načítám data...

Haptika: Jak se nezabít

20. září 2020, 19:51 24 komentářů Jan Machač

Existuje jistá sorta lidí, kteří nedají dopustit na čudlík a vše dotykové je jim odporné, proč?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Dovolte mi začít trošku zeširoka. Seděli jste někdy v kokpitu letadla? Tam je čudlů, co? A je v tom takovej bordel, že každej druhej čudel je jinej, takovej šlendriján! Jenže vezměme si třeba DC9 s jejímž kokpitem mám nějakou tu zkušenost. 

foto: realsim.cz

Hned vedle čudlu záložního napájení máte čudlík na vypnutí APU – startovacího motoru a vedle toho odpojovač baterií. Každý je jiný, jeden dokonce otočný. Nespletete si je a i v případě úplné tmy ten odpojovač a záložní zdroj nahmatáte, protože jiný takový čudlík tu není. Navíc jsou tyhle tři věci spolu, neb to dává smysl z pohledu logického rozložení celé palubní desky.

Onen chaos v ovladačích prostě není tak úplně chaos. Letadla jsou ale stroje, které příliš nedbají na design kokpitu a intuitivnost, jsou to stroje, které se musíte naučit ovládat a to přeci u automobilů nelze aplikovat. Navíc je těch systémů už tolik že ani letadla se bez nějakých dotykových ploch, nebo v případě Airbusu plnohodnotné počítačové klávesnice, neobejdou. A auta směřují stejným směrem. Jen to musí být hezké a jasné na první dobrou.

A tady narážíme na rozpor, se kterým si lámu hlavu už delší dobu.

V autě trávím hodně času a věčné "ano, nebudu bourat" nebo proklikávání se ke tlačítku, které prostě jako debil chci pořád používat, skrz menu a podmenu, jakkoli logicky uspořádané a rychlé… To mi pije krev. Já s tím autem jezdím roky, já nepotřebuju radit, dejte mi sem něco, co se naučím a dobrý.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Výrobci se to snaží vyřešit tím, že vám dají tenhleten konfigurovatelný štít. Jenže to zas naráží na bariéru toho, že takový ten normální zákazník se s tím babrat nebude, nebo když už bude, tak se strachem, že "si to pokazí". A teď do toho hodili vidle nedokonalými hlasovými asistenty, kdy řidič, který má zakázáno vzít do ruky telefon a říct "dorazím za půl hodiny", musí dumat nad tím, jak té hluché tupé paní naznačit, že má vypnout kontrolu trakce. No nevim…

Ale zpět k dotykáčům. Ovládat něco, na co se napřed musíte podívat má tu nevýhodu, že se na to musíte podívat. Nádherným příkladem jsou blinkry. Pamatujete na páčku, která nedrží? BMW prostě mělo páčku blinkrů, která nedržela zacvaknutá, když to blikalo. Tipuju, že důvodem byla možnost lépe naladit jejich automatické vypínání a nespoléhat se na mechaniku spojená se snahou nenamontovat tam místo packy a pérka nějakou elektronickou motorizovanou šílenost.

Jenže narazili nejen na lidskou setrvačnost, která se ozve při jakékoli změně. Podle mého narazili také na fakt, že když v autě slyšíte blikat blinkr, je mnohem jednodušší sáhnout si na páčku a podle její polohy ji podvědomě vycentrovat, než: Podívat se do přístrojového štítu a rozhodnout se na kterou stranu s tím pohnout, aby to přestalo.

BMW to vzdalo. Vrátili zpět normální páčky. A já je za to chválím. Také vrátili zpět mechanická tlačítka pro ovládání klimatizace. Sice se tak zbavili panýlku, který byl tak hezky filigránský, ale mají řešení, které fakt funguje.

No ale pojďme k praktické ukázce toho, jak mlíkařský kůň sám ze sebe blbce udělal.

foto: David Marek, autickar.cz

Seděl jsem v Hondě E, měl na jeden z displayů napojený macbook a chystal se Frantovi ukázat, že si může pustit Netflix. Pak přihrčela mijáta a ozvalo se: 

"Zahodím to na džbán, ja?" 

"Jasne! Jedu za vama!"

Pak jsem se podíval do zrcátka, viděl, že couvat nemá cenu, zařadil instinktivně D jako dopředu, podržel trošku plyn, než pustí automatická brzda a 

Řach!

Zacouval jsem nešťastné sousedce do Citroenu. Z Netflixu nic nebylo, vypsli jsme papíry, já se začal potit s tím, že bude mrzení i na straně Hondy, no takový ty pindy starýho chlapa, řekněme… A začal uvažovat nad tím, co se vlastně stalo a jak je tohle vůbec možné.

A našel jsem výmluvu. Honda má řazení jako z mé příručky o haptice v letadlech. Dozadu se mačká dozadu úplně jiným pohybem, než dopředu. Bohužel pro mne je posunutí klasického voliče "dolů dozadu" tak zafixováno jako jízda vpřed, že jsem se v rychlosti poté, co jsem smotal všechny kabely a laptopy, no prostě jsem si myslel, že řadím D.

Debil, vím.

Kdybych Hondu vlastnil déle, nestane se mi to. Jenže takhle jsem se musel důkladně zamyslet nad tím, jak si to vysvětlím (bez poškození vlastního ega) až z toho vznikl tento článek. Na druhou stranu je to takové milé připomenutí dob minulých, kdy se uživatel musel se strojem seznamovat.

A ve výsledku mám velikou radost z toho, jak je dnešní automobilová doba turbulentní. Ať už za to může cokoli, výrobci se poslední dobou předhánějí ve volovinách. Ve volovinách v tom nejlepším slova smyslu. Nemají problém se na věci dívat nově a staří páprdové s tím začínají mít obrovské potíže a to nejen finanční, jako třeba já.

A když se tedy obloukovou metodou vrátím k těm dotykovým věcem… Těším se, jestli někdo vymyslí dotykový display s haptickou odezvou. Prý to funguje a je super, já to ale zatím neosahal. Věřím ale, že to půjde. Když si doma hraju na pilota a tahám za virtuální plyny v letadle, i jen to vrnění Vive ovladačů mi dodá dost odvahy se nedívat na to, co ta ruka zrovna dělá.

Takže vyčkejme věcí příštích, nejen citem ve volantu obyčejných hatchbacků je moderní řidič živ!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Supafly
20. září 2020, 20:21
2

přesně, během pikosekundy jsem pochopil celou haptiku v simulátoru DC-9, když mi Machač s Machalínkem sebrali palivo, komplet to zhaslo a nebylo v kokpitu vidět na krok. To bylo jen Blik! Emergency power je ten čudl jak od sporaku nad hlavou voe! hamt, cvak, rožla se palubka a já si pustil APU, abych za halekání těch dvou kikotů "seš mrtvej voe, seš mrtvej" v klidu doplachtil jako Gimli Glider na KTEB. (Kdyby mi nezapálili motor č. 1, ani bych si nerozřízl prst o drátek plomby rukojeti hasicího systému, ale to se dá považovat taky za haptiku vlastně) :D

reagovat
Ch
Chochin
20. září 2020, 21:03
0

Myslim ze nova Audi A8 ma nejaku formu haptickeho dotykoveho displeja a vraj to funguje fajn, ale skusenost s tym nemam, len som videl test, tusim od Rasta Chvalu.

reagovat
Moses
20. září 2020, 22:01
1

Nechapem tu snahu narvat obrazovku vsade, kde sa len da. Ved by uplne stacilo tlacitko na volante a zadat hlasovy prikaz - najlepsia by bola moznost si pripadne prikazy nahrat sam.

reagovat
beastar
20. září 2020, 23:05
0

Mily Jene... i letectvi prodelava zmeny a ne male napriklad Airbusovska fly by wire a glass cockpit cast tlacitek poslal na odpocinek. A mohl bych pokracovat, akorat todlencto je vo autech;)
-
Komentář upraven 20. 9. 2020, 23:05:06

reagovat
beastar
21. září 2020, 12:16
0

Jo jo já vím nechtěl sem to rozepisovat a přiznávám, že už pár let ty trendy zase nesleduju. Jako jo ta třetí sesle v některých letadlech určitě chybí. Však u čeho se to lezlo v kabině tím průlezem dolu k přístrojům jak v ponorce? To mohl zvládnout jen inža:D Jinak ano DC9 je veterán. Já to prostě jen nevydržel a nechal se nalákat na"úvodní" obrázek.

Jinak samozřejmě bych řekl, že starší airliners třeba ATR 72 na pilota taky pěkně sere akorát se to prostě když to opakuješ 16x za den plus simulace naučíš po paměti poslepu. Stějně jako když řídíš auto denně.

esmo
21. září 2020, 06:21
1

Bojujme za tlačítka !

reagovat
vojtacz
21. září 2020, 08:12
8

Mám teď půjčenou Toyotu Auris Hybrid (neb Saab je v servisu). Ta má dotykový celý infotainment, takže třeba i hlasitost rádia se nedá nijak rozumně nastavit. Vlastně nebýt tlačítek na volantu, tak ani to rádio nenastavím. Na druhou stranu aspoň klimatizace má normální tlačítka. Moc tuhle módu nechápu. Auto potřebuju ovládat po paměti, ne se při řízení dívat jestli mačkám správnou dotykovou plošku.

reagovat
Ch
Chochin
21. září 2020, 09:16
2

Vsimol som si pred par rokmi, ked vo velkom zacali automobilky pouzivat dotykove displeje, ze aj novinári (ale nie vsetci) v testoch kritizovali auta s tlacitkami a vyjadrovali sa v zmysle ze je to zastarale, nemoderne a podobne, a teraz, ked uz aj v mainstreame su dotykace skoro vsade, tak sa zasa mnohi z nich rozplyvaju nad tym, ked v nejakom aute su na klimu a radio klasicke tlacitka, ze ake je to dobre a uzivatelsky prijemnejsie.
Dokonca aj Honda vypocula kritiku a volanie zakaznikov a namiesto dokykovej plochy ovladania hlasitosti radia v Honde Civic dala po facelifte klasicke koliesko.

reagovat
Ju
Junior
21. září 2020, 10:51
0

A co byste na tý palubovce furt mačkali? Slayer si pustím rovnou z mobilu, klimu mám celej rok stejně a jedu vole 200 na magistrále. Jako pravej drajva, co nepotřebuje šecky tyhlety elektronický věci.
Důležitý jsou akorát blikačky a ty má každý auto stejně :)

reagovat
David Střítežský
21. září 2020, 11:27
-2

Omyl !
E46, modla ergonomie a kdovicehovseho ... stahovani oken a blikacky u saltru, jako bonus se pri smatrani po nich muzu zamcit v aute
s oknem si hraju furt - to uz jsem se naucil, ale 99% spolujezdcu smutne kouka na dvere bez cudliku a pocitujou jak jim dochazi vzduch ! :D (funguje taky opacne - pro me, v jinych autech)
blinkry jsem vyresil tak, ze je nepouzivam - nakonec je to BMW

Černá Vovce
21. září 2020, 11:35
0

Tlapitka na okna takhle ma třeba i 500stovka, nebo Partner. Takže to není výmysl Bafa. Ono, každý výrobce ma tlapitka a tocitka jinde. Když jsem dělal autoškolu tak první věc co me učil instruktor, byla ta, abych si našel tlapitko výstražných blinkrů...

Opelfahrt
21. září 2020, 11:48
0

Ty stahovačky na středovém tunelu tak cca do 90. let byly normálně. Mrkněte na MB W124, Opel Vectra B, Omega B do faceliftu. Pravda, že třeba Astra F po faceliftu už to měla na dveřích, předtím nevím.

krab
21. září 2020, 12:21
0

Na Porsche jsou třeba taky, na 996 , kousek za řadící pákou. Každý auto má nějaký svý specifika a na ně si prostě zvyknete. Třeba i to mercedesí ovládání stěračů a směrovek na jednom přepínači je divný. A taky si na to člověk zvykne. Stejně tak zapínání světel na japonskejch autech vs. německý klasický kolečko na přístrojovce. Co mě ale vždycky spolehlivě vadí je, pokud si nastavím volant a přes jeho horní část věnce nevidím na budíky. To mají některé peugeoty a je to fakt debilní řešení.

ro
rock
21. září 2020, 12:21
1

Podle mne jsou čudlíky na okna u šaltru pohodlnější než ty ve dveřích...

beastar
21. září 2020, 12:24
5

Já si pamatuju jak mě neskutečně srala "nožní" ruční brzda u Mercedesů. Pořád sem naprázdno hrabal do středového tunelu. Světla jak píše Krab také. Teď nedávno sem řídil starý Ford a trvalo mi rozsvítit světla. Jinak tlačítka oken na středu byla dlouho u všech výrobců. Co mi taky dost vadí dodnes debilně utopený ovládání sedadel u VW koncernu. To tam honíš jak Sparta body a stejně je to odstupňovaný tak kreténsky, že sedět pohodlně v Golfu je stejně tak pravděpodobný jakože Sámer Issa dostane zlatýho slavíka.

rock: Ty máš vůbec zvláštní názory poslední dobou:D Nejsou úplně nejlepší okna na kličku, čtyřrychlostí manuál, zadokolka a atmo motor vzadu. Jo a aby to bylo bez posilovače... něco jako Popular,D
-
Komentář upraven 21. 9. 2020, 12:25:48

Ju
Junior
21. září 2020, 12:27
0

Když mluvíme o tom Golfu -> toho blbečka, co utopil USB port asi tak půl metru v přihrádce, takže se tam nedá pořádně dostat rukama kolem šaltrpáky a zapojit si telefon je podmíněný zlámáním vlastních prstů, toho bych chtěl fakt potkat.

krab
21. září 2020, 12:30
0

Jo, z toho by se snad i dal sestavit žebříček toho co je v ergonomii ovládání fakt dobrý a co stojí za prd. A neexistuje výrobce, kterej by to vždycky trefil perfektně. Pokaždý něco divně a něco zase parádně. To ovládání sedadel je třeba vynikající u M-B. Když to máš vpředu na dveřích a ještě v grafice, která ti jasně ukazuje co, který čudlík jak ovládá. A VW to třeba nepřevzalo...

Co je třeba na ergonomii kolikrát až úplně debilní je zdánlivá maličkost - třeba podsvícení přístrojovky. Jak šla v jednu dobu do módy ta modrá, to je příšerná věc.

Obecně mi ale nevyhovují ty dotykové displeje. Zapatlá se to a je prokazatelný, že na to abys zmáčknul přesně to co chceš se musíš víc soustředit, než kdyby tam bylo někde obvyklé tlačítko. Nějak prostě musíš víc a důkladněji ostřit oči na ten displej a pak v ten moment ale nekoukáš kam jedeš.

beastar
21. září 2020, 12:32
0

Junior: Ano to je taky hodně dobře vymyšlený. Obvzlášť za jízdy se to obsluhuje božsky...

Ch
Chochin
21. září 2020, 12:58
0

S odstupnovanim polohy sedadiel v niektorých modeloch VW je to ako za trest. Najhorsie co si pamatam to bolo v VW Jetta okolo roku 2013, tam sa operadlo nenastavovalo kolieskom, ale packou do vopred urcenych poloh, bud som za volantom lezal alebo sedel az neprirodzene kolmo k sedaku. Nic medzi tym

ro
rock
21. září 2020, 13:09
0

to beastar:
to ani ne :-)... akorát já těch aut zas tak moc nevyzkoušel a možná jsem měl smůlu na auta, kde to ovládání ve dveřích bylo umístěný tak, že jsem si lámal zápěstí, abych ho nahmatal - a na druhou stranu teď jezdím v autě, kde je přímo vedle šaltpáky točítko hlasitosti audia (!) a používám ho častěji než ovladač, který je na volantu (a btw nadmíru povedený). Prostě tam ta ruka tak přirozeně sklouzne... Kdyby tam někde byly i okna, neměl bych námitek (no, je tam dedikovaný čudl start-stopu, tak jsem vděčný aspoň za to).

Nožní brzda je zhovadilost a zvyknout se na to nedá (aspoň mně se to nepovedlo za rok, co jsem měl auto s tímto vynálezem)... a naopak moje stará dobrá Audi 80 B3 blahé paměti měla světla na kratší páčce vlevo pod volantem... bylo to božský, prostě se prsty naučily přes to místo přejet hned po nastartování a nebylo potřeba nic hledat někde u levýho kolene. Teď už má stejně každý auto automatiku, tak je to jedno, ale tehdy to bylo skvělý řešení.

ro
rock
21. září 2020, 13:12
2

beastar:

"okna na kličku, čtyřrychlostí manuál, zadokolka a atmo motor vzadu. Jo a aby to bylo bez posilovače"

Teď mne napadá - to jsi vlastně popsal moji řidičskou prvotinu, Š120L...

beastar
21. září 2020, 16:03
0

Tak jestli si jezdil 120 a ted jezdis Audi MMI s ovladanim na stredovem tunelu. Tak to je velky pokrok! Mimochodem ono vyzkouset toho hodne te dovede hlavne ke zjisteni jak moc je si vsechno podobny. A desny je i to jak kktsky jsou kolikrat reseny fakt drahy auta.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem