reklama
načítám data...

Kia Rio 1.25 CVVT: Co všechno člověk potřebuje k životu?

Jaké nejlevnější auto potřebujete, aby splnilo všechno to, co doopravdy potřebujete? Může být takovým autem právě Kia Rio ve své základní podobě?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Kia Rio 1.25 CVVT: Co všechno člověk potřebuje k životu?

Když jsem na parkovišti přicházel k testovacímu Riu, skoro se mi rozbušilo srdce vzrušením. Viděl jsem totiž před sebou jednorožce, něco, s čím se motoristický novinář běžně nemá šanci setkat. Naznačoval to už lak karoserie, kola to potvrzovala a pohled do interiéru dovršil. Základní bílá. Plechové disky s plastovými poklicemi. Rádio s monochromatickým třířádkovým displejem!  Bylo to jasné. Je to ta věc, o které často mluvíme, ještě častěji přemýšlíme a jejíž cenu používáme pro srovnání s konkurencí. Tahle Kia Rio je totiž takzvané “auto již od”. Věc, kterou dostanete, když přijdete k prodejci se sumou, uvedenou obrovským písmem na billboardech.

Taková auta se běžně motoristickým novinářům do rukou nedostávají. Je to vcelku pochopitelné – automobilky se chtějí předvést tím nejlepším, co dokáží vyrobit, a tak většinu novinářských flotil tvoří auta “naložená” výbavou. Xenonová či LED světla, velká kola, která vypadají hezky na fotkách, příplatkové laky, které celkový dojem ještě podtrhnou, šiky elektronických trpaslíků a asistentů, nejnovější multimediální systémy s velkými barevnými displeji, doplňky, vychytávky a komfort. Což je samozřejmě fajn, protože se s takovými auty jednak o něco příjemněji jezdí, a navíc nám to umožňuje zhodnotit nejnovější výsledky technologického vývoje.

Jenomže velká část zákazníků nemá o taková auta zájem a především na ně nemá rozpočet. Hatchback nižší střední za skoro milion? Supermini za skoro půl? V teorii hezká věc, v praxi ale nic, co by si typický zákazník kupoval. Naopak lidí, kteří přijdou k prodejci s tím, že v potu tváře ušetřili právě tak na základní cenu nového auta, nebo ještě spíše, že se jim tak akorát podařilo dát dohromady akontaci a na zbytek ceny jim vyjdou splátky, je mnohem víc. A ty zajímá nikoliv to, jak fungují příplatkové sady asistentů a největší navigace, ale jestli i základní model nabízí vše, co od auta potřebují.

reklama

Takže tlačítkem na klíčku odemykám dveře, otevírám je a dívám se dovnitř. Už na první pohled je vidět, že doba se změnila a to, co dnes považujeme za “laciné auto”, vypadá o dost jinak než dříve. Přinejmenším v tomto případě. Základní výbava Comfort – resp. druhá v řadě, pokud počítáme akční Cool, levnější o 10 tisíc korun – už obsahuje manuální klimatizaci, elektrická okna, centrální zamykání, rádio s USB, MP3 a čtyřmi reproduktory a kůží potažený volant s ovládáním audia a palubního počítače. Tohle by ještě nedávno splňovalo definici toho, čemu bazarníci říkají “plná palba”. A pro nenáročného motoristu dneška je to pořád vlastně všechno, co doopravdy potřebuje. Rozhodně je to víc, než v základu nabízí většina konkurence.

Samozřejmě to ale má i své problémy. Asi největším z nich je, že Kia přistupuje k výbavě typicky asijským stylem – tedy nabídkou několika málo výbav, dvou paketů a možnosti příplatkového laku nebo (pro nejvyšší výbavu Exclusive) navigačního systému. Takže pokud byste chtěli třeba Bluetooth handsfree, které mi asi jako jediná věc v testovaném voze doopravdy chybělo, nezbude vám, než si objednat nejvyšší výbavu. Nebo naopak akční Cool, ve které však přijdete o čalouněný volant – a vybírat si mezi nutností držet v ruce kus plastu a nemožností za jízdy telefonovat je poněkud nepříjemná.

Výbava ale není všechno. I dříve jste mohli koupit auta, která byla levná a byla “v plné”. Jenomže byla téměř bez výjimky hrozná. Příšerné materiály, humpolácky naladěné podvozky, slabé a hlučné motory, tupé řízení. Jezdit s takovým autem bylo – a někdy stále ještě je – utrpením. Při každém rozjezdu, v každé zatáčce, na každé sérii nerovností cítíte, že sedíte v něčem levném.

Když si sedám za volant Ria, začínám tušit, že tady to bude jinak. Látkové sedačky sice nemají žádné výrazné tvarování, ale jsou příjemně měkké a jakkoliv nemám pocit, že by mě byly schopné “podržet” v zatáčkách, cítím se v nich pohodlně. Volant se díky možnosti podélného i výškového nastavení brzy ocitá tam, kde má být, a stejně jako zbytek interiéru působí solidním, dobře vyrobeným dojmem.

Řadím jedničku, potěšen, že i řadící páka se pohybuje s mechanickou přesností, kterou bych očekával. Není to nic, z čeho by na vás přicházela extáze, ale máte pocit, že sedíte v autě, které někdo udělal dobře. Totéž platí i o řízení. Nečekejte nějaký zásadní cit – ale odpor je příjemný, progresivní, jak má být, a dělá dobrý dojem.

A motor? V době přeplňovaných litrů působí atmosférický čtyřválec o objemu 1,25 litru tak trochu jako anachronismus. Rozmazleni přívaly točivého momentu téměř od volnoběhu tak nějak očekáváme, že malý atmosférický motor bude věc použitelná sotva do města. Moje obavy nebyly jiné, zvláště když mám v živé paměti, jak jsem před několika lety s litrovou Kiou Picanto na zakroucených silničkách podhůří Jeseníků marně hledal příležitost k předjetí traktoru. Ale obavy brzy mizí.

reklama

Jsem někde na cestě z dálnice D1 na Čáslav. Už mám za sebou zjištění, že v dálničním tempu je “litr a čtvrt” sice trochu hlučný, ale naprosto použitelný, a teď se chci co nejrychleji dostat do Čáslavi, převzít jakési věci, a zamířit domů. Jenomže trojice řidičů přede mnou má o svižném cestování jiné představy. Na rovinkách jedou dost rychle, aby nemělo smysl je předjíždět (leda bych měl mnohonásobně silnější vůz), ale kdykoliv přijdou zatáčky, tak mě brzdí. Kia na malých kolech a vysokých pneumatikách skvěle filtruje nerovnosti a podvozek se sice naklání, ale zůstává stabilní a předvídatelný. Konečně mě to v sérii esíček klesajících z kopce přestává bavit. Využívám toho, že za zatáčky dobře vidím a vrhám se do levého pruhu. Brzdím o něco později než ostatní, přidávám dříve, nechávám pneumatiky trochu “zazpívat” a za chvíli jsem vpředu.

O chvíli později vidím, jak poslední auto z trojice, černá Octavia Combi, očividně se snažící tvářit jako že by chtěla být RS, předjíždí auta mezi námi a blíží se. Nedokážu odolat dětinské myšlence a začínám udržovat maximální tempo, jaké z Ria dokážu vytáhnout. Stačí se nebát motor pořádně vytočit a pohybuji se tempem, které začíná být mírně společensky nevhodné. Octavia je rychlejší na každé rovince a je vidět, že se její řidič nemůže dočkat, až najde prostor k předjetí. Jenomže snížený podvozek, velká kola nebo nedostatek odvahy mají za následek, že kdykoliv přijdou zatáčky, malé korejské autíčko začíná českému křižníku silnic mizet. A po chvíli hrátek kočky s myší přichází další série předjížděcích manévrů a když po dalších 10 nebo 20 kilometrech odbočuji, po Octavii už není ani stopy.

