Kdybychom auta nenakupovali zvířecími pudy, ale zdravým rozumem, vypadalo by to na silnicích úplně jinak. Namísto nafoukaných SUV a manažerských sedanů připomínajících přistávací dráhu by se po asfaltu proháněly Aixamy a Fiaty Panda, maximálně Fabie (a samozřejmě dodávky, protože paletu Ytongu ani dvacet sudů piva v Aixamu nepřevezete). Jenže tak to není. Když vybíráme auto, příilš často si pokládáme otázku Co kdyby… Co kdybychom potřebovali odvézt ze školy nejen své dítko, ale i jeho pět kamarádů? Co kdyby měli v Lidlu akci na Prosecco a my ho museli koupit deset beden? Co kdybychom uvízli v sibiřské pustině a potřebovali v autě přespat s celou rodinou? Ruku na srdce, kolik z vás už s autem uvízlo v sibiřské pustině? Žádné kdyby nikdy nenastane. Jenomže… co kdyby? A tak si vyberete Cadillac Escalade, který následující dva roky používáte k postávání v městských zácpách.
Kromě Co kdyby hraje při nákupu auta významnou roli status. Správně zvolený vůz z vás udělá boháče, závodníka, umělce, aristokrata i operátora Delta Force. Je to těžká volba. Připomíná mi to kritickou chvilku brzy po ránu, kdy stojím u skříně a vztekle si sundavám už třetí košili, protože se pořád jaksi nemůžu trefit do momentální potřeby. Oč by byl život jednodušší, kdybychom všichni nosili uniformy.
V plné výbavě
Čímž se konečně dostávám k Huyndai i10. Je to ideální uniforma obyvatele velkého města. Vzhledem sice rozhodně nenadchne, ale na druhou stranu ani neurazí. Má standardní počet kol i dveří a osm možných odstínů laku (když vyberete Star Dust, bude uniforma dokonalá). Dilema, jestli vybrat žravější benzin, nebo naftu, kterou v Evropě brzy zakážou, si ušetříte, protože i10 pořídíte pouze v zážehové variantě. A uvnitř najdete úplně všechno, co na kratších cestách můžete potřebovat. Ano, i v nejmenším autě korejského výrobce můžete mít digitální klimatizaci, všechna okna na elektřinu, tempomat, navigaci, parkovací senzory (ano, nákupní tašku s parkovacími senzory zaparkuje i váš pes), výhřev sedaček i volantu, propojení přes USB, AUX i modrý zub, bezklíčové zamykání a asistenta, který vás upozorní, že byste měli brzdit. Nenapadá mě, co víc můžu chtít.
Narozdíl od nedávno testovaného Picanta, které v nejvyšší výbavě nasazuje sportovní image, i10 vypadá zvenčí pořád stejně. Jako uniforma. Je to nesmírně osvobozující. Když u shoppingmallu vystupujete z Mercedesu třídy S, musíte mít polobotky s hranatou špičkou. Když z Continentalu, musíte mít triko s límečkem nahoru a plísňové rifle. Když z Hondy S2000, musíte mít kombinézu Sparco. Od člověka vystoupivšího z Hyundaie i10 nemá nikdo žádná očekávání. Může z něj vylézt filmová hvězda, s klidnou tváří obhájit svou volbu slovy: „Do města je to nejpraktičtější“, a nikdo neřekne ani popel.
O rychlosti to není
Možná vás teď napadne, že každá správná uniforma někde škrtí a materiál na její výrobu se dochoval z roku 1950, kdy se z něj šily mobilní hangáry. Není to zas tak zlé. Pokud jde o jízdu, nečekají vás v případě i10 žádné velké ústupky. Podvozek je nečekaně komfortní. Ani na rozbitých stezkách, které jsou úřady středočeského kraje velkoryse nazývány silnicemi, nemlátí a nebouchá. V zatáčkách sice čekejte značnou nedotáčivost, jinak je ale ovládání lehké a obratné.
Hybnou silou je atmosférický motor o objemu 1,2 l (počítám, že stejný jako ve zmíněném Picantu) s hladkým a příjemným chodem. Pro lehoučké auto je zcela dostačující, pokud ho řádně vytáčíte, neflákáte řazení a zvyknete si na to, že někdy holt nebudete první. Jak pravil kolega Hamster, tohle auto je spíš o taktice. Naštěstí se v něm díky malým rozměrům a hbitosti taktizuje velmi dobře.
Verdikt
Suma sumárum tu máme miniauto za nějakých 300 tisíc. Už slyším, jak se pošklebujete, co všechno si můžete pořídit za 300 tisíc. Pravda je, že když chcete nové auto, možností zas tolik není a skoro všechny zahrnují mizernou výbavu. Můžete mít Twingo s mizernou výbavou, Citroen C1 s příšernou ergonomií a průměrnou výbavou nebo Citigo s uskákaným podvozkem a každou hloupostí za příplatek.
Pokud do hry vstoupí Co kdyby, můžete mít samozřejmě za stejnou cenu o číslo větší auto, jeho výbava však už nebude mizerná, nýbrž zoufalá. Pokud do hry vstoupí status, můžete mít samozřejmě miniauto mnohem líbivější značky a s lepší výbavou, na to si ale připravte o pár stovek tisíc více. Na otázku rozměrů, praktičnosti a ceny je zkrátka nejlepší odpovědí uniforma.
Technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec 1248 cm³
Výkon: 84 koní (64 kW) v 6 000 ot./min.
Točivý moment: 120 Nm v 4 000 ot./min
Převodovka: pětistupňová manuální
Maximální rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 12,1 s
Průměrná spotřeba (udávaná): 4,9 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 6,5 l/100 km
Cena s danou motorizací, výbavou Style a příplatky 309 990 Kč























Csaba
25. 3. 2018, 12:00Zrovna včera jsem se na nové nákupní tašky do města s cenou max. 300 tisíc díval a u například u zmíněné Kie si člověk málem ani "nevybere" :)
Respektive - za 300 t.může kupující mít "vymazlené" Picanto 1.25l. GT Line s opravdu bohatou výbavou a (pro někoho) přitažlivým/atraktivním vzhledem, nové Rio se stejným motorem a 3. stupněm výbavy (Exclusive) ze čtyř a dokonce i Ceed 1.4 (First Edition), tj auto o dvě třídy větší než je i10/Picanto.
Podívám se i na Hnůjdaj, nicméně, Kia (jako značka i dizajnem) mi je sympatičtější.
No a uvidím co do 300t. dnes nabízí AZNP, mám však takové tušení že o jejich nabídce Škoda mluvit ;-)
beastar
25. 3. 2018, 12:19V kategorii aut pro dolnich 10 milionů jak tak krásně pravil náš el comandante se obávám to bude mít tahle krabice těžké. Přestože má za 300 kila i(!) navigaci a parkovací asistent u nás je problém, že za 300 je tady na výběr dost větších univerzálnějších uniforem.
A taky silná konkurence ročních ojetin. S tim že nejmenší hjonde asi fleetovy prodeje trhat nebude. No a picérie, damejidlo a drink taxi asi na i10 z těch mestochodu v akci asi na i10 jen tak nepřejdou. Tak snad u západních soudruhů maj duchodci neue fárcojg.
Irwinek
25. 3. 2018, 16:58Má standardní počet kol, tedy 2 přední, 2 zadní, pak tu máme 2 na levé straně a 2 na pravé straně, takže tedy celkem 8 kol :-D
Vskutku popis hodný páně Spejbla. A i jeho Alfa měla správný počet dveří, navíc pak ještě šlepás nekonečný natahovací pružný, který umožňoval Alfě jezdit i mimo silnice - protože Co kdyby :-D
Jasně, já to přibližovadlo chápu, rozumím tomu, že ho někdo užije, ale nechápu, proč s něčím, co je stejně velké jako kapota mého auta, zabere prostor na parkování o velikosti fotbalového hřiště. Má ho jedna z našich sekretářek ( tedy pardon asistentek ). Když mi hodila klíčky, abych si tedy přepakoval, jestli to umím líp, alespoň jsem s tím objel blok. A to bylo asi tak maximum, co jsem s tím byl ochoten jet. Nejsem nejvyšší, ale nějak mi překážely nohy. Rovněž nechápu, jak to ta holka dokáže řídit s 10 cm podpadky na kozačkách :-( A sorry, ale bestie by se mi do kufru nevešla, a to není Co kdyby, ale fakt. Já jí v kufru běžně vozím, tedy kromě nákupu, asi 5 lekárniček, košíku s výbavou na houby( i v zimě ),.....Děcko do sedačky dostane jen za předpokladu, že je přední sedadlo posunuté co nejvíce dopředu, atd atd
Posuzovat topení nebo klimošku by vzhledem k ujeté vzdálenosti byla blbost, ale nemyslím si, že to, navzdory miniprostoru, bude nějaká velká sláva ( asistentka jezdila v mrazech s neprůhlednými okýnky, a to měla klimu nastavenou správně). Spotřeba, jak píšeš, není nic moc, no a hlavně, nemám 300 litrů, tak tohle o tomhle nemusím přemýšlet :-D
bitner
25. 3. 2018, 18:21Sekretarky sou letos strasne oraženy...
Irwinek
25. 3. 2018, 18:39Ani mi nemluv, ale ten zadek, ten je prostě .... :-D
Pochtli
25. 3. 2018, 22:04A kde to má kufr? To je akorát na kabelku a jednu igelitku, ne?
Viola Procházková
25. 3. 2018, 23:04Vejde se tam krabice od bananu s nakupem :)
dom
26. 3. 2018, 07:23Idaální auto pro ženu do města, děti do školky a nákup na víkend. K těm 3OOK, teď mají v akci Best Of Family GO za 220K. To už mi dává smysl.
Pochtli
27. 3. 2018, 17:25Krabice od banánu překvapuje (druhou bez sklopení sedaček ale hádám člověk nedá), na fotkách to vypadá fakt prťavě.
beastar
27. 3. 2018, 18:09Kámo 3 a půl metru vnější rozměr na dýlku. To je tak akorát na tu jednu krabici od lízátek.
Pochtli
27. 3. 2018, 20:03Kdyby tam necpali tu druhou řadu sedaček, bylo by to použitelnější (a pak klidně o půl metru kratší) vozítko. Takhle to má akorát snad smart a motoauta.
beastar
28. 3. 2018, 03:31Jo Smart a motoauta. Plus nějaký malý elektromobily. Přitom je fakt že ta zadní sedadla jsou v tom spíš na obtíž.
M P
26. 3. 2018, 09:16Pěkný test pro mnohé nezajímavého auta. Ale kdo městské krabičky pochopil, nechce jinak. Nízká hmotnost, kola v rozích, mrštné ovládaní, pak stačí i malý motor a zabavit se dá na mnoho způsobů. V té souvislosti mě ale mrzí jedna věc, totiž že výrobci se snaží dnes nabízet všechna auta hrozně dospělácká... malé auto může a má být hravé, nedospělé. V malém autíčku mi nakonec ani nevadí dnes tak oblíbený tříválec, jenom to přidává na pocitu městského závoďáku.
Vencos
26. 3. 2018, 13:38Tohle me naopak vubec nemrzi. I maly auto tak muze vypadat dostatecne "muzne", aby si kazdej chlap nemusel nutne porizovat do mesta Mini, aby si nedelal ostudu... Nekdo si totiz nespravne domyslel, ze takovymy auty, jezdi jen zensky, coz mu logicky potvrzuji i prodejni statistiky "roztomilouckych berušek"
M P
26. 3. 2018, 13:46To jsem se potom špatně vyjádřil :) myslel jsem, že mají být hravá jízdně. Všechna nová auta se, až na pár vyjímek, snaží tvářit jako auta větší, dospělejší apod. A přitom podvozky malých aut jinak ke hraní úplně svádí, kor když mají takové uzoučké pneumatiky. Můžeš prostě jezdit s malým a pomalým autem rychle, a to je podle mě supr! ani nepřijdeš o noty...
Vencos
27. 3. 2018, 19:18Ano, s tim bych souhlasil. Tak jsem si vzdycky predstavoval jizdni vllastnosti malejch Fiatu????
Vencos
27. 3. 2018, 19:19*otazniky omyl, kde je knoflik na editaci?
John Galt
26. 3. 2018, 13:07Já se na tyto auta dívám jako na celoročně použitelný skútr. Problém je, že tady nemáme ani na ten skútr.
Machy
29. 3. 2018, 16:55Hmm, ted jsem vybiral nejake priblizovadlo do prace, i10 me zaujala, ale tech 300 litru, za to jinde nabidnou vice, nakonec jsem vybral Ignis 4x4, stredni vybavu pred zdrazenim za 319 ????
Trinom
30. 3. 2018, 21:56Kolik to váží a jak to má pohodlný podvozek?
Nezn.uživatel
2. 9. 2018, 11:28S Hyundaiem osobně nemám úplně nejlepší zkušenosti a vzpomínky, ale to by bylo nejspíš na delší povídání, když nás například nechal "ve štychu" na letní dovolené :-) Proto jsem se rozhodl změnit automobilku, teď jezdím s Octavií od jedné firmy, na kterou jsem zkusil udělat reklamu, což je asi jediný smysl mého komentování na autíčkáři, a jsem moc spokojen.
-
Komentář upraven 14. 7. 2019, 21:52:29
-
Komentář upraven 14. 7. 2019, 21:58:16