načítám data...

Mazda CX-60 servíruje první ochutnávku budoucích radostí

Přinášíme první dojmy z horké novinky. I když asi ne takové, na jaké čekáte nejvíc...

zobrazit celou galeriiFoto:   Foto: Mazda Motor Europe

​​Mazda je předním světovým šampionem v nahazování návnad svým fanouškům. Zprávy o návratu Wankelova rotačního motoru se periodicky vracejí se stejnou jistotou jako zdražování másla nebo konec kariéry Jaromíra Jágra. (Momentálně je horkým želízkem v ohni model MX-30, který slibuje Wankel coby generátor pro elektrický pohon. Kurióznější řešení už by bylo těžké si představit…) Na rozdíl od jiných výrobců však japonská automobilka své vizionářské nápady občas uvede v realitu. Právě takovým případem je model CX-60, na jehož počáteční sliby šestiválců a zadního náhonu jsme v době elektřiny a optimalizací nabídky koukali poněkud nedůvěřivě.

Foto: Mazda Motor Europe

Teď bych asi měla vítězoslavně zvolat: je to tady – šestiválce a RWD pro všechny! Bohužel, to ani po mezinárodní prezentaci v evropské centrále Mazdy v Leverkusenu zatím nemůžu. Převratnou novinku nám Mazda servíruje po pečlivě odměřených dávkách, abychom se nezakuckali. V prvním kole jsme dostali na vyzkoušení pouze verzi elektrifikovanou. Přestože jde o nejméně ‚petrolheadskou‘ variantu, i ta má pro značku nemalý význam (a z hlediska emisní bilance samozřejmě zcela zásadní) – jde totiž o první PHEV a vlastně i o první hybrid v evropské nabídce. 

Foto: Mazda Motor Europe

Během krátkých testovacích jízd jsem samozřejmě nasávala především celkové dojmy ze zbrusu nového modelu, který se v Evropě stává vlajkovou lodí značky. Pokud jde o velká SUV, doteď jsme mohli jen závistivě pokukovat po zámořském korábu CX-9, zatímco u nás byla nejvyšší možnou volbou pětka. 

Na první pohled disponuje CX-60 patřičným majestátem. Dlouhatánská, vpředu kolmo seseknutá příď jako by naznačovala, že si X-kové bavoráky i Q-čkové audiny běžně dává k snídani. Když si ale sednete dovnitř, přichází dobře známý dojem mazdí ‚útulnosti‘. K žádným ovládacím prvkům není třeba se natahovat, všechno je hezky po ruce a za volant člověk zapadne jako špunt do lahve. Oproti CX-5 se středový tunel o pěkný kus rozšířil a se spolujezdcem se nebudete strkat lokty, ani kdybyste se hodně snažili. Na délku ovšem místa nepřebývá. Můj nekonfekční spolujezdec s výškou 195 cm se sám za sebe opravdu neusadí, pro běžného euročlověka je prostoru na kolena tak akorát. 

Foto: Mazda Motor Europe

Co stojí za pochvalu před nastoupenou jednotkou, jsou materiály v kabině. Ty se nemusí stydět ani vedle konkurentů, které nazýváme prémiovými. ‚Moje‘ testovací auto ve výbavě Homura má černočerný interiér plný provotřídní kůže a hliníku,v jiných výbavách dostanete třeba i javorové dřevo nebo tkaninu inspirovanou japonskými kimony. Sáhněte kamkoliv, a pravděpodobně to bude měkké, hladké nebo rafinovaně texturované. Osobně jsem odvázaná hlavně z toho, že pod displejem se stále nachází úhledná řada fyzických tlačítek ovládajících ventilaci, vyhřívání i chlazení sedaček a další funkce, které chcete mít po ruce, nikoliv v nekonečném vesmíru jedniček a nul uvnitř displeje. 

Foto: Mazda Motor Europe

Pokud jde o funkce, přichází Mazda se zajímavými možnostmi nastavení osobního profilu. Když si sednete za volant, necháte se od systému „přečíst“ a zadáte svou výšku, auto vám samo nastaví ideální polohu za volantem. Překvapilo mne, že byla velmi blízko pozici, jakou bych si nastavila sama. Kromě toho můžete ke svému profilu uložit nastavení volantu, zrcátek, head-up displeje a dokonce i nastavení zvuku nebo klimatizace. 

Další novinkou je tzv. See-Through View neboli vylepšená 360stupňová kamera (obraz se oproti minulosti značně vylepšil), adaptivní tempomat, který umí přizpůsobovat rychlost podle dopravních značek, varování při vystupování, že se zezadu blíží vozidlo, nebo Hill Descent Control pro sjíždění prudkých nebo kluzkých svahů. 

Foto: Mazda Motor Europe

Jelikož se jedná o plug-in hybrid, po nastartování slyšíte, že nic neslyšíte. To samozřejmě není nic divného. Auto ale zůstane extrémně tiché i za jízdy, když se nakopne spalovací motor. Pokud zrovna prudce nezrychlujete, slyšíte i v nějakých sto šedesáti na dálnici víceméně jenom vítr. Při rozjíždění pak kombinace elektromotoru a spalováku vydává jemný zvuk, který mi ze všeho nejvíc připomíná trolejbus. Kolega povídal něco o hvízdání převodovky v žigulíku, ale to si určitě dělal zlou legraci. 

Foto: Mazda Motor Europe

Pod kapotou tedy máme přímovstřikový čtyřválcový Skyactiv-G o objemu 2,5 litru a k tomu elektromotor o výkonu 129 kW napájený z 17.8 kWh baterie. Celkový výkon činí 241 kW neboli 327 koní – a máme tu další prvenství v podobě nejsilnější sériově vyráběné Mazdy. Na stovku se dostane za 5,8 vteřiny a maximálka je omezena na 200 km/hod. Hodnotě zrychlení nemám důvod nevěřit, auto vyráží vpřed velmi svižně a zvuk motoru přitom není nijak nepříjemný. Ale když člověk ví, co je za rohem, nemůže si úplně pomoct, aby vysoký ryk čtyřválce nehodnotil v tomhle důstojném domku jako lehce nepatřičný.

Na druhou stranu – až 63 kilometrů se prý dá ujet čistě na elektřinu, což je pro běžné pracovní dojíždění zcela dostačující. Na domácí 11 kW nabíječce se pak baterie dobije do plna za něco málo přes dvě hodiny. Vyráželi jsme na cestu s nabitou baterií a po hodince jízdy kombinující město, dálnici i okresky činila spotřeba (při zapnutém automatickém hybridním režimu) 4,2 litru. Naopak s baterií zcela vybitou zaznamenala posádka kolegů hodnotu 8,2 litru. Žádná hitparáda, ale na dvě tuny váhy a hezkou dynamiku asi očekávaná hodnota. Mazdu si navíc většinou nekupují lidé, co chtějí ušetřit na palivu, nýbrž takoví, kteří ještě nezapomněli, co znamená slovní spojení “jízdní vlastnosti”. A ti nebudou zklamaní ani tentokrát – i největší Mazda se řídí skvěle. 

Foto: Mazda Motor Europe

Platforma CX-60 je úplně nová a připravená na pohon zadní nápravy, plug-in hybrid je však vždy vybaven stálou čtyřkolkou i-Activ AWD. Automobilka navíc hrdě prezentuje systém Kinematic Posture Control, použitý například v Miatě, který pomocí vektorování točivého momentu omezuje náklony karoserie při zatáčení a brzdění. Nebudu tvrdit, že zadnicí cítím jemnou práci tlumičů a přibrzďování zadních kol, na to jsou po internetech jiní experti, hustě zalidněné okolí Düsseldorfu ve všední den navíc nenabízí moc šancí k ostřejší jízdě, přesto můžu říct, že vzhledem k výšce auto sedí v zatáčkách naprosto sebejistě a žádné přesypávání posádky se nekoná. Jen zatím nedokážu odhadnout, jak bude spíš tužší podvozek fungovat na rozmlácených silničkách a jestli prvotřídní stabilitou neutrpí komfort. Na to si budeme muset počkat na českou realitu, která má s tou německou jen málo společného. 

A to bude z prvního svezení asi všechno. Na auto jako celek může být Mazda právem hrdá a hybridní debut v ničem nezaostává za evropskou konkurencí. Na to nejlepší se můžeme těšit dál. 

   




 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

El Gringo
08. září 2022, 05:21
0

Moc pěkné auto, ale :)

1) 4 pseudo-koncovky výfuku u PHEV vypadají fakt trapně. Tesco tunning..
2) Blatník karoserie bych protáhl ven - né dovnitř. Se soft wide body by to auto vypadalo lépe.
3) XC-9 s turbem je určitě zajímavější volba.. Ale chápu, EU..
4) Od 1 343 090,00 Kč...

V každém případě je Mazda radost a snad si jí někdo v mém okolí koupí .)

reagovat
Jimi
08. září 2022, 09:00
1

Na mě moc plechu, jako každé SUV, i když hodně povedené. Nová 6-tka RWD bude jiné kafe. 6-ti válce budou a vyladěný hybrid s Toyotou bude hlavně pro zaprděnou EU.

reagovat
Ma
Martanone
08. září 2022, 09:33
4

Šestka byla bohužel odložena na neurčito a zvažuje se, jestli vůbec bude. Mazda se chce soustředit především na výdělečně modely, což jsou právě SUV. Teď CX-60, zanedlouho CX-80.

Jimi
08. září 2022, 11:07
0

Jsem nepolepšitelný optimista. SUV to mají tady trochu nahnuté, už jim podle posledních zpráv snižují světlou výšku... :)

Wa
Wakantanka
08. září 2022, 21:10
0

Pre automobilky sú cez svoju váhu a následne emisie výhodné, navyše sú teraz IN. SUV tak skoro neskončia.

PIPBoy
08. září 2022, 09:41
8

Na novou generaci Mazd jsem se docela těšil, ale zatím jsem z toho takový rozpačitý. Parametry šestiválců jsou jak z doby před 15 lety, RWD se patrně také nebude konat, vypadá, že všechno budou awd a ještě to budou SUV krabice. Asi jsem se těšil zbytečně

reagovat
HeavySmoker
08. září 2022, 11:02
1

Nápodobne, neočakával som od toho nič a aj tak som sklamaný.

Jokke
08. září 2022, 19:29
2

Je to těžký, někdo přijde s nadupaným čtyřválcem, je to špatně, další přijde s opravdu fungujícím tříválcem a skvělou spotřebou, a je to špatně...pak Mazda uvede šestiválce, a zase to je špatně (nebo málo výkonný, a to to ještě nikdo nevyzkoušel). Za mě to je chvályhodný počin, a myslím si, že ty parametry jsou prostě odpovídající a mohly by znamenat delší výdrž. A ruku na srdce, všichni chtějí výkon, ale co já zažívám na silnici je většinou, že se na to lidi stejně bojí nebo neumí ani šlápnout. Mimochodem základní 6válce nafta by opravdu měla bejt zadokolka.

ro
rock
08. září 2022, 11:15
5

Zas jeden mastodont... Zdá se, že Mazda už taky zvládla, jak udělat auto zvenku velký a zevnitř malý.
Takže zvenku velký a nevýrazný až ošklivý (OK, ten červenej lak je hezkej), zevnitř docela hezký, ale už od pohledu (široký středový tunel) poněkud ztísněné a i na podélný prostor nic moc.
Tak jo, no, nová Mazda...

reagovat
Frankie
08. září 2022, 11:19
0

Je mi sympatické, že si jde stále tou svou cestou i v oblasti hybridů a nenakupuje celá auta u Toyoty jak někdo.

reagovat
Jimi
08. září 2022, 11:29
1

Mazda 2 Hybrid.

Opelfahrt
08. září 2022, 11:34
0

Nebo Suzuki, tam když jsem jel na servis, tak to vždycky měli jako jedinou skladovku k odběru jenom Suzuki Corolla kombi hybrid :-)
-
Komentář upraven 8. 9. 2022, 11:34:39

ro
rock
08. září 2022, 11:55
-1

Suzuki se přebrandování modelů jiných výrobců v posledních dekádách nijak zvlášť nebránilo, brali si u Daewoo (Lacetti, Evanda) i u Mazdy (Autozam AZ-1). Swace je jenom další v řadě.

Frankie
08. září 2022, 13:06
2

Jo, na tu Mazdu 2 Hybrid jsem zapomněl. No měl jsme na mysli Suzuki, a to jak tu Corolla, tak i RAV 4.

Jokke
08. září 2022, 19:36
0

Krásný auto, zvenku i zevnitř. V této době zjev. Včetně nabízené techniky. I ten PHEV za mě dává smysl, pokud pro to má člověk odpovídající využití. Projel jsem se tím krátce ale, a za mě možná trochu zklamání. Interiér na mě při osobní zkušenosti nepůsobil tak dobře jako z fotek (ale byla to předsériovka) a bylo to překvapivě tvrdý, takový prostě "udrncaný". Co se týká PHEV systému, určitě by se měl vylepšit systém rekuperace, kdy opravdu není možnost nastavit ani plachtění, ale ani silnější rekuperaci než je defaultně dáno. Každopádně se těším na sériovej kousek a šestiválec. Jsem rád, že se toho Mazda nebojí a vytvořila něco takového.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car  1986
Lincoln Town Car

1986 rok výroby
150 koní výkon
0 ccm objem

Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné 1978
Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné

1978 rok výroby
240 koní výkon
7 500 ccm objem

Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA 1969
Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Oldsmobile Delta 88  1968
Oldsmobile Delta 88

1968 rok výroby
365 koní výkon
7 500 ccm objem