logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Mercedes-Benz X 250d: Pickup s hvězdou

Okolo nové třídy X od Mercedesu se strhla lavina vášní a kontroverzí. A tak jsme si řekli, že se mu podíváme na zoubek. Co jsme objevili?

Když se před časem objevila studie Mercedesu X-Klasse, nejeden milovník drsných off-roadů zaznamenal zvýšenou tepovou frekvenci. Velmi futuristický a velmi drsný pickup s velkými koly a nápaditými křivkami by zasluhoval pozornost i kdyby nešlo o první pickup v portfoliu značky (speciální verze třídy G teď ponechme stranou). Zkrátka studie odvedla svou práci a navnadila motoristický svět na to, co se chystá.

A potom přišla třída X na trh. Křivky se poněkud umírnily, velké drapáky nahradily konvenční pneumatiky a celé auto tak nějak zobyčejnělo. Nadšencům potom definitivně zmizel úsměv ze rtů, když se dozvěděli, že auto vlastně ani není pravý Mercedes, protože vzniklo ve spolupráci s obyčejným plebejským Nissanem. Tragédie byla dokonána. Nebo snad ne?

Pojďme se na celou záležitost podívat trochu z jiného úhlu. První věcí, o které by bylo dobré se zmínit, je jistý ‘syndrom třícípé hvězdy’. Mercedes-Benz jako značka je známý jako výrobce ultimativních luxusních sedanů, korábů silnic. Někdy však tato aura výjimečnosti hraje proti jemu samému. Mnoho lidí má zkrátka pocit, že aby něco mohlo být Mercedes, musí to uvnitř vypadat podobně jako vozy třídy S. Jenže Mercedes-Benz má zároveň jeden z nejširších záběrů ze všech značek na trhu, kromě limuzín nabízí malá auta, terénní auta, ale také užitkové stroje. A právě mezi užitkové vozy je zařazena nová třída X.

Narozdíl od třeba G 63 AMG, třída X není určena na dělání parády, je určena k tvrdé práci. Základem je skutečně Nissan Navara. To je ale zároveň jedno z nejlepších aut, jaké si můžete v této kategorii dopřát. Je robustní, tuhé, prostorné i odolné. Takže potud nevidím žádný problém a můžeme se zaměřit na to, jak s tímto základem Mercedes-Benz naložil.

Vnější vzhled je pravda mnohem umírněnější, než byla původní studie, ale ostatně od toho designové studie jsou. Nová příď s LED světlomety a výraznou maskou chladiče jasně řadí vůz do rodiny Mercedesů. Je jednoduchá, avšak nelze jí upřít jistou majestátnost. Záď se potom nese v duchu funkční jednoduchosti. Celkový vzhled podporuje dojem solidnosti a odolnosti auta.

Uvnitř jsou novinky ještě výraznější. Celá přístrojová deska je kompletně nová. Široký hliníkový pás ji ozvláštňuje a dodává originalitu. Jeho prohnutí vytváří poměrně zdařilou hru stínů a povyšuje kabinu a úroveň výš. Všechno ostatní je tu však ryze funkční, jako kdyby nám Mercedes připomínal, že tu nejsme na výletě, čeká nás tvrdá práce. Žádné obšití palubky kůží, žádný strop potažený alcantarou.
Několik drobností by si přesto zasloužilo pozornost. Například odkládací plochy – není tu kam odložit mobil či jiné drobnosti, žádná polička, žádná přihrádka. A panel klimatizace vystupující ze středové konzole je sice pěkný a jeho masivní hliníkový lem působí hodnotně, zakrývá však částečně ovladač pohonu všech kol. Poslední výtku mám k ovládání oken – fungují pouze při nastartovaném motoru. Jsou to drobnosti, ale i na drobnostech záleží.

Jinak je však kabina prostorná a pohodlná, všechno je přehledné a ergonomicky dobře vyřešené. Pokud jste zvyklí na jedinou páčku pod volantem sdružující ovládání světel i stěračů tak, jak ji Mercedes používá už asi tisíc let, nic vás tu nepřekvapí. Zábavní systém a navigace obývají radiomapu s displejem uprostřed palubní desky. Jeho rozlišení – stejně jako rozlišení druhého displeje v přístrojové kapličce – je perfektní, celý systém je sice jednodušší, než jaký známe z nových osobních Mercedesů, ale poslouží dobře. Snad jen pro 360° kameru by se hodila větší úhlopříčka obrazovky. Jinak je systém rychlý, zadávání textu ‘psaním’ na dotykovou plošku funguje velmi dobře, nemám žádných výtek.

