reklama
načítám data...

Nissan Navara - komfort, bláto a vánoční stromky

Redakcí Autíčkáře prošla již slušná řádka automobilů a jejich testování rozhodně nebereme na lehkou váhu. Každé auto vyžaduje jiný způsob ověřování svých schopností. Co však dělat, když my, pisálci odkojení městským životem, staneme před úkolem ohodnotit schopnosti terénního pickupu?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Nissan Navara - komfort, bláto a vánoční stromky

Když se v redakční garáži objevil Nissan Navara, měl jsem z něj poněkud smíšené pocity. Už jsem se viděl, jak  pojedeme do ‘Králováku’ pro cement a já se nezmůžu na nic víc, než že v Berouně řeknu: “Beroun.” Mé obavy poněkud rozptýlilo bližší seznámení s Navarou. Pro redakční test jsme dostali provedení s kabinou Double Cab v nejvyšší výbavě Tekna. K dispozici je i menší kabina King Cab a tři nižší stupně výbavy. ‚Naše’ Navara tak nepatřila mezi typické pracovní nástroje. Kabina je naprosto srovnatelná s osobáky nebo SUV. Nechybí vyhřívaná kožená sedadla, navigace, multimediální centrum snadno propojitelné s mobilním telefonem, parkovací senzory a kamery s 360° zobrazením okolí vozu – zkrátka všechno, na co jsme z osobních aut zvyklí. A potom jsou tu další tlačítka, která ve svém hatchbacku nenajdete. Zdá se, že naším úkolem bude zjistit, co se skrývá za zkratkami 4H či 4LO. No dobrá tedy, pojďme na to.

Sápu se za volant a vyrážíme. Přes velké rozměry se s Nissanem sžívám poměrně rychle. Pozice řidiče je výborná a volant o příjemně malém průměru padne dobře do ruky. Jen dvě věci mi neustále připomínají, že nesedím v obyčejném osobáku – dlouhá řadící páka, jejíž drsný mechanický chod naznačuje, že mám co do činění s velmi odolným kusem techniky, a pohled z okna na střechy SUV okolo. Mel Gibson kdysi omlouval svou nehodu tím, že auto, do kterého narazil, přes kapotu svého vozu prostě neviděl. Takhle nějak to asi vypadá…. Ale je na čase opustit městskou džungli, sem Navara nepatří. A tak vyrážíme testovat do jiného prostředí, kam Navara také nepatří – na dálnici. Jízda je naprosto obyčejná, což je pro pickup velká pochvala. Auto se na nerovnostech nevlní, neodskakuje a ani ve vyšších rychlostech neztrácí směrovou stabilitu. Ani dynamicky Nissan neztrácí. Navaru můžete mít s jakýmkoli motorem chcete, chcete-li vznětový čtyřválec 2.3 dCi. Nabízí se ve dvou verzích, které si liší počtem turbodmychadel a koňských sil. ‘Naše’ výkonější varianta má turba dvě a výkon 140kW. Motor má trochu hrubší chod, který nám připomíná, že nesedíme v osobáku, ale tím veškerá kritika pohonné jednotky končí. Síly má dostatek, je pružná a spotřeba se po týdenním náročném testování ustálila lehce pod devíti litry, což je s ohledem na velikost auta velmi dobrá hodnota.

reklama

Dost však bylo dálničních kilometrů, je na čase Navaru ušpinit, nastupuje tvrdá práce testovacích řidičů Autíčkáře. Sjíždíme z dálnice a nakonec z asfaltu úplně. Rozmáčené polní cesty nečiní Nissanu nejmenší problém, pohon předních kol připojujeme spíš preventivně. Bude potřeba najít pro Navaru větší výzvu. Za volant tedy usedá náš specialista na zapadnutí (její identita zůstane tajemstvím) a bez obav sjíždí z prudkého svahu na rozmáčené nedávno zorané pole, kde zastavuje v rozsáhlé hluboké louži. Úkol splněn, Nissan bezmocně točí kolečky a stojí na místě. ( Za volant usedá specialista na vyprošťování. Pro případ, že se ocitnete v podobné situaci, šmahem nezavrhujte myšlenku nevystupovat z auta do oranice a raději přelézt přes středový tunel. Snadno se totiž může stát, že zbytek cesty pojedete bosky a vaše obuv bude způsobilá leda tak k cestování na korbě. –Zlokoč–) Teď se tedy má ukázat, co všechno Navara dokáže (nebo jak daleko půjdeme pro nejbližší traktor). Korba je zcela nezatížená a obuté pneumatiky jsou určené pro silniční provoz. Lhal bych, kdybych tvrdil, že jsem zcela prost pochybností, zda se odtud dostaneme.

Auto je vybaveno uzávěrkou zadního diferenciálu, redukcí převodovky a pochopitelně pohonem všech kol. Po aktivaci všech těchto zbraní se stanou dvě věci – zářivá červená barva mizí pod nánosy bahna a pickup se začne pomalu sunout kupředu. Po chvíli jsme z nejhoršího venku a Navara se tváří, že to byla jen rozcvička. A to skutečně byla, je třeba se z pole vydrat zpět na příjezdovou cestu. Podle stop je jasně vidět, že tu před námi měl problém i traktor. Nissan se však nevzdává a sune se neochvějně kupředu. Po chvíli jsme zpět na příjezdové cestě a boj s terénem nás začíná bavit. Bohužel zapadá slunce a tak se vydáváme zpět. Ještě nás čeká poslední překážka, rozblácená serpentina na sjezdu k hřebčínu a zpět do civilizace. A tady máme možnost otestovat další vychytávku, která v Navaře jako v moderním terénním voze nesmí chybět – systém pro bezpečné sjíždění svahů. Auto krásně pomalu sjíždí dolů, systém sám udržuje rychlost a zdárně odolává sunutí se bokem, k čemuž tu jinak má Nissan sklon. Díky bohu za to, cesta je úzká a stromy nepříjemně blízko. Pro dnešek máme splněno, vyrážíme zpět k domovu. V terénu Navara obstála.

Další den přemýšlím, čím potrápit Navaru tentokrát. Přes noc pršelo a ze zabahněného pickupu je opět zářivě červený vůz s LED denními světly a pěknými chromovanými detaily, což mi připomíná, že mnozí uživatelé podobná auta používají i jako naleštěné osobáky. A protože je před Vánoci, je plán jasný – vyrážím na vánoční nákupy. Parkování s Navarou je sice snadné, kamery okolo auta fungují dobře, je ale potřeba najít místo, kam se tento kolos vejde a zbyde i prostor pro otevření dveří. Další potíž může nastat, vyrazíte-li na nákupy s přáteli. Pickup je totiž sice velké auto, chybí mu však jedna věc, na kterou jsme si u osobních aut poměrně zvykli – zavazadlový prostor. Nechráněná plechová korba se pro přepravu křišťálu či lahví vína na vánoční stůl příliš nehodí. Prchám tedy pryč z města a za chvíli jsem opět na blátivé příjezdové cestě. Nakonec jsem totiž i v rámci vánočních nákupů nalezl pro Navaru skvělé uplatnění – vánoční stromek o výšce 2,4 m se vejde na korbu naprosto perfektně a můžu si pro něj zajet přímo k pěstiteli.


Procházím si katalog příslušenství, které Nissan k Navaře nabízí.  K dispozici je několik možností zakrytí korby od jednoduchého krytu přes rolovací až po nástavbu. A pokud máte nějaké nestandardní požadavky, dodá vám Nissan Navaru i úplně bez korby a nástavbu si můžete dodat vlastní. Přesto Navara nikdy nebude osobním autem. Žádná z těch nástaveb, krytů a přepážek na korbu z Navary neudělá praktický vůz na nedělní nákupy či letní dovolenou. Jako pracant je však k nezastavení a navrch nabídne řidiči veškerý komfort, na který jsme si v osobních autech zvykli. Za částku lehce přes jeden milion korun, kolik si Nissan za vrcholné provedení Navary účtuje, tak můžete mít nezdolný pracovní nástroj a zároveň i pohodlný dopravní prostředek.

Verdikt

Musím se přiznat, že si mě Navara během testování získala. Jistě, má své nedostatky, řazení by mohlo být přesnější, motor tišší a některé materiály v interiéru by mohly být hodnotnější, nicméně na ničem z toho u pickupu až tak nezáleží. Zato pocit, že se řidič může na svůj vůz i v náročných podmínkách naprosto spolehnout, ten je v Navaře nejen důležitý, ale především všudypřítomný.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 2 298 cm3
Výkon: 190 koní v 3 750 ot./min
Točivý moment: 450 Nm v 1 500 – 2 500 ot./min
Převodovka: manuální šestistupňová

Pohotovostní hmotnost: 2 012 kg 
Maximální hmotnost bržděného přívěsu: 3 500 kg 
Maximální rychlost: 184 km/h
0-100 km/h: 10,8 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 6,3 l/100 km 
Cena (Tekna Double Cab, 2.3/190 k, 6MT): 1 013 800 Kč

reklama


Mohlo by Vás také zajímat

Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

sk
skodafil
07. ledna 2017, 08:34
0

Neny sestihrnek s automatem - neny auto. Ale priznavam ze tohle je asi dobry a ja nejsem ten spravny kastomr.

reagovat
Goldies
07. ledna 2017, 17:58
0

Koukam ze interier zustal defakto stejny :-) coz je pochvala, jen se divim ze nenechali rezim auto - kdy se pripina 30% predku a zbytek je na zadek. Auto dokaze vyjet neskutecne veci, nekde jeste najdu fotku :-)

reagovat
Goldies
07. ledna 2017, 18:02
0

Edit mam:

Letis
07. ledna 2017, 18:00
0

Mě by zajímalo, co všichni na těch nedělních nákupech kupují. Já při takovým nákupu kufr ani neotvírám. A na tu letní dovolenou bych se s tímhle obrem taky nebál jet, taškám se v tý korbě nic nestane, pokud bude přikrytá ne?

reagovat
Goldies
07. ledna 2017, 18:03
0

Kolik mas deti a kde bydlis? Ja mam dve deti a bydlime 15km od Brna, takze velky nakup je opravdu velky ;-)

sumy
07. ledna 2017, 19:06
0

Cha, 2 deti, te prd. Mam 4kousci a velkej nakup je fakt velkej :-) Ale nic, co be se neveslo do kufru od civica. Jinak deti jsou i "vymluva" proc potrebuju pajero-7 sesli.
Jinak co auto projede nebo ne je hlavne o pryzich a o rukach.

Honza 'Hamster' Křeček
07. ledna 2017, 19:29
0

Jistě, vozit kufry na dovolenou na korbě možné je, krytů je na trhu mnoho, otázka je, proč to dělat.

Goldies
07. ledna 2017, 20:32
0

Tak me se taky vetsinou vejde nakup do 2-3 tasek, ale to jen diky Tesco online kdy nam fakt velky nakupy vozi az domu :-D
Jinak ja bral 7mist jako prijemny bonus k vybave kterou jsem pozadoval (maximalni)... taky jsem je vyuzil zatim jen jednou :-D
A co se tech schopnosti v terenu tyce, tak z te diry jsem se dostal na pomerne sjetych silnicnich pneu...

Caddy
07. ledna 2017, 23:46
0

Hamster se nezapře, aspoň ve fotkách musí být vpašovaný Fiat :-D

reagovat
MG
MGRR
09. ledna 2017, 09:38
0

Měl jsem dost zákazníků co Nissany měli, Navary a pod. Všichni to prodali, je to nesmyslně drahé na servis a měli s tím dost potíží.

Doma v Německu přešli hodně do Toyoty Hilux - naprosto bez problémů, někteří mají Fordy Ranger a fajnšmekři nové F150 na LPG

reagovat
Přemda Honda
09. ledna 2017, 12:51
0

Myslím,že Nissanu na spolehlivosti nejvíce "pomohl" Renault :-)



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Challenger  1973
Dodge Challenger

1973 rok výroby
1 koní výkon
6 276 ccm objem

Ford F100  1962
Ford F100

1962 rok výroby
115 koní výkon
3 700 ccm objem

Chevrolet Camaro  2010
Chevrolet Camaro

2010 rok výroby
309 koní výkon
3 600 ccm objem