nabídne sice nižší výkon, ale zároveň i pohon všech kol.

Podtrženo a sečteno – MG EHS má co nabídnout a svého zákazníka si jistě najde, na onu tolikrát slibovanou čínskou automobilovou revoluci si ale musíme asi ještě chvíli počkat.

 

Technické parametry

Pohon: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1490 cm + elektromotor
Výkon motorů: 119 kW (162 k) v 5500 ot./min + 90 kW (122 k) v 3700 ot./min
Točivý moment motorů: 250 Nm v 1 700 – 4300 ot./min + 230 Nm v 500 – 3700 ot./min
Celkový výkon: 190 kW (258 k) a 370 Nm 
Převodovka: automatická převodovka EDU druhé generace
Rozměry: 4574 × 1876 × 1685 mm
Provozní hmotnost: 1775 kg 
Maximální rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,9 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 1,8 l/100 km
Spotřeba v testu: 7,6 l/100 km
Cena (MG EHS Exclusive): 996.940 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

je
jerry
10. února 2023, 09:34
8

V hlavě maje svět naruby, kdy Mustang jezdí na baterky a MG už není roadster, jsem čekal alespoň tu slibovanou čínskou láci a na konci zjistím, že to stojí milion. Teď už chybí jen Ferrari na klíček:-)))

reagovat
ro
rock
10. února 2023, 10:18
0

Takže auto, který není drahý, ale není ani extrémně levný a který bude uživatele denně s... štvát přehršlí drobných nedomyšleností nebo odfláknutých detailů.
Asi bych sáhl po něčem osvědčenějším, byť třeba bez hybridu.

reagovat
S.
S.h.I.t.
10. února 2023, 10:55
5

Ten pohled skrz predni okno, kde hromadu mista zabiraj isenzory a zrcatko a neni poradne videt doprava me vyslovene desi. Tohle fakt projde homologaci a je v poradku?

reagovat
Bavoraczech
16. února 2023, 12:11
0

Pro Číňana, který má v průměru o 25 cm menší výšku než Evropan jo. Jsi-li 180cm+, máš smolíka...

kotzitzaq
10. února 2023, 11:05
0

Také zatím nevidím nějaké zásadní ohrožení zavedených značek ze strany MG. Kdo bude mít částku okolo milionu, nebude chtít jít do Číny. Takže teoreticky by mohli uspět s nejlevnějším základem, který představuje MG ZS s nejedoucí atmosférou 1,5 za necelých 450 tisíc. Jenže pokud půjdu k Hyundai, mám za stejnou cenu rozumně vybavený kombík s o chlup lepší ATM 1,5. O nějakých 30.000 CZK výše u Kie koupím hatchback s 1,5T a 160 koníky a i u "domácí" značky, která je aktuálně vnímána jako poměrně sebevědomá v cenotvorbě, mám za podobnou cenu základně vybavenou Scalu (případně o dvacítku výše bude Kamiq, pokud budu z absolutně iracionálního důvodu požadovat crossover). A věřím, že nějakou obdobnou alternativu najdu i u jiných značek, které třeba nejsou úžasné, ale věřím jim pořád o něco víc. Nebudou mít sice tolik moderních asistentů, ale dle novinářských testů v MG stejně nějak úžasně nefungují (a já osobně při startu 90% z nich vypínám). Takže pořád nevidím argument, který by měl zákazníky hnát hromadně do autosalónů MG.

reagovat
ro
rock
10. února 2023, 12:29
0

To ZS se u nás v ulici někdy na podzim objevilo. Má to důchodce na neděli, ve všední den jezdí s VW Lupo. I venkov modernizuje...

Sa
Sato
10. února 2023, 12:36
1

dedek komunista alebo len ignorant?

HeavySmoker
10. února 2023, 13:05
0

Problém je že MG nemôže predávať len low-end. Keď prekročia 10 tisíc kusov na Európskom trhu, budú podliehať flotilovým emisným štandardom. To bude moment keď im ten zázrak zdražie o ďalších 150 tisíc Kč ak to bude ich hlavný predajný artikel. Musia nájsť cestu ako predávať hybridy, plug-in hybridy a čisté EV, kde cenové rozdiely + - 50 tisíc už nie sú tak podstatné. Naopak, ušetrených 50 tisíc sa zmení na čistú stratu pri ďalšom predaji kvôli zostatkovej hodnote. Preto na Západe kde je populárny PCP leasing nemajú šancu, bude to mesačne stáť viac než konkurencia a to nestrpí ani firma ani privátny kupujúci.

ro
rock
10. února 2023, 15:00
0

Sato:
znám ho jenom od vidění a že se zdravíme na ulici, ale pravděpodobně obojí :-)

Bavoraczech
16. února 2023, 12:12
0

Zajímalo by mě přímé srovnání se Ssangyoungem...

beastar
10. února 2023, 12:48
1

V první řadě musím pochválit Honzu za profesionální a veskrze podrobnou recenzi. Četlo se to výborně. Myslím že i různé tipy z užívání kdekomu pomůžou. Před tím než by to chtělo případně koupit.

Po celou dobu čtení a popisu. Sem měl v hlavě to co je řečeno na konci. Velká část verdiktu je i můj názor. Snaha byla skutečně je to equal konkurence. Lidé kteří přemýšlí v první řadě jinak než image, auta atd. Pro ty to může být cesta. Jinak spousta věcí dává rozum. Ta auta jsou vyvinutá v jiném prostředí s jiným mindsetem. Přesně proto bývali Korejci v začátcích taky nesnesitelné krámy s odporným designem. Třeba sedadla. Pro průměrného Číňana budou možná dobrá. Potom bude mít i slušný výhled vpravo. Celkově systém infotainmentu atd. Tam mě nepřekvapilo že to není příliš na úrovni. A tak dále ale to bych se opakoval. Navíc ani ta cena není nijak strhující. Plus pro někoho může být problém ta malá konfigurovatelnost auta a barev. Umím si to dobře představit tam, kde se využije kombo hybrid a nové auto. Případně jako služební auto pro různé zásahy, obecní policii, silniční asistenci. To že to je jen přední náhon je také dost limitní. 10g převodovka vlastně potom ani nemůže fungovat moc dobře ze samé podstaty věcí. Takže ano, ale revoluce se nekoná. A v jiném nastavení světa. Právě před tou velkou globalizací. Tak bychom jim to tak zatížili clem, že by to bylo i cenově bez nároku na úspěch.

Možná to jednou přijde. Asi s nástupem levných EV co dokážou splnit Evropské předpisy. To může být ale klidně deset let.

reagovat
Initial C
10. února 2023, 21:49
0

Možná to prijde uz s MG4 - Top gear dal 9/10, jako jedno z pozitiv je zustatkova hodnota a tedy levne PCP zminene vyse, auto nevypada spatne (zvenku, vevnitr je dost sileny displej za volantem) a jezdi pry vic nez slusne… https://www.topgear.com/car-reviews/mg-motor-uk/mg4

Bavoraczech
16. února 2023, 12:19
0

Koupil jsem si před nedávnem do žabožrouta velké rádio s Androidem a navi... Mám podezření, že jej dělali ti samí soudruzi, kteří pracovali na MG. Hromada funkcí, pěkná grafika, trochu pomalejší reakce, ale hlavně v zimě neustálá nasrávací hláška o "ice on road", která zablokuje displej snad na 10 vteřin a jediná šance jak se jí zbavit dřív je odklepnutí. Je zajímavé, že v setupu si můžu vypnout hlášení snad všeho včetně ovládání klimatizace, ale tuto jedinou hlášku ne. Na druhou stranu tam šly bez problémů jako navigace nainstalovat a nastavit Mapy.cz., jenže k čemu to v zimě je, když jsou na každé křižovatce překryté hláškou o nebezpečí náledí...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ  2004
Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Ford Expedition EL Limited 2013
Ford Expedition EL Limited

2013 rok výroby
305 koní výkon
5 400 ccm objem

Chevrolet Camaro Chevrolet Camaro 3,8 V6 2003
Chevrolet Camaro Chevrolet Camaro 3,8 V6

2003 rok výroby
190 koní výkon
3 791 ccm objem