Málokterá fiktivní postava se může pochlubit tak širokou fanouškovskou základnou jako Harry Potter. Tento mladý brýlatý čaroděj s jizvou na čele se stal celosvětovým fenoménem a dnes tvoří nedílnou součást britské kultury, stejně jako královská rodina nebo smažená treska s hranolkami.
Možná si teď ale říkáte, proč vám to tady vůbec píšu. Vždyť jsme na stránkách motoristického magazínu, tak jaké pak čáry? Je to však jednoduché. I když je pravda, že Harry pro své cestování využíval hlavně létající košťata značek Nimbus a později Kulový blesk, letaxovou síť, různá přenášedla a v závěru příběhu přemisťování, i on občas potřeboval kola.
No a protože já se kromě autíčkáře hrdě počítám také mezi fanoušky Chlapce, který přežil, rozhodl jsem se, že vám oba tyto světy propojím. Přináším vám článek mapující všechny důležité kolové dopravní prostředky ze světa Harryho Pottera, ve kterém vám kromě jejich popisu i sdělím nějaké zákulisní informace, třeba proč vlastně v příběhu jsou. A protože je materiálu docela hodně, udělal jsem z něj dvojdíl.
Takže: Slavnostně přísahám, že jsem připraven ke každé špatnosti a jdeme na to!
Bradavický expres
Nemůžu začít ničím jiným než slavným Bradavickým expresem. Tento vlak každého prvního září čeká na mladé kouzelníky a čarodějky na londýnském nádraží King’s Cross, přesněji na nástupišti devět a tři čtvrtě, než s nimi přesně v jedenáct hodin dopoledne vyrazí vstříc Bradavické škole čar a kouzel.
Ve skutečnosti se jedná o lokomotivu číslo 5972 řady Olton Hall vyrobenou továrnou GWR Swindon Works roku 1937, vyřazenou v roce 1963 a zrekonstruovanou mezi lety 1994 a 1998, za kterou jsou zapřažené nejprve čtyři a později pět vagónů British Rail Mark 1 se standardním britským interiérovým vybavením. A věřte nebo ne, mluvím o naprosto klíčovém aspektu příběhu Harryho Pottera.
Proč je vlastně vlak tak významný? Protože právě v takovém vagónu British Rail Mark 1 se standardním britským interiérovým vybavením, byť taženém modernější naftovou lokomotivou, příběh o celém Harry Potterovi vznikl. To takhle jednou J. K. Rowlingová, autorka knih o kouzelnickém učni, vyrážela ze stejného londýnského nádraží vstříc Birminghamu a měla velkou depresi, protože ji v cíli cesty čekaly jen chmury zdravotních problémů matky, trablů v práci a tíživé finanční situace.
Po cestě se zaobírala konkrétní myšlenkou: Jaké by to asi bylo, kdyby místo do pošmourného města plného smutku jela do úplně jiného a šťastnějšího světa; do světa, kde je všechno možné; do magického světa, kde by jí bylo líp? A bylo to, zrodil se svět čar a kouzel. To mimochodem i potvrzuje, že existoval dřív než Harry Potter sám, jeho spisovatelka přidala až později, aby se tento svět měl okolo koho otáčet.
Proto je Bradavický expres v každé knížce i filmu, i kdyby jen na chvíli. Jak už jsem řekl, je skutečně nedílnou součástí příběhu a jednoduše nesmí chybět. Je dokonce tak významný, že jeho filmová inkarnace je jedinou kulisou v londýnských studiích, která je použitá celá a ve skutečné velikosti, včetně zmíněného nádraží.
Ford Anglia rodiny Weasleyových
Další nepostradatelnou součástí světa Harryho Pottera je automobil vlastněný rodinou nejlepšího kamaráda brýlatého čaroděje Rona Weasleyho. Jeho otec Arthur, velký milovník všech věcí mudlovských (pro neznabohy :-P, Mudlové jsou lidé, kteří nedovedou kouzlit) toto auto očaroval, aby bylo schopné letu. Od té doby jej celá rodina pravidelně užívala, tedy než se s ním Ron s Harrym ve druhém ročníku přepravili do školy s tak neslavným koncem díky Vrbě mlátičce, až auto raději samo uprchlo do Zapovězeného lesa.
Ve filmu roli tohoto auta hraje starý Ford Anglia čtvrté generace v tyrkysově modré barvě, který byl vyroben někde mezi roky 1959 a 1967 a oplývá charakteristickým designem inspirovaným americkými koráby. Stejně jako ostatní Anglie i jeho pohání malý litrový čtyřválcový OHV motor, který svou sílu posílá přes čtyřstupňovou převodovku na zadní kola. Pro úplnost doplním, že všech těchto aut bylo vyrobeno přes milion kusů.
Fakt, že je vyobrazena právě tato fordka, ale není výmyslem filmařů. Naopak, jak všichni ti, kteří přečetli knížky, potvrdí, i psaní Weasleyovi jezdili/létali touto Anglií ve stejné barvě. A vy už správně cítíte, že je k tomu opět důvod. Přesně takovou tyrkysovou Anglií totiž Rowlingová jezdila se svým nejlepším kamarádem do školy. Má tak na ni pestré vzpomínky a Harrymu s ní nadělila ty samé.
Auto Vernona Dursleye
Posledním kolovým dopravním prostředkem, který si dnes probereme, je firemní auto Vernona Dursleye, nerudného mudlovského strýce Harryho Pottera, které používá na cesty do práce a se kterým se s celou rodinou včetně Harryho pokusil utéct před stovkami dopisů zvoucích jeho synovce do školy čar a kouzel. Hodí se zmínit, že tentokrát se nejedná o jedno auto, nýbrž hned o tři, což reflektuje rozložení děje příběhu do skoro dvaceti let. Všechna ale mají stejný účel.
Na rozdíl od poetické lokomotivy a očarovaného Fordu toto auto neumí nic navíc, jeho jediným úkolem je prostě jezdit. I tak je však důležité, protože dokresluje “úchylku”, kterou Vernon Dursley spolu se svou ženou Petúnií trpí: vyžívají se v normálnosti (aby přežili, že mají v rodině čaroděje), takže jsou spořádanou rodinou s pracujícím manželem, manželkou v domácnosti a jedním synem, mají dokonale standardní dům v běžné čtvrti a právě i zcela obyčejné auto. Tak nějak to stojí v knize.
Je pravda, že v textu nezaznívá, o jaké auto se jedná, ovšem s touto pointou si dokonale vyhráli filmaři, kteří snímkovému Vernonovi nadělili to asi nejběžnější (a nejnudnější) britské auto — Vauxhall Cavalier/Vectra, nám známý jako Opel Vectra, postupně ve všech třech generacích. Aby toho nebylo málo, v prvním filmu spořádanou normálnost čtvrtě vyšperkovali natolik, že na příjezdových cestách všech domů vždy stojí ta samá Vectra, jen v jiných barvách. Jak normální, že?
Takový je první díl mého pojednání o dopravních prostředcích světa čar a kouzel Harryho Pottera. Už teď pro vás píšu druhý a vy se do té doby můžete pokusit uhádnout, co v něm bude. A zatím: Neplecha ukončena!
RBMK
03. 1. 2025, 12:03 3 reagovatDíky moc za oddychový článek! A v příštím díle čekám Hagridovu motorku. Na víc "mudlovských" dopravních prostředků si nepamatuju.
rock
03. 1. 2025, 13:02 1 reagovatPrvní dva tipy považuji za tutovku :-)
- motorka Siriuse Blacka (Triumph?)
- záchranný tripledecker
Třetí... je tam zmínka o limuzínách zapůjčených z Ministerstva kouzel, ale nevybavuju si ani, jestli se ve filmu objevily... Dal bych vozíky z Gringottovy banky :-). I když kočáry tažené testrály mají taky svoje kouzlo.
Iskar
03. 1. 2025, 15:41 0 reagovatMňa by v druhej časti článku potešila zmienka o limuzíne Gellerta Grindelwalda.
Sato
03. 1. 2025, 15:43 1 reagovatsorry, ale na mobile je tu viac reklamy ako obsahu, viete o tom?
Vapno92
04. 1. 2025, 15:08 1 reagovatJardo ja si nie som s tou Vectrou istý tými generáciami. V prvom filme to bola B-čková Vectra Caravan, v novších potom buď iné verzie Bčka alebo C-čko.
Ale A-čko sa veru vo filme neobjavilo. Čo ma úprimne celkom serie (pardon) keďže po správnosti Harry nastupuje do prvého ročníka na Howarts (nie nepoužijem slovo Rokfort, namiesto toho naseriem aj Čechov aj Slovákov :D ) v roku 1991. Tá A-čková Vectra by tam sadla ako uliata...
Vapno92
04. 1. 2025, 15:08 0*Hogwarts samozrejme
rock
04. 1. 2025, 17:00 0Jak už jsi nakousl, Harry nastupuje do Bradavic v r. 1991, takže kombíky Vectra B jsou krásný anachronismus, ty byly k dispozici až o víc než 4 roky později. Ale třeba tě ještě víc nas...štve/potěší, že na úplném začátku prvního filmu opravdu stojí v celé Zobí ulici ty Cavaliery Mk. III (= Vectra A), které sis přál, a to v provedení sedan (takže předpokládám, že ho mají v duchu zbytku série i Dursleyovi). Ovšem časově je to úplně stejně problematické, protože ta scéna se má odehrávat někdy v prosinci 1981, zatímco v našem světě se tenhle model začal dělat až v r. 1988.
btw, ten Rokfort jsi klidně měl použít v rámci zmatení nepřítele, to je specialita vašeho překladu (stejně jako vaše názvy kolejí), kterou tady asi zná málokdo :-)
rivka
04. 1. 2025, 17:12 2 reagovatVápno92: veru objavilo :-)
Jaromír Soukup
04. 1. 2025, 17:20 2Ano, tady jsou, byly tam opravdu všechny tři generace. A ano, také platí, že v rámci časového zasazení děje tam vlastně být nemají, filmy jsou z nějakého důvodu oproti knihám o několik let dopředu.
PepaSFI
05. 1. 2025, 12:22 0já myslím že to je tím, že potřebovali aby se film odehrával "tady a teď", ne někdy v minulosti. Vyprávěj desetiletýmu dítěti o něčem co se stalo před deseti lety. Je to pro něj kdesi ve středověku a dost možná ještě dál. Pohádka. Ale když je to teď...
tomaass2
05. 1. 2025, 20:20 1Taky si myslím, že to bylo celý zasazený tak, abychom s tím stárli - byl jsem přesně stejný věk a každý rok jsem se na ten film hrozně těšil. V knihách to není tak poznat ta dobovost, ale ve filmech jo.