načítám data...

Land Rover Defender: Nová doba

07. října 2019, 08:38 21 komentářů Honza Hamster Křeček

Land Rover nám v těchto dnech konečně přivezl ukázat nový Defender. A pravdou je, že ze starého Defenderu zbylo jen jméno. Je to konec legendy nebo renesance klasického britského offroadu?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Když Land Rover oznámil, že se výroba modelu Defender chýlí ke konci, fanoušci jízdy v terénu vyhlásili smutek. Bylo to jako úmrtí v rodině. Ale nedalo se už nic dělat. Moderní předpisy zkrátka nejdou dohromady s konstrukcí řekněme už trochu staršího data. Jak praví klasik, může se nám to nelíbit, můžeme s tím i nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se s tím dá dělat. 

Land Rover tak měl čtyři možnosti, co se vzniklou situací udělat. Zrušit modelovou řadu Defender úplně, ponechat ji v prodeji jen na trzích, které jsou mimo dosah moderních předpisů, přepracovat Defender tak, aby normám vyhověl, nebo postavit Defender úplně nový.

První možnost není příliš smysluplná, zrušit řadu Defender, zahodit desetiletí budovanou značku, to je prostě pitomost. Podobná pitomost jako ponechat Defender v prodeji jen na těch trzích, kde si s normami takovou hlavu nedělají. Tedy ono to na první pohled jako pitomost nevypadá, právě na takových trzích jsou podmínky, kde se Defender dá skutečně využít, ve středu Evropy je nám drsný offroad vlastně k ničemu, ale věřte mi, pro prodeje ve středu Afriky nepotřebujete legendu a nikdo vám za legendu ani nebude platit.

Takže zbývají dvě možnosti – upravit, nebo postavit nový? Upravit stávající Defender by šlo. Opravdu by to šlo. Jenže vážně ho ještě chceme? Vedení Land Roveru se tu dostalo do podobné pasti jako svého času jeho kolegové ze sesterského Jaguaru. Z původně skvělého stroje se stalo cosi, co si sice drželo status legendy, ale reálně to bylo už hodně zastaralé. A to byl problém. Land Rover Defender se tak z technologické špičky za ona desetiletí propadl na místo jednoduchého odolného stroje, který lze bez problémů provozovat kdekoli. Co je v tom za potíž? Tohle je teritorium plné různých pickupů a vozítek od společností jako Tata či Isuzu. Nic proti nim, mají svou platnost a v náročných podmínkách, kde chybí pořádné silnice, peníze i servisní zázemí, jsou nenahraditelné. Ale Land Rover je progresivní moderní automobilka – zkrátka je drahý, nemůže se pustit do cenové války s takovými auty. 

A tak nám tu zbývá poslední možnost. Stejně jako před lety v Jaguaru, i v kancelářích Land Roveru přišel čas na velký úklid. Všechny plány starého Defenderu letí na smetiště, všechno pryč. Je na čase začít čistým listem papíru. Znovu postavit nové auto místo neustálého leštění starého veterána.

Výsledek jsme nyní viděli na vlastní oči. Nový Land Rover Defender je tu. A s tím starým nemá kromě jména společného absolutně nic. Zaznamenal jsem různé reakce, některé nadšené, jiné hovořící téměř o konci světa. Zatím nebyla příležitost se novým Defenderem projet, vyzkoušet ho, automobilka již však uvolnila dostatečné množství informací a auto nám ukázala, je tedy na čase si v tom udělat trochu jasno.

Nový Defender s tím starým sdílí, jak už jsem napsal, skutečně jen jméno. Narozdíl od odcházející učebnice jednoduchosti a účelnosti tu teď před sebou máme moderní a notně komplikovaný stroj. A je skvělý. Ne, není dokonalý, nová tvář Defenderu s sebou přináší několik velkých otazníků, k nim se ještě dostaneme, ale Defender tak, jak nám byl předveden, je skvělý. Jeho odcházející podoba je totiž už opravdu za zenitem. Podívejte se, jak dnes vypadá Toyota Land Cruiser, jak dnes vypadá Mercedes třídy G, jak vypadá Jeep Wrangler. Jistě, stále se tváří jako další z řady svých předchůdců, ale podívejte se lépe. Vzduchové podvozky, LED světla, inteligentní systémy pro zlepšení trakce, moderní motory, chytré mnohastupňové automaty – ne, tohle nejsou auta z minulého století. Defender ale byl. Dokonce bych skoro napsal, že už to začínala být trochu ostuda.

Nový Defender je však opět na špici. Je to ještě pořád opravdový offroad? Není to už jen další z řady vyměklých SUV, jak slyšíme od skeptiků ze všech stran? Podívejte se na jeho užitečné zatížení, podívejte se na nájezdové a přechodové úhly, podívejte se na brodivost – tohle je opravdický offroad. A je to offroad plný toho nejlepšího, co zatím lidstvo na poli terénních aut dokázalo vyrobit. Je tu skvělý systém Terrain Response 2, jsou tu kamery včetně té vynikající možnosti sledovat přední kola, jako kdyby byl zbytek auta průhledný, všechno je řádně zakrytované, masivní a odolné. Je tu vzduchový podvozek. Že do terénu patří jen ta nejjednodušší mechanika? Ale kdeže, díky vzduchovému odpružení už není potřeba dělat kompromisy, na silnici (ano, i terénní auta občas jezdí po silnici) může být auto pohodlné a jisté, jakmile dojde na lámání chleba, stačí stiskem tlačítka posunout světlou výšku do správných offroadových čísel a je to.

Když jsem odcházel z prezentace nového Defenderu, zastavil jsem se na parkovišti u toho starého. Stál tu zrovna náhodou ve své vrcholné podobě – úplně poslední verze, speciální rozlučková edice. A musím přiznat, ta věc má své kouzlo. Ale dal bych za ni jeden a čtvrt milionu korun? Třeba tomu prostě jen nerozumím, třeba mi něco podstatného uniká, ale prostě nedal. Vždyť v tom autě nic není. Světla s žárovkami bludičkami, nepohodlná sedadla namáčknutá na plechové dveře, rádio z tržnice a to je tak všechno. Pokud chci zažít mužný pocit boje s živly a terénem bez pomocníčků, kde je pohyb vpřed vykoupen potem a bolestí, stačí mi prakticky libovolný gazík. Pokud už se však rozhodnu zainvestovat do toho nejlepšího, kupuji terénní vůz od těch, kdo taková auta umí postavit snad nejlépe na světě, chci špičkový produkt. A je v roce 2019 starý Defender tím nejlepším, co jako lidstvo umíme v tomto oboru vyrobit? Nezlobte se na mě, ale to tedy rozhodně není.

Je tím nejlepším nový Defender? Dost pravděpodobně ano. Podle všech dostupných informací je to velmi schopný offroad, který se ale konečně neztratí ani na silnici a který dokáže svou posádku dopravit prakticky kamkoli a to dokonce v pohodlí odpovídajícímu 21. století. Systémy, kterými je vybaven, vás dostanou dál. To ale neznamená, že tu není několik palčivých otázek, které mírní mé nadšení z nového modelu.

První z nich směřuje s samonosné karoserii. Ano, slyšel jsem spoustu nářků nad tím, že bez rámu není žádný offroad úplný. Nesmysl. Tuhost nové karoserie je fenomenální, tady prolém není. Jenže samonosná karoserie funguje jako celek, nejde z ní kus jen tak odříznout. Starý Defender byl skvělý právě tou schopností přizpůsobit se podmínkám. Mohli jste ho mít jako pickup, mohli jste na něj přidělat hasičskou nástavbu, vyprošťovací jeřáb, předělat ho na sanitku, na cisternu – na cokoli. A to se samonosnou karoserií nepůjde. Land Rover sice slibuje i pracovní verzi, univerzálnosti odcházejícího modelu však dosáhne jen těžko.

