načítám data...

Kia Sorento: Největší překvapení letošního roku

Dostal jsem na test velkou Kiu. Nic moc jsem nečekal a odešel nadšený. To auto je skvělé.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jakub  Pospíšil

Některé testy se píšou víceméně samy. A nemyslím tím jen nějaká sportovní, nebo unikátní auta, ale i vcelku obyčejné spotřební zboží. Trocha povídání o designu, nějaké ty postřehy z interiéru, jízdní vlastnosti, plusy, mínusy a zhodnocení. Za chvíli je hotovo, stačí trocha stylistického leštění a článek může ven. Při psaní testu naftové Kie Sorento jsem ale celou dobu bojoval s tím, že to, co měl být nezávislý objektivní test, vypadá spíše jako oslavný PR článek. Ale není tomu tak – ve skutečnosti se mi jen tohle velké SUV zdá úplně skvělé a nedaří se mi na něm najít žádné chyby. Ale pojďme si to projít popořadě. 

Současná generace Sorenta zahodila kulaté tvary předchůdců a zaujme svalnatými proporcemi. Nesnaží se za každou cenu splynout a být co nejvíce evropsky nenápadné, jak tomu bývalo v klubu korejských vozů dříve tradicí, místo toho přináší uchopitelné detaily, jež na první pohled odkazují na domovskou stáj. Kia už se zkrátka nemá potřebu maskovat za “generické auto”, ale dostala vlastní tvář, která se, dle mého soudu, dost povedla. Vůz je velký a nesnaží se to nikterak skrývat, což je pravděpodobně způsobeno i tím, že se dodává na americký trh kde spadá do kategorie středních SUV a tak se tam nad jeho dimenzemi nikdo nepozastaví.

Foto: autickar.cz

U nás jde ale o typického zástupce třídy velkých rodinných SUV. Takových těch aut, která postupně vytlačila “manažerské kombíky” z wishlistu každého správného obyvatele satelitního mestečka. Máme tu pohon všech kol, silný motor, sedm míst k sezení, kůži, hodně výbavy a zvenčí dostatek chromových lištiček. Zkrátka vůz, na která dneska nadává každý uvědomělý dvacátník jako na zbytečně velký, těžký a neekologický, aby si ho za osm až deset let v tichosti koupil. Jde bez debat o premii, ať už výbavou, nebo zpracováním. 

Uvnitř je dost místa pro čtyři dospělé a tři děti. Zadní lavice a prostřední sedadlo té druhé se pro plně vzrostlé osoby na delší cesty příliš nehodí. Zato zbylé pozice nabízí až královský prostor. Vpředu najdeme masážní odvětrávané sedačky, druhá řada se musí spokojit jen s výhřevem, ale za to dostane vlastní cupholdery ve dveřích. Z těch se může těšit i zadní řada, společně s vlastním ovládáním klimatizace. Nenapadá mě prvek výbavy, který by mi tu chyběl. A nemluvím jen o těch užitných, jako je držení v pruzích a adaptivní tempomat, kvalitní audio, nebo elektrický posuv a sklápění sedadel, ale i těch ryze rozmařilých, jako je nastavitelné ambientní osvětlení zakomponované do dekorů (tady se teda můžeme trochu pousmát nad jeho originálním názvoslovím), bohatě editovatelná grafika přístrojového štítu, nebo možnost posouvat a sklápět sedačku spolujezdce ze zadní lavice.

Foto: autickar.cz

Vůbec největší radost mi ale dělají malé promyšlené detaily, kterých je auto plné. Jako by se nad každou drobností někdo zamyslel a zkusil ji udělat ještě o trošku lepší. Třeba takové ovládání výhřevu a chlazení sedaček. Ano, mohlo by to být tlačítko, mohla by to být ikonka na dotykovém displeji, ale tady nakonec zvolili chromovaný obousměrný spínač. Nahoru se vytápí, dolu chladí. Zvládnete to poslepu, je to intuitivní a navíc to vypadá hezky. Nedá se přímo říci, že by se tu všechno ovládalo staromilsky tlačítky, funkcí je tu zkrátka moc a kdyby tu měl na každou být knoflík, vypadala by palubní deska jako osmdesátkový synťák. Do útrob displeje ale musíte jen kvůli věcem, které nejsou zpravidla potřeba za jízdy. Takhle nějak si myslím, že by to mělo fungovat. 

Podívejme se ještě třeba výdechy klimatizace. Jsou tu sice umístěny poměrně nízko, ale místo toho, aby se táhly do šířky, jsou postavené na výšku a v polovině rozdělené. Takže si je můžete štelovat ve spoustě směrů a nemusíte volit mezi teplem na obličej či na ruku, jež drží volant. Vyhřívaný samozřejmě. Nechybí ani koncernový trik s kamerou pro slepý úhel schovanou v budících tachometru a otáčkoměru.

Foto: autickar.cz

Pokud jste hračičkové jako já, potěší vás i funkce dálkového parkování, donedávna známá výhradně z vozů BMW. Se Sorentem si můžete pomocí tlačítek na klíčku libovolně popojíždět dopředu a dozadu, takže ani úzká parkovací místa obchodních domů neznamenají pro široké auto nějaký zásadní problém. 

Obývák je to tedy opravdu dobrý, ale jak vlastně tohle Sorento jezdí? K testu jsem dostal poměrně konzervativní motorizaci – 2,2 litrový naftový čtyřválec spřažený s osmistupňovým automatem. Žádné dobíjení, jen sedmdesát litrů nafty pod zadními sedačkami, čtyři válce a turbo. Je to mile starosvětské. Sice se tu nekonají žádné ostré elektrické rozjezdy, ale za to vůz lineárně táhne až vysoko nad dálniční maxima. Dvě stě koní a 440 newtonmetrů nemá s vozem žádný zásadní problém, zvláště díky tromu, že se pohotovostní hmotnost povedlo udržet na velmi slušných 1832 kg. To znamená i příznivou spotřebu. Na proklamovaných 6,5 litru jsem se sice nedostal, ale i mých výsledných 7,2 s profilem cest 50% dálnice, 40% Praha, zbytek okresky, považuji za velmi pěknou hodnotu. 

Foto: autickar.cz

Čekal jsem, že si budu moci postesknout alespoň nad tím, že je zde instalována převodovka DCT místo obligátního hydroměniče. Osobně nemám dvouspojkové převodovky moc rád, až na ty ve vozech od Mercedesu z nich mám vždy pocit přehnané hyperaktivity a není těžké je, zvláště v nižších rychlostech, nachytat na švestkách a nepěkně rozcukat. Zkrátka není nad klasický hydroměnič, který se za cenu ztrát na výkonu veze na vlně točivého momentu. No a pak mi to Sorento zase pokazilo. Raději jsem několikrát ověřoval, že tu ten měnič fakt není. A ač jsem v této oblasti docela rozmazlený, nezaznamenal jsem jediný moment, kdy bych si mohl na chování převodovky postěžovat.

Naladění vozu nesvádí k žádným divočinám, vybízí k plynulé jízdě. Nejsem si jist, zda je zábava Sorento řídit, ale odpřísáhnu, že je velmi přijemné v něm být. Ať už na sedadle řidiče, nebo jinde. Je to zkrátka velmi efektivní rodinný přepravník, jehož účelem není pobavit řidiče, ale pohodlně a rychle dovézt svou posádku do cíle cesty. Napadlo mě srovnání s některými Volvy, ale to není úplně přesné – Kia má totiž navíc řádnou porci “quirks and features” a přidává i rozumnější cenovou politiku.

Foto: autickar.cz

Verdikt

Občas testuji vozy, o kterých vím, že jsou objektivně velmi dobré, ale zrovna mně se netrefí do vkusu. Asi není těžké poznat, že se u naftového Sorenta to opravdu nehrozí. Se Silvestrem za dveřmi můžu s jistotou prohlásit, že jde o nejmilejší automobilové překvapení letošního roku. Čekal jsem “takové normální SUV” a dostal auto, na kterém se mi fakt nedaří najít žádnou chybu. Ona tam jistě nějaká bude, určitě se najde někdo, koho bude stejný vůz nebetyčně štvát, ale pro mě je to nová odpověď na otázku “jaké rodinné auto bys chtěl, kdyby sis mohl vybrat cokoli”. 

A fakt mi za to v Kii nezaplatili. Ani nic nedali. Ani klíčenku.

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 2,2 litru
Výkon: 148 kW (200 koní)
Točivý moment: 440 Nm 
Převodovka: osmistupňová automatická DCT
Maximální rychlost: 202 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 9,2 s 
Photovostní hmotnost: 1832
Průměrná spotřeba udávaná (v testu): 6,5 (7,2) l/100 km
Zakladní cena: 1 099 980,- Kč
Cena testovaného vozu (V plné se vším): 1 444 980,- Kč

Foto: autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ev
Evlo
30. prosince 2021, 13:00
0

To parkování když člověk není v autě teoreticky dobrý, otazka jestli je na to v realitě čas. Ale uznávám že při správné implementaci to řeší jeden z největších problémů použitelnosti nových aut.

reagovat
Csaba
30. prosince 2021, 17:04
1

Nic nedali? Fakt ani tu blbou klíčenku? A zrovna ted', o Vánocích?!? Kurvadrát! :-)
Jinak, "samozřejmě", Kodiaq z garáže ven, Sorento dovnitř. :)

reagovat
martin_100
30. prosince 2021, 20:32
-1

Ještě že nebydlim v satelitnim městečku. Na tom autě se mi vůbec nic nelíbí. Zase mě může těšit že bych na něj ani za těch 10 let nenašetřil. :-)
Ale zase mě těší že názorama na takový auto jsem stále dvacátník.

reagovat
beastar
30. prosince 2021, 22:58
0

Ty vole... Jestli to je jako Volvo, tak zaručeně vím, že i přes příznivou cenu se mi to nelíbí. Pro Kodiaq je to soupeř. Ten ale teď taky jezdí už dost dobře a za 1,5 bude taky slušný. Ještě že tenhle segment jde úplně kolem mě. Je to pro dva lidi a dva psi který s námi většinou necestují úplná blbost. Chtěl bych to? Ne.

Jen teda asi chápu to nadšení autora. Asi chápu že objektivně je to dobrý auto. Ne však pro mě a to mi dvacet už bylo. Relativně dávno.

reagovat
Jakub Pospíšil
30. prosince 2021, 23:21
1

S tim Kodiaqem mě to taky napadlo. Naházel jsem do konfigurátoru tu výbavu, co mělo tohle, ne všechno z toho Škoda nabízí. Byl jsem na 1,7. Tohle je větší a líp udělané, teď jsem si hrál s kodiaqem sportline v plný, taky vyšel asi na 1,66 a nefungoval zdaleka tak dobře. Jak jsem psal - nečekal jsem nic, dostal velmi dobré auto.

beastar
31. prosince 2021, 00:35
0

Jasný. Je to tak. Jen dvě slova. Fleetová sleva a si na 1,2, možná si odečteš DPH. No a pak je to celý jinak. Takhle to bude fungovat v kulturním okruhu ČR. Jinde těžko říct. V Německu to bude pořád docela dobrý auto za dobrou cenu. Tak sem sám zvědav kolik se toho prodá.

ja
jardeur
31. prosince 2021, 12:21
0

já myslím že se toho prodá dost ))) pro mne mne jakmile nelomím záda do Stingera, tak je to jasná volba, jak píšeš 1,0 bez daně a 7 lt klidu ... 4 válec mrzí. 6 by byla lepší. ale nejni. Zatím je to taky mimo můj segment, ale kolem 60 si do toho rád zalezu....

Pochtli
30. prosince 2021, 23:31
2

Proč když už se celkem povede design auta, tak to dokonale zazdí naprosto odpornými zadními světly..

reagovat
vojtacz
31. prosince 2021, 11:09
0

Ta červená barva to na fotkách celkem dobře maskuje, v reálu jsem viděl bílé a tam světla úplně trčely. A ne, hezký fakt nejsou.

Opelfahrt
31. prosince 2021, 15:00
2

To máte sto lidí sto chutí, mně se ty světla třeba líbí. Spíš mně otravují ty „povinný“ chromovaný lišty jako imitace koncovek výfuku. Dává to tam snad každá automobilka a je to trapný.

Pa
Pavel Sev
04. ledna 2022, 14:00
0

Kia Sorento byly vždycky dobrý

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Maxus (SAIC) EV80  2021
Maxus (SAIC) EV80

2021 rok výroby
122 koní výkon
56 kWh baterie

Nissan LEAF  2015
Nissan LEAF

2015 rok výroby
110 koní výkon
24 kWh baterie

Plymouth Fury  1969
Plymouth Fury

1969 rok výroby
230 koní výkon
5 210 ccm objem

Mercury Monterey  1964
Mercury Monterey

1964 rok výroby
390 koní výkon
6 400 ccm objem