Co to všechno vypovídá o tom, jaká je Kia Rio, a co o dnešním automobilismu jako celku? Rio je perfektním ztělesněním toho, čemu bych řekl “základní auto”. Toho, co dlouhá desetiletí představovaly produkty Volkswagenu, nejprve Brouk a po něm Golf. Auto, které dokáže vlastně všechno, co od něj potřebujete. Vejdou se do něj v akceptovatelném pohodlí čtyři dospělí, má pro běžný život člověka bez malých dětí či náročných koníčků dostačující zavazadlový prostor. Na silnici se, pokud to s ním umíte, dokáže pohybovat dost rychle, aby nebylo brzdou provozu (ba naopak), má komfortní podvozek a příjemně se řídí. A má také volant s kůží a tlačítky, okénka a zámky na elektřinu, umí uvnitř udělat zimu nebo teplo a hrát hudbu z flashky.

Jestli budete chtít lepší auto? Větší, silnější, lépe vybavené? To si pište – snad každá věc, kterou Rio dělá, se dá udělat lépe. Pokud si můžete dovolit dražší auto, nebo alespoň dražší verzi tohoto auta s větším motorem a lepší výbavou, určitě to udělejte. Ale důležité je, že neexistuje žádná věc, kterou by Rio dělalo vyloženě špatně. Nic, čím by vás neustále štvalo, co by z něj dělalo pojízdnou trestnou lavici. Všechno dělá tak akorát, abyste byli spokojení. Ne nadšení, ne ohromení, ale aby to “stačilo”.

Vlastně je to takový novodobý Favorit. Auto, které může sloužit jako základní řešení čehokoliv – od malého rodinného auta přes městské vozítko po levný služební vůz.

Verdikt

Kia Rio je důkazem, že i levné auto se dá udělat dobře. Nabízí velmi solidní podvozek, přijatelně výkonný a na dnešní poměry charakterní motor, kvalitně zpracovaný interiér a celkový dojem mechanické kvality. Zároveň docela slušně vypadá a je uvnitř překvapivě prostorná. To všechno za cenu, která víceméně nedává prostor si stěžovat na nedostatek výkonu či výbavy – protože za ty peníze snad ani nelze chtít nic významně lepšího.

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1 248 cm3
Výkon: 83 koní (62 kW) v 5 500 ot./min
Točivý moment: 122 Nm ve 4 000 ot./min
Převodovka: pětistupňová manuální
Provozní hmotnost: 1 110 kg 
Maximální rychlost: 170 km/h
0-100 km/h: 12,9 s 
Kombinovaný spotřeba (udávaná): 4,8 l/100 km
Cena (1.25 CVVT Comfort – testovaná výbava): 279 000,- Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ve
Veny22
01. prosince 2017, 12:09
2

Pokud bych si měl vybírat malé auto, Rio by bylo horkým kandidátem. To auto zvenku nevypadá vůbec špatně a uvnitř se mi pak vysloveně líbí. Připlatil bych si akorát za motor 1,4 a o stupeň lepší výbavu a dostal bych se na částku cca 320 000 Kč. Cena je furt v pohodě a dostanu univerzální malé auto na každý den.

reagovat
Ni
Nimrod
01. prosince 2017, 13:13
0

tuhle generaci neznám, ale milá má tu starší, budu tedy hodnotit modelový rok 2016. řízení mi leze krkem. je to teda moje jediná zkušenost s elektrickým posilovačem, ale je to při nejlepším hrozné. to samý elektrický plyn, ten má odezvu v řádu snad minut. a poslední jsou sedačky. nechápu, proč výrobci tak málo kdy dělaj sedačky, v kterých by se bez bolesti dalo sedět i dýl jak hodinu či dvě. pokud něco z toho vylepšili, tak je to fajn :-) nicméně pokud někdo měří 162cm a má dotyčný rád své auto jménem kia rio, bude tvrdit, že se v něm dá i pohodlně spát :-) my o 20cm vyšší na to máme trošku jiný názor...

reagovat
Ba
Bavoraczech
01. prosince 2017, 14:30
0

Řídil jsem před nedávnem Stonic. Zažil jsem v něm asi 600 km kombinovaného provozu. Předpokládám, že se jedná o jinou variantu stejného auta se stejným motorem. S většinou věcí tady souhlasím. Auto hravé, na okresky až překvapivě zábavné. Zpětná vazba od volantu není kdo ví jaká, ale řízení je příjemně tuhé a přesné. Na dálnici se mi akorát nelíbilo, že při 130 motor točí asi 4500 otáček a vydává nepříjemný dunivý zvuk. to se spraví když trošku šlápnete na plyna jedete okoloí 145... zvuk je tedy neduhem, pojícím se speciálně k rychlostnímu spektru 120-140 kmh. NA druhou stranu, mít Stonic / Rio s tímhle motorem šestikvalt, problém by se elimonoval. To vidím asi jako největší negativum daného auta. Já jsem měl tu čest s už poměrně dobře vybaveným vozem a přesto jsem našel nedostatky v lícování obložení A sloupku vůči palubní desce. Na každé straně asi 1,5 mm škvíra do neznáma. Ještě jedno negativum by se našlo a to poměrně málo prostoru na pravou nohu,k terá se opírá o středový tunel. Po 150 km jízdy už je lýtko celkem otlačené a začíná bolet.. Jinak auto jako celek působí až překvapivě robustním a solidním dojmem a jak už je psáno v článku, kupodivu opravdu není brzdou provozu.

reagovat
Tomáš "Vavris" Vavrečka
02. prosince 2017, 11:45
0

Stonic je malý crossover. Je to jiný model.

XT
XTad
01. prosince 2017, 16:02
0

"Na rovinkách jedou dost rychle, aby nemělo smysl je předjíždět (leda bych měl mnohonásobně silnější vůz)"
Opet se potvrzuje, ze silnejsi auto neznamena bezpecnejsi predjizdeni, ale vice riskovani.

reagovat
Vojta Dobeš
01. prosince 2017, 18:30
0

To není tak docela pravda. Jde o to, že když jedu za autem, které jede 95 a já chci jet 110, tak se na to se slabým autem raději vykašlu - na to, abych bezpečně zvládl předjížděcí manévr, bych v téhle rychlosti potřeboval třeba půl kilometru rovinky. Když sedím v něčem jako bylo nedávno testované BMW 750Ld, tak prostě zlehka šlápnu na plyn, zrychlím na 140 a zase zvolním zpátky na těch 110, to celé na zlomku vzdálenosti, kterou potřebuje Rio.

XT
XTad
01. prosince 2017, 19:21
0

Ano a prave to "vykaslani se" a smireni se s tim, ze mi tachometr nebude ukazovat 110, ale 95, tedy do cile dorazim se zavratnym pulminutovym zpozdenim, je proste bezpecnejsi, nez seberychlejsi predjizdeni.

Vojta Dobeš
01. prosince 2017, 19:33
0

No to jo, jenomže většina řidičů se na to nedokáže vykašlat úplně a nakonec to někde zkusí - což je s tím pomalým autem obvykle poněkud o ústa. Ale to už se bavíme o rozdílu mezi opravdu pomalým a opravdu rychlým autem.

MGRR
01. prosince 2017, 18:30
0

Suzuki Baleno, mozna lepe vyzkouset.

reagovat
Csaba
01. prosince 2017, 19:39
0

S celým článkem osobně nemůžu než zcela souhlasit, je jen škoda že oproti minulé generaci je tahle o šílených 50 tisíc dražší... :( To samozřejmě není chyba auta, ale cenotvorby u výrobce/importéra
Ano, auto vypadá, (logicky) mnohem soudoběji, elegantněji i dospěleji a kvůli nařízením EU má kompletní balíček elektronických nesmyslů, ale v dané třídě (nákupní taška do města, jedna dovolená v Chorvatsku a o víkendech na chatu) a v ČR je ta cena prostě přemrštěná a neadekvátní.
Vozítka této kategorie obvykle oscilují kolem 250 t.Kč (předchozí generace Ria začínala kolem 225 t.) a i v dnešní době najde případný zájemce více modelů jiných značek které za oněch 250t. "max." nabídnou stejnou výbavu a možná i motor - nicméně přiznám že hloubkový průzkum/srovnání jsem si teď nedělal :)
Prostě, ať se tolik nevykecávám - líbí se mi to moc, chtěl bych to taky moc (z donucení - zel. zóny, em. normy, zpřísněné kontroly na ME a STK, jistota že vždy nastartuju a dojedu (aspoň prvních 5 let), absence turba...), ale asi jako u mnoho jiných soukromých kupujících je pro mě psychologickou hranicí čtvrt milionu a Rio stojí 280...
S takhle nastavenou cenou to pro mě nemá smysl, to si raději počkám rok a našetřím si 320t. na Focus kombi, auto min. o třídu výš a s přepravní kapacitou někde úplně jinde.
Je to ale stále novinka na trhu a skoro bych se i vsadil že po roce-dvou dealeři uznají že ta cena je "zbytečně" a nepřiměřeně vysoká :) a klesnou na oněch obligátních "dvěstěpade" :)
Potom, klidně to přiznám i tady, mezi petrolheady, budu jedním z vážných zájemců o tento model.
Pochopitelně s tím že vedle něj budu stále mít min. 2 další auta která mi poskytnou opravdovou zábavu za volantem a potěšení z jízdy, budou o 15--25 let starší a budou pro mě citovou záležitostí, kdežto Rio zůstane pouze "zajišťovadlem osobní mobility" :)

reagovat
beastar
01. prosince 2017, 21:10
0

Souhlasím s tebou. Je pravda že cena půjde určitě dolů, nebo bude akce. Výběhové balíčky aby se toho prodalo co nejvíc. Kia ceny pro retail docela umí narozdíl třeba od škodovky.

VK
VK
01. prosince 2017, 21:20
-2

Řízení...odpor je příjemný, progresivní jak má být...

Přeloženo do češtiny, posilovna v ceně.

reagovat
Ni
Nimrod
02. prosince 2017, 05:46
0

dovolím si tvrdit, že nemáš pravdu. tuhost roste s rychlosti a roste i strmost. čili když parkuješ, můžeš točit malíčkem, když jedeš 130, tak lehkou zatáčku vykroutíš pohodlně rukou. a jelikož tam asi stále není loketní opěrka (hle, další věc, co mi na kie chybí), tak máš na volantu ruce dvě... mně to nevyhovuje, ale do posilovny to má fakt daleko

Tomáš "Vavris" Vavrečka
02. prosince 2017, 11:45
1

VK: To je velmi špatný překlad. Už nějakou dobu se dá prakticky každé nové auto řídit jedním prstem, protože řízení jsou obecně velmi lehká, takže alespoň kousek posilovny by se naopak často hodil.



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Eldorado  1993
Cadillac Eldorado

1993 rok výroby
250 koní výkon
0 ccm objem

Chevrolet Tahoe  1997
Chevrolet Tahoe

1997 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang GT 5.0 (2015) Custom 2015
Ford Mustang GT 5.0 (2015) Custom

2015 rok výroby
309 koní výkon
3 700 ccm objem

Nissan Primera Kombi, 2,2 DI, Wagon, (WP12),  2003
Nissan Primera Kombi, 2,2 DI, Wagon, (WP12),

2003 rok výroby
93 koní výkon
2 ccm objem

Chrysler Sebring 2.7 V6 dovoz ŠVÝCARSKO  2001
Chrysler Sebring 2.7 V6 dovoz ŠVÝCARSKO

2001 rok výroby
200 koní výkon
2 736 ccm objem