A jak jezdí takový pracovní Mercedes? Pod kapotou testovaného kusu se nacházel přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2,3 litru a výkonu 190 koní, který tu nese označení 250d. Motor původem od Nissanu působí zcela adekvátně použítí v takovém autě. Na silnici pravda nemá síly na rozdávání, avšak s velkým těžkým pickupem obecně není dobrý nápad rozjíždět pouliční honičky či bojovat o každý metr okresky s živými roadstery. Jednak to není moc zábava a potom – mohli byste nějaké to auto zajet. Plavnou poklidnou jízdu ale Mercedes zvládá s přehledem, i s prázdnou korbou je klidný, což se nedá říci o všech konkurentech. Spotřeba se v průběhu celého testování ustálila na hodnotě 8,5 l/100 km, což s ohledem na velikost stroje považuji za velmi slušný výsledek. A navíc mám pocit, že Mercedes něco udělal s odhlučněním celého auta. S Navarou jsem jezdil a pamatuji si živě agrární klapot, který prostupoval interiérem. Nebylo to nic tragického, ale byl tam. V Mercedesu je však ukázkové ticho – a to i při dálničních rychlostech.

Jakmile sjedete z pevného asfaltu, je třída X ve svém živlu. Po polních cestách uhání naprosto nenuceně a i automatická převodovka, která až dosud mohla působit lehce letargicky, najednou získá dokonalý smysl. Plynulý přísun výkonu znamená naprosto jisté chování na jakémkoli povrchu. Čtyřkolka v kombinaci s automatem potom zaručí hladký rozjezd i na mokrém travnatém svahu. Zkrátka vím, že se na auto můžu spolehnout. A to je asi to nejdůležitější, co od pickupu člověk chce. A to je vlastně asi i definice celého Mercedesu X 250d.

Verdikt

Pokud od Mercedesu očekáváte luxus, jste tu na špatné adrese. Třída X je pracant. A jako pracant až na několik drobných přešlapů v interiéru nedělá nic špatně. Motor s tichým hučením vytáhne mohutný pickup, kamkoli vás vaše cesty zavedou, přitom však z velké nádrže neodčerpává palivo nijak neslušným způsobem. Cenou třída X převyšuje sesterský model od Nissanu. Co za tyto peníze dostanete? Kromě servisní a prodejní péče od Mercedesu vám třída X nabídne také lepší odhlučnění a v neposlední řadě onu třícípou hvězdu v masce chladiče. Možná to může působit až dětinsky, ale pravdou je, že zatímco Nissanu si prakticky nikdo nevšiml (přestože testovaný kus byl ostře červený), pickup od Mercedesu před mým domem si na nezájem okolí nemohl stěžovat.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 2 298 cm3
Výkon: 190 koní v 3 750 ot./min
Točivý moment: 450 Nm v 1 500 – 2 500 ot./min
Převodovka: automatická sedmistupňová
Pohotovostní hmotnost: 2 309 kg
Maximální hmotnost bržděného přívěsu: 3 500 kg 
Maximální rychlost: 207 km/h
0-100 km/h: 11,8 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 7,9 l/100 km 
Cena (X 250d 4matic Pure AT): 1 093 25 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

beastar
11. 5. 2018, 13:49 0 reagovat

No my počkáme s pani rok a pujde čendž Gl za X. Takže zákazníky si to najde:)) A to že je to vlastně Nissan mi je asi i jedno.

Raspby
11. 5. 2018, 13:55 2

Já myslel že s paní počkáte rok a půl a bude Zonda :-D

Marek Brunner
11. 5. 2018, 14:23 1

Zradils!:D

beastar
11. 5. 2018, 18:19 0

Zonda ma jedinou slabinu neutahne vlek;(

Kuře
11. 5. 2018, 20:55 0

Neutáhne? To sem si teda myslel, že je trochu silnejší:P

Marek Brunner
12. 5. 2018, 13:37 2

Zonda s tažným? To zní tak perverzně...skvěle:D

PanHAJZL
12. 5. 2018, 03:35 0 reagovat

Sorry,ale tohle nemelo vzniknout! Je to paskvil! Ma to aspon mezinapravovej diferencial, nebo je ctyrkola natvrdo? To by pak bylo tuplem k bliti

sumy
12. 5. 2018, 07:09 0

Mezinápravové je dif to mít musí, otázka je, zda jo to umí zamknout.

PanHAJZL
12. 5. 2018, 14:04 0

Prave,ze se obavam,ze technika zustala v Navare praveka...takze standartne jedes na zadek a 4x4 muzes dat pouze natvrdo jen na kluzkem povrchu. Takze kdyz mas narocnejsi usek a strida se usek se snehem a s asfaltem, tak musis neustale zarazovat 4x4 a vyrazovat jak debil...nehlede zdali je ve standartu uzavera zadku?
Ale hadam,ze tenhle debilni system by tam nedali?

Honza Hamster Křeček
12. 5. 2018, 18:17 0

Uzávěrka zadního difu je za příplatek, v testovaným autě nebyla. A když jsme u toho - vlastně celej systém 4x4 je za příplatek, základem je zadokolka. Čtyřkolka potom smí bejt zapnutá jen do 100 km/h na povrchu se sníženou adhezí.

PanHAJZL
12. 5. 2018, 20:18 0

Ahoj,moc dekuji za odpoved! Coz me utvrdilo v tom,ze je tahle kraksna nepouzitelna! V holobytu se zadohrabem bez spery jste na sebemensin kluzcim povrchu v hnede dire! A bez stale 4x4 .... Uprimne si nedokazu predstavit,ze bych v tomhle v zime nekam pustil manzelku. Chapu,ze chtel Mergl usetrit, ale tohle asi nebylo to prave,co si vzit z Navary. Preci jen delnik,co chce auto na praci si poridi tu Navaru a ne Mergla a hlavne ten dotycnej bude vedet,jak zachazet se 4x4 ale pochybuju,ze zhejckanej Johan bude chtit v merglu premejslet, kdy muze pouzit ctyrkolu a kdy ne. Dyt i ten muj 23 let starej cerokeez to ma vymysleny naprosto dokonale a spolehlive. Stala ctyrkola s automatickou uzaverou stredovyho diferencialu pres viskospojku a zadni samosvor a jede luxusne za kazdejch podminek.

sumy
12. 5. 2018, 20:49 0

Tak to je taková bída, že tomu až nechci věřit. Na 20 let starým autě si jedu na zadek, do 100km/h za jízdy připojím 4x4(ale dál může mazat až do maximální, pouze proces řazení je rychlostně omezen) dal si můžu zapnout čtyřkolku natvrdo, tedy to co má tento ve(m)rgl, to vše za jízdy. Pak redukci a ještě můžu zasportovat zadek. Narovinu, L200 to umí taky, a tím se řadí o parník před tuhle bavlněnou bídu. Nepřestával se divit, co je kdo ochoten pustit do výroby a ještě víc pak že si to někdo koupí. 190 koncovek pickup s lehkým zadkem a náhonem na zadek, co na mokré silnici neumí 4x4... Vždyť to vypochoduje z prvního kruhace bokem.

sumy
12. 5. 2018, 07:09 1 reagovat

Nevím, o navare příliš valné mínění nemám. Hlavně po aféře s mizernými rámy, které se i u poměrně mladých aut lámaly za kabinou. Taky mi v článku chybí popis čtyřkolky. Má to alespoň nějaký špéry, nebo samosvor na zadku? Nebo už jen elektrickými pomocníky falešný šperování? Nemůžu si pomoci, ale mám pocit, že se na trhu najdou auta s o 1/3 nižší cenou, které nabídnou to samé. Také říct o 190ks motoru, že nemá síly na rozdávání mě překvapuje. Tam je něco špatně, buď je očekávání "dnešní doby" příliš vysoké, nebo nevím. S o 1/3 nižším výkonem si v klidu cvaknu 3,3 t na kouli a stále je pro mne limitem samolepka s číslem 110 na vleku, nikoliv těch 92kW co si chrochtá pod kapotou. Před pár lety měly takový výkon špičkové specifikace a nikdo to nepovažoval za slabé. Co je tedy špatně? A to otvírání okýnek, výtečný postřeh a totální fail výrobce. A to ani nemluvím o tom, že si v pracovním autě není kam dát cokoliv, možná se předpokládá "humus" použití s odkládáním všeho na zem. Sváča, pití, přikryjeme rukavicema a mobil na příícucku z Lidlu na sklo...to je u auta bez kufru tuplovaný fail. Vlastně tomu můžu závidět jen to ticho na palubě a spotřebu. No nic, jdu si lehnout s COčkem pod svou 20letou potvoru a jdu ji poléčit na dalších 20 let provozu :-)

beastar
12. 5. 2018, 14:19 1

Sumíku napíšu to tak jak to je. Tyhle auta nejsou pro vás pravé ofrouďáky. To je auto pro mě/ nás. Utáhne vlek a projede prašnou cestu případně rozbahněnou příjezdovku. Sem tam přejede nějaký potůček. Naházíš do toho bordel kamkoliv, něco na korbu. Třeba cajky a tašky s hadrama. Hlavně to má vepředu to správné logo. A tak se to bude před Ifor Williamsem vyjímat tak jak je to správné. Pak to stojí někde odparkovaný a jedeš s tim tak pro mlíko. Takže průchodnost nikdo moc neřeší.

Honza Hamster Křeček
12. 5. 2018, 18:11 0

Je to jak píše Beastar, tohle je pracovní auto, to není na hraní. Má to brodivost 600 mm, v základu pohon jen vzadu, za příplatek 4x4 s připojitelným předkem a redukcí a za další příplatek uzávěrku zadního diferenciálu. A to je všechno. Na nějaký offroadový trial je to asi nahovno (ony ty pickupy s lehkou zádí na tom sou vždycky o něco hůř), na farmu, do lesa nebo na stavbu je to naprosto dostačující.

Junior
12. 5. 2018, 19:48 0

Na práci jako na práci si to ale nikdo v Čechách nepořídí. Pár lidí, kterým se to líbí a chtěj si na korbu hodit kola, ty prodeje fakt nezachrání.
Pro stavební firmy bude totiž Nissan levnější, z fleetových slev nakonec taky bič neupleteš. A vlastně je ti ten pickup, když stavíš fakt ve velkým, úplně na hovno. :D
Řemeslník co by si to místo dodávky i mohl koupit, si to nedovolí. Ne kvůli prachům, ale aby nesral lidi.
Tahání vleku, fajn. Kolik takových? Respektive, kolik jich dá mega za to, že občas potřebujou táhnout vlek? Beastar?
Nebo ty korporáty, co prostě kupujou Benz, protože kupujou Benz? Ani to nebude nakonec pravda. Lidl nakoupí BMW, protože se v tom ty manažírci cítí hrozně posh (20d dopiče ne) a je to svým způsobem benefit, HR se tím ohání furt. Člověk co jezdí s pickupem po stavbě, protože tam pracuje, má tyhle věci v piči, zajímá ho výplata. A stavbyvedoucí má X5.

Na to, aby to fungovalo jako svým způsobem odznak určitého statusu je to moc málo bling bling. Dodge Ram se prostě nemá čeho obávat. Amerika je pro to mrtvej trh.

Nerozumím, jak tohle mohlo projít :D I ten Citan chápu víc. Napálí se cenovka, fajn, ale pořád je to malá dodávka, udělá se slevička pro fleet a třeba to Deutsche Post koupí. Tohle? Proč?


Junior
12. 5. 2018, 19:50 0

Mi to prostě nedává za ty peníze smysl. A nebude mi to dávat smysl ani za 10 let ojetý někam k chatě. :(

PanHAJZL
12. 5. 2018, 20:25 0

Ano napsal jsi to spravne nedava to smysl. Kdo chce auto na praci, koupi si Navaru, toho Fiata co taky z neceho vychazi,nebo L200 , pokud to chce nekdo do firmy,nebo zivnostnik,tak gaky tak, aby nesral lidi. Do tezkyho terenu je to na houbelec a pochybuju,ze pan s rypackem nahoru bude chtit Nissana s jinym znackem za raketu, s priplatkem za prehistorickej system pohonu, kdy to jeste k tomu neobsluhuje automatika. Pritom megl ma 4matic dost vychytanej. Tohle byl krok do lejna

sumy
12. 5. 2018, 20:54 0

V principu, pickup je na tahání nevhodný (bavím se v relacích evropských hmotností a velikostí) a i ta L200 a z ní naklonovaný Fiat fullback umí víc než tohle. Nejsem ouplnej ouchyla, že všechno musí prokrosit tříslovinu trať, ale na co je auto s lehkým zadkem s náhonem pouze na něj... Na nic, přátelé na nic. A logo tvaru zaměřovače na tom nic nemění.

sumy
12. 5. 2018, 21:00 0

Tříslovinu=trialovou

Junior
12. 5. 2018, 23:26 0

mi nechodí upozornění na to, že někdo reaguje na moje komentáře :(

Junior
12. 5. 2018, 23:40 0

Mimochodem "nákupní a prodejní péče Mercedesu". Tohle bych nikomu nepřál. Že se chovají jako hovada u Actrosů, kde se na žádnou prémiovku nehraje, to pochopím. Ale že ti frajer vrátí rok starý Sko po výměně oleje a na ZADNÍCH koberčcích je nahnojíno jak kdyby tam vezl někoho přímo z pole (a to se vůbec nebavím o tom, že nevidím důvod, proč by měl někdo jezdit vzadu když se mění olej), ještě je očividně zasraná sedačka, kdy se při nastupování někdo otřel botou (holt to není Long) a milostpán se ani neomluví ("To už bylo"), když mu to při přebírání ještě na dílně otřískáš o hlavu (bohužel ne doslova), to jsem čuměl. :D

Oproti tomu v AAAauto, když jsem tam pár let zpátky kupoval zánovní dodávku, byli servilní až moc. Respektive neúměrně k tomu, co a za kolik jsem kupoval, něco kolem 1/10 ceny toho Ska. Jejich zákaznickej servis je prostě ok, ať říká kdo chce co chce.

beastar
13. 5. 2018, 04:35 0

Panstvo, panstvo... Nebudu rozporovat že určitě v hodně věcech máte pravdu. Český trh v tonhle případě o ničem nerozhoduje. A jinak mi je to celkem u řitě. Na moje účely to bohatě stačí:) A po stavbě s tim fakt jezdit nebudu na to jsou lejna jako Duster... Jako na tahání to neni top ale má to správný logo a projede to prašný cesty a nalozíš do toho kde, co. Prodeje to trhat nebude, ale bude nás dost co za to daj toho plus minus zemana. Jinak jsou tady lepší auta v tyhle kategorii třeba Ram.... Jenže takovej co se libi mě neni zdaleka za mio... Spíš dost víc.

beastar
13. 5. 2018, 04:39 0

Nejlepší servis má Horacio... Zaplatiš nějaký eura a dostaneš i kafe. Jen teda musíš až do Itálie. V Čechách mám nejlepší servis já... Učím se totiž od Horacia;)

sumy
13. 5. 2018, 06:23 0

Beastare, a co Toyota Tundra, ta by ti k pleti nešla? To by byla má volba na "pořádnýho" pickupa. Sice by to musel být individuální dovoz, ale prima povoz. A ani by nebyly stesky na "jen" 190 koňový motůrek :-) Cenově by se to mělo pohybovat +/- jako tohle Xko. V podstatě mi tohle přijde jako ještě větší výsměch než všechny ty "drsný" SUV. Auto, který neumí na zpevněném podkladu jet na 4x4 s lehkým zadkem je krutej kompromis a navoněná bída. Osobně, jak zaprší, připojuji předek,páč jinak i těch mejch krutopřísnejch 92 kW z kruháče pochoduje bokem, o serpentinách nemluvě. A to nemám lehkej zadek, ale 2,5t prázdnou váhu, z toho dobře tunku vzadu. Ještě se zeptám, jaký to má rozměr korby? Jde tam dát alespoň 2m dlouhá věc? Páč jestli ne, tak je to max pro dřevorubce, co si na korbu hodí motorovku a kanistr, aby mu to nesmrdělo uvnitř.
Jinak mi taky nechodí upozornění na reakce ke komentáři.

beastar
13. 5. 2018, 12:33 1

Šla a ve všem bude lepší, než tohle. Jenže je to Toyota. A to je kámen úrazu. Hodně často si tenhle Mercedes vystačí jen s logem a s tou vizáží jakože drsnýho pikapu. Spíš bych skočil do toho Ramu. Jenže do něj už taky skáču hubou asi 8 let a nakonec skutek uteče. Strášek. Nechci skončit někde v Polsku s naloženym přívěsem. No a teda uznávám že tady u těch aut spotřebu řeším. 15 na sto s vlekem mě nebaví a furt tankovat. Víš co mi prijedem a když se k tomu dostanem to auto už ti tam pak. 3 dni stojí zaháklí přes vlekem. A pak už ti jde jen o to, že to hezky vypadá. A taky mě MB štve s tim, že nejdou cestou původních ML a géčka...

Mikin
12. 5. 2018, 21:27 0 reagovat

Převlečený Nisan, s cenou za kterou se dá pořídit Ram 1500 Laramie. Pro panHajzl pohon 4x4 má tři úrovně připojení 2x4 pak 4x4 jako lehké kdy se předek zapojuje při pro kluzu zadních kol a pak 4x4 natvrdo.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte