načítám data...

Jaguar XE 25t: Britské impérium vrací úder

Nejmenší z rodu kočkovitých šelem přichází s fungl novým benzinovým motorem. Začíná se pod německými vládci segmentu malých manažerských sedanů povážlivě kývat trůn?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Jaguar XE 25t: Britské impérium vrací úder

Když se Jaguar naposled pokusil proniknout ke žlabu hojnosti, kde se do bezvědomí přecpává německé trio BMW-Mercedes-Audi, příliš slavně to nedopadlo.  Model X-type na trhu luxusních sedanů střední střídy nezabodoval ani prehistorickým designem, ani podvozkem z Fordu Mondeo, ba ani nabídkou pohonu předních kol. Konkurenti se jen znuděně ohlédli a bez obav se vrátili ke korýtku. Od roku 2009, kdy sjel poslední X-type z výrobní linky, se o tomto fiasku v automobilovém světě raději taktně mlčí.

Trvalo šest let, než si Jaguar troufl vypustit do světa další pokus. Vzhledem k tomu, že na chatrných základech předchůdce se stavět nedalo, bylo třeba postavit auto do posledního šroubku nové. Zatímco si novináři kousali nehty, designéři a inženýři v Jaguaru se činili, aby mohli bez ostudy představit světu novinku XE. Voilá!

Není to krása? Normální auto, řeknete si. Jistě, ale podívejte se znovu. A znovu. Na první pohled je karoserie velmi konzervativní – v cílovém segmentu není na designérské exhibice nikdo zvědav –, ze všech stran však působí dokonale vyváženě. Každý den pak najdete nový úhel pohledu, další působivou křivku, a po zaparkování se za svým autem vždycky rádi ohlédnete. Tohle je krása, která neomrzí.

Budoucnost patří aluminiu

Nové nejsou jen tvary, ale i to, co očím zůstává skryto. 75 % karoserie i šasi je tvořeno hliníkem, vysokopevnostní ocel zůstává jen v místech s největší zátěží a vzadu dopomáhá optimálnímu vyvážení 50:50. A dnes tu máme navíc úplně nový přeplňovaný čtyřválec Ingenium, který spaluje tu správnou kapalinu. Benzinový dvoulitr o síle 250 koní. Čichám čichám možnost, že usednu za volant opravdového sportovního sedanu, ne jen dalšího nudného přepravníku opentleného marketingovou poezií.

Nasvědčuje tomu i pozice za volantem. Sedí se tu nízko, naopak bočnice sahají vysoko a vytvářejí lehce klaustrofobní dojem závodního kokpitu, všude navíc vládne černá barva, která prostor opticky zmenšuje. Obvykle mě temná kabina moc neoslovuje, ale tady to sedí. Taky středová konzole je vysoká a člověk tak za volant zapadne jako špunt do lahve. Je to útulné, stísněné a velmi řidičské. Navzdory výše řečenému nebudete mít pocit nedostatku místa, samozřejmě pokud sedíte vepředu. Vzadu už to žádné hogofogo není. Průměrně vzrostlý jedinec se sice sám za sebe posadí, vyšší postavy si ale otlučou hlavu i kolena, problém je také zasunout chodidla pod přední sedadlo. Ani nastupování zadními dveřmi není kdovíjak komfortní. Jako rodinné auto může XE fungovat, jen pokud jsou děti malé.

V interiéru má nejmenší Jaguar hodně společného s velkým bratrem XF , takže se nebudu znovu rozepisovat o nemilých drobnostech, jako je chaotická navigace, způsob volby jízdního režimu nebo občas stávkující audio. S tím se zkrátka smíříte, nebo nesmíříte. Dlužno říct, že narozdíl od naftového XF je v benzinovém XE hejno mušek bohatě kompenzováno, jakmile se s autem ocitnete na okresce.

Vida, co kočka přinesla

Plný plyn. Kratičký okamžik napětí, turbo foukne a motor pod kapotou zařve.  Auto nadšeně vypálí vpřed. Automat řadí nahoru jen o chvilku dřív, než bych velela já, zato téměř nerozpoznatelně. Ano, je to rychlé, dokonce dost rychlé. Brzda, hezky ostrá, možná až trochu kousavá. V zatáčce je lepší podřadit růčo. Ono je vlastně o dost lepší řadit růčo tak nějak pořád. První lehká disonance, při vysokých otáčkách se převodovce dolů moc nechce, reakce je citelně pomalá. Čtyřapůlmetrová masa plechu se stočí do tvaru ostré zatáčky jako bič, vsadím se, že se kola nevychýlila ze zvolené trasy ani o centimetr. Ještě trochu víc gripu, a auto by snad k silnici přirostlo.
Pokyny volantem jsou krátké a velmi přesné, funguje jako kouzelná hůlka a lama si rázem připadá jako řidičský mág. Naštěstí nesedím v zákeřné potvoře, ale v kultivovaném sedanu, jehož podvozek je čitelnější než slabikář a navíc vybavený pohonem všech čtyř kol, který za všech okolností zachovává čistou stopu. Koho by trápilo, že jsou lesklé plasty kolem řadicího kolečka opatlané jako batolecí lžička, když krajina kolem letí a auto je srostlé se zadnicí, jako by se narodily společně. Koho by trápilo, že díky navigaci zabloudi i v takové vsi jako Pardubice, když se kočka mrštně proplete klikaticí a na rovince téměř bez nádechu vyrazí k dalšímu sprintu? Chápete? Řídit tohle auto je čirá radost.

A je tu ještě jedna věc. Nevím, jakou černou magii použili konstruktéři podvozku, ale kvalita silnice nemá na jízdu sebemenší vliv. Malé nerovnosti cítíte jako malé nerovnosti. Velké i enormní nerovnosti pořád cítíte jako malé nerovnosti. Gumy se za mikrosekundu přilepí i do té největší díry, jako by měly kapalné skupenství, žádné uskakování, žádný třas. Pohodlí neztratíte ani na dálnici, což se rozhodně nedá říct o trojkovém BMW, které jsem měla možnost řídit pár týdnů zpátky.

Verdikt

X-type je definitivně zapomenut. Následník se vrátil k tomu, co dělá kočku kočkou, k obratnosti, nadšení a požitku z řízení. A jak se sluší na britského gentlemana, všechno, co dělá, dělá bez okázalosti a pubertálních efektů, uhlazeně a s noblesou. Motor Ingenium, z jehož naftové verze jsme byli tak trochu na rozpacích, v benzinu funguje fantasticky. Potřebuju vůbec do této šelmičky šestiválec s kompresorem? Nepřijde pak o svou lehkonohost? Nevím, budu se muset přesvědčit. Prozatím se domnívám, že by mi čtyřválcové pohonné ústrojí ke štěstí bohatě stačilo. A Jaguar, i když mu v oblasti radiomapy a materiálů v kabině k dokonalosti ještě trochu chybí, by byl jednoznačně mou volbou kompaktního luxusního sedanu. Německá trojka promine.

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 998 cm 3 

Výkon: 184 kW (250 koní) v 5 500 ot./min

Točivý moment: 365 Nm v 1200-4500 ot./min

Převodovka: osmistupňová automatická

Provozní hmotnost: 1595 kg 

Maximální rychlost:  250 km/h

0-100 km/h: 6,2 s 

Kombinovaná spotřeba (udávaná): 6,8 l/100 km

Kombinovaná spotřeba (v testu): 8 l/100 km

Cena s testovanou motorizací od 1 209 274 Kč

 


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
14. srpna 2017, 10:11
1

Hezká barva Zlokočko! :)

XE se mi moc líbí. Hezky napsané jízdní dojmy a tak nějak tuším, že by se mi toto auto jako "daily" mohlo víc než zamlouvat. Pohledem do ceníku moje nadšení vychládá... Ale to auto není o nic dražší než BMW 3er a je o trošku dražší než Alfa Giulia. Vlastně bych se rozhodoval mezi Giulií a XE, pokud bych byl na trhu podobného sedanu.
Škoda, že nejde objednat u modelu "S" manuální převodovka, což u Alfy Giulie QV jde. Jenže XE S vyjde na ceníkových 1.572.516 kč a to je o dost méně než Giulia. Já když už... asi by tam musel ten šestiválec být :)

reagovat
Skipper
14. srpna 2017, 14:55
0

Je to krásný kus auta. Když se XE poprvé zjevilo, tak jsem se okamžitě zamiloval. Dokonce jsem ho zvažoval i jako variantu primárního auta na operák, jen ty ceny na OL mě bohužel odrovnaly. Co už, počkám, až bude dostupnější stávající XJ - to se mi líbí o fous víc. Jinak k motorizaci - věřím, že tento motor je naprosto důstojná a dostatečná volba, jen něco ve mně má zažito, že do podobného auta patří šestiválec. Možná to bez něj bude fungovat i lépe, jen tomu chybí ten pocit - něco navíc.

reagovat
Knightrider
14. srpna 2017, 15:01
0

Jaguary byly vždycky krásný a noblesní a i současný modely s novým designem vypadají úžasně. Mají mouchy, asi jako většina anglických aut, co jsem tak četl, ale to jim zřejmě člověk rád odpustí za tu hromadu stylu a výjimečnosti, kterou nabízí. :-)

reagovat
Pólin
15. srpna 2017, 06:44
0

Je to krása. Upřímně nechápu, proč se to neprodává daleko více (všechny Jaguary obecně) ... jestli je důvodem to, že ta Jaguáří radiomapa má trochu nižší úroveň, než v té německé trojce, no tak potěš koště... nebo jestli je to tím, že lidi co většinou kupují tahle auta jsou až tak konzervativní...?? nevím, ale je to škoda. Mě by upřímně ani nenapadlo poohlížet se po BMW, Merc, AUDI, když se prodávají auta jako je tohle, nebo třeba nové Ghibli...

reagovat
PeterLuk
15. srpna 2017, 08:00
0

Ten dizajn je parádny, a v tejto červenej farbe krásne vynikne, fakt elegantné auto. Akurát tie zadné svetlá mi tam moc nesedia...

reagovat
ToMyx
16. srpna 2017, 10:17
0

Moc pěkná recenze Zlokočko! Moc nerozumím tomu, proč se neprodávají jak rohlíky na krámě. Měl jsem za to, že auta prodává design + cena + rating značky + předpokládané servisní náklady a zůstatková cena. Design je subjektivní věc, ale při pohledu na přední až zadní část je to krása, jen teda ty zadní lampy bych zmenšil pro více agresivity. Cena vypadá taky slušně, jen možná rating + servis bude zakopaný pes?? Poraďte. Kolem sebe mám lidi s Discovery nebo Range Roverama a pokud porovnávali s Q7 nebo X5, shodli se na tom, že je to prašť jak uhoď. Tak nevím, kde je problém s anglánama?

Ten dvoulitr určitě pojede hezky, jen mi to na auto této třídy přijde pocitově málo (málo válců, málo železa). Ale já určitě nejsem cílovka, takže je to stejně jedno :-) Děkuju za test krásného kousku!

reagovat
Zlokoč Ka
16. srpna 2017, 13:06
0

Dle mého skromného názoru tady stále převládá názor, že servis Jaguaru převyšuje jeho pořizovací hodnotu. NIkdo už si nepamatuje, že se tohle "pořekadlo" původně týkalo ojetých vozů. A že jsou Češi konzervativní, je vidět na první pohled – na silnicích vládne VW koncern a ostatní více či méně přicmrndávají.

ToMyx
16. srpna 2017, 13:32
0

Tipuji, že je to ovlivněno mimo jiné i tím, že velké procento nových aut střední a vyšší třídy jsou služebáky. Takže je to boj, kdo dá jakou slevu "strážci/nákupčímu" vozového parku nebo ještě další specifika, které asi nedokážu dost dobře rozkrýt.
Druhá věc je ta zdejší konzervativnost hraničící s něčím, co mě vytáčí do běla, kdykoli na to narazím. Myslím tím problém statusu auta, kdy člověk se někde ukáže v novém autě, které na cenovku meloun+ i vypadá a už je zle. Tohle se na jednáních, společenských akcích a někdy dokonce i mezi přáteli prostě neodpouští. Prostě omezenost, závist, arogance, malost, nevím jak popsat situaci, kdy člověku začne až dosud spokojený klient dávat najevo, že takhle ne, pokud bys přijel Octávkou, OK, ale Lexusem, MB, AUDI, BMW? Minulost má bohužel dlouhé prsty a ještě to chvíli potvrvá. Na druhou stranu si člověk aspoň udělá jasno mezi nejbližšími.

krab
16. srpna 2017, 13:34
0

tady máte nějakou evropskou statistiku prodejů : http://carsalesbase.com/european-sales-2017-h1-premium-midsized-segment/

XE je osmé v segmentu, M-B C Klasse letos silně první a Giulia je před XE a prodává se docela úspěšně tedy.

ToMyx
16. srpna 2017, 13:39
0

Krab: Hezky blesková reakce! Ty výsledky jsou fajn, bál jsem se, že to bude horší.

beastar
16. srpna 2017, 13:27
0

Problém u toho auta bude asi ve špatné pověsti značky u nás. Vysoké pořizovací ceně, možná oprávněně ale na to se v tomhle segmentu nehraje. Cenu servisu bych řekl moc nikdo neřeší ono u BMW, nebo Alfy to taky není žádná sláva a láce. Problém je jinde vzhledem k tomu, že většinu prodejů nových vozů v čr tvoří firemní auta, tak je jasné že trhák to nebude. Kdo si koupí do firmy Jaguar/y? A to neplatí zdaleka jenom v Čechách. Jednotlivec bude zase řešit pořizovací cenu. Dále v nabídce pro OL se tohle taky moc často neobjeví a pokud to žádáte přímo na některých firmách tak rovnou řeknou NE. Prostě dávno není problémem jen kvalita a značka vozu.

A je asi všem jasné, že auta za 1,2 i méně se za hotové dávno nekupují. Podobný problém má ta přechvalovaná Giulia bohužel, ale celosvětově a vypadá to na pěkný prodejný propadák. Můj názor je takový, že to auto vypadá perfektně. U starých Jaguárů mi vždycky vadí design a to skoro u všech. V posledních letech se mi snad všechno líbí. Vnitřek vypadá originálně až na ten střed volantu to vypadá více méně levně. Jinak 250 koní z dvoulitru vypadá taky zajímavě spotřeba taky vypadá výborně. No pro fanoušky, co nemusí úplně řešit prachy jasná volba...

reagovat
BigBang
13. září 2017, 15:00
0

Giulia i XE se mi líbí, XE svojí konzervativností o trochu víc, ale jedna věc mě dostává a jsem z ní trochu smuten. Proklikal jsem si konfigurátory obou aut a velice nemile jsem byl překvapen zjištěním, že se zážehovým motorem nelze pořídit manuální převodovku (vrcholovou Quadrifoglio nepočítaje)...

Ve
Vectif
17. září 2017, 15:32
0

Dobrý deň. Ďalšia super recenzia, ktorá ma utvrdzuje źe je to dobrá voľba, až na to že teraz už definitivne :) Čakal som na tie benzínove ingenium motory asi rok. Momentálne sa skúšam dopracovať ku skúšobnej jazde v tejto verzii, ale na Slovensku v salónoch niesu a ževraj ani v Čechách. Chcel by som sa opýtať na tu spotrebu, pri akom štýle jazdy bola 8l, a aká sa da +-dosiahnuť

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Crown Victoria P71 2008
Ford Crown Victoria P71

2008 rok výroby
253 koní výkon
4 601 ccm objem

GMC Custom GMC 370 1958
GMC Custom GMC 370

1958 rok výroby
360 koní výkon
6 000 ccm objem

Ford Mondeo 2.0 benzin Ghia 1994
Ford Mondeo 2.0 benzin Ghia

1994 rok výroby
130 koní výkon
2 000 ccm objem

Volkswagen Golf  2011
Volkswagen Golf

2011 rok výroby
77 koní výkon
77 ccm objem

Chrysler New Yorker  1973
Chrysler New Yorker

1973 rok výroby
1 koní výkon
7 200 ccm objem