logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Dodávkář, Recenze & testy

Hyundai Staria Hybrid: Nová motorizace řeší většinu chybiček, jedna přesto zůstává

Hyundai Staria hybrid nabízí prostorný a luxusní interiér a vyzrálý jízdní projev. Má velice blízko rodinnému ideálu, na konci (auta) ale čeká malý zádrhel.

Hyundai Staria je na trhu už od roku 2021, kdy nahradil legendární model H-1, který sice sloužil spolehlivě, ale v designu a komfortu už trochu zestárl. Staria však svým futuristickým vzhledem před čtyřmi roky skutečně šokovala a dodnes její odvážný, skoro až vesmírný styl budí zaslouženou pozornost. Koncepčně je to prostorný van, který míří ve své osobní variantě hlavně na velké rodiny a firmy zabývající se přepravou většího množství osob. Na palubě najdete moderní technologie a vychytávky, co dřív patřily spíš do osobáků.

Když jsem ale Starii testoval na začátku roku 2023, byl jsem z ní trochu rozčarovaný. Naživo působila o dost méně futuristicky než na fotkách a ergonomie interiéru nebyla vždy úplně šťastně vymyšlená. Měl jsem navíc půjčenou devítimístnou verzi, kde komfort ustoupil snaze převézt maximum osob. V kombinaci s hlučným a dynamicky ne úplně přesvědčivým dieselem jsem naznal, že vůz je spíše než luxusní MPV taková poctivá asijská dodávka v moderním kabátě. 

Foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Tentokrát jsem ale dostal variantu, která je vyzdobena snad každým dostupným příplatkem. Luxusní sedmimístná konfigurace s “kapitánkami” v prostřední řadě, velkým odkladacím stolečkem vpředu a spoustou výbavy, která by měla jízdu maximálně zpříjemnit. A hlavně s novým hybridním motorem, který se pro rodinné využití hodí o dost víc, než starší nafťák. 

Hybridní pohon Starie působí přesně tak, jak byste od moderního rodinného „autobusu“ čekali – kultivovaně, tichounce a klidně. Benzinový čtyřválec spolupracuje s elektromotorem hladce, přechody mezi režimy spalování a elektřiny jsou sotva postřehnutelné. Při klidné jízdě ve městě se Staria velice často pohybuje čistě na elektřinu, což z ní dělá nečekaně příjemného společníka do ranní špičky – bez vibrací, s okamžitým nástupem výkonu a v městském provozu s výrazně nižší spotřebou než u naftové verze. Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Na dálnici už hybrid trochu ztrácí dech – přece jen dvě a půl tuny hmotnosti a čelní plocha velikosti menší garáže nejsou zrovna ideální pro úspornou jízdu ve 150 km/h. Benzinový motor se v zátěži dostává víc ke slovu a spotřeba rychle stoupá nad osm litrů. Na druhou stranu, naftová dva-dvojka na dálnici “žrala” kolem deseti, takže je to pořád posun správným směrem.

Kromě vyšší spotřeby a poněkud línějšího projevu mi na naftové Starii před dvěma lety vadil i hluk a nedostatečně výkonné topení, které v kombinaci s velkou prosklenou plochou sotva stíhalo kabinu vytápět na nastavenou hodnotu. Stran akustického komfortu pozoruji taktéž zcela zásadní zlepšení. Na palubě hybridní Starie je opravdu ticho a klid, zdálo se mi dokonce, že je tu při dálničních cestách i mnohem méně aerodynamického svištění. Skoro bych si myslel, že verze Luxury má oproti chudším výbavám nějaké ty tlumící hmoty navíc. Problém s topením jsem, vzhledem k tomu, že nafťák jsem testoval v teplotách kolem bodu mrazu a hybrid ve “dvacítkách”, nemohl exaktně ověřit, avšak dobrou zprávou je, že klimatizace zvládá tento velký “skleník” uchadil i na přímém slunci bez jakýchkoli problémů i na druhý nejtišší režim větráku.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Interiér Hyundai Starie ve verzi Luxury působí opravdu luxusně, dokonce jsem si při otevření bočních elektrických “šoupaček” na malinkou chvilku vzpomněl na nedávno testovaný Lexus LM – a to bez přehánění. Hned po otevření dveří vás uvítá vzdušný prostor s panoramatickým výhledem díky obřím oknům a skleněné střeše, která propouští spoustu světla. Nechybí ambientní osvětlení, decentní dekory a alcantarová střecha a sloupky, které se snaží navodit dojem vyšší třídy – a vcelku to funguje.

Hlavní hvězdou jsou právě sedadla ve druhé řadě. V provedení Luxury dostanete opravdu komfortní křesla - elektricky nastavitelná, s výklopnými opěrkami nohou, vyhříváním i ventilací. Cestující vzadu mají k dispozici i vlastní ovládání klimatizace a solidní porci místa. Se svými téměř 190 centimetry jsem si tu mohl dát sedačku do “ležící” polohy s nataženýma nohama na podnožce a i tak jsem se vešel za řidiče a dokonce zbylo i místo pro cestující ve třetí řadě. 

Foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

A vy už určitě tušíte, že tento prostorový hodokvas si musel někde vybrat svou daň. Logicky se tak stalo v zavazadlovém prostoru, který je v této konfiguraci opravdu symbolický – zadní opěrky se tu téměř dotýkají elektricky ovládaného víka kufru. 

Foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Ale dobrá, nepotřebujete přeci každý den vozit dospělé lidi ležící ve druhé řadě, takže si lavici prostě posunete dopředu a výsledkem bude obrovský zavazadelník. Chyba lávky, bohužel. Zatímco naftová Staria v devítimístné konfiguraci neuměla zadní sedadla posunout dostatečně dozadu, luxusní verze to pro změnu neumí dopředu. Rozsah posunu je méně než půl metru, na foto níže jsou sedačky nejvíce vpředu. Bohužel se sem nevejde ani kočárek, o nějakém stěhování praček a podobně ani nemluvě. Ano, lavici jde demontovat, vyžaduje to ale vycvaknutí osmi záslepek, povolení osmi šroubů golou s prodloužením, vycvaknutí dvou poměrně těžko přístupných konetorů a hlavně vyndání velice těžké lavice. Navíc vám i tak zůstanou z podlahy vyčnívat konzole na přichycení. Foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Staria paradoxně nabízí hned dvě možnosti částečného složení zadní lavice, jednak můžete sklopit opěrák, jednak sedák (jako v kině), obojí je ale poněkud kompromisní a vhodné spíše na převoz menších věcí, než na velké náklady. Ačkoli chápu, že je Staria v této verzi určená primárně jako luxusní MPV a ne náklaďák, obávám se, že tento zavazadelník je pro rodinné využití přeci jen až příliš malý. Minimálně kvůli tomu kočárku. Ve verzi Tour s devíti místy je přitom lavice posunutá o pořádný kus dopředu, takže technicky to možné je. V sedmimístné konfiguraci si ale zkrátka musíte vystačit bez kufru.

Foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

A to je fakt obrovská škoda, protože jinak je hybridní Staria na rodinné cestování skvělá. Líbí se mi třeba i praktická kamera na kontrolování cestujících na zadních sedačkách, samostatná zadní klimatizační zóna, interkom zesilující hlasy posádky při rozhovorech, nebo záclonky v zadních oknech. Nechybí tu ani dostatek držáků na nápoje, úložných schránek, nebo třeba velice snadno přístupné isofixy a dostatečně dlouhé bezpečnostní pásy na velké dětské sedačky. 

A v porovnání s konkurencí je navíc Staria překvapivě levná. Sedmimístný hybrid v plné výbavě (jediná dostupná) pořídíte za cenu pod jeden a půl milionu, připlácí se už jen za barvu a prosklenou střechu (40 tisíc). Ceny skladových vozů navíc naznačují, že prodejci mají určitý prostor pro další slevy. Staria je zkrátka jen malý kousek od toho stát se vysněným ideálem pro všechny, kteří se s rodinou chtějí vozit v luxusu, ale nehce se jim utrácet více než dva miliony za Véčko nebo Multivan. A tak doufám a věřím, že se s nějakým faceliftem povede onu nešťastnou zadní lavici nějak rozhýbat ve větším rozsahu. 

Foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Verdikt

Hybridní pohon Starii jednoznačně prospěl. Má nižší spotřebu, je živější, kultivovanější a tišší. Už nepůsobí jako dodávka, ale jako plnohodnotné rodinné MPV. Interiér verze luxury nabízí prvky z vozů o několik tříd dražších a zpracováním i designem si nezadá s premiovými značkami. Slonem v místnosti je však variabilita interiéru. Ta bohužel stále nedosahuje všestrannosti konkurentů a nejvíce tím trpí zavazadlový prostor. Paradoxně tak tato velká dodávka neodveze v kufru ani kočárek. A to je zkrátka chyba, kterou u potenciálně rodinného auta mávnutím ruky přejít nelze. 

Technické údaje

Motor přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 598 cm³ + elektromotor 
Celkový výkon:160 kW 
Točivý moment: 265 Nm 
Převodovka: automatická 6 stupňů
Maximální rychlost: 167 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,2 s
Pohotovostní hmotnost: 2 275 kg
Kombinovaná spotřeba (WLTP): 7,6 l/100 km
Kombinovaná spotřeba (v testu): 8,2 l/100 km
Cena testované verze: 1 469 990 Kč

Foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

afro-r1
12. 6. 2025, 10:20 0 reagovat

8 lidi jsem sebe vezl jednou v zivote. Takze zadni lavici montuji na par hodin kazde dva roky kvuli STK.
A rodinne vyuziti nemusi byt jen taska s nakupem, ale treba nekolik jizdnich kol neplandajicich v desti na strese nebo na kouli.

mariov8
13. 6. 2025, 09:17 0

A děláš to zbytečně, STK má kontrolovat maximální obsaditelnost vs skutečný počet sedadel ve vozidle, ne počet sedadel ve vozidle.

martin_100
16. 6. 2025, 23:29 0

Má nemá. Technici chtějí vidět tolik sedaček kolik se dičtou v techničáku. Vidi jich míň tak nashle. Kdysi se to ojebavalo zaznamem v TP kde bylo napřiklad 2-8 mist k sezení. Ale to už leta neni v praxi proveditelný.

ransom
12. 6. 2025, 18:55 0 reagovat

Já myslel, že firmy přepravující větší množství osob využívají spíš patrové autobusy, širokotrupá letadla nebo velkokapacitní lodě...

Tom Voumard
13. 6. 2025, 08:37 0

Pokud jste introvert, tak Vám na přepravu většího množství lidí bude stačit Miata.

ransom
13. 6. 2025, 15:12 1

Já nerozumím těm mínusům. Reagoval jsem na tvrzení v článku, cituji:
"Koncepčně je to prostorný van, který míří ve své osobní variantě hlavně na velké rodiny a firmy zabývající se přepravou většího množství osob."

mariov8
13. 6. 2025, 09:28 1 reagovat

Takže je jasné, proč se to prakticky neprodává, hybrid je slabý a na dálnici nepoužitelný, zatímco diesel byl hlučný a žral (na diesel). Mimochodem, kolik to má na tažném zařízení? A pohon 4x4 máte? By se ptal zákazník...

Interiér pro cílovku naprosto nepraktický, velké auto, které je vevnitř malé. A první co Evropan očekává od takové bedýnky je variabilita - dovolená s rodiči (to si dáte tak jednou...) nebo přeprava sportovního vybavení, prostorově náročný koníček? Dá se vůbec ta zadní lavice vyndat? V užitkovém Vitu i konkurenci to jde, jde to i ve Třídě V, kde jsou ale nejlepší (komfort, pohodlí a variabilita) volbou ty samostatné sedačky.

Ačkoliv zvenku je ta hnusná bílá ještě k dizajnu docela milosrdná, vevnitř ty plasty a palubka jako taková, to je čistá láce.

Celé se to nějak nepovedlo. Nebo je cílovka v Asii a Evropa je pouze doplňkový trh. Prostě to zkusili.

PanHAJZL
13. 6. 2025, 12:14 3 reagovat

Děs, za mne nejlepší byl Citroen C8 a stejné deriváty od pažouta, Fiata,Lancie. Každé řeslo samostatně, naprostá variabilita, vzadu mohla bejt samostatná křesla, nebo lavice, v každém byla možnost konfigurace 2+2(3)+2(3když si koupil lavici) přeházet a posunovat se dalo, jak bylo potřeba. Když byla v příplatku elektroposuvné dveře, tak to byl top. Jezdilo to na kloubouka za 6,5 , normoš 7-8 (je jedno zda 2.0, nebo 2,2). Bylo v tom ticho a naprosté pohodlí. Kam se tato auto poděla?

Jakub Pospíšil
14. 6. 2025, 09:14 1

Jsou všechny spotřebovaná a dojetá. Před asi dvěma roky jsem zkoušel najít slušný kousek pro kamaráda, rozpočet byl dost královský a stejně se nezdařilo.

Bernard L.
16. 6. 2025, 07:32 0

Nevím proč, ale mám pocit, že ten Peugeot 807 a stejnou generaci Citroena potkávám relativně často (častěji než soudobé Sharany, Alhambry a Galaxy). Bohužel designově pěknější 806 jsem fakt dlouho, dlouho neviděl. Avšak ty už by kroutili třetí desetiletí, tam ani dobrá antikorozní úprava a nenáročnost (ještě minimum elektroniky) tyto vozy nezachrání.

Ale ta generace 807 (dobře se mi to takto rozlišuje, i bez hlubší znalosti, Peugeot v té době ještě svým autům mezigeneračně přidával číslo) je dneska v mých očích takové auto "u posledního majitele": Ten co má velkou rodinu, ale auto s cenovkou přes 75 tisíc je pro něj moc drahé, Tak se ani nedivím, že jich potkávám ještě dost.

afro-r1
16. 6. 2025, 19:05 1

Ona je 807 nova jen nad podlahou. Takze ty vsechny ty 806, Evasiony, a spriznene dodavky mohou tezit z faktu, ze se leccos vyrabelo o deset let dele. Podvozkove veci jsou bud jednotlive, nebo coby skupiny zamenne, ci upravitelne.

Michal Lenc
13. 6. 2025, 14:36 2 reagovat

Já sobě teď třeba vybírám vůz, který bude pravidelně vozit 7 lidí. Až budu za deset let hledat jeho náhradu, tak si ojetou Starii nekoupím, protože:
1) Nemají variabliní interiér jako má Viano, Eurovan, Espace.
2) Nedělají prodlouženou variantu, jako má třeba Viano.
3) Nemají elektrickou variantu.

Přitom vzhledově to auto úplně žeru.

ransom
14. 6. 2025, 07:40 2 reagovat

Teď mi došlo, že (v článku zmíněným) předchůdcem, tedy H-1, jsem jednou v životě jel. Vezli nás v Rusku z Lipecka do Kursku, úplnou funglovkou. Cestou zpátky brutálně smrděla spojka a posledních třicet kilometrů toho nebohého Hyundaie táhla na laně otlučená a rezavá Gazela, kde jsem se vůbec nevešel na prostřední sedadlo spolujezdce. Tenkrát ještě panoval takový ten všeobecný despekt ke Korejcům a tohle bylo pro nás jen další potvrzení.
To není komentář ke zde prezentovanému kusu, jen nahodile asociovaná vzpomínka pro pobavení.

StreetPro
16. 6. 2025, 09:51 1 reagovat

Ty variabilní sedačky/posuvy/prohození nejde udělat kvůli crash-testům nebo proč? Tahle konfigurace je totiž nevhodná pro většinu rodin, jak píše autor, protože většina si jich koupí tuhle krabici přesně pro účel přesunu 3 dětí a kočárku/kol/jiných nezbytností... takže by dávala podstatně větší smysl konfigurace "2+3lavice a velký kufr"...

mariov8
18. 6. 2025, 08:05 0

Léta jsem takovými auty jezdil, když mi jednou výrobce změnil specifikaci z 7mi míst na 5, bylo to krátké auto se spaním, vznikl můj asi nejlepší/nejpraktičtější služebák historie. Přesně takhle jsem ho nakonec používal! Dětská kola? Hop do kufru, tak jak byla. Obě! Kočár, už jsem ho sice nepotřeboval, ale ten jsem nikdy neskládal. Něco na barák? Klidně i s paletou. ISO 1 m3 kontejner na zahradu? Vyndat zadní sedačky, na milimetry, ale vešel se. V kempu bylo za 10 minut spaní pro 3 v autě hotové. Dokáže tohle všechno tenhle Hyundai? Příští rok jdu zase do nějaké takové luxusnější dodávky. Snad ještě s pořádným turbodieselem, 4x4, 2,5t na kouli a se spací lavicí. Dokud nám je v práci nezakážou. Protože ta variabilita je, téměř, k nezaplacení!

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte