reklama
načítám data...

Mazda 2 G75 Challenge: Skvělý základ

Novinářská auta bývají většinou napěchována po střechu vší myslitelnou výbavou. Testovaná Mazda 2 je ale výjimkou.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Mazda 2 G75 Challenge: Skvělý základ

Když se v redakčním kalendáři objevila Mazda 2 v základní motorizaci G75 a výbavovém stupni Challenge, hned jsem zpozorněl. Narozdíl od většiny novinářských aut se totiž zdaleka nejedná o výkladní skříň vší dostupné výbavy, právě naopak. Ne, rozhodně nekritizuji zaběhnutou praxi, kdy automobilky zpravidla specifikují “testovačky” jako maximálně vybavené kusy. Recenze stylem “Tento vůz sice nabízí skvělý adaptivní tempomat, ale bohužel jsem ho nevyzkoušel” by totiž byly trochu kontraproduktivní. Obrácenou stranou mince je ale to, že vozy z recenzí se občas dost liší od toho, co si zákazník nakonec přiveze ze showroomu domů.

Dnes testovaná Mazda 2 se ale do novinářské flotily nedostala náhodou. Je to totiž v současné době to nejlevnější, co si lze u nás od japonské automobilky pořídit. Malý městský kompakt v akční výbavě Challenge vyráží do prodeje s cenovkou pod třemi sty tisíci, konkrétně 296.400,- Kč. Ano – strávil jsem týden s bájným vozem, jež se v marketingových materiálech skrývá pod kouzelnou formulkou “již od”.

“Základní” výbava se na dvojce nezapře na první pohled. Plechové patnáctky kryjí plastové poklice, na cestu svítí klasické halogeny a místo mlhovek najdeme v nárazníku jen dvě záslepky. Šedavá barva, kterou v redakčním chatu nazval kolega Dan trefně jako “nebílou”, alespoň trochu ozvláštňuje jinak naprosto základní vzhled. To samé se opakuje i v interiéru. Místo obrazovky radiomapy se z přístrojové desky zvedá malé jednodinové rádio, klimatizaci lze pouze vypnout, nebo zapnout a zadní řada se dokonce musí obejít bez interiérového světýlka. 

reklama

A tak bych mohl skončit. V diskuzi by se jistě ozval názor, že prodávat za bezmála tři sta tisíc auto bez mlhovek na plecháčích je nehoráznost a svět by se točil dál. Jenže…

Jenže k základní Mazdě 2 se dá přistupovat i z druhé strany. Za svoje peníze dostanete totiž něco, co konkurence neumí ani v mnohem vyšších cenových patrech. Začněme třeba u motoru. Napadá vás snad jiný výrobce, jehož nejzákladnější motor by byl plnotučný atmosferický čtyřválec o objemu 1,5 litru? Papírový výkon 75 koní (55kW) sice nikoho neohromí, ale je důležité si uvědomit dvě věci. Tou první je hmotnost “dvojky”, autíčko neváží ani tunu, a tou druhou je charakter motoru. Tohle je totiž atmosféra ze “staré školy”. V nižších otáčkách je tichá, ale línější. Když ale ručička otáčkoměru přeleze trojku, stane se z auta překvapivě svižná krabička. Motor se ochotně vytáčí až k červenému poli kdesi u šesti a půl tisíce a při správné práci s řadící pákou nabídne skvělou odezvu na plyn a, na papírově nízký výkon, neuvěřitelnou dynamiku. Sice to znamená, že okresky budete projíždět na trojku, v zatáčkách možná na dvojku, ale komu to vadí? Vždyť to je to, po čem nostalgicky voláme u každého nového turbeného tříválce.

Při zmínce o vytočeném motoru jistě opatrnějším řidičům vyvstala v hlavě otázka na spotřebu. I přes profil jízd, který zahrnoval dálnici (německou samozřejmě) s tempomatem na 150 km/h, dynamickou jízdu po okreskách a šinutí se v zácpě v Praze se mi nepovedlo po dobu testu přelézt šestilitrovou hranici. Auto jsem rozhodně nešetřil a spíše si užíval cestu. Gratuluji Mazdě – to je hodnota, na kterou mezi “levnými” benzíny nikdo nemá.

Ano – čtete správně. Opravdu jsem si cesty s “Dvojkou” užíval. Jak je to v “nákupní tašce” vůbec možné? Jednak za to může, jak je u Mazdy dobrým zvykem, výborně vyladěný podvozek. Auto se v zatáčkách zbytečně nenaklání a neplave, je snadno předvídatelné a drží stopu. Sice nedosahuje komfortu a plavnosti evropské konkurence, ale odvděčí se mnohem lepší ovladatelností. Výborné je i řízení. Je dobře zpřevodované, čitelné a jisté. Elektronický posilovač je odladěný “tak akorát” a kůží čalouněný volant padne skvěle do ruky. A pak je tu to řazení. Jednotlivé rychlosti zapadají do kulisy s tlumeným cvaknutím, páka putuje po jasně vytyčených trasách a celé je to tak krásně přesné a mechanické, že jsem si občas zařadil jen tak pro radost.

Na rovinu – nikdy jsem nebyl na ty řeči miatistů o nějakém tom souznění jezdců a koní a japonské reklamní fráze bral trochu s rezervou spíše jako marketingovou formulku, ale jednu věc zkrátka nemůžu Mazdě upřít. Pokud je mezi malými levnými auty nějaké, které dokáže i přes nízký rozpočet poskytnout něco jako radost z jízdy, je to právě “Dvojka”. Shodou okolností se mi v týdnu, kdy jsem testoval Mazdu dostala do ruky i nová faceliftovaná Fabia našlapaná po střechu vší myslitelnou výbavou (stála asi dvojnásobek) a rozdíl v pocitu z jízdy byl propastný. Ne, že by snad Škoda jezdila nějak špatně, to nemůžu říct, ale na rozdíl od Mazdy mě jízda v ní nijak zvlášť nebavila. Za to za volantem “Dvojky” jsem se těšil na každou další zatáčku.

A na podobné notě se nese i interiér. Může sice působit trochu chudě, ale nakonec je plný milých překvapení. Na první pohled “obyčejné” rádio hraje slušně a nabízí i bluetooth handsfree, mezi tlačítky na volantu se nachází ovládání tempomatu, okna a zrcátka také nemusíte nastavovat ručně. Ergonomii nelze mnoho vytknout, snad jen tlačítko vypínající systém start/stop jsem zpočátku nemohl kdesi u levého kolene trefit na “první dobrou”. Zaujme i přehledná palubní deska s centrálním tachometrem a dvojicí grafických displejů zobrazujících otáčkoměr a palivoměr. Teplotu chladící kapaliny ale indikuje jen dvoubarevná kontrolka. Materiály a zpracování jsou na poměry segmentu B rozhodně nadprůměrné, interiér působí hodnotně. Řidič a spolujezdec mají k dispozici výškově nastavitelná křesla se slušným bočním vedením, zamezí snad jen absence loketní opěrky. Na zadních sedadlech najdou dostatek prostoru i dva vzrostlí dospěláci. To se projevilo na zavazadlovém prostoru, který je v této třídě spíše podprůměrný (280 litrů) a má malý vstupní otvor.

Jasně – může to znít jako sbírka klišé. Dost možná to celé působí jako pamflet o tom, kterak Kubajs došel poznání, že jediný správný motor je atmosférický a že tříválce jsou zlo. Že dotykové displeje do auta nepatří a tlačítka jsou ultimátní ovladací prvek. Však to si přece myslí každý správný petrolhead. Jenže tak to není. Pořád jsem přesvědčen, že elektromobil s tříválcem a lambodveřmi je lepší BMW, než nesmyslně silná empětka a že možnost nastavení barvy podsvícení tachometru je důležitý prvek výbavy. Stále se bojím jezdit přehnaně rychle a v souboji automat/manuál u mě vyhrává samočinná převodovka na plné čáře. Týden s levnou Mazdou mi ale ukázal, že i v kategorii levných aut, někdo by možná řekl “aut pro důchodce”, se dá najít vůz, který vás bude bavit a i přes nižší výbavu nebude působit lacině a odbytě. A to je moc dobře. 

reklama

Verdikt

Mazda 2 v nejlevnější konfiguraci mě mile překvapila. I přes několik drobných nedostatků se jedná o zdařile postavené auto, které nekřičí do světa “Podívejte se, jak jsem ušetřil!”, ale také si na nic nehraje. Cenové srovnání s konkurencí v oblíbené marketérské disciplíně “již od” sice zdánlivě o pár tisícovek prohrává, uvážíme-li ale slušnou základní výbavu, charakterní, leč úsporný motor a skvělé řízení, může “Dvojka” konkurenci řádně zatopit. Pokud se poohlížíte po novém kompaktu, zařaďte tenhle šikovný hatchback do užšího výběru. Určitě vás mile překvapí.

Technické údaje

Motor: 1,5 Skyactiv – zážehový čtyřválec o objemu 1,5 litru
Výkon: 55 kW (75 koní)
Točivý moment: 138 Nm 
Převodovka: manuální pětistupňová
Maximální rychlost: 171 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 12,1 s 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,7/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 5,8 l/100 km kombinovaná
Cena testovaného vozu: 296.400,- Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

MartinCoupe
01. listopadu 2018, 11:02
0

To zní dobře, i cena je OK.

reagovat
ma
martinw
01. listopadu 2018, 11:07
0

"Novinářská auta bývají většinou napěchována po střechu vší myslitelnou výbavou. Testovaná Mazda 2 je ale výjimkou." ...no zrovna vcera sem koukal na Honzu Koubka co testoval Mazdu 6 Wagon a rikal presne to same... co to ta Mazda jede za strategii, ze by chteli priblizit cenovky obycejnym lidem - tim ze recenzentum daji ty nizsi vybavy ?

reagovat
beastar
01. listopadu 2018, 11:22
1

Co se musí nechat. Za tyhle prachy umí vykouzlit pěkný vnitřek auta a pár detailů uvnitř. Vzhledem k ceně a třídě se jeví fajn i motor.

Na druhou stranu to auto není hezký. Nechci napsat hnusný. Každopádně každého fakt nezaujme. Nevim jak je na tom ve sranda třídě konkurence. Nicméně výkon navíc by byl taky fajn ne? Tohle je jak feličita.

Závěrem Kubo kdy na tebe zbyde pořádný auto? To je na test samej bakelit pro rodinku. To je takový neeticky když si mladej perspektivní typan bez dětí. Tyhle krabičky na děti do města nech ženskym ;))

reagovat
Jakub Pospíšil
01. listopadu 2018, 11:44
0

Na félu jsem si taky hned vzpomněl, když jsem viděl těch 55kW, však klasická 1,6MPi to měla stejně. Ale nedostatkem výkonu jsem v tom autě tak nějak netrpěl. Jako jo - na nějaký megazrychlování to není, ale vzhledem k tomu, že se to dá hezky točit, tak to fakt stačí. Vzhled - no, to je taky věc, se kterou jsem trochu bojoval. Zepředu dobrý, zezadu asi celkem taky, ale ten boční profil a to, jak je to auto zakončený...v rámci třídy asi fajn, ale uměl bych si to představit i hezčí. Ale pak mi došlo, že to je vlastně auto "útočící" na Hyundai i20, Fábku a tak a tam se prostě žádné designérské výstřelky moc nenosí.
No a s těma autama - já dostal třebas pořádný Volvo V60, to bylo už "dospělý" auto. A s těma VIP autama se většinou alespoň kousek taky svezu, takže to není tak, že bych nedostal nic hezkýho. A já jsem rád i za tyhle obyčejný auta, mnohdy mě fakt mile překvapěj, pomůže mi to rozšířit si obzory, mít trochu srovnání a tak. Třeba o tu Mazdu v základu jsem si vyloženě řekl, protože mě prostě zajímalo, jak vypadá to auto "již od".
-
Komentář upraven 1. 11. 2018, 11:44:35

GanGreen
01. listopadu 2018, 12:24
3

A já si zrovna říkal že na těch fotkách to auto vypadá fakt hezky :) ale to je klasicky věc vkusu...

Jakub Pospíšil
01. listopadu 2018, 12:28
0

Já bych mu dopřál malinko delší zadní převis, ale přesně jak říkáš, je to o vkusu.

GGW
01. listopadu 2018, 18:23
0

Mne vzdy prisla Mazda 2 jako hrozne uzka :) Zepredu je ok, ale zezadu to fakt moc pohledne auto neni...

tazzz
01. listopadu 2018, 17:31
0

Rozhodně je to povedené auto, které je ve všem kromě velikosti zavazadlového prostoru lepší než konkurenční fábia.V barvě a na elektronech vypadá daleko lépe a za ty peníze asi nic lepšího v dané třídě není i když bych trochu oponoval autorovi v gratulaci ohledně spotřeby - Suzuki Baleno 1.2 DualJet má 66kW ve stejných otáčkách a bere si v reálu o litr méně.

reagovat
je
jendaaa
01. listopadu 2018, 20:21
0

Moc pěkný, škoda toho kufru, jak někdo podotkl - zadní převis by šel natáhnout, kufr by narostl a zadek by nevypadal tak splácnutě. Jinak se mi to líbí, i motor plně dostačuje tomu, k čemu je to určený. Na svižnou jízdu po městě ideal, navíc 4 válce 1,5 l už zní i pěkně :) Sice má výkon jako felicie, ale musíte brát v potaz hmotnost pod tunu, což se dneska už moc nevidí :)

reagovat
BubaaCZek
01. listopadu 2018, 20:57
1

Muzete prosim zacit davat hmotnost do Technickych udaju? Vazne by to pomohlo, at si clovek udela predstavu o pomeru vykon / vaha. Ja ta cisla potrebuju videt.
Auto by me urcite bavilo. Na naucene uzke ceste byla honda jazz 1.2 zabavnejsi nez e90 330d. Ted si asi rikate co to blaboli, ale ta honda byla vazne zabavna. Drtit pedal v podlaze, brat ty zatacky v naklonu, udrzet co nejvic rychlosti a zas pedal dolu. Zabava. V 330d mas pedal v podlaze chvili a pak je treba upustit, protoze to prestava byt zdrave... Mazda 2 bude tez zabavna.

reagovat
M
02. listopadu 2018, 20:04
0

Rychly nemusi byt zabavny, suhlas. Viz motokary pre verejnost. Raz zrychlit a nikdy nebrzdit ;)

M
02. listopadu 2018, 20:02
0

:) a ten pretekaraky (zavodni) volant!

reagovat
Ma
Malleo
04. listopadu 2018, 18:35
0

Myslím že by se vyplatilo přidat 50000 kč a mít lepší výbavu Takumi s 90 koníky

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Škoda Octavia RS 2003
Škoda Octavia RS

2003 rok výroby
180 koní výkon
132 ccm objem

MG ZS 180 2003
MG ZS 180

2003 rok výroby
180 koní výkon
2 498 ccm objem

Chevrolet Caprice Sedan 1990
Chevrolet Caprice Sedan

1990 rok výroby
172 koní výkon
5 001 ccm objem

Ford LTD  1972
Ford LTD

1972 rok výroby
215 koní výkon
6 ccm objem

Dodge Magnum 3.5 SXT 2006
Dodge Magnum 3.5 SXT

2006 rok výroby
254 koní výkon
3 518 ccm objem