Konečně se nám dostal do rukou pick-up z kraje, kde je tráva zelenější, Coca-Cola sladší a kde auta chlemtají palivo místo litrů po galonech. Pravda, vývoj probíhal převážně v Austrálii a výroba se severoamerickému kontinentu taky úspěšně vyhýbá, přesto Ranger své dědictví nezapře. Už to obchodní označení – kompaktní pick-up – pro vehikl s délkou skoro 5,5 metru… Ale má to svou logiku. Když se každý druhý z vašich sousedů prohání v F-150, můžete si vedle nich připadat až podměrečně. Však si taky Ranger ‚doma‘ moc pozornosti neužívá. Zato v Evropě, to je jiná. Tady v prodejích strčí do kapsy i taková esa, jako je Hilux nebo Navara.
O válec lepší zážitek
Oba zmíněné konkurenty už jsme si v redakci vyzkoušeli a jsou to skvělé pracovní stroje. Ranger však má oproti nim v rukávu jeden trumf. Pětiválec. Samozřejmě pokud ho chcete (čtyřválec je v nabídce taky). A vy ho chcete! Válec sem, válec tam, řeknete si možná, ale je fakt, že motor pozvedá celé auto o úroveň výš. Černé monstrum se rozjíždí za doprovodu výhružného dunění (zemědělské klapání je téměř nepostřehnutelné), které je navíc podkresleno hukotem větráku chladiče. Vůbec nemáte pocit, že sedíte v ryze užitkovém stroji, ale v něčem temném, zlém a bojovném.
Nehodlám vás lakovat, že jde o tichý vůz, hluk při akceleraci bych však rozhodně neoznačila za obtěžující. Když nakonec Ranger dosáhne cestovní rychlosti, motor se zklidní a i v hodně vysokých dálničních rychlostech se hladina hluku v kabině pohybuje kolem 80 dB s minimálními odchylkami. To mi nepřipadá špatné.
Rovných dvě stě koní dává autu dost síly na zrychlování, a to jak z nuly, tak třeba ze sto padesáti. Jestli vás teď jímá podezření, že si při svižnějším stylu jízdy Ranger rád přihne, asi máte pravdu. Aspoň ve srovnání s konkurenčními čtyřválci. Jinak mi ale průměrná hodnota 10,4 litrů na sto po týdnu testování nepřijde nikterak dramatická a osobně bych dala fordímu pětiválci jednoznačně přednost, ať už pro jeho podmanivý akustický projev, nebo fakt, že konkurenční čtyřválce vedle něj působí přece jen trochu dýchavičně.
O vhodný poměr výkonu a točivého momentu se stará fordí šestistupňový automat. Osobně mám v terénu automat radši, jednak můžu mít obě ruce na volantu, jednak se při leckdy těžkém rozjíždění nemusím bát, že spálím spojku. A je tu další věc, která dá spojce zabrat – vzhledem k tomu, že Ranger může táhnout přívěs o váze 3,5 tuny, se celá souprava dostane až k šestutunové hmotnosti. Automat Ford 6R80 má sice na hrbu už sedm let, pořád ale funguje na výbornou, řadí logicky a hladce. Plynulosti jízdy nahrává i fakt, že Ranger neuznává systém Start-Stop.
Všechno potřebné a nic víc
I v kabině je okamžitě jasné, že tenhle truck má kořeny v zemi neomezených možností. Bloky tvrdých plastů, sedačky, volant, odkládací prostory, všechno je VELKÉ, prostě Amerika, jak má být. I když je tu dotykový displej, čudlíky se nešetřilo. A protože uživatelské pohodlí je v zámoří vysoko na žebříčku priorit, nejvíc jich je umístěno hezky po ruce na volantu. Ani jako majitel tanku se nemusíte vzdát výdobytků civilizace, takže si do Rangeru můžete pořídit všechny běžné bezpečnostní asistenty jako kontrola jízdního pruhu, adaptivní tempomat nebo hlídání bezpečné vzdálenosti.
Radiomapa na první pohled působí jako z roku raz dva a grafika je primitivní, ale o to víc vás překvapí, jak funguje. Odezva displeje – perfektní, struktura menu – perfektní, logika hledání – perfektní. Na přístrojové desce se nacházejí ještě dva malé displeje zobrazující zvolené funkce a jezdí se v nich pomocí dvojice koleček se čtyřmi šipkami (na volantu, jak jinak). Kdekoliv se v menu zrovna nacházíte, na displeji je vysvícena šipka, která vás může někam zavést – dál, zpátky, nahoru, dolů. Taková pitomost, a kolik zmatečného ‚klopýtání‘ v menu to člověku ušetří!
S řidičem Ranger skvěle komunikuje třeba i při jízdě v terénu. Ve chvíli, kdy otočným voličem přepínám terénní režim, se mi celkem hodí informace, kdy auto “čeká na zařazení režimu 4L” a kdy už čekat přestalo. Zatímco v nedávno testovaném Hiluxu jsem strávila spoustu času nad manuálem (do dneška si pamatuju, že to byla strana 337), tentokrát jsem ho nemusela ani vytáhnout. Ano, když si člověk auto pořídí, postupně se s ním naučí zacházet a podobné kroky už vykonává automaticky, ale stejně se mi líbí, když vím, co se v jeho útrobách děje a nemusím spoléhat na morseovku barevných diodek.
Až vyrostu, bude ze mě traktor
4L bychom tedy měli a to se hodí, protože mám před sebou lesní cestu ve svahu – a když říkám lesní cestu, nemyslím štěrkovou dálnici určenou pro vycházky v žabkách, ale průsmyk, který tu zůstal po traktoru svážejícím dřevo. Na pravé straně kopec padá někam dolů a nemám zájem o to, aby můj bídný život ukončil nějaký neopatrný prudký pohyb volantem. Ne že by bylo až tak snadné volantem prudký pohyb udělat – řízení je zpřevodováno přesně pro tyto situace, což znamená, že na parkovišti si užijete kolo kolo mlýnský – ale jistota je jistota. A právě s neochvějnou jistotou se auto sune vzhůru, občas zastaví, když potřebuju odklidit z cesty kus stromu, a pak se zase nevzrušeně rozjede. Po chvíli se ukázalo, že traktor byla jedna z těch nízkých šplhavých bestií, které se vysápou do prudšího svahu, než by člověk dokázal zdolat po svých, takže se musím stejnou cestou vrátit i zpátky. Zeshora vypadá kopec ještě prudší, ale fordík si jede svou rychlostí, jakoby nic, větve už jsou odklizené a menších pařezů se nebojím, protože díky paketu Off-road jsou všechny vitální orgány auta chráněné krytem (součástí paketu je i mechanická uzávěrka diferenciálu zadní nápravy). Offroadové parametry jsou vskutku působivé. Světlá výška 229 mm, přední i zadní nájezdový úhel 28°, boční náklon 35° a brodivost neskutečných 800 mm.
Překvapilo mě, že i na vymlácených silnicích je cestování v Rangeru vcelku komfortní. Pokud na ně najedete po terénní výpravě, působí dokonce velmi komfortně. Na retardéru v obci si sice nenaložená zadní náprava laškovně poskočí, žebřinový rám a listové pružiny se nezapřou, ze všech pick-upů, co se mi dostaly do pazourů, je ale Ranger zatím nejpohodlnější. A pokud by vás to čirou náhodou zajímalo, i na korbě se dá jezdit bez vyražených zubů a vyhřezlých plotýnek. Pokud by si vzal člověk vzal polštářek, je to při příznivém počasí lepší než v kabrioletu.
Verdikt
Ze všech pick-upů na mě Ranger udělal nejlepší dojem. Snad za to mohlo hučení pěti válců, snad to byl nečekaný komfort i s nezatíženou korbou, snad nonšalantní zdolávání terénu. Svou roli možná hrálo i překvapení, jak výborně fungují všechny ovládací prvky, i když na první pohled žádné zázraky neslibují. Týden s Rangerem byl příjemný (a loučení těžké), ať už se proháněl po polích, po městě, nebo po dálnici. Ve srovnání s japonskou konkurencí je sice žíznivější, svými schopnostmi si ale pár litrů nafty navíc rozhodně zaslouží.
Technické údaje
Motor: přeplňovaný vznětový pětiválec 3 198 cm3
Výkon: 200 koní (147 kW) v 3 000 ot./min
Točivý moment: 470 Nm v 1 750 ot./min
Převodovka: automatická šestistupňová
Maximální rychlost: 175 km/h
0-100 km/h: 10,6 s
Průměrná spotřeba (udávaná): 8,9 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 10,4 l/100 km
Cena s testovanou motorizací a výbavou Limited: 1 158 696 Kč
09. června 2018, 18:40
0
Ta světlá výška asi měla být v milimetrech, ne?
Jinak po dlooouhé době Ford, u kterého jsem si na první pohled řekl chci ho (jakkoliv netuším k čemu) a po přečtení článku mne to nepřešlo...
09. června 2018, 20:16
0
Tohle se mi stává pořád. Z každýho offroadu udělám ponorku :D
09. června 2018, 20:17
0
Původně jsem tam měla v centimetrech i brodivost.
09. června 2018, 19:35
2
tohle auto jednou budu potřebovat.Ta 3.2 je ozkoušený železo, který se vyrábí už od roku 2006 a první osazenej Ford byl Transit...Je to poslední potomek TDCI Puma, která se objevila v roce 2000 v Transitu a Mondeu MK3 jako TDDI...Samozřejmě z těhle motorů "jen" vychází.Je tam taky dvojtá hlava, vahadla, řetěz, litinovej blok atd. stejně jako u jinejch známejch TDDI a TDCI.Masakr jsou rozvody, který maj duplex řetěz, oproti dnešním náramkům je tohle potěcha pro duši.Běz problémů tenhle motor nahroutí statisíce kilometrů.Krása je na tom měnit olej.Interval 50 000km a 2 roky, ale rozumně se dělá po 25 000km a roce.Je tam přes 11 litrů oleje a dva filtry resp. ten jeden je odstředivej.Turbo samo o sobě rovná se velikostí hlavu malýho děcka.Všechno je tady velký, těžký, předimenzovaný, jakoby se vrátili konstruktéři, co si v 80. letech odskočili na kafe...
Z praxe můžu říct, že to je tahoun, kterej opravdu odveze několik tun a nemá s tím problém.Nemám pocit, že by se tenhle motor měl odebrat do věčnejch lovišť.Lepší motor u Forda už nikdy nevymyslí.Dnes si jej člověk může dopřát pouze v Rangeru nebo v americkým Transitu....
Tenhle faceliftu Rangeru je opravdu povedenej.Vždycky, když nějakýho někde potkám, tak si jej musím prohlídnout.A konec konců, když máte vzádu tuhou s lisťákama, tak je to nerozbitný.Já vím, že to není sportovní, ale Capri to mělo taky tak :D
09. června 2018, 19:41
3
Jen dodám...pokud někdo chce argumentovat hlučností pětiválců, tak ano.Je to hlučnej motor a dává o sobě vědět.V zimě za studena, při hrabání po plynu i na volnoběh, prostě není žádná šestiválcová šeptanda.Ale to k tomu patří, je to pětiválcová kultura, náklaďák, tohle je auto pro chlapy, ne pro buzny.Chceš ticho?Kup si Teslu a chlastej mokačíno s malíčkem nahoru.Tohle řve, leze se tam třeba v montérkách a chlastá se turek bez cukru...
09. června 2018, 22:30
0
Pod tohle se podepíšu. Hledám důvod proč si ho koupit :-)
10. června 2018, 20:30
0
Slušnejch pracantů není moc, ale Ford má v těhle autech stoletou tradici.Však první Téčko bylo navrhovaný hlavně tak, aby dovedlo sloužit i jako traktor a o valníku nemluvě.Třeba serie F se vyrábí 70 let.Stačí se na to podívat, je to tereňák, žádný SUV, který je stavěno na překonávání obrubníků při parkování.A k motoru snad nemusím více dodávat.Vím, co to dokáže odvozit a kolik to vydrží.Smekám tomu pětiválci....
Věřím tomu, že tohle je auto, který bude sloužit do roztrhání těla.
11. června 2018, 19:17
0
Copak F-series, tam to je jasný, šel bych do Raptoru. Dětem se taky líbí, ale ten by se mi nevešel ani do garáže ani na plac před garáž :-D
11. června 2018, 19:59
0
Tohle už jsou hrozný bestie.Chápu to v Texasu, tam potřebuješ pick-up velikosti malýho autobusu a tahat za tím loď....a neřešit galony benzínu:D
09. června 2018, 23:03
1
Potvrzuji, až na tu velikost, měl jsem ho na 14 dní a přesvědčil mě ke koupi pikapu. Ovšem když pikap tak pravej americkej a v garáži mi přibyl Ram 1500 s benzínovou 5,7 hemi. A když jsem ho jel prvně vyzkoušet, tak jsem zjistil co znamená velký vnitřní prostor včetně vnějších rozměrů. A po skoro půl roce provozu bych neměnil.
11. června 2018, 19:18
0
Tak tomu věřím :-)
10. června 2018, 10:03
0
Ja mam pickupy rad. Pani Knightriderova by chtela Chevy Silverado, ja bych mozna zvolil Dodge Ram, nevim. Urcite bysme dali prednost klasicky americky velky trojce, ale Rangeru se neda uprit, ze neskutečně dospěl. Uz to neni sranda pickup pro deti z Thajska (kde se vyrabi), ale plnohodnotny auto pro chlapy do lesa a pro taty do mesta. Mam radost, ze i ve vasich ocich je to dobry auto. :-)
10. června 2018, 11:57
0
tahle T6 se vyrábí nejenom v Thajsku, ale i v JAR, Argentině, Vietnamu a USA.....největší škoda je, že se v Evropě neprodává modifikace Everest, což je SUV odvozený z Rangera...
10. června 2018, 20:30
0
SUV z Rangera by mohlo byt vazne zajimavy.
10. června 2018, 20:32
0
a hlavně nerozbitný.Třeba se umoudřijou a bude k dostání i v Evropě.Momentálně jej vyrábijou jej v Thajsku a v Číně.Nemám ovšem zdání zda-li i jako LHD, protože je nabízeno převážně tam, kde se jezdí na blbý straně.U klokanů jde snad o třetí generaci...
10. června 2018, 20:59
0
Uz jsem si dohledal info na netu. Ten design uz neni tak peknej jako u pickupu, ale porad to auto vypada ohromne chlapsky. I tak bych ale dal prednost Fordu F-150. Ten je pro mne mnohem zajimavejsi volbou.
10. června 2018, 21:19
0
každej z těch pick-upů je v něčem jinej.Tenhle Ranger je ze všech prostě prcek.Já bych ho bral hlavně z důvodů tý nafty resp. úspor, ikdyž to zní divně, ten hluk naftovýho pětiválce by mě rozpaloval víc než benzínová V8...:D
11. června 2018, 07:30
0
Ten by mně rozpálil taky, no. Do běla. :-D
11. června 2018, 19:57
0
je to náklaďák po zvuku, proto by se mi líbil.Neberu auta jako modu, ale jako praktickou věc.Tohle bych bral jako auto na dřinu, nic víc...
10. června 2018, 11:58
0
zkusím znovu dát fotku, technika internetů zklamává...
11. června 2018, 11:19
0
Tak komu se líbí varianta s pěti válci v rámci koupě nového vozu, nechť si pospíší a kupuje velmi rychle. Tento motor se během pár měsíců potichu z nabídky Rangera velmi pravděpodobně vytratí a bude k dispozici pouze čtyřválec (info z víkendu, zdroj od fleetového prodejce z centrály Ford CZ). Tím pádem bude zřejmě Amarok posledním běžně dostupným pick-upem s více než čtyřválcovým motorem.
Jinak souhlasím, pětiválec v Rangeru má velký charakter, jezdí se s ním velmi hezky, za slušné spotřeby a s jistou dávkou nenucenosti, které snad dodá jen velký pick-up s velkým motorem...
11. června 2018, 19:21
0
Hádám, že zmizení tohoto motoru zase může všemi "oblíbená" EU.
11. června 2018, 19:56
0
na EU kašlat, v USA by tenhle motor mohl ještě pár let šlapat.Je to taky nejmenší motor v Transitu:D
11. června 2018, 20:59
0
Ranger po faceliftu, který se ma prodávat i v USA ma mit 2.3 EB a ve verzi Raptor nejakou dvoulitrovou naftu.
11. června 2018, 20:50
0
Rangera mám rok a půl,tahám přívěs na max zatížení a jen si pobrukuje...A i spotřeba je přijatelná...
11. června 2018, 21:32
0
Já tahám vlek s koněm za Mondeem a taky neví že něco táhne :-)
11. června 2018, 22:01
0
co tam máte za motory, kluci?Ranger a Mondeo....
Až vyrostu, tak si jednoho taky pořídím, páč Transita s tímhle motorem jen tak neseženu:)...takže až bude pro mne za přijatelnou cenu, tak si ho stejně i vyvařím:D
12. června 2018, 09:55
0
Mondeo MK IV 2,0 TDCI 103 kW, umí bržděný vlek max. 1800kg podle TP. Když tahám vlek na 1 koně tak má 1300kg a jedu za cca 8l/100km
12. června 2018, 21:40
0
tyhle dvoulitry jsou dobrý držáci a slušně se na nich dělá...a Mondeo s tím nemá žádnej problém ani když je plně zatížený...Mám sice radši motory z řady Puma, ale na tyhle dvoulitry nedám dopustit....
13. června 2018, 09:04
0
Jo, ja jsem spokojenej jak to jezdí. Kupoval jsem to lehce jetý, mělo 100 tis na tacho. Ptám se servisáka ve Fordu jestli si myslí, že ten nájezd odpovídá stavu. A on mi na to odpověděl: " To je Vaše smůla a zároveň štěstí. Smůla je to proto, že Vám neřeknu jestli těch 100 tis je pravdivých, ale Vaše štěstí je, že ikdyž to auto bude mít 400 tisíc, pořád ten motor pojede stejně."
13. června 2018, 18:22
0
ono u těch MKIV jsou kilometry i blbě znát třeba na opotřebení interieru, pokud teda majitel není úplný hovado...Co se podvozku týče, tak do 300 000km s tím nejsou žádný problémy, začne to tyčkama stabíku, horním uložením a jede se dál.Stejně je na tom motor.Pokud jsou kvalitní nejlépe origo filtry popř. třeba UFI, tak se vstřikama do 300 není nejmenší problém.Další věc je nafta a když se nejezdijou couračky po městě, tak DPF to stejný...servisuje se to jednoduše, díly nejsou drahý...a venku je jich docela dost na prodej, co maj přes 380 000km...problém je, když se tyhle auta dostanou k nám a prodávaj se se 150 000km...
13. června 2018, 19:26
0
No,v Rangeru mám 3,2,proto jsem si ho bral.Že je trošku hlučnější mi nevadí,ale ten zvuk je božskej...
13. června 2018, 19:51
0
pětiválce maj takovej svůj chraplák, kor v naftě.Je to ale návykový:)....aspoň je slyšet, že tam je něco pořádnýho
13. června 2018, 22:11
0
To Breakthru: skoro bych řekl, že děláš servisáka Fordu, nebo se Fordum hodně věnuješ..
13. června 2018, 22:14
0
v autorizáku nedělám a ani bych nechtěl...no, snažím se jim věnovat a mám doma tři kousky:D
13. června 2018, 23:24
0
našel jsme jedno video s Transitem v pětiválu...není nad to, když seriová dodávka jede líp než osobák:D