načítám data...

Lexus LS500h: Nenápadný klenot

Velká limuzína od Lexusu je vrcholnou disciplínou japonského automobilismu. Její styl je pro některé bohaté evropany možná až příliš málo okázalý, mě ale naprosto okouzlil.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Lexus LS500h: Nenápadný klenot

Není to tak dlouho, co jste se na stránkách Autíčkáře mohli seznámit s vozem, který je podle některých členů naší redakce vrcholem produkce této japonské automobilky. A já nepopírám, že LC500 convertible je opravdu výjimečný vůz, grand tourer bez střechy s osmiválcovým atmosferickým motorem dnes patří ke kriticky ohroženému druhu a nelze mu upřít pořádnou dávku šarmu a výjimečnosti. Pro mě osobně ale není vozem, který bych si v případě neomezených finančních prostředků z nabídky Lexusu vybral. Šel bych raději pro sedan z řady LS. 

Ta podle mě definuje tohoto výrobce už od konce osmdesátých let, kdy se světu představil dnes již legendární LS400, kódovým označením XF-10. Vůz, jehož úkolem bylo překonat Mercedes třídy S, oblíbenou W126. Výsledek dlouhého, důsledného a velmi nákladného vývojového procesu, který trval celkem šest let. Těžká práce se ale vyplatila a světlo světa spatřil automobil, který “esko” překonal ve všech ohledech a kromě luxusu a pohodlí nabídl i příkladnou spolehlivost. 

Osobně mám na velkých limuzínách od Lexusu moc rád skutečnost, že si sebou, alespoň u nás v Evropě, nenesou žádné zásadní stigma. Zatímco německá velká trojka, případně britská produkce, má tendenci nějakým způsobem zavdávat ke škatulkování majitelů, japonské vozy jsou dokonale neutrální a tak nějak nekonfliktní. Rozhodně to ale neznamená, že by byly nudné. Ostře řezané linie se snoubí s vyváženými proporcemi vozu, které zkrátka dokáže vykouzlit jen klasický velký sedan. Žádný nehezký nepoměr ploch, vše je jak má být. Kola dost vepředu, pak dlouhá kapota s motorem podélně, kabina pro cesující se čtveřicí dveří a vzadu kufr, do kterého sice nevsunete pračku, ale za to si při nakládání zavazadel nevyvětráte interiér.

I přes majestátnách 523 centimetrů délky se hmotnost vozu podařilo udržet na celkem rozumných 2,2 tunách, se kterými nemá motor o výkonu tří set padesáti koní žádný problém. A je mi samozřejmě jasné, že se najde skupina lidí, která bude tandem vidlicového šestiválce a elektromotoru považovat v nejvyšší automobilové třídě za nedostatečný, mě osobně se ale naopak přijde, že se sem hybrid dokonale hodí. LS500h totiž není postavený na nějaké trhání traťových rekordů, troufnu si říci, že na rozdíl od dříve zmíněného LC ani nemá za úkol pobavit řidiče při nějakém velkém dračení na okreskách. 

Primárním jízdním zaměřením vozu je totiž dokonalá plynulost jízdy a pohodlí posádky a těm je podřízeno vše ostatní. Vzduchový podvozek dokonale žehlí nerovnosti, dokonce ani velká dvacetipalcová kola neznamenají nepříjemné rány při projetí děr. Náklony v zatáčkách jsou minimální, vůz jen plynule pluje nad vozovkou. Je jen málo vozů a žádný jiný hybrid, jež by umožnil tak delikátně přesně dávkovat pedálem výkon brzd. Někoho by možná zkamalo, že při sešlápnutí plynu až na podlahu se nedostaví žádné kopnutí do zad od prudce zabírajícího motoru, nebo že se ani ve sportovním režimu nedočkáte klasického “sportovního” cuknutí při přeřazení z jednoho virtuálního stupně na jiný. Jenže to by zde bylo špatně. Rozhodně to neznamená, že je vůz pomalý, maximálka 250 km/h je v souladu s všeobecnými zvyklostmi a zrychlení z nuly na stovku za 5,5 sekundy také ostudu neudělá, avšak všechno se to děje tak nějak nenápadně, v zákulisí. 

V kabině se cítíte trochu jako posádka luxusního parníku, o kterém sice tak nějak mlhavě tušíte, že má kdesi v podpalubí obří kotle spalující tuny uhlí, spoustu topičů, strojníků a celé to tam je cítit olejem, ale vy sedíte v luxusní restauraci a za zvuku živého symfonického orchestru pojídáte nejvybranější krmě a nějaký pohon a neskutečná síla lodních motorů vás vlastně vůbec nemusí zajímat. Do jisté míry i osoba řidiče je tu spíše do počtu a skutečná pozornost je směřována na zadní sedadla. 

Pravděpodobně největším zážitkem z Lexusu totiž není jeho řízení, ale možnost nechat se zkušeným řidičem vozit na zadních sedadlech, konkrétně na tom vpravo. Je to opravdu výjimečný pocit. Šofér vám ještě před nastoupením odveze přední sedadlo spolujezdce úplně dopředu, čímž vznikne královský prostor, ve kterém si i se svými 189 centimetry v klidu natáhnu nohy.  Po dosednutí je možné si napozicovat sedačku jako v byznys třídě v letadle, čili do takového toho pohodového polosedu, nohy podpírá podnožka nastavitelná ve čtyřech směrech. Co dál? Samozřejmě tepelný komfort – sedadla odvětrávají i vyhřívají a každé má vlastní klimatizační zónu.  

Poté je záhodno se trochu odizolovat od dění tam venku – na to se hodí elektricky ovládáné záclonky dokonale kryjící boční i zadní okna a pomáhají samozřejmě i dvouvrstvá laminovaná skla, která dovnitř nepustí žádný nepříjemný rámus. Další důležítý úkol pasažéra je zvolit si jeden z mnoha dostupných masážních programů a v případě zájmu ho doplnit o bodové prohřívání. Byla by škoda nevyužít bohatou multimediální výbavu vozu – spárování telefonu nebo notebooku s displeji a audiosystémem je rychlé a intuitivní, během chvíle si tak můžete užívat dokonalého zvuku audiosoustavy Mark&Levinson a na fullHD monitoru sledovat filmy, nebo si třeba číst oblíbený magazín o autech. 

A nebo můžete jen tak v klidu rozjímat a odpočívat. V noci je interiér jen lehce iluminován několika nepřímými světelnými zdroji v teplé bíložluté barvě. Ne, nemůžete si tu vybírat z plejády barevných LEDek, ale ono by se to příliš nehodilo. Příjemné měkké světlo tu dopadá na zajímavou výplň dveří, připomíná to tapiserii na zdi divadelní lóže. Jen tohle by byla pořádně drahá tapiserie. Je to totiž originální Nishjin-ori – látka vyráběná ve čtvrti Nishjin v Kjótu. Z ní se šijí velmi drahá sváteční kimona určená jen pro ty nejvýznamnější události – svatby bohatých a slavných osobností, nebo třeba důležité ceremonie spojené s císařskou rodinou. A taky výplň do dveří Lexusu. Ano, za verzi Nishjin připlatíte oproti “obyčejnější” variantě Wood přes tři sta padesát tisíc, ale za své peníze získáte něco opravdu výjimečného. A je dost možné, že pro náhodné kolemjdoucí to bude jen nějaký “kousek látky ve dveřích”. Lexus nepotřebuje na svou výjimečnost prvoplánově upozorňovat zlatem, leskem a okázalostí. A to mi opravdu imponuje.  

Verdikt

Zcela jistě existují luxusní vozy se silnějšími motory, modernějšími technologiemi na palubě a několikanásobně větším cool faktorem. Lexus se nepodbízí těm, kteří chtějí za každou cenu dokázat, že “na to mají”. Vždyť tu konec konců najdeme i nějaká ta tlačítka z Toyoty a já si nedělám iluze, že by to snad pro spoustu bohatých lidí nebyl velký problém. Skvěle vyvážený mix luxusu bez předsudků a umírněné elegance neocení každý, ale mě osobně naprosto okouzlil a ačkoli se mi poštěstilo svézt se i v německých a britských konkurentech, považuji právě japonský vůz za ten pro mě zdaleka nejcharakternější a nejzajímavější. Je to ztělestnění značky Lexus. Vůz pro ty, kteří vědí, co chtějí. Už dlouho mě žádné auto tak neoslovilo. 

 

Technické údaje

Motor: hybridní vidlicový šestiválec 3456 ccm
Výkon: 264 kW (354  koní) 
Točivý moment: 350 Nm 
Převodovka: Multi Stage Hybrid (eCVT, 10 stupňů)
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,5 s 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 7,1 l/100 km kombinovaná 
Průměrná spotřeba v testu: 9,9 l/100 km kombinovaná 
Cena testovaného vozu: 4 245 000,- Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ča
Ča Snač Aj
06. listopadu 2021, 22:21
1

はい

reagovat
Avex
07. listopadu 2021, 09:35
0

Kam se na to hrabou Evropani. Krásný.

reagovat
beastar
07. listopadu 2021, 11:59
0

4,2 bych za to nedal ani náhodou. A vše, co popisuje článek umí i konkurenti. Pravda je taková, že záleží na specifikaci a na osobních preferencích. Ano pro hodně Evropanů je to málo posh a má to slabší high society image. Mě se to líbí. Stejně jako jsem měl rád Infiniti. Jako mám rád Maserati. Je to jiné a chce to vlastní vkus a vlastní životní cestu. Mluví to o jinakosti majitele. A tak to má být.

reagovat
XT
XTad
07. listopadu 2021, 19:13
0

Ten sestivalec je vidlicovy.

reagovat
RRRampapapa
07. listopadu 2021, 21:02
0

Yes, it is.

The powertrain features a 3.5-litre V6 Dual VVT-i V6 petrol engine and two electric motors, together delivering maximum system power of 354 hp/264 kW.

https://global.toyota/en/detail/15378759

https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_GR_engine#8GR-FXS

beastar
07. listopadu 2021, 21:13
0

Tak asi chybička.

Jakub Pospíšil
07. listopadu 2021, 21:44
0

Fakt jo, koukám teď na obrázky. Tak to se chyba vloudila, obratem ooravuji.

Trinom
08. listopadu 2021, 21:10
0

Nějak se nepovedlo, furt tam svítí řadovka :'-(

Fr
Frodo
10. listopadu 2021, 06:47
0

Krásné auto, výborný článek. Jen nechápu jak si tam mohli nechat protlačit tlačítko z Citroenu :D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8 1977
Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8

1977 rok výroby
240 koní výkon
6 600 ccm objem

Pontiac Solstice cabrio 2008
Pontiac Solstice cabrio

2008 rok výroby
175 koní výkon
2 400 ccm objem

Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT 2003
Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT

2003 rok výroby
275 koní výkon
7 300 ccm objem

Oldsmobile Cutlass Supreme  1992
Oldsmobile Cutlass Supreme

1992 rok výroby
191 koní výkon
3 130 ccm objem