Druhý problém tak trochu souvisí s tím prvním. Defender 21. století je komplexní automobil, je to funkční celek. Třeba taková kola. Land Rover jich nabízí celou řadu, kromě těch ozdobných a trochu nesmyslných jsou tu i pěkné odolné disky o rozměru 19 palců. A to je docela dost. Menší ráfky neprojdou přes brzdové kotouče, pro pneumatiku tak zbývá méně místa. Není to žádná tragédie, nikdo vás nenutí vyrážet do terénu na nějakých nízkoprofilových gumách, přesto na pořádné balony při celkovém průměru kola 33 palců už místo nezbude. 

A potom je tu ono vzduchové odpružení. Nechci teď spekulovat o jeho spolehlivosti, co však rozhodně nebude možné – upravovat ho. Naštěstí Land Rover nabízí nový Defender i s klasickými vinutými pružinami, kdo tedy plánuje nějaké terénní úpravy, vzduchovému podvozku se určitě vyhněte. 

Nový Defender je moderní auto plné moderní techniky. Půjde ještě opravit snadno přímo v terénu, pokud se například něco rozbije uprostřed pralesa, pokud si pořídím tu nejjednodušší pracovní verzi s jednoduchým konvenčním podvozkem? Zapomeňte. Bez diagnostiky, spousty nářadí a zvedáku tady neuděláte nic. Ale nemyslete si, že třeba Wrangler je jednoduchý vůz opravitelný kladivem jen proto, že má sundavací dveře. Není. I na ty dveře potřebujete speciální sadu nářadí. A o tom, co má pod kapotou, ani nemá smysl mluvit. 

Takže je asi na čase to celé uzavřít nějakým hodnotným autíčkářským poselstvím. Nový Defender je opravdu nový. A je jiný. Už se ani nesnaží být tou jednoduchou hromadou plechu, jen s moderním motorem a posilovačem. Máme tu před sebou moderní offroad, podle dostupných parametrů a informací dost pravděpodobně jeden z nejlepších offroadů na současném trhu. Oproti starému se ze světa pracovních nástrojů přesunul blíž k modelové řadě Land Roveru, kde dnes tvoří její vrchol, co se schopností v terénu a odolnosti týče. A jako takový si v mých očích už nyní obhájí cenu, kterou za něj Land Rover požaduje. Schopností převážet 900 kg nebo táhnout 3,5 t těžký přívěs mě přesvědčil, že to s ním výrobce myslí vážně. Jeep nabízí jednodušší auto, snadněji upravitelné, Land Rover kontruje fantastickým systémem řízení trakce a výbavou.

Více se dozvíme až z testovacích jízd, už dnes si ale můžeme říci, že s novým Defenderem Land Rover svět opravdových offroadů rozhodně neopustil.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ko
Kostinen
07. října 2019, 10:15
1

Díky za hezký článek, který si dal tu práci vysvětlit souvislosti na trhu. :) To zase bude jinde spoustu textů popisující tvar nárazníků...
-
Komentář upraven 5. 6. 2020, 12:17:43

reagovat
sheogh
07. října 2019, 10:56
2

Pekne shrnuto. Me se novej defender libi, jak bylo receno, pro evropsky pouziti to bude super - silnice i mimo... Jako vymekly SUV pro kaderniky to fakt nevypada :-)

reagovat
Ha
Habakukk
07. října 2019, 11:57
1

Legenda není jméno, ale soubor vlastností dané generace. Sice se nás snaží marketingové oddělení Land Roveru přesvědčit, že přichází legenda, ale toto oslovení můžeme potvrdit až ze pár let. Spíš mě zajímá zda byli kluci na představení Defendera v Praze? Ozývají se kritické hlasy k děsné kvalitě platů v interiéru (zřejmě nějaký odkaz na předešlé generace). Jinak takto měla vypadat Discovery 5 a bylo by vše OK.

reagovat
Honza Hamster Křeček
07. října 2019, 12:32
1

Byli, auto jsme viděli. Byl to předprodukční kus a byla jen statická ukázka, takže zpracování zatím hodnotit nelze.
Je pravda, že vevnitř jsou hodně tvrdé plasty, ale působilo to bytelně sestavené a je tam i pár vyloženě hezkých detailů. Co mě ale spíše než plasty prašlio do očí - o kolik působí (a i je) nový Defík menší než ten starý. Namísto dvou lavic pro čtyři mariňáky má teď dlouhá verze v kurfu dvojici prakticky nepoužitelných sedadel (ani dětem se tam nebude líbit).
Ale zase - jak moc je to podstatné? Kdo v tom autě bude vozit 7 lidí? Mně se asi víc líbí, jak je, protože čím kompaktnější offroad je, tím lépe v terénu funguje. Pro velké rodiny je tu Disco..
-
Komentář upraven 7. 10. 2019, 12:35:34

Ha
Habakukk
07. října 2019, 13:02
0

Tak 110 s 9 místy je takový relikt minulosti, protože zadní podélné lavice pro 4 osoby jsou takové hodně nouzové řešení. Typu odvez myslivce po lese dál už opravdu ne. Von nový def bude fajn auto 200 koní, 8st. ZF, vzduchový podvozek. Co víc si na cesty přát. Motory klasické šmejdy tedy dobré auto pro prvního uživatele. Dál to už bude kasička jako všechny ostatní.

sumy
12. října 2019, 07:44
1

@Hamster: cim kompaktnější off road je, tím lépe v terénu funguje je ne zcela pravdivé konstatovani. Je to taková "povidacka" založena na tom, že samec projede mezi 2 stromy snáz než LC80. Ale ve volnem terénu, ne na trialove trati, samozřejmě fungují lépe auta dlouhá. A že to můžu sakra poctivě posoudit, když mám 2 ks toho samého ve stejně specifikaci, jen jeden 3 dveřak a druhej 5 dveřak. Spoustu komplikovanejsich úseku prijíždím oběma, protože manželka už nedává, když se ji začne stavět na zadní, nebo sklouzává předek bokem. Při rychlých vyjezdech minimální směrová stabilita. Nevýhoda dlouhých aut jsou ostré prejezdy/hrany terénu a to zas když "máš motor" není problém elegantně prehoupnout, že si ani břichem nelizne viz foto :-)

ro
rock
07. října 2019, 17:17
0

Jak je napsaný v textu: odcházející Defender buď mohl být braný jako rustikální pracant, ale pak měl mrak konkurence za poloviční nebo třetinové ceny (kdo ví, jestli by tuhle úlohu neplnily líp třeba ty UAZy Patriot)
anebo jako stylové (aby obhájilo cenovku) SUV v terénu nadprůměrně schopné, ale pak měl konkurenci ještě tvrdší, protože byla auta v terénu podobně schopná, ale ve všech ostatních ohledech o tři třídy lepší.
No, tak se u Roverů rozhodli, že by opravdu raději chtěli mít tu drahou stylovku, protože na pracantech se tolik nevydělává - no a má ji.
Tohle je sice off road do pralesa, ale pro tu sortu lidí, která si zavolá vrtulníkový odvoz, když něco neklapne a do setmění bude v pětihvězdičkovým hotelu. Dobrodruh tam pravděpodobně pojede v něčem jiným.

reagovat
H_F
07. října 2019, 17:20
0

Land Rover Pretender
V podstate je to jen jinak okapotovane Disco

Pevnost kastle to nema buhvijakou, napr. mercedes Sclass ji ma o 30% pevnejsi

I v merglu pochopili, jak se chovat k legendam, takze jejich novy G-wagen ma porad aspon ten ram

reagovat
Honza Hamster Křeček
07. října 2019, 19:06
0

A tuhost karoserie toho gecka je vyssi?
Je mu ten ram k necemu?

Ha
Habakukk
08. října 2019, 07:08
0

Spiš by mě zajímalo podle jakého kritéria jsi určil, že Defender má o 30% měkčí kastli než S class? To jsi měl obě karoserie dak na stolici a nechával jsi je kroutit?

Nimrod
08. října 2019, 09:07
0

tak už tu nepletem dohromady jen pevnost a tuhost, ale teď už i tvrdost :-)

H_F
08. října 2019, 20:30
-1

Hamster
Ano, ram je u offroad auta stale nenahraditelny
Sanozrejme chelsea traktory tim netrpi
Ale v terenu kdyz js tedy rec o terennich vozech se misto kastle krouti jen ram, kastle neni zatizena

Habakuk
Tady mas presny cisla, novej defender se svejma 29000Nm/deg je slusne pozadu, a kdyz rikaj, ze je nejtuzsi landak zatim vyrobenej, tak kecaj, protoxe i starej l32w range ji ma o 10% vyssi
http://youwheel.com/home/2016/06/20/car-body-torsional-rigidity-a-comprehensive-list/

Honza Hamster Křeček
09. října 2019, 22:40
0

Hodnoty mercedesí limuzíny jsem nenašel, ale předpokládám, že ideální koncepce tříprostorového sedanu by se na tuhosti měla podepsat a že by teda tuhost měla být vynikající. Nicméně našel jsem hodnoty Mercedesu G, ten starý měl něco přes 6.500 Nm/deg, nový má 10.000 Nm/deg. A to mě obloukem vrací zpět k otázce - opravdu se Defender ještě natolik kroutí, aby potřeboval rám? Protože pokud se bez něj obejde, aniž by tomu autu praskala při překřížení okna, potom opravdu nemá smysl tam ten rám dávat. V Land Roveru mají zřejmě stejný pocit.. On má totiž jinak rám jen samé nevýhody.

sumy
12. října 2019, 07:54
1

Naprosto nepopiratelnou výhodou rámu je to, že po něm auto bez stresu správu přes story bez strachu o poškození. Když budu rvát sebelip zakrytovanej samonosnej nesmysl, tak to odskáče. Tak je kus železa na mlácení, karosérie ne.
Jinak nutno doplnit, že verze na minutách bude mít světlou výšku snad úplně o nicem(snad o 150 min než vuduchac) Tak to taky není žádná výhra.

sumy
12. října 2019, 19:32
0

Správu přes story - přervu přes šutry. Sorry- silné léky na bolest a automatické opravy v telefonu jsou pekelna kombinace :-D

le
lekla_ryba
07. října 2019, 21:35
1

Hele doufám, že to není proti nějakým pravidlům. Já objevil tohoto týpka a vypadá, že tomu hodně rozumí. Třeba to někdo ocení. Na toto téma udělal trochu delší video

reagovat
Honza Hamster Křeček
08. října 2019, 10:12
0

Hezké! A mluví o podobných věcech, jako já! :-D
Začínám si připadat jako odborník.... :-)

CerVus
08. října 2019, 13:25
0

Po 50ti letech se LR vzpamatoval a posunul Defender do nového století.

reagovat
Ha
Habakukk
08. října 2019, 14:54
0

Po 30 letech.

CerVus
08. října 2019, 16:27
4

Dobře 36 let. To ale nic nemění na faktu, že mělo být nahrazeno nástupcem už minimálně 3x a i to za předpokladu, že by ve své podobě přežívalo dekádu. Mám v tom autě najeto dost km a je to extrémně poruchová a špatně říditelná popelnice. Vše z toho mála co co to auto má a co se může porouchat se prostě porouchá. A jeho mladší příbuzný Discovery na tom není o mnoho lépe. Proto bych se všemu s LR na kapotě vyhnul obloukem. Pokud na trhu existuje Land Cruiser a Hilux, tak tyhle krámy nemají smysl.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem