načítám data...

Maserati Grecale Folgore: Elektřina v Maserati, je to tady

Na český trh vstoupila oficiálně první čistě elektrická auta legendární značky Maserati. Při krátkém seznámení se jsme zjišťovali, zda mají i tyto elektromobily kvality, jaké od značky očekáváme.

zobrazit celou galeriiFoto: Maserati

Ačkoli to bylo nevyhnutelné, pro mnohé fanoušky spalovacích motorů tohle nejsou dobré zprávy. Elektromobilita prostupuje automobilovým trhem a zachvacuje stále nové a nové značky. Trend již byl nastolen. Slovy klasika – může se vám to nelíbit, můžete s tím i neouhlasit, ale to je tak všechno, co se s tím dá dělat. V tuto chvíli však elektromibily zůstávají jen alternativou k tradičním vozům se spalovacími motory, kterých jsem ostatně v sídle Maserati v Praze viděl stále dost. 

Pojďme se tedy na chvíli oprostit od představy, že vůz značky Maserati musí nutně mít výfuky a spalovat fosilní paliva a podívejme se na novinku jako na alternativu. Elektromobily mají své nevýhody, ale našli bychom tu i celou řadu výhod a možná si dnes ukážeme, že právě v autě, jakým je Maserati, dává elektrický pohon více smyslu, než by se mohlo zdát.

Foto: Maserati

Pro první seznámení s elektrickým Maserati jsme získali model Grecale Folgore, menší ze dvojice nabízených SUV. Folgore v italštině znamená blesk a toto označení bude v příštích letech označovat elektromobily Maserati. Automobilka skočila do světa EV rovnýma nohama, nezdržovala se nějakým plug-in hybridem či nějakou podobnou technologií a rozhodla se u modelů Folgore vynechat spalovací motor úplně.

Je třeba si hned zkraje říci, že toto není klasický redakční test. Auto nám bylo zapůjčeno na sotva pár kilometrů, takže na nějaké rozsáhlejší rozbory si bude třeba ještě počkat. Zkušenost to však i tak byla rozhodně zajímavá a jsem rád, že jsme si ji nenechali ujít.

Foto: Autíčkář.cz

Na první pohled je to Gracale jako každé jiné. Chromovaná loga a nápisy na karoserii byla nahrazena bronzovými včetně výrazného slova Folgore na předních blatnících, ze zadního nárazníky uzmizely koncovky výfuků a trochu jiný je i tvar přední masky – ale to je asi tak všechno. Vlastně není, ještě jsou tu teď už úplně zbytečné výdechy na blatnících, které teď už sice neodvádí vzduch od motoru, zato však svítí. Opravdu! Jinak je to ale zkrátka Grecale. Na první pohled nepraští do očí, není přehnaně dravé a extravagantní, nevykřikuje zbytečně do světa. Zároveň je tu ale italská elegance dotažená k dokonalosti, každá jedna křivka karoserie je přesně tam, kde má být.

Ani uvnitř neproběhla žádná revoluce. Ostatně proč taky, nová palubní architektura modelů Maserati je jedním z nejvýraznějších posunů kupředu, jaký Maserati za poslední roky učinilo. Kabina je moderní, přehledná a skvěle zpracovaná. Ano, je tu trochu více displejů, než je možná konzervativním petrolheadům milé, ale jejich funkce a obsluha jsou po krátkém rozkoukání se tak intuitivní, že zde nevidím jediný důvod ke stížnostem. Takto má vypadat moderní luxusní automobil. 

Foto: Maserati

Za volantem zůstala i ona krásná kovová pádla řazení, jen zde pochopitelně již neovládají volbu převodových stupňů, neb tu vlastně žádné nejsou. Místo toho si berou na starost míru rekuperace, kterou lze nastavit od silné, kdy auto na ubrání plynu reaguje výraznou decelerací, až po režim, ve kterém Grecale místo rekuperace plachtí. Všechno se ovládá naprosto jednoduše. Po nasednutí a stisknutí tlačítka D je Maserati připraveno a můžete vyrazit. Rád bych řekl, že zcela neslyšně, zkoušené auto nás však hýčkalo umělým zvukem z reproduktorů.

Foto: Maserati

Věřím, že tahle funkce najde u budoucích majitelů své uplatnění, na novou dobu a Maserati bez symfonie výfuků si musíme chvíli zvykat, jenže já už jsem asi nová generace motoristů a já mám elektromobily vlastně rád – mimo jiné i proto, že nedělají žádný hluk. Snad onen generátor hluku tedy půjde vypnout, na nějaké delší výlety do hlubin nastavení jsme nechtěl plýtvat cenné minuty.

Především mě samozřejmě zajímalo, jak Grecale Folgore jezdí. Však je to Maserati. Občas slýchám názory, že u elektromobilů je to vlastně jedno, to jsou přece obyčejné spotřebiče bez duše. Ale opravdu je to tak? I elektromobil je potřeba správně naladit, aby ze sebe mohl vydat to nejlepší. Grecale si drží i ve své elektrické variantě pohon všech kol s preferencí zadní nápravy. Díky tomu je auto stále hravé a dobře čitelné. Elektromotor potom nabízí to, po čem všichni petrolheadi prahnou vlastně od nepaměti – dokonale plynulý lineární zátah a okamžitou reakci na plynový pedál.

Foto: Maserati

Výkon Gracale Folgore také nechybí, však je tu 410 kW. Narozdíl od kupé GranTurismo s 800V technologií stojí Grecale na řekněme obyčejnější 400V platformě, což je ale vzhledem k faktu, že se jedná o SUV, vlastně logické. To ale neznamená, že by Grecale bylo nějakou brzdou provozu. Z nuly za stovku to zvládne za 4,1 sekundy a to je rychlé. Dost rychlé. Ve spojení s precizním řízením a schopným podvozkem  se tu tak díváme na jedno z nejlépe jezdících SUV na trhu a to platí i pro verzi Folgore, která těží i z nízko umístěného těžiště díky bateriím v podlaze – skutečně je to znát.

A teď bychom si ještě měli říci, k čemu je to celé vlastně dobré. To auto totiž skutečně svůj smysl má. Některá Maserati skutečně jako správná GT pravidelně překonávají dlouhé vzdálenosti a tam v tuto chvíli ještě není pro elektřinu příliš prostoru. Je však nemalá skupina zákazníků, kteří Gracale používají na takové ty základní cesty po okolí a zde už Folgore ukazuje své výhody. Žádný hluk, žádné tankování, uživatelská přívětivost na maximu. Auto se v klidu dobíjí doma a kdykoli je připravené vyrazit. Díky vzduchovému odpružení dokáže být Grecale Folgore i příjemně pohodlné, ačkoli nějakou jízdu na obláčku tu samozřejmě nečekejte – stále sedíme za volantem sportovního vozu (nebo alespoň sportovně orientovaného vozu, ať tím slovním spojením nedráždíme Marka, našeho redakčního ultra-petrolheada).

Foto: Autíčkář.cz

Dovedu si tedy představit, že Grecale Folgore si své zájemce najde. Zážitek z jízdy elektrickým Maserati je samozřejmě jiný, ale to neznamená, že není zajímavý a nemá své kouzlo. Naopak. Na výkon jsme si už v elektromobilech zvykli, i v obyčejné Tesle stačí dusnout na plyn a žasnout nad géčky, která vás tlačí do sedačky. Ale tomu se nedá říkat řízení auta. Okamžitý a opojný příval síly elektromobilu si v Grecale vychutnáte konečně naplno, protože Maserati dokáže i takovou porci tahu ukočírovat. Pro více detailů si musíme počkat na plnohodnotný redakční test, už teď se na něj ale těším. Zdá se totiž, že přerod Grecale v elektromobil se mimořádně povedl a Maserati tak ukazuje, že se budoucnosti bez spalovacích motorů nemusí bát.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fr
Frodo
25. června 2024, 06:43
3

Kvalitu, jakou očekávám od Maserati to nemá. Když nějaké se synem vidíme, tak okamžitě vypínám rádio, stahuji okýnka a oba doufáme, že to majitel aspoň trochu prošlápne. Asi je to dětinské, ale často se píše že u aut jsou důležité emoce. A ty benzinové Maserati umí.

reagovat
je
jerry
25. června 2024, 07:41
1

Není to pravé Maserati, stejně jako není e-Mustang pravý Mustang.

reagovat
HeavySmoker
25. června 2024, 09:57
1

Otázka je čo dnes znamená pravé Maserati? Odkedy sa oddelili od Ferrari a prestali sa snažiť byť Ferrari pre ľudí čo si negelujú vlasy, ich smerovanie mi uniká. A zákazníkom asi tiež, lebo sa za posledných 5 rokov po investíciach do nových modelov v celosvetových predajoch nedostali vôbec nikam. Neviem pre koho je Grecale. Chcete to niekto?

Je
Jean
25. června 2024, 12:50
1

A kdesi ve Švýcarsku začal Principál rotovat..

reagovat
VK
VK
25. června 2024, 13:30
0

Začíná se od SUV. Jak jinak.

reagovat
HeavySmoker
25. června 2024, 13:44
0

Keď to má ďaleko cez dve tony, môže to už mať tvar aký chce. Tento tvar sa aktuálne aspoň predáva.

St
Staromil
25. června 2024, 15:41
0

..."A teď bychom si ještě měli říci, k čemu je to celé vlastně dobré."....ano, zcela spávně položeno, měli, někdo zde to v případě Maserati ví? (kromě stratégů Maserati?)...

..."Je však nemalá skupina zákazníků, kteří Gracale používají na takové ty základní cesty po okolí a zde už Folgore ukazuje své výhody."...fakt si k tomu účelu někdo jde koupit Maserati ?...:-))...proč?

reagovat
af
afro-r1
25. června 2024, 16:15
1

Protoze chce a muze. Takovy hezci Enyjak.

sheogh
26. června 2024, 10:58
2

"...ještě jsou tu teď už úplně zbytečné výdechy na blatnících, které teď už sice neodvádí vzduch od motoru, zato však svítí...."

A ja se na chvilku lekl, ze je 1.4. Bohuzel neni.
Ale ty sedacky vypadaji paradne, a celkove interier se povedl.

Pesimista: "Dneska uz se vyrabi v podstate jen SUV"
Optimista: "V dnesni dobe muzete mit SUV od jakekoliv znacky"
:-D :-D

reagovat
Jyrki
26. června 2024, 18:57
2

"Optimista: "V dnesni dobe muzete mit SUV od jakekoliv znacky"
:-D :-D"

pár trendseterů / pózérů si začne kupovat SUV, automobilky je začnou tlačit do prodeje, protože nechtějí, aby jim ujela vlna. Obyčejní smrtelníci, kteří koupí v podstatě cokoliv, se přizpůsobí. A lidi co mají auta fakt rádi nemají z čeho vybírat.
Jelikož nic než SUV na trhu není a ve městech překáží, jsou trnem v oku politikům, ekoaktivistům a dost dobře všem, začnou je města regulovat.
Sebevražda automotive odvětví v přímém přenosu.
Opravdu nevidím jediný benefit na tom, že se dá vybrat SUV od jakékoliv značky, když v jiných segmentech není nabídka prakticky žádná.

sheogh
26. června 2024, 19:24
1

To byla ironie samozrejme :-D

StreetPro
26. června 2024, 11:38
2

Prodeje značky to do zelených asi nepohne... 400V baterii s kapacitou 105 kWh (dobíjet výkonem až/jen 150 kW) na 501 hypno-kilometrů. Vůz má elektromotor na každé nápravě a dosahuje kombinovaného výkonu 410 kW (558 koní) a 820 N.m točivého momentu. Stovku zvládne za 4,1 sekundy a jede 220 km/h při váze 2480 kg...
Tohle celé by bylo hodné extra ligy SUV za 3mega před 5 lety... dneska je tu plebejská Y za mega nebo Macan za 2-3 mega dle modelu... baterie/architektura je každopádně jinde při 800V 100 kW baterie (nabíjení až 270 kW, z 10 na 80 procent za 21 minut).
Macan 4 408 koní a 650 Nm, 5,1 sekundy, jede 220 km/h a ujede WLTP 613 km za 2,2 mega. U Macanu Turbo 639 koní, 1130 Nm, 3,3 sekundy a rychlost 260 km/h a 591 km dojezd při 3 mega káče. Kufr je srovnatelný 540 litrů a 80 frunk, což Maserati ani nemá.

reagovat
Honza Hamster Křeček
26. června 2024, 13:30
0

Nemyslím, že by takto někdo kupoval Maserati… :-)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Oldsmobile Delmont COUPÉ 88 1968
Oldsmobile Delmont COUPÉ 88

1968 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Camaro SS 1LE 2019
Chevrolet Camaro SS 1LE

2019 rok výroby
435 koní výkon
6 162 ccm objem

Ford Econoline  E-150 5.8 V8 | Tiara 1990
Ford Econoline E-150 5.8 V8 | Tiara

1990 rok výroby
212 koní výkon
5 735 ccm objem

Chevrolet Blazer S-10 1999
Chevrolet Blazer S-10

1999 rok výroby
190 koní výkon
4 300 ccm objem