načítám data...

Honda CBR650R: Chladnokrevně efektivní

O CBR už jste nejspíš někdy slyšeli. Je tu s námi už hodně dlouho, sice ne tak dlouho jako 911, ale stejně. Jaká je ve svojí poslední inkarnaci?

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

V předchozích článcích jsem se rozepisoval o tom, kterak jsou pro mě naháče vlastně takovou definicí motorky. Spousta lidí si ale určitě představí něco s kapotou, hlavně pokud se začne mluvit o okruzích nebo závodech. Označení CBR se v těchto o-kruzích pohybuje už přes 30 let. Zkratka CBR znamená "city bike racing", ale poslední dobou (cca 20 ze 30 let) je pro Hondu aktuální hlavně ten racing, a tak dle hesla vic "R" je víc racing, pak může slabším povahám jejich názvosloví způsobovat návaly úzkosti či zvážení návštěvy logopeda. Příkladem budiž vrchol, celým svým názvem "CBR1000RR-R Fireblade", který vstoupí do historie, coby motocykl s nejvíce R v názvu, aspoň doufám. Zatím to naštěstí máme jednodušší a vystačíme si pouze s CBR650R.

Svět se změnil o šestistovky opadl zájem po velké krizi v roce 2008. Nicméně s tím se výrobci nespokojili a snaží se nám neustále vnutit něco nového, co vůbec nepotřebujeme. Nám, bezbranným a snadno ovlivnitelným spotřebitelům a neváhají se uchýlit k té nejodpornější taktice jakou je podvádění v podobě zvětšování objemu svých strojů. (taky se pak snáz plní emise, o downsizingu si povíme někdy jindy) Ti kdož to dělali už dřív se teď vydali naprosto mimo měřítka a dokonce i konzervativci už se nechali strhnout a nalili si aspoň panáka navíc. Ano, na Moravě může i 50ccm být pořád ještě panák! Tak se na to mrkneme.

Agresivní, sytě rudá kapota se skromným plexi, akorát na zalehnutí a několik dalších detailů, naznačují už z dálky, že tady půjde striktně o (okruhový) byznys. Nenápadné nozdry pod světly jsou funkční coby náporové sání a krmí motor čerstvým vzduchem. Určitě by se tady daly vypíchnout takový ty promo hlášky, že i na místě to vypadá jako by to letělo stopade apod. Mě se to asi i líbí. Jediné, co se kazí dojem, jsou samozřejmě homologační prvky, které umožnují pohyb po silnici. To už ale ani nepřekvapí, mezi motorkami je to poměrně standard. Uchytit registrační značku tak aby vyhovovala předpisům a zároveň to nebyla pěst na oko se mnohdy zdá snad i nemožné. Zblízka jsem to nezkoumal, ale snad to drží třeba jen dva šrouby a dá se ho toho snadno zbavit, kéž by byl ten držák pouze nacvakávací. No nic, je čas vyrazit k domovu.

Na začátku mě opět čeká přesun Praha-Brno. Během prvních pár kilometrů mi motorka nějak nesedí, poněkud bojuju s nalezením té správné, pohodlné pozice za řídítky. Naštěstí během uplynulé cesty a vlastně po dobu celého testu zjišťuji, kde byl problém. Tenhle stroj totiž nic jako pohodlí nebo aspoň „pohodlí“ nezná. Řidíka jsou tak nízko, že pokud na ně chcete dosáhnout, jste v podstatě pořád napůl zalehnutí, takže už po pár kilometrech z toho bolí záda. Dokonce i mě, přitom jsem pořád mladý, krásný, silný, plný ideálů … no jakoby spíš ne, ale žádné problémy se zády nemám. Přesto si to tady “užívám” na maximum. Šourání se městem nebo cesta po dálnici je fakt opruz a bolezad. No aspoň nemůžu brečet, že bych nedosáhl na zem, jenže to je jako náplast na zlomeninu.

Motor je po novu trochu objemnější, jak už jsme si řekli na začátku, ale po staru má pořád čtyři válce v řadě. A to já moc rád nemám. Teda, ne že by s ním bylo něco špatně, spíš mám na mysli čtyřválce obecně. Ony si prostě v klidu vrčí a při normální jízdě nedělají žádné drama. Ty nejlepší výkony podávají až když začnou zpívat vysoko v otáčkách, což platí i zde. Teda ne, že by to v nižších otáčkách nejelo, ono to právě jede, a to je vlastně ten problém. Než se dostanu k tomu, co si chci poslechnout, tak už prostě strašně uháním a běžná okreska mi  rychle přestane stačit. Dvojka v omezovači znamená 140km/h, takže čistě technicky už na dvojku můžu porušit všechny rychlostní limity v ČR, včetně dálničního. (Trojka je pak 180 a čtyřka 200, ověřeno za vás na německé dálnici, v Mexiku) Omezovač zde zasahuje až ve 12500ot a zní parádně. V Hondě si údajně dali záležet, aby jim krom splnění Eura 5 a hlukových limitů zůstal i zvuk, a to se povedlo na výbornou. Pan Machač při focení sice tvrdil, že nic neslyší, ale bodejť ne, však jsem jel krokem, aby to stihl namačkat. Pouštím mu ten soundtrack při vjezdu do tunelu, aby věděl, co jsem měl na mysli. Pak už jenom souhlasně přikyvoval. Od poslechu omezovače vás odrazuje pouze úzkostlivě blikající shift light.

Převodovka je šestistupňová, včetně antihop spojky, abyste se na okruhu nemuseli moc rozptylovat podřazováním. Dokonce tu najdete kontrolu trakce, která umí omezit výkon který svým namakaným pravým zápěstím posíláte na zadní kolo. Spíná při prokluzu, takže asistuje jen na kluzkém povrchu, což mi implikuje, že nefunguje jako anti-wheelie, ale to jsem na vlastní kůži netestoval. Nicméně reakce motoru na povely plynem jsou lineární a předvídatelné. Stačí být alespoň napůl cvičená opice a myslím, že tuhle fíčuru využijete jednou, maximálně dvakrát za pět let. Jo a taky to jde vypnout, kdyby vás to náhodou obtěžovalo.

Podvozek je jedním slovem perfektní, vůbec za motorem nezaostává. Díry jsou díry, s tím se nic nenadělá, ale ty drobný nerovnosti, změny povrchu, švy, asfaltový hady, apod. hladí vzhůronohová (USD) vidlice Showa  až do úplného vyhlazení. Takovým tím správným způsobem, vím co se děje pod koly, ale nejsem z toho nervózní. Okruhofily možná zamrzí strohá možnost nastavení, pouze předpětí zadního tlumiče. Vyladěné je to, ale příjemně, to se musí nechat. Taky raději krouží táhlejší oblouky a působí při tom klidně a vyrovnaně. Já jsem z těch naháčů zvyklý spíš na obratnější, možná až neposedný chování, tohle je trochu nezvyk. Prostě na Masarykáč bych s tím jel, tam by to bylo jako ryba ve vodě! Dvojici radiálních třmenů taktéž nemám co vytknout. Cit, nástup i efekt. Veni, vidi, vici. Při jejich hlubším testování jsem odhalil veselou funkci, při ostřejším brždění se mi podařilo rozblikat všechny blinkry, podobně jako to mívají auta poslední dobou. Na papíře nebo na ulici to může vypadat jako dobrý nápad, ale na trackdayi by to mohlo působit trochu chaos. 

Co mě trápilo? No nejvíc asi ty záda, ale na to už jsem si pobrečel. Jo ještě stupačky, resp. ten štít na opření kotníku, byl moc vpředu.Takže se špičkou nohy na stupačce jsem se patou opíral až o kyvku. To jakoby ničemu nevadí, ale když to pak v zatáčce propružilo, tak mi to pohlo s nohou a to mě rozhodilo pokaždé, když se mi to stalo. Snadno řešitelné jiným přepákováním nebo jen větším „štítem“. Jo a už jsem říkal, jak mě z toho bolely záda?

 

Verdikt

Motorka je po všech jízdních stránkách skvělá s jedním velkým ALE. Spztka, světla a blinkry, to je tam akorát proto, abyste na svůj oblíbenej okruh mohli dojet po ose a nepotřebovali vozík, ALE musí být blízko. Mám pocit, že je to přesně ten případ, kdy pro vymáčknutí těch posledních 5% schopností na okruhu bylo obětováno 80% každodenní použitelnosti. To je naprosto ok a je fajn, že někdo z výrobců zajde takhle daleko. Byly doby, kdy by to pro mě, právě díky tomu, byl svatý grál. Vlastně mě trápí jen ten posez a záda, já nevím, možná s přizvednutými řidítky by to šlo? Můj názor už však znáte. Já bych si nekomplikoval život a sáhl prostě po naháči. Občas mám prostě chuť se projet po ulici, okresce, někdy i do práce a mám pocit, že tohle by mě jinde než na okruhu nebavilo. Znamená to, že stárnu?

Jeník měl ve stejnou dobu na test dodávku, viz. poslední foto, to by byla skvělá kombinace.

 

Technické údaje

Motor: řadový čtyřválec 649 ccm 
Výkon: 70 kW (95 k) při 12 000 ot./min
Točivý moment: 63,0 Nm při 9 500 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální s antihoppingovou spojkou
Maximální rychlost (v testu): 240 km/h
Provozní hmotnost: 206 kg 
Pneu P/Z: 120/70 ZR17 Dunlop sportmax
                 180/55 ZR17 Dunlop sportmax 
Průměrná spotřeba v testu: 5,3 l/100 km kombinovaná
Základní cena: 229 900,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

riderhenry
02. srpna 2021, 23:01
4

Možná jsem to špatně pochopil, ale v mém vidění světa tohle rozhodně není supersport, jak by možná z článku mohlo vyznít, ale poměrně civilní motorka, jen se sportovní kapotáží. Zkrátka by to vůbec nemělo nést označení CBR - to R tam nemá co dělat. Výkon, hmotnost, otáčky... Tohle prostě není "sportovní šestka". Ne, že by je snad Honda neuměla - naopak. Ale Evropa je nechce, to je celé.

Nemyslím si, že tahle motorka patří na okruh. Možná ho zvládne, ale že by se z toho snad měly stavět závodní stroje? Tak to ani náhodou...

reagovat
Ha
Habakukk
03. srpna 2021, 07:02
1

Tak ostrá mašina je CBR 600rr toto je opravdu cestovní mašina pro začátečníka. Prostě kapotovaná šetistovka bez nějakých závodních ambicí.

S.
S.h.I.t.
03. srpna 2021, 09:07
0

Nazvem to sedi do linie. Byl CB650F, coz byl naked, CBR650F, coz byl kapotovany naked. Ted je CB650R jako naked a CBR650R kapota z nej. Supersport je CBR600RR, coz je jina liga. A preznaceni 650F -> 650R bylo uz 2019. A oznaceni CBR pro kapotovanou sportovni (nikoliv supersport) motorku je uz davno od CBR600F, tzn od zacatku devadesatek.

riderhenry
03. srpna 2021, 12:55
0

Dovolím si takový menší soud, a sice že CBR600F byla rozhodně sportovnější motorkou, než tato záležitost. Když pár let koexistovala vedle tehdy nové ostřejší CBR600RR, dávaly oba stroje krásný smysl, včetně názvu. Tohle je prostě daleko technicky "levnější" stroj a zbytek, to už je spíš marketing...

ickxs
03. srpna 2021, 12:58
3

Zustal bych u testovani aut, neberte to zle...ale jak pisou kluci vyse...tohle neni zadna okruhovka, to je RR

reagovat
Ha
Habakukk
03. srpna 2021, 13:34
2

Jo je to takové zvláštní u mašiny tohoto ražení si stěžovat na pozici rukou a bolest zad. Kdyby to byl test ostré CBR600 rr tak to možná pochopím, ale tato je kamarádská mašina vlastně pro začátečníky s velkými motorkami. Možná by autor mohl říct zda to byla první zkušenost s kapotovanou silnicí nebo už jezdil i ostré stroje R6, R1?

Jimi
03. srpna 2021, 13:53
0

Vím, že z toho bolí spíš ruce, ale záda z čeho? To je asi na návštěvu specialisty...

David Střítežský
03. srpna 2021, 20:15
0

Úplná okruhovka to samozřejmě není, teď když si to po sobě po desátý čtu, tak to vyznívá fakt mnohem víc, než jsem to myslel. V době testu mi celkem dost pršelo, takže jsem často jezdil klidněji a s větší rezervou než obvykle a akorát přemýšlel nad tím, že mi to prostě nějak nesedí. Když už konečně bylo sucho, tak jsem měl pocit jakoby mě to pořád poňoukalo za to pořádně vzít a to jsem pak vždycky narazil (ne doslova) na provoz a zase to sklouzlo k tomu přemýšlení.
Myslel jsem to tak, že já bych s tím obrážel hlavně trackdaye. Kde by se s tím dalo sypat naplno a bavit se, i když ne nutně závodit, spíš než nějaký výletování.

Habakukk to trefil nejlíp, není to úplně první kapota na které jsem seděl, ale ty RR ostrý se mi do pracek (a zad) ještě nedostaly.
Slibuju, že se do příště dovzdělám, mám pár kamarádů s R1. Slíbil bych, že už nebudu psát hlouposti, ale to bych asi lhal.

(CBR600RR není (v Evropě) v nabídce, takže tohle ho má do nějaké míry suplovat?)


reagovat
S.
S.h.I.t.
03. srpna 2021, 21:21
0

Nevim, jestli ma suplovat RR, protoze v porovnani treba s R6 tomu chybi skoro 20 koni a to je na sestistovce dost znat. Takze RR vtpadlo a je bez nahrady.

David Střítežský
03. srpna 2021, 21:53
0

proto "suplovat" a ne "nahradit" :)

zas R6 stojí o 100 víc, a to je hodně. Za chvíli by měli vytáhnout R7, což by byl asi bližší konkurent k tomuhle (cenově) a taky mu bude chybět 20 koní

af
afro-r1
03. srpna 2021, 23:15
0

Tahle motorka ukazuje, jak dopadne kategorie, ktera pri honbe za vencem zapomene na silnicni zakazniky.
600ccm byly oblibene pro mladochy, dokud staly pod 10t €. Potom se omezily v MS moznosti uprav a motocykly se zradikalizovaly a zdrazily. (trh s ojetymi si kupodivu udrzel cany a zustal na starych hodnotach prodeju)
Ted je neco podobneho u 1000ccm. Nove sly z 13t na 18-24t € a vetsina silnicnich jezdcu se prelila k 1000ccm nahacum.
I tam ale posledni dobou vsichni zbroji k velkym vykonum a drahym podvozkum...

riderhenry
04. srpna 2021, 01:49
1

Pokud vím, tak obecně tyhle motorky v EU zabíjí "nečekaně" emise (jakkoliv směšně to může znít u něčeho, co najede pár tisíc kom ročně...). A jelikož tyto modely se neprodávaly nikdy dobře, tak je logické, že nemá smysl je sem dovážet. Za to "litry" - jako výstavní technologii dané značky - si marketingově ještě asi obhájí. Nikde jsem si nevšiml, že by třeba Honda nějak "radikalizovala" svoje motorky. Nejvíc radikální byla první RR (kterou shodou okolností zrovna sedlám), a která fakt asi otevřela ústa všem, co byli zvyklý na CBR600F. Tehdy se to hodnotilo pomalu jako něco, co by nemělo vůbec vzniknout do normálního provozu.... Dnešním pohledem je to samozřejmě trochu úsměvné. S cenami teda nevím, ale CBR 600 RR 2011 stála asi o 600 USD méně, než aktuální model (vycházím z cen v USA, kde se stále prodává bez přerušení...). Což vzhledem k inflaci v podstatě znamená, že stojí spíše reálně méně peněz. Podstatné zdražení vidím spíš u těch litrů, které ale i v EU zůstávají.

Ha
Habakukk
04. srpna 2021, 12:51
0

Mimo jednu stopu jsem cca 10 let tedy aktuální dění sleduji více méně když mě je někdo naservíruje, tedy aktivně nevyhledávám. Proto jsem dost překvapen, že se 600rr už do Evropy nedodává. Byla to vedle litru výstavní třída techniky a oni to tak zařízli prostě nové pořádky.

yellec
04. srpna 2021, 19:30
0

1. leden 2017. To je den co umřely 600ccm supersporty. Zabil je nástup Euro 4 normy. Výrobcům se vzhledem k nízkým prodejům nevyplatilo ''vylepšit'' motory aby normu plnily. Jediní kdo do toho šli byla Yamaha s R6 za cenu přírůstku na váze a úbytku výkonu a MV Agusta F3 675. Vyčetl jsem že problém bylo překrytí otevření ventilů. Tehdejší šestky točí 15000+ otáček a mají ke 130k. A v tak vysokých otáčkách je pro optimální fungování motoru, potřebný krátký moment kdy jsou otevřené sací i výfukové ventily zároveň. A bohužel to znamenalo že v nížkých otáčkách trocha nespálené směsi dohořívá ve výfuku a to kazilo emise.

riderhenry
04. srpna 2021, 21:16
1

Prostě hotová přírodní katastrofa... Teď zrovna jezdím motorku z roku 2004, která má najeto šílených 30 000 km! Jak tohle někdo může vůbec řešit...

MB
MBMB
05. srpna 2021, 01:37
-1

Podle mě se na motorky i tak ohled bere. Norma Euro 4 pro ně začala platit až v tom roce 2017, zatímco pro auta už v roce 2006, přičemž ty limity pro auta v rámci Euro 4 byly dokonce ještě přísnější. Až teď s Euro 5 je to přibližně srovnané, tedy s cca patnáctiletým zpožděním po autech.
U aut taky neplatí jiné limity pro Ferrari a pro Golf, kupec se nikde nezavazuje, že najede málo. Prostě to platí pro všechny stejně, protože každý může najet stejně. Není reálné to nějak rozlišovat.
Ten popsaný problém u výkonných vysokootáčkových motorů se dá přímo řešit proměnným časováním ventilů. Jen je samozřejmě otázka, za jakých okolností se to výrobci vyplatí.

riderhenry
05. srpna 2021, 11:45
0

Nevím, ale podle mě tedy výjimky pro malosériové výrobce platí na více frontách.

MB
MBMB
05. srpna 2021, 12:30
-1

Výjimky jsou u malosériových výrobců aut na CO2 pokuty. Ty se na motorky nevztahují vůbec. U emisí CO2 se navíc počítají flotilové emise, kdy jedno prodané auto může produkovat nad limit, druhé pod limit a vyruší se to. Což dává smysl, protože u CO2 je jedno, kde se vypustí a jde jen o celkové množství.
Euro normy jsou staršího původu a nevím, jestli by bylo v pořádku tam aplikovat podobný systém. Momentálně je musí plnit každé prodané vozidlo v rámci své kategorie.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem