Také máte zafixované některé automobilky ve škatulce? Jakože ten dělá teréňáky, ten zase levná auta, jiný zase soutěžní auta na značkách a tak dále. Já třeba v jedné takové škatulce mám britský Jaguar. Když se řekne tohle jméno a představím si jejich logo, automaticky mi před očima vyskočí nějaký skvěle jezdící šarmantní sedan, který oplývá tím neopakovatelným britským charisma. No jo, jenže časy se mění a svět vyvíjí. Krátký pohled do nabídky této tradiční značky rychle potvrdí, že aktuálně, mezi vozy s kočkou ve znaku, najdeme pouze dva sedany. Středně velký (v tomto případě spíš možná středně malý) sedan XE a o kategorii větší XF. O obou dvou se dá říct, že jezdí skvěle, ale například už v nich nehledejte šestiválce. A co se týče velké limuzíny, vlajkové lodi XJ, ta chybí v nabídce už pěkných pár let. Nechci být špatným prorokem, ale vzhledem k nevalnému zájmu o tyto modely, se hádám zanedlouho rozloučíme i s oběma zbývajícími zástupci klasické tří prostorové karoserie. Co naplat, trh je neúprosný. Hlavu nad vodou drží značce trio modelů SUV. Elektrický I-Pace, jehož prodeje však nejsou o moc lepší, než výše zmíněných sedanů. Pak je tu malý E-Pace, který je postaven na základech příbuzného RR Evoque a jehož největším problémem je právě existence Evoque. A na konec tu máme F-Pace. A právě o něm si budeme dnes povídat. Je to totiž zdaleka nejdůležitější model v současné modelové řadě automobilky.
Koukáte na fotky a marně přemýšlíte, co je tu nového? Ušetřím vám práci, je to stále to stejné auto, jaké známe už asi osm let. Fíha, fakt osm? Toto letí. F-Pace je tu s námi opravdu již od roku 2016 a musím říct, že na jeho kráse mu to neubírá. Tohle je totiž opravdu pěkné SUV a případné námitky vůči tomuto tvrzení nereflektuji. Je to pěkné auto a tečka. Dlouhý životní cyklus má také za následek velmi široké spektrum pohonných jednotek, se kterými jsme se pod kapotou toho Jagu mohli setkat. Od modulárních čtyřválců vlastní výroby (Ingenium), jak v zážehové tak i vznětové verzi, přes vidlicový šestiválec původem od PSA, který pak nahradila řadová vznětová šestka, zážehový vidlicový šestiválec, který vzniknul uříznutím (doslova) válců z osmihrnku, přes nové řadové zážehové šestky, plug-in hybrid až po kouzelný osmiválec. To je slušná plejáda motorů, že? Z tohoto by si dokázal vybrat snad opravdu každý. V roce 2022 se udál doposud poslední facelift. Ten přinesl mírné osvěžení vnějšího vzhledu (musíte být ovšem skutečný fanoušek značky, abyste si všimli) a pak také přepracovaný interiér. Dobré přeci netřeba měnit, že? Je to však opravdu dobré? Pojďme na to postupně.
Jak jsem nastínil v předchozím odstavci, F-Pace je opravdový fešák. Tím spíš v téhle červené barvě, která velkému Jaguaru opravdu sluší. Líbí se mi čelní výraz, kterému nechybí jistá dravost. Oceňuji i správné proporce. Přední kola hezky v rohu, dlouhá kapota a decentní muskulatura nenechává nikoho na pochybách, že tady se o pohyb stará správně uložená pohonná jednotka. Pochvalit musím také interiér. Ten působí takovým utulný, skoro až uklizeným dojmem. V dnešní době, kdy se displeje multimediálních systémů dělají pomalu přes celou palubní desku, řešení Jaguaru s klasickou obrazovkou vypadá vlastně celkem staromilsky, což může být pro spoustu potenciálních zákazníků výhoda. A také vás nadchne funkčnost tohoto modernizovaného systému.
Dlouhá léta, byly vozy Jaguaru (potažmo Land Rovery) kritizovány za multimediální systém. Bylo to pomalé, neintuitivní se spoustou problemtických míst. Zdá se však, že někdo všechny tyhle výtky pečlivě poslouchal a následně i řešil. Světe div se, ale tenhle systém funguje. A ne funguje, jakože funguje, protože jeho používání už nezpůsobuje utrpení. Je totiž rovnou skvělý. Moc pěknou grafiku doplňuje povedené uživatelské rozhraní, které je zcela logické, Maximálně na dvě kliknutí se dostanete ke každé důležité funkci a konečně je radost systém Jaguru používat. Rozhodně jej mohu v současné chvíli zařadit mezi to nejlepší, co na tomto poli můžete dnes najít. Zbytek interiéru pak již ničím nepřekvapí. Místa je uvnitř dostatek na to, abyste se tam poskládali jako čtyřčlenná rodinna na týdenní lyžovačku. Kufr se chlubí 650 litry, takže také v pořádku, byť tedy pohledově mi v přímém srovnání přišel kufr trojkové Octavie v kombíku větší, nicméně exaktně jsem to neověřoval. Jako rodinné auto obstojí F-Pace obstojí stále na výbornou.
Jak jsme si řekli již na začátku, pod kapotou tohoto Jagu se vystřídalo opravdu hodně motorizací. A to stále platí. I v současné době si můžete pod kapotu tohoto SUV nadělit v podstatě cokoli, co by vás mohlo uspokojit. Stále tu je možnost slabé nafty, silné nafty, slabšího benzíňáku i silnějšího šestiválce, nechybí PHEV a třešničkou na dortu je kompresorový osmiválec. V téhle cukrárně si snad musí vybrat úplně každý. My jsme měli tu čest s nejsilnějším dieselem, řadovým šestiválcem o výkonu 300 koní a mildhybridní pomocí. Pro mnoho lidí je naftový šestiválec stále jakýmsi pomyslným vrchoelm, respektive ideální jednotkou minimálně do takového typu vozu. A já proti tomu vlastně nemám žádných námitek. Síly má na rozdávání a je jedno jestli potřebujete zrychlit z nuly anebo ze 150 km/h. Maximální točivý moment 650 Nm je připravený kdykoli a v každé situaci. Ať se rozhodnete opanovat levý pruh autobahnu, či táhnout třeba koně, nemusíte mít obavy. tady je síly na všechno dostatek. Za své přesvědčivé výkony si pak žádá odměnu ve výši 8 – 9 litrů zkapalněných dinosaurů (dostal jsem se i na 5,5, ale to už chce doktorát za sebeovládání). Docela fér nabídka, ne? Já osobně bych si s ohledem na své potřeby a způsob využití vybral spíš hybrid, nebo benzínový šestiválec, ale plně rozumím tomu, když někdo sáhne právě po tomto dieselu. A vlastně těch lidí bude asi nejvíce, protože to stále dává smysl. Chybu s ním rozhodně neuděláte.
Jestli mě tento Jag něčím opravdu nadchnul, byl to způsob, jakým jezdí. Za těch osm let ladění se totiž dostal do stavu, kdy mu nelze prakticky nic vytknout. Jasně si pamatuji na první verze v prvním roce výroby, které byly tvrdé a nepoddajné. Někteří slovutní kolegové z branže si dokonce stěžovali, že je chtěl Jaguar vyklopit na obyčejném kruhovém objezdu, jak byl nepředvídatelný. Nic takového se samozřejmě neděje a stesky po tuhosti podvozky jsou dávno zapomenuty. Velký F-Pace jezdí natolik sametově, jak jen může sportovně střižené SUV na velkých kolech jezdit. Nenechá se rozhodit běžnými nerovnostmi, dovnitř nepřenáší žádné rány ani hluky a skvěle vás izoluje od vnějšího světa. Není to však jen bezduchá přepravní krabice. Kupodivu umí potěšit a nadchnout i náročného řidiče. Já jsem si celý týden užíval pěkné, točité silnice okolo Bedřichova a Liberce a soro mi ani nevadilo, že nebyl sníh, kvůli kterému jsme původně přijeli a nešlo lyžovat. Jaguar mi radost z pohybu vynahradil plnými doušky. Všechny ovládácí prvky, kterými vnímáte řízení auta, jsou delikátně odladěny a dohromady to tvoří moc příjemný celek. Vážně se s tím jezdí moc pěkně.
Verdikt
Zraje jako víno. Vím, že je to klišé, ale na tento Jaguar to platí dokonale. F-Pace se zbavil všech dětských bolístek a vyrostl ve velmi důstojného zástupce kategorie velkých SUV. Vypadá stále skvěle a jsem přesvědčen, že jestě nějakou tu chvíli s námi bude. Možná, že dokonce o něco déle, než automobilka původně čekala, vzhledem k její zatím nepříliš úspěšné sázce na elektromobilitu. Jasně, těch osm let na krku je trochu poznat, ale teď to nemyslím ve špatném slova smyslu, nýbrž v tom dobrém. Ve světě plném pomocníků na všechno, umělé inteligence, selfie kamer v autě a nekonečných displejů, je to vlastně velmi příjemné osvěžení, že někdo stále vyrábí auta, u kterých je primární radost z pohybu a řízení. Díky za to.
Technické údaje
Motor: přeplňovaný vznětový řadový šestiválec 2 996 cm3
Výkon: 300 koní (221 kW) v 4 000 ot./min
Točivý moment: 650 Nm v 1 500 – 2 500 ot./min
Převodovka: automatická osmistupňová
Maximální rychlost: 230 km/h
0-100 km/h: 6,4 s
Průměrná spotřeba (udávaná): 7,5 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 8,6 l/100 km
Cena od (D300 R-Dynamic SE): 2 174 323 Kč
27. února 2024, 08:11
-2
Zajímavé, jak v testu ,,zastaralého´´ auta se vyzdvihuje jeho zastaralost. Přitom když tu někdo v komentářích píše, jak mu chybí tlačítka, víceválcový motor, auto bez zbytečných asistentů, spalovací motor, nebo nedej bože sprosté slovo manuální převodovka, tak je brán za zpátečníka, který nerozumí co je dobré. Jsem opět zmaten.
27. února 2024, 10:13
3
Milo ma prekvapilo že Jaguár ako automobilka ešte existuje a vyrába nejaké autá. Netuším kedy som na ceste videl nejaký novší model. Veľa šťastia, ale mám pocit že sa pozerám na niečo ako Saab, cool vec ktorá už zišla z mysle bežného motoristu.
27. února 2024, 12:09
3
Hm hale měl sem stejný pocit ohledně značky. Avšak po kratší návštěvě Britských ostrovů sem pochopil že alespoň tam pořád něco prodávají. Proti zbytku Evropy nárůst na cestách asi o 300 procent.
Máma má Jaguar a v zásadě pořád je to nový model. Akorát ona už úplně nový model není. A nedá na to dopustit úplně to auto miluje. A že jich už taky pár měla. Akorát že v tom vašem Česko Německém (našem kdo jak chce) sektoru Evropy tihle lidi prostě často kupují BMW, Mercedes a taky Audi že... Proto jich prostě jezdí minimum. A nebýt mě ona by si tehdy vybrala určitě další VW... :D
27. února 2024, 17:54
0
Co je vlastně aktuální vlajková loď Jaguaru? Tohle? Nebo XF coby sedan na delším rozvoru, ale je levnější? XF teda navíc u nás nemá konfigurátor, tak nevím, jestli se už jenom nedoprodává.
27. února 2024, 18:29
0
U XF to skutečně vypadá na jakýsi doprodej. Podobně jako u XE. Na nějakých anglických fórech proběhla před časem zpráva, že XE/XF půjde zadat do výroby naposledy 10.ledna, ale ověřená informace to není. Nicméně můžeme zkusit zjistit, jak to aktuálně s těmito modely vypadá. Tak či onak, za vlajkovou loď bych momentálně považoval spíše F-Pace, i kvůli tomu, že si ho člověk stále může koupit s velkým motorem. Jen dneska jsem v Praze potkal dva osmiválcové kusy.
28. února 2024, 07:07
0
Díky za test.
Nepochybuji, že to jezdí velmi dobře, a je mi jasné, že trh si žádá a tím se věci prostě řídit musí. O tom všem vůbec žádná.
Když jsem ale včera dával k autoelektrikářovi XJR6 se seznamem na jednu A4, tak mi tu neradost z budoucí faktury relativně vynahradilo jak to auto svojí siluetou vypadá v okolním provozu jak z jiného světa, jak jiná je i ta technika a pocit v kabině.
Pak se proti tomu podívám na tohohle odulého slona od té samé značky (ale už pod druhým nebo třetím majitelem od těch dob) a nemůžu si neříct - kam jsme se to od té doby vlastně dostali? Já vím že praktičnost, jízdní vlastnosti, spotřeba, emise, výbava, bezpečnost atd. jsou už někde jinde, navíc konkurence taky bouchá slony protože prostě poptávka, ale stejně...
Tady můžu mít aspoň trošku pocit bezpečí, že mi tu aspoň někdo moje staromilské breky trochu pochopí :)
28. února 2024, 12:18
0
Vidim to podobne.
My stari na tech starsich autech dojezdime a mladochum uz to bude jedno.
28. února 2024, 10:57
0
Jj, tahle V8 minus dva = V6 je asi strop cost cutting magie :-)
28. února 2024, 12:49
0
Akorat to nevypada jako jaguar, ale spis Garfield... Ale tak co, nekomu se libi tlusty holky, jinymu auta :-) Je to skoro stejny :-)))