logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Dacia Duster Hybrid 140: Nadchne spotřebou i tichem, sprinty však po něm nechtějte

Dacia jako stylovka? Co by ne! Nová generace vypadá zatraceně cool a hybridní pohon nejvíc zazáří právě v městském a příměstském provozu. Pár chybiček se samozřejmě najde, ani ty však nemusí být chybičkami pro každého.

Loňské představení třetí generace Dacie Duster vám zajisté neuniklo, pokud vás – podobně jako mne – rovnou nešokovala. I když prvotní ohromení už opadlo, pořád mi jde z novinky trochu hlava kolem. Vážně je tohle ta ikona lesníků, důchodců a vesnických taťků, kteří okázale opovrhují vším, co trochu zavání pokrokem? Koukněte se na ni zvenčí, prolezte si ji zevnitř, a klidně byste si ji koupili jen proto, jak vypadá. Protože vypadá parádně. A když se taková image přidá ke slušné reputaci, jakou si Duster za 15 let své existence vydobyl, má bezesporu našlápnuto ke světlým zítřkům ještě víc než dřív. 

V posledních pár letech Dacia mákla zejména na designu a určitě to chtělo dost odvahy. Co když se teď našim konzervativním fanouškům, vyznávajícím ryzí účelnost a tak trochu i pohrdání módními trendy, budou zdát auta příliš expresivní? Naštěstí tehdy na rozhodujících místech seděli lucidní osvícení lidé a radikální proměnu tváře značky odsouhlasili. Že to byl krok správným směrem, teď už jistě nepopírají ani ti, kdo byli proti. Dacia rychle setřásla pověst ošklivého kačátka a pomalu, ale jistě začíná budovat lovebrand. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Na druhé straně si konzervativci prosadili zachování duálního pohonu na benzin a LPG, což se taky počítá. Zákazníci tedy dnes mají na výběr zajímavou paletu motorizací, v níž sice už chybí diesel, přibyl však hybridní pohon pro progresivněji smýšlející řidiče. Právě o této novince, která se v konfigurátoru Dusteru objevila, dnes bude řeč. 

U výběru motorizací ale ještě chvíli zůstanu, protože je sice rozmanitá, rozhodně však nelze namátkově kombinovat motory s pohony, převodovkami a výbavami, jak se vám zlíbí. V tomto ohledu vidím značné limity. U zmíněného fullhybridu si sice můžete vybrat ze tří výbavových stupňů, vždy však dostanete pohon pouze předních kol a automatickou převodovku. Zároveň je to jediná varianta s automatickým řazení, která je k dispozici, všechny ostatní lze objednat pouze s šestistupňovým manuálem.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Čtyřkolkou jsou vybavené pouze vozy s mildhybridním benzinovým motorem TCe 130. A budete-li chtít nejlacinější výbavu Essential, musíte ji vzít s pohonem na LPG. Při konfiguraci tedy stanete před těžkými volbami a svým prioritám budete muset položit jisté oběti. 

Hezké nemusí znamenat drahé

Jen minimální komromisy vás čekají po stránce designu, ať se rozhodnete jakkoliv. I v základu vypadá Duster velmi obstojně, i když vyšší výbavy – na obrázcích vidíte Journey – jsou samozřejmě vyšperkovanější. Na první pohled ale odhalíte asi jen kola, která jsou u Essentialu plechová a u ostatních verzí litá. Všechny výbavy mají efektní oplastování materiálem Starkle, který se honosí faktem, že je z 20 procent tvořen recyklovaným plastem, hlavně ale vypadá zajímavě, neboť v něm zblízka vidíte texturu a světlejší částečky. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

V interiéru Duster dokazuje, že s trochou lásky a designérské vynalézavosti lze i tvrdé plasty povýšit na „rugged“ industriální styl. Najdete tu jen minimum křivek, prim hrají přímky poskládané do originálních, ale nikoli přehnaných tvarů. Tu a tam stačilo přidat robustní ovladač nebo pogumovaný povrch, a na světě je funkční a zároveň offroadově stylová kabina, která vypadá super a stejně super se nejspíš bude i udržovat. 

K dostatečnému prostoru na předních i zadních sedadlech přibylo pár praktických vychytávek, které ve výrobě přijdou na pár korun, přinesou však podobný efekt jako škodovácké doplňky „simply clever“. Třeba držák na telefon mezi volantem a centrálním displejem, kam si přichytíte mobil a budete ho mít hezky na očích (takže ho při vystupování nejspíš nezapomenete, což je při uložení na zastrčenou plošku bezdrátové nabíječky dost pravděpodobné).

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Jde o součást systému YouClip, nenápadných úchytek, k nimž připevníte různé příslušenství – mimo držáku na mobil třeba háček, lampičku nebo úložnou kapsu. 

Ke sportu se přinutit nenechá

Ale pojďme se podívat na hybrid, jímž se tento konkrétní Duster odlišuje. Základní parametry už známe z některých Renaultů – právě od této spřízněné značky si totiž Dacia svůj pohon vypůjčila. Základem je atmosférický zážehový čtyřválec – mimochodem, pouze u hybridu se ještě setkáte s tímto množstvím válců, všechny ostatní motorizace už mají o jeden méně – o objemu 1,6 litru s výkonem 69 kW. Spojen je s trakčním elektromotorem o výkonu 36 kW a 15kilowattovým startér-generátorem. Trojici doplňuje baterie s kapacitou 1,2 kWh. 

První dojem je perfektní. Auto se vždycky rozjíždí na elektřinu, což znamená tiše, plynule a svižně. Připojování spalováku člověk téměř nezachytí, je skvěle odtlumený a autem nijak neškube. Ve městském provozu se v nižších rychlostech budete s Dusterem pohybovat výhradně elektricky docela často a spotřebu tu klidně stáhnete k hodnotě 4,5 litru, pokud tedy nejste nervák, který musí na každých světlech dokazovat svou převahu. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Tiché a příjemné jízdy si lze užívat i mimo město – alespoň do chvíle, kdy od auta začnete požadovat prudší pohyby. Pak se ukáže, že multimodovou převodovku (dva stupně pro elektromotor, čtyři pro spalovák) dělí od ideálního fungování ještě kousek cesty. Když zprudka šlápnete na plyn, chvíli trvá, než vybere tu správnou kombinaci, a během té chvíle řidič i lehce znervózní, zvlášť když zrovna zahájil předjížděcí manévr. V plném zátahu jsou vysoké otáčky a hlučnější projev logické, ale když pak nohu z plynu sundáte a hučení pokračuje, působí to poněkud otravně. 

Jaký závěr z toho plyne? S hybridem budete spokojení v případě, že patříte mezi klidnější řidiče, jimž je metoda brzda-plyn cizí, v opačném případě si občas pěkně zanadáváte – a nakonec se raději smíříte s pohodovým, plynulým tempem. Dobrou volbou je však hybrid i v situaci, kdy najezdíte významnou část svých kilometrů po městě. Zde si nejvíc užijete elektřinu a parádní spotřebu, naopak momenty vysoké zátěže a zmatkování převodovky zas tak často nepřicházejí.

Komfort – nenadchne ani neurazí

Absence čtyřkolky sice u hybridní verze Dusteru trochu zamrzí, nicméně ani přední pohon neznamená, že byste při troše sněhové nadílky museli nechat auto doma. Dobré gumy zvládnou víc, než se zdá, a rozumnou rychlostí můžete brázdit zasněžené silnice zcela bez obav. Na blátivé cesty jsem se s Dusterem nepouštěla, předpokládám totiž, že nimrodi a jiní dobrodruzi stejně sáhnou po pohonu všech čtyř kol. Světlá výška je každopádně slušná a na nerozmoklou polňačku si klidně troufněte i s hybridem.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Co do tuhosti je podvozek naladěný tak akorát, aby v zatáčkách nevlál jako hadr na holi a zároveň poskytl pasažérům dostatek pohodlí. Náklony nejsou nijak markantní, sklon k nedotáčivosti o něco znatelnější – ale komu by to vadilo zrovna v Dusteru, který se určitě nesnaží aspirovat na titul sportovce roku. Většinu běžných záplat, kanálů a retardérů překonává auto bez naklepávání zad posádky a odskakování kol, jen na větších a ostřejších nerovnostech dostanete do zad lehký žďuchanec. Na to, že jde o jednoduchou techniku s vlečenými rameny zadní nápravy je to celkem komfortní svezení.

Verdikt

Dacii Duster doporučuji svým autachtivým známým čím dál častěji – samozřejmě zejména těm, kteří chtějí co nejvíce auta za co nejméně peněz. Duster už sice dávno není lidovka pod 300 tisíc, jak kdysi dávno začínal, jenže od té doby nezůstal v autoprůmyslu na kameni kámen. V porovnání s konkurencí Dacia pořád nabízí skvělý poměr ceny a výkonu, teď navíc se svěžím outdoorovým designem, jímž strčí dražší spoluhráče do kapsy. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

A jestli potřebujete právě hybrid? To už se musíte rozhodnout sami. Pokud je vaší podmínkou automat, pak máte jasno. Zvažte ho ale i jako městský tvor, jehož primárním revírem jsou ulice, nebo řidič-pohodář, který už se vybouřil a ocení ticho, klid a relax za volantem. Není to volba pro každého, některým však bude vyhovovat do posledního detailu.  


 

Technické údaje:

Motor: atmosférický zážehový čtyřválec 1 598 ccm + elektromotor + startér-generátor
Systémový výkon: 104 kW (140 koní) / 5 600 ot./min.
Točivý moment: 148 Nm / 3 600 ot./min.
Převodovka: multimódová automatická
Maximální rychlost: 160 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,1 s 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,0 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu: 5,5 l/100 km 
Cena od: 434 900 Kč
Cena s hybridní motorizací a výbavou Journey: 622 900 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Související články

Komentáře

-4 reagovat
rivka
28. 1. 2025, 21:50

Cituji: "Po faceliftu vypadá zatraceně cool" a "Loňský facelift Dacie Duster vám zajisté neunikl"

Eh?!?

Jaký facelift, proboha?!?

Mě totiž samozřejmě neunikla skutečnost že před rokem byla v Ženevě představena zbrusu nová, třetí generace Dacie Duster, od té druhé - 8 let staré, výrazně se lišící jak dizajnem, tak technickými řešeními/nabídkou motorů. A opravdu nerozumím tomu proč by někdo omlazoval model který není v prodeji ani jeden jediný rok. K tak absurdnímu kroku se snad ještě žádný výrobce aut nikdy nerozhodl (větší znalci ať mě případně opraví).

Mám tomu tedy rozumět tak že zatímco pro úplně všechny auto-novináře (a všechny jejich čtenáře) na celém světě je třetí generace prostě třetí generací, ale podle Autíčkáře je to pouze "facelift"?

Abych si jaksi ujasnil zda pro mě má smysl tenhle web dál sledovat...

Protože jestli tomuhle autu opravdu míníte říkat facelift Dusteru 2, tak to snad abyste šli raději psát o pečení nebo kytičkách.

4
Viola Procházková
29. 1. 2025, 08:25

Omlouvám se a opravuji. Píšu několik věcí najednou a občas se prostě chybička vloudí. Děkuji za upozornění, ale jistě se kvůli tomu není třeba rozčilovat - zdraví máme jenom jedno.

0 reagovat
VK
29. 1. 2025, 00:41

Jak se sedí v sedačkách?

1
Viola Procházková
29. 1. 2025, 08:56

Osobně jsem s nimi byla spokojená. Boční vedení nic moc, ale zrovna v takovém autě to moc nevadí. Nevím, jak na delších trasách - seděla jsem maximálně dvě a půl hodiny v kuse a taky netrpím žádným zásadním problémem se zády :)

0 reagovat
rock
29. 1. 2025, 10:18

Co se exteriéru týká - zrovna před pár dny jsem si ho prohlížel podrobněji a ano, lze najít úhly, ze kterých to vypadá docela dobře. Co mne ale tlouklo do očí nejvíc, byly ty plastový bazmeky na předních dveřích; má to nějakou skrytou funkci, nebo je to tam jen proto, aby to tam bylo?

0
bitner
29. 1. 2025, 19:54

Je to tam jako dekorace. Mě se Duster 3 líbí ze všech Dusteru nejmíň. Nejhezčí je dvojka po 2. faceliftu (DC nové logo).

-2
rivka
29. 1. 2025, 22:53

To je přece "jednotící dizajnový prvek", "již na první pohled identifikující nový vůz jako přímého následovníka jeho dvou předchozích generací" ;-) Ještě tak dvě-tři generace a stane se "kultovním/legendárním/nezaměnitelným" stejně jako Hofmeisterova křivka a tatínkové o ní budou povídat svým dětem před spaním ;-)

0 reagovat
bitner
29. 1. 2025, 19:57

Proč jsou z nového Dusteru všichni tak urvani? Přišel o skvělou 1.33 TCe, je to o dost dražší, designově se mi to subjektivně nelíbí.

0
Jakub Pospíšil
29. 1. 2025, 23:11

Mně se líbí, že má konečně slušný automat a není v něm kravál. Taky má lepší sedačky a nepůsobí lacině. Ale já jsem ty předchozí neměl vůbec rád, takže v tomto nejsem reprezentativní vzorek.
-
Komentář upraven 29. 1. 2025, 23:12:03

0
mariov8
31. 1. 2025, 08:30

On ještě přišel (nejspíše již dříve) i o pracovní 1,5dCi, ta měla ve spojení s pohonem 4x4 krátkou 1. rychlost na úrovni redukce a co to auto vyjelo a utáhlo! To by mohli závidět i 3x dražší terénní vozy. To je také již minulost...

0
bitner
31. 1. 2025, 15:07

Pravda, na dCi 1,5 jsem zapomnel. Ten tam byl taky az do uplneho konce D2 (cervenec 2024).

-1 reagovat
Sato
30. 1. 2025, 14:18

Ten 4:3 display namiesto budikov s tymi svietivym pasikmi po stranach to je teda strasne zufale, Neviem ci som videl niekedy viac tragicky instrument cluster. Od teraz uz nebudem tak strasne nadavat na tu hrozu co je v superbe 3, toto je este 100x horisie.

0
rock
30. 1. 2025, 15:15

To asi okopírovali od Opelu :-)
Tam už od toho teda díkybohu ustupují, ale Corsa to má skoro stejně (za příplatek) dodnes a divně hybridní přístrojovky s centrálním 4:3 displejem měly (taky za příplatek) předchozí generace Astra a dokonce i Insignia snad až do konce výroby. Vypadalo to mimořádně odpudivě.

-1 reagovat
Sato
30. 1. 2025, 15:35

Jo myslim ze to bolo aj v poFL first gen insingii, strasne nieco.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte