načítám data...

Mercedes SL600: Ideál úspěšného muže

Mezi automobilkami existuje mnoho zvučných jmen, přesto je tu několik takových, která ční nad všemi ostatními. A mezi ně nade vší pochybnost patří Mercedes-Benz.

zobrazit celou galeriiHistorie: Mercedes SL600: Ideál úspěšného muže

Postupem času se z Mercedesu stala jedna z nejcennějších značek na světě. Jak se to stalo? Bohatou historii má mnoho automobilek, mnohé vyrábí charizmatičtější, rychlejší či komfortnější vozy. Výrobní program Mercedesu dnes zahrnuje všechno možné od malých hatchbacků po limuzíny, dodávky i nákladní auta. Přesto když se řekne luxusní auto, většině lidí na planetě se vybaví právě logo Mercedes-Benz. A toto nemá na svědomí žádné velké SUV, dokonce ani legendární nezničitelné sedany W123 a W124. Ne, tím, co z Mercedesu udělalo ikonu, jsou auta jako Mercedes SL.

Některým z vás možná neuniklo, že nejsem tak docela fanouškem třícípé hvězdy. Aura okolo celé značky mi připadá mnohdy už trochu přehnaná. Ale věřte nebo nevěřte, i já mám své oblíbené Mercedesy. A potom je tu jeden zvláštní, speciální, výjimečný. Mercedes, který bych si opravdu přál vlastnit. Mercedes SL600 s kódovým označením R129. 

Fanoušci Mercedesů již tradičně dávají některým svým oblíbeným modelům přezdívky. Nikdy jsem nepochopil, proč vybírají tak ošklivé přezdívky, když mluví o autech, která mají rádi nade vše. Takže tu máme mamuta, masařku, piáno a další – to nezní příliš lichotivě. I R129 dostala svou přezdívku, říká se jí žehlička. No dejme tomu, mohlo to dopadnout i hůř, třeba jako u předchůdce z šedesátých let – neskutečně štíhlému a na první pohled lehkonohému roadsteru se říká pagoda. 

Ale zpět k R129. Byla to již čtvrtá generace Mercedesu SL (Sport Leicht) , luxusního, avšak ne opulentního roadsteru. A to je vlastně to, proč mám SL tolik rád. Mnohdy se za vrchol nabídky značky považuje limuzína třídy S - ten velký Mercedes. Roadster SL není tak nápadný, přitom je to však právě tohle auto, které nabízí ten pravý pocit majitelů jachty zakotvené na Riviéře. Jsou tu všechny myslitelné technologie a vychytávky, jaké najdete i v oněch limuzínách, jen jsou tu zakomponovány do štíhlého elegantního těla a s otevřeným nebem nad hlavou.

R129 přišla na trh v roce 1989 a byla fantastická. Nebyl to jen tak nějaký roadster. Nebyl to ani jen tak nějaký Mercedes. U dealera měl každý zájemce o SL zvláštní servis, ke každému autu automobilka dodával standardně i hliníkový hardtop nebo na míru šitou plachtu. A to byla jen špička ledovce. 

Mercedes SL generace R129 byl postaven na zkrácené platformě modelu W124, dostal však celou řadu technologických novinek a vychytávek. Jednou z nich byly například aktivní tlumiče ADS (Adaptive Damping System), je tu elektrické ovládání úplně všeho (vážně, i vnitřní zpětné zrcátko je ovládané motorky) a ze všeho přímo sálá solidnost. Dveře i kapota se zavírají s tím správným hutným klapnutím, střecha se pohybuje hladce, všechna tlačítka, ač plastově plastová, mají tuhý přesný chod, nikde žádná vůle.

Tuhost celého vozu je přímo příkladná, důraz byl kladen i na bezpečnost. Aby však ochranné prvky nenarušovaly čisté linie roadsteru, které mu nadělil Bruno Sacco, je bezpečnostní rám ukrytý za sedadly a až v případě, kdy hrozí převrácení vozu, se bleskurychle (výrobce udává 0,3 vteřiny) vztyčí.  

A když už jsme u té techniky, měli bychom se podívat pod kapotu. Pod dlouhou přední kapotou s tradičním mercedesím vyklápěním ve dvou stupních (buď normálně nebo prakticky kolmo vzhůru pro snadný přístup k motoru) se v průběhu let vystřídalo hned několik pohonných jednotek, v zásadě tu ale byly vždycky tři. Základ tvořil řadový a později vidlicový šestiválec nabízený hned v několika variantách, nad ním v nabídce stála klasika všech správných Mercedesů, pětilitrový osmiválec. Přestože osmiválec disponoval velmi hezkým stádem 325 koní, tím pravým motorem pro SL byla jiná strojovna. 

Špičkové auto si zaslouží špičkový motor. A ten SL600 měl. Šestilitrový vidlicový dvanáctiválec, král všech motorů, nabízel téměř 400 koní a především naprosto sametový chod. A teď to nechápejte jako nějaké přehnané vyjádření. Já vím, jak to bývá, občas, když nás něco překvapí, máme tendence trochu přehánět a psát o jízdě jako po kolejích a podobné nesmysly, ale tentokrát ne. SL600 byl při volnoběhu tak tichý, že jste na běžné ulici neměli šanci poznat, že je auto nastartované. Žádný zvuk, žádné vibrace, nic. Na sání na vrchu nastartovaného mercedesího dvanáctiválce jste mohli postavit pětikorunu na hranu a ona se tam udržela. Vážně, bez legrace.

Jemný chod motoru spolu se stejně jemným automatem a celkovým naladěním auta byl neskutečně příjemný, díky adaptivním tlumičům a velmi chytře navrženému víceprvkovému zavěšení zadní nápravy se ale z pohodového cruiseru mohl lusknutím prstu stát dravec. Ani potom motor nezačal šířit údolím přehnaný hluk, ale libozvučné tóny dvanáctiválce už vystoupily na povrch. 

Potom tu ještě byly další verze od AMG a protože se bavíme o devadesátých letech, své si k tomu řekli i další úpravci, ale nekažme si tím vyprávění o téměř dokonalém autě. Různé sportovní úpravy sice dělaly z SL mnohem rychlejší auto, braly mu však jeho duši.

Dnes je pro mnohé SL už jen starým Mercedesem. V dnešní době se hledí na jiné věci, hledá si univerzální crossover, protože každý touží po autě, které mu propojí několik světů. Ale když se podíváte na SL600, objevíte úplně jinou úroveň univerzálnosti. Mercedes svým vrcholným dílem vytvořil auto, které se pravda nehodí pro nějaká dobrodružství v horách, brodění řek či jiné nesmysly, ale copak civilizovaný člověk takové věci dělá v autě?

Chcete si zajet na večeři do Monaca? Chcete si užít zakroucené silničky v okolí italských jezer? Potřebujete vůz pro vaše pracovní cesty po dálnicích? Chcete auto, které se bo pařížských bulvárech ponese s lehkostí aristokratické limuzíny? To všechno SL600 dokáže. 

V roce 2001 přichází na trh nový Mercedes-Benz SL, kódové označení R230. Teď by se mezi petrolheady slušelo říci, že nové auto bylo horší, že staré časy už se nikdy nevrátí a lehce u toho vzlykat, ale to by nebylo upřímné. Nové SL přišlo s ještě vyladěnějším dvanáctiválcem, univerzálnost auta byla značně posílena horkou novinkou – pevnou skládací střechou a především – design zůstal štíhlý, lehký, jednoduchý. 

Pro mě však přesto zůstává Mercedes R129 jedinečný, neopakovatelný a vrcholný. Jeho zdánlivá jednoduchost, vyváženost a preciznost nepřestává udivovat ani dnes. První kusy R129 přitom letos získávají právo nosit veteránské poznávací značky.

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sheogh
30. srpna 2019, 15:30
0

Naprostej souhlas, jedno z mych nejoblibenejsich aut vubec. Treba se jednou postesti a koupim si ho. Budto tento, nebo 600SEC W140...

reagovat
Skipper
30. srpna 2019, 16:00
1

Chjo, můj už asi nesplnitelný sen. Ceny již vyletěli nahoru. Přitom mně by stacil šestiválec. Opravdu!

reagovat
Ronin
31. srpna 2019, 23:59
0

Opravdu? Ja ich teda vidím v inzercii za rozumné peniaze ešte celkom často,samozrejme SL300.T.j za v pohode do nejakých 10 tisíc euromariek

beastar
01. září 2019, 02:42
1

Já sem v tom.dneska potkal dědka na čecháči. Seděl v tom jak pán. Njn furt to vypadá a od 10k Eur do 15 to jde furt koupit.... Od Turka:D. Ja mam ale mnohem raději SLR a tam je to cenově pro onačí onasíse...bohužel.

Ronin
01. září 2019, 09:12
0

Od Turka.. Neviete kde hladať potom :D
SLRka náhodou nieje taká drahá,na to aká by to mala byť v podstate high-endovka.Myslím,že 200k eur je rozumná cena.Keď sa v tej dobe právom (alebo neprávom) stavala ku Carrere GT a Ferrari Enzu.Sice to bolo GT,ale 599 alebo AM DBS je úplná komerčná tuctovka proti tomu.Skôr sú horšie tie hororové fámy o servisných nákladoch a cifrách,ktoré už trochu prekračujú frázu "Kto si koupí takové auto".Výmena kotúčov a platničiek,pár desiatok tisíc...ale to sa len tak blábolilo.

Caddy
30. srpna 2019, 16:23
2

R129 je pro me nejhezci a nejlepsi SL. A mozna i Mercedes vseobecne. Je to fakt nadherne a dokonale postavene auto. Dal bych prednost SL500, preci jen ty dvanactivalcove vrcholy jsou jen pro hodne bohate, i co se tyce udrzby :)
Moc nesouhlasim se zaverem, prijde mi, ze vsechno, co prislo potom, je uz jen hnusne, disproporcni a k zehlicce se to ani nepriblizi...

reagovat
H_F
30. srpna 2019, 18:28
1

Zehlicka je cool, zosobnuje ducha mercedesu z prelomu 80/90. let

Osobne ale neuveritelne uchcavam ze zmineny w113, za me jeden z peti nejhezcich roadsteru kdy vyrobenych
Nejdestilovanejsi mercedesovitost

reagovat
Ronin
01. září 2019, 00:03
0

To je pre mňa zase jedno z nepochopení.Aj keď sa jedná o pomerne vážne auto,prijde mi hrozne fádne a nudné,na krásne oblé 60roky.

H_F
01. září 2019, 15:52
0

Mno, azaz obly bylo prvni padesatkovy SL, pokracovat v techle oblinach by bylo nemoderni, kdezto mercedes v dobe vyvoje pagody patril mezi vubec nejlepsi nejprogresivnejsi konstruktery stavejici nejlepsi sportovni vozy (pagoda je teda spis geteckovej roadster, nez sportak, ale i tak..)
V dobe, kdy se w113 nejvic prodavala, prave uz zacly bejt moderni jednoduchy hranaty tvary, takze pagoda predznamenala a sla s dobou
A fadni mi teda neprijde ani omylem
Cisty linky, cista mercedesi esence a naprosto vyvazeny proporce (obvzlast vuci nastupci)
Mezi top5 roadsteru pro me patri prave i maximalne zakulacena ac cobra, ale za pagodou se otocim uplne stejne, nazivo je krasna

Skipper
30. srpna 2019, 21:06
0

Když už jsme u toho, poradí někdo, jaké problémy trápí tu kterou motorizaci? Nebo R129 obecně?

reagovat
Csaba
30. srpna 2019, 21:21
0

Poradí určitě, nejspíš ale tady: http://www.mercedes-classic.cz/ :)

Csaba
30. srpna 2019, 21:25
0
H_F
31. srpna 2019, 21:11
0

V12 je sice pekna vec, ale v8 neni o nic pomalejsi, xato daleko levnejsi na provoz
Kdyz pominu amg, brabuse a podobne, tak za me bych bral SL500

Fa
Fandatik
30. srpna 2019, 22:17
1

Myslím, že u Mercedesu je to opravdu o té dokonalé všestrannosti. Závody a rychlostní rekordy( Caracciolova W125, různá GP, cesťáky) byl první volbou většiny politiků, diktátorů i bohatých podnikatelů (770K, různé verze Pullman, Maybach). Případně sportovní modely pro zlatou mládež a sportovce (SSK, SL, atd.).Navíc Benz je všeobecně považován za první auto.
Já vždy spíš koukal na číňana ideálně 560SEC, tam se V12 nedával. A R230 se mi vždy líbila víc, ale postupem času té žehličce stále víc přicházím na chuť.

reagovat
ransom
31. srpna 2019, 10:36
0

Hlavně ať proboha ceny neklesají. Aby se mi nestalo to co před pár dny. Totiž že jsem u stánku se zmrzlinou chvíli přemýšlel, co je tak divného na jinak 100% SLK200, se kterým tam přijuchal nějaký mládenec v kšiltovce. A ony to polské liťáky za bratru 1600Kč kus.

reagovat
Moses
31. srpna 2019, 14:07
0

W129 bola jedna z mojich prvych hraciek, co si pamatam :D

reagovat
beastar
31. srpna 2019, 14:59
3

Tak to si šťastný kluk. Moje ranne začátky motorismu v dětství formovalu legendy socialistického budování...

Fa
Fandatik
31. srpna 2019, 16:16
1

Tenhle kousek jsem neměl. :-(
Místo toho jsem měl popelářské auto.
A navrch jsem měl jsem vrcholné provedení autobusu. Tzv. full full full výbava, v té době to bylo ovládání bowdenem.

Moses
31. srpna 2019, 18:16
1

Tatrovku 815 som mal, samozrejme, tiez - vraj som do nej aj nalozil :D A u babky bola krasna 148-ka ale s tou som sa uz moc nehraval.

Ronin
01. září 2019, 00:09
0

Určite najlepšie SL po rackovi,v podstate asi ľubovoľnom motorickom vyhotovení,tie tvary sú úžasné,pretože aj keď na prvý pohľad z nich srčí staroba a je jasné v ktorých rokoch bolo navrhnuté,na druhej strane je to majstrovské dielo Bruna Sacca,ktoré asi nikdy neprezrie,a bude lepšie a lepšie.SLká po ňom sice sú môžu pôsobiť trochu nedovareno a blobovito,ale to bolo poplatné vo svojej dobe a tiež ich považujem za dobre starnúce a nadčasové autá.Za to R107 pre mňa zostávajú nepochopením dlhé roky,kde jedno je americký krám,a druhé nemecká lopata.

reagovat
Ronin
01. září 2019, 00:10
0

*R107 a Pagoda.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 4.0i, V6, top stav, Benzin/LPG 2010
Ford Mustang 4.0i, V6, top stav, Benzin/LPG

2010 rok výroby
213 koní výkon
4 ccm objem

Lincoln Continental Mark 5 1977
Lincoln Continental Mark 5

1977 rok výroby
166 koní výkon
6 600 ccm objem

Chrysler PT Cruiser Custom Touring 2002
Chrysler PT Cruiser Custom Touring

2002 rok výroby
116 koní výkon
1 600 ccm objem

MG ZS X-Power bodykit 2005
MG ZS X-Power bodykit

2005 rok výroby
111 koní výkon
1 994 ccm objem

Ford Mondeo 2.0TDCi, 103kW 2014
Ford Mondeo 2.0TDCi, 103kW

2014 rok výroby
103 koní výkon
2 000 ccm objem