S automobilkou Daihatsu jsem doposud neměl žádné zkušenosti. Pocitově jsem ji vždy řadil do podobné kategorie jako Fiat, tedy mezi výrobce produkující chytrá drobná auta, jež mám obecně rád. Až donedávna jsem však neměl příležitost si žádné vyzkoušet a zjistit, jestli tyto vozy dovedou být i něčím víc než jen šikovnými malými plechovkami do města.
Proto když jeden z našich čtenářů přišel s tím, že má právě Daihatsu a klidně mi ho půjčí, budu-li chtít, rád jsem nabídku přijal. Zvlášť proto, že se jednalo o nejvyšší model Sirion (přehlédneme-li vyloženě terénní Terios) první generace v relativně vzácné vysoké specifikaci. Ta sice v Evropě žádné jméno neměla, ale jinde ve světě byla známá jako sportovní GTvi. Návdavkem je tento kousek osazen pohonem všech čtyř kol. Jaký jiný model značky by na mé úvahy mohl odpovědět lépe?
Zvenku není na této generaci Sirionu příliš mnoho k hodnocení. Jeho tvary odpovídají době a místu vzniku, auto na trh přišlo v Japonsku v roce 1998. Je tedy velmi oblé a s místy trochu zvláštními proporcemi. O to zajímavější je jeho tovární “bodykit” zahrnující přítlačné křídlo, nástavce prahů, odlišné nárazníky a u testovaného kousku ještě sadu sportovních polepů na bocích, který se k variantě GTvi (až na ty polepy) dodával standardně. Pěkně jinak trochu nevýrazný celek ozvláštňuje.
I uvnitř jsou cítit plošší japonské devadesátky. Zčásti je to volbou materiálů, byť je pravda, že plasty aspoň nejsou ponuře šedé jako u mnohých jiných asijských aut ze stejné doby, ale černé a s náznakem textury. Středový panel je dokonce oživen stříbrným zdobením. Pořád ale platí, že soudobá evropská konkurence je i v dané velikosti mnohdy dál.
Tím hlavním faktorem je však notoricky známý dojem, že evropské tělo je na japonský vůz z onoho období přehnaně velké. Vešel jsem se dopředu i dozadu, ale všechno bylo nějaké menší a buď blíž, nebo naopak dál, než bych podvědomě čekal. I výhled je takový jiný. Nejvíc je to cítit na sedačce vpředu u spolujezdce, která na rozdíl od řidičovy nemá výškové nastavení. Když jsem na ní seděl, ven jsem koukal tmavým pruhem čelního skla. Důvodem nicméně není, že by bylo nízké, to já jsem na Sirion moc vysoký.
Jednou z naopak velmi zajímavých “dobových” věcí na tomto autě je jeho srdce. Sirion GTvi totiž nepohání klasický tříválcový litr jako běžné specifikace, ale čtyřválcová třináctistovka s variabilním časováním ventilů a výkonem celých 75 kW. Na takto malý a starý motor bez přeplňování to vůbec není špatní číslo. Navíc je jednotka schopná dosáhnout 7800 otáček za minutu. To zní až sportovně.
Jak je vidno z fotek, na mé první setkání s autem zrovna napadl sníh, tudíž jsem si říkal, jestli se třeba nedočkám takového lehčího kapesního Subaru. To nakonec úplně neklaplo. Ne však kvůli motoru, k němu nemám připomínek, spíš pohon všech kol funguje na sněhu jinak než u legendárního sedanu od automobilky s plejádami ve znaku.
V každém režimu preferuje přední nápravu, takže powerslidy na sněhu a ledu nejsou úplně jednoduché. Ano, auto se, chce-li řidič, umí celkem snadno dostat do přetáčivého smyku, ale stačí to trochu přehnat s plynem, což se díky možná až zbytečně ostrému nastavení pedálu stane hned, přední kola zaberou a Sirion se najednou sune úplně jinak a úplně jinam. Ne, toto vážně není Impreza.
Když ale po pár dnech sníh i po něm následné bahno z cest zmizely, Daihatsu mi ukázalo svou druhou tvář. Na suchém povrchu jede vážně poměrně pěkně. Už zmíněná točivá atmosféra se najednou může opřít o dostatek gripu a je tak schopná pořádně předvést, jak na svou kubaturu více než obstojně táhne a v nejvyšších otáčkách krásně výrazně ryje. Dopomáhá jí k tomu i muší váha auta lehce na 900 kg.
Nevadí dokonce, že motor je u konkrétního kusu spojen se čtyřstupňovým hydrodynamickým automatem. Jistě, ten sice stále způsobuje jistý pocit odtržení od děje, ale kupodivu nebere jednotce tolik výkonu jako u jiných soudobých skříní. Navíc jeho řazení není přehnaně pomalé a má zajímavou funkci v podobě ruční volby převodových stupňů čudlíky na volantu s celkem použitelnou reakční dobou.
Samotné šasí se mi na suchu také líbilo. Poměrně poddajné nastavení pružin a tlumičů zajišťuje, že auto nemá tendence k prkennému třesení se. V zatáčkách pak sice dovolí relativně výrazné náklony karoserie, ale stopu relativně dlouho drží a poté začne čitelně přecházet v nedotáčivý smyk. Ve spojení s řízením, které ještě nezapomnělo na zpětnou vazbu od kol, se mi tak Sirion řídil nad očekávání dobře.
Celé to na mě působilo dojmem, že auto patří hlavně na tento povrch, kde bez přehánění dokáže svého řidiče bavit a držet krok i s výkonnějšími vozy zvučnějších značek. Pohon všech kol ale slouží hlavně k tomu, aby se v kopcích vyšplhalo dál než ostatní auta, není určen k projíždění zledovatělých zatáček bokem.
Závěr
Daihatsu Sirion GTvi 4WD mě nakonec docela překvapilo. I když je jeho pohon všech čtyř kol opravdu spíše záležitostí lepší prostupnosti při zhoršených podmínkách, na suchém asfaltu zábavu za volantem ve své nejvyšší specifikaci zajistit umí. Jeho výborný motor, lehoučká karoserie a vhodně nastavené odpružení jsou zárukou překvapivě kvalitního jízdního zážitku. Jistě, nápis WRX STi si nezaslouží, ale je rozhodně zajímavější, než se na první pohled zdá.
Technické údaje
2001 Daihatsu Sirion 1.3 16V 4WD GTvi
Motor: atmosférický zážehový čtyřválec 1298 cm3
Převodovka: čtyřstupňová automatická s hydrodynamickým měničem
Nejvyšší výkon: 75 kW (102 k) při 7000 ot/min
Nejvyšší točivý moment: 120 Nm při 4400 ot/min
Provozní hmotnost: 920 kg
Maximální rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100km/h: 11.1 s
Spotřeba výrobce kombinovaná: 6.8 l/100 km
Spotřeba majitele: 7.5 l/100 km
Děkuji mnohokrát za zapůjčení, bylo to zajímavé svezení. :-)
18. února 2023, 18:50
9
Přesně jeden ze článků, proč mám rád Autíčkáře. Díky za test!
19. února 2023, 08:26
2
Rádo se stalo :-)
18. února 2023, 20:31
4
Když se nad tím člověk zamyslí tak je to vlastně smutné, pomalu třicetileté auto má přesně ty parametry, které bych chtěl od nového, 100 koní na tunu , čtyřkola, automat a hmotnost pod tunu, jen mi ho už nikdo nedokáže nabídnout....
18. února 2023, 22:33
2
Kup staré. Než do něj dáš milion, což teď průměrně auto stojí. Tak budeš mít parádní youngtimer a daily v jednom.
19. února 2023, 14:44
0
Bych od tebe před pár lety nečekal, že něco takového řekneš. Ale je to pravda
19. února 2023, 16:48
1
Mechanik: Paradox čidlo dva. Před těmi lety jsem se živil ještě velmi úspěšně prodejem ojetých neobyčejných aut. Dnes kdy je to přesně naopak a pohybuji se kolem nových aut. Doporučuji opak. Samozřejmě je to trochu nadsázka. Každopádně to co se teď děje za zvěrstva nemá obdoby. Takže tak.
19. února 2023, 09:33
0
Měl jsem (vlastně ještě mám) YRV, což je dvojče Sirionu, a bez přehánění to je nejlepší auto, co jsem kdy měl. YRV je teda mnohem pěknější a užitečnější než Sirion, odvezl jsem v tom spousty věcí, dílů, bordelu, má třeba i posuvnou zadní lavici.
Tohle má zřejmě vysokootáčkovej K3VE2, no v kombinaci s 4x4 to je EPIC WANT! Kurevsky závidím. Kdyby dotyčný majitel chtěl ještě výkonovej upgrade, na bazoši nabízím podvozek, laděný svody a sání z 1.5.
19. února 2023, 10:11
0
Dík, to je asi dobrý :)
Mám to jen jako dailinu. Pokud bych řešil výkonový upgrade, tak K3VET je jasná volba.
Ad praktičnost - nepodceňuj tuhle krabičku. Taky se tam toho vejde hodně. Jen není vysoká jako YRV. YRV je spíš malé MPV.
20. února 2023, 20:41
0
Přesně s tímto očekáváním a názorem jsi asi před 5 lety jel a toto auto si koupil v Teplicích. Při následné cestě do Brna jsem ho začal tak nenávidět, že jsem ho okamžitě po příjezdu dal na Bazoš a asi 5 tisíc na té celé akci provařil. Byla to fakt hrůza, naklání se jako kačena a i když se točí do nesmyslu tak to fakt nijak dobře nejede, protože to má převody dlouhé jak týden před výplatou. Za mě teda tohle auto kupovat pro radost z jízdy nebo požitek určitě ne...
23. února 2023, 08:55
0
Možná to Tvé očekávání bylo trochu přehnané. Vezmi si, že já předpokládal, že jedu za takovou modernější japonskou Pandou - chytře promyšleným autíčkem bez větší dávky emocí. A dostal jsem šikovný malý warm hatch, jak by se dnes řeklo. Jinak auto se naklání, ano, ale stopu na suchu drží dlouho. A že je pomalé, záleží co považuješ za rychlé auto. Samozřejmě, že Daihatsu 1.3 se 100k nebude moc trhat asfalt, ale mdlé to rozhodně taky není.