načítám data...

Příběh Čtyřdveřového Maserati

V diskusi pod článkem o downsizingu se mimo jiné objevilo postesknutí, že i přes fotku starého Maserati v záhlaví není článek o starých Maserati. V kouzelném sluchátku se následně ozvalo: “Ale prosím, jak si račte přát!”

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Bratři z rodiny Maserati se v roce 1914 rozhodli ve své rodné Modeně založit firmu. Jak je v tomto kraji zvykem, byla to firma zabývající se strojírenstvím, konkrétně výrobou automobilů. Jak je v tomto kraji zvykem, s názvem si nelámali hlavu a firmu nazvali prostě Maserati. A jak je v tomto kraji zvykem, jejich firma brzy patřila mezi světovou špičku. Koncem padesátých let již bylo jméno bratrů z Modeny slavné po celém světě a jejich překrásná kupé patřila do rukou jen těm nejúspěšnějším. A potom přišel princ Aga Khan IV s prosbou, zda by nebylo možné postavit vůz s karoserií, která pojme více pasažérů. V Maserati mu doporučili karosárnu jejich známého, jistého Pietra Frua (ano, toho Frua), a ten roku 1961 předal hotové auto, překrásné kupé. Opět kupé. Ve vedení Maserati však již začala hlodat myšlenka, že praktičtější karoserie osazená jejich brilantní technikou není vlastně vůbec špatný nápad. A tak se dohodli s jiným známým, jistým Alfredem Vignale (ano, tím Vignale), že by pro ně mohl vyrábět čtyřdveřový vůz. Design opět dostal na starosti Frua. A jak je v tomto kraji zvykem, s názvem modelu si nikdo hlavu nelámal. Nazvali to prostě Čtyřdveřové Maserati. V italštině totiž zní všechno dobře, tak nač vymýšlet nějaké senzační výrazy s Q na konci. V roce 1961 vzniklo první Maserati Quattroporte.

V první generaci bylo Quattroporte poháněno motorem V8 o objemu 4,2 l osazeným čtyřmi karburátory Weber o výkonu 260 koní. Vpředu byla dvojitá lichoběžníková ramena, vzadu náprava typu DeDion. Zákazník mohl volit mezi pětistupňovou přímo řazenou převodovkou a třístupňovým automatem. Vůz s maximální rychlostí 230 km/h jen těžko hledal ve světě prostorných sedanů konkurenci. Do ukončení výroby v roce 1971 došlo k několika úpravám, výkon vzrostl až na 295 koní a vůz se těšil velkému zájmu. Vyrobeno bylo okolo 500 kusů.

Přes tyto úspěchy však nebyla finanční situace automobilky dobrá a v roce 1968 celou upadající firmu odkoupil francouzský Citroën. Ten se snažil finanční situaci stabilizovat, výstřednosti typu Quattroporte nechal stranou a zabýval se snížením nákladů pomocí sdílení dílů s vlastními automobily. Z této doby pochází například překrásný (a po většinu času nepojízdný) Citroën SM. A potom přišel princ Aga Khan IV s prosbou, zda by nebylo možné postavit vůz s karoserií, která pojme více pasažérů. Opět. V Maserati pověřili úkolem Pietra Frua. Opět. A vznikl senzační osmiválcový sedan. Opět.

Jenže je tu Citroën a tomu se takové partizánštiny pranic nelíbí. A tak nastává v automobilce Maserati schizma. Zatímco princ Aga Khan IV si nechá vyrobit osmiválcové Quattroporte od Pietra Frua, vedení automobilky požádá jiného známého, jistého Marcella Gandiniho (ano, toho Gandiniho) ve studiu Bertone o vytvoření jiného Quattroporte.

To je postavené na modelu SM, má tedy pohon předních kol a šestiválec pod kapotou. Neoficiální Quattroporte je sice krásné a s výkonem 300 koňských sil i rychlé, ale jako zakázkový vůz se žádné sériové výroby nedočká, vzniknou pouze dva exempláře. To ekonomicky optimalizovaná tovární verze je na tom lépe, té se prodá dohromady celých 13 kusů. Situace je vážná, automobilka se potácí mezi krachem a francouzskými účetními. Ti nakonec prchnou a v hodině dvanácté firmu koupí chlapík ze sousedství, jistý Alejandro de Tomaso (ano, ten de Tomaso).

De Tomaso okamžitě staví nové Quattroporte, a když vyřeší i financování výroby, spatří roku 1977 světlo světa Maserati Quattroporte třetí generace. Pohon vzadu, osmiválec vpředu, všechno opět tak, jak to má být. Výkonem zatím zůstává první generace nepřekonaná, třetí generaci však rozhodně nelze považovat za pomalé auto – maximální rychlost 240km/h, z nuly na sto zrychlí Quattroporte za 6,6 s. Navíc se v interiéru objevuje spousta luxusní výbavy. Do roku 1990 se vyrobí 2 163 kusů.

A jak je u Quattroporte zvykem, následuje bankrot a změna vlastníka automobilky. Čtvrtá generace tak vzniká pod taktovkou nového vlastníka, koncernu Fiat. Marcello Gandini opět dostává příležitost navrhnout dechberoucí sedan a majitelé automobilky Maserati mu k tomu opět nedají pořádný motor. Kvůli daňovým zákonům v rodné Itálii dostane nové Quattroporte jen skromný dvoulitrový šestiválec.

K panice však není důvod, po zkušenosti s druhou generací se tentokrát Maserati překoná, zachová pohon zadních kol a z onoho dvoulitru vyždíme 287 koní. Zkrátka biturbo. Pro ostatní trhy vzniká verze o objemu 2,8 litru, později i 3,2 litru, výkon se vyšplhal až za hranici 330 koní. Uvnitř karoserie s už tehdy typickými Gandiniho zkosenými zadními blatníky se nacházel interiér plný té nejlepší kůže a vybraného dřeva. Prodeje nebyly vůbec špatné, automobilka vzkvétala, přesto – snad už kvůli tradici – nemohla další generace vzniknout pod stejným vedením.

Změna je však tentokrát spíše formální, příští (tj. už pátá) generace Quattroporte vzniká pod vládou automobilky jiného známého ze sousedství, jistého Ferrari (ano, toho.. – no však víte), která v té době už ale také patří Fiatu, takže jde jen o formální přesun. Klínovitou karoserii nahrazuje nová oblá. Za jejím návrhem stojí studio Pininfarina (ten kraj je zkrátka malý a co firma, to legenda). Pod touto karoserií se ukrývá klenot, resp. Ferrari. Výkon 400 koní z V8 se přenáší na zadní kola přes robotizovanou převodovku CambioCorsa. Té je vyčítáno trochu necitlivé řazení, proto byla později nahrazena automatem od ZF. Nenápadný elegantní vzhled vozu je v krásném kontrastu se zvukem motoru, v jehož řevu slyšíte odkaz všech těch legendárních chlapíků ze sousedství, kteří jsou s historií Maserati Quattroporte spjati.

Vznik aktuální šesté generace je oproti tomu všemu vlastně už nuda. Stejný recept, stejné vedení, stejná koncepce. Auto dostalo moderní radiomapu, moderní výbavu odpovídající luxusnímu sedanu dnešních dní, každodenní použitelnost se zvýšila i možností objednat si Quattroporte s pohonem všech kol Q4. Pro mnoho fanoušků značky je dokonce současný vůz až příliš civilizovaný, až příliš se odklonil od supersportu v nenápadné čtyřdveřové karoserii k obyčejnému luxusnímu sedanu. Když se však zaposloucháte do zvuku vytočeného osmiválce, musíte chtě nechtě uznat – stále to tam je.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

wdave_t
06. května 2017, 11:17
0

Krásný, díky!

reagovat
zimbic
06. května 2017, 14:27
0

Všechny generace jsou nádherné a mají svůj šarm :)

reagovat
Raspby
06. května 2017, 14:57
0

Krásně napsané...víc takových článků :). Minulá generace, ve které jsem měl možnost se svézt mě nadchla..ten zvuk neměl chybu :). Značku Maserati mám obecně hodně rád.

reagovat
Franz Kafka
06. května 2017, 16:11
0

Ten stěžovatel jsem byl asi já. Fajn čtení. Klidně bych to tady viděl v podobném duchu častěji. Jedno z nejzajímavějších aut v mém osobním žebříčku na které jsem nikdy neměl peníze a po zkušenostech s jedním výrobkem Maserati zase už nemám odvahu na další ojeté. Přitom bi-turbo se dá sehnat za relativně málo.....

reagovat
Honza Hamster Křeček
06. května 2017, 16:22
0

Byl a díky za podnět. :-) Další podobná témata jsou v plánu.

MartinCoupe
06. května 2017, 21:19
1

Maserati Biturbo si jednou, az se uplne zblaznim, koupim. :-)

briza
06. května 2017, 20:47
0

Možná bych ještě doplnil, že aktuální generace už se dělá i jako sazomet, což mě ale u Quattroporte asi ani nijak nepohoršuje.

reagovat
Franz Kafka
06. května 2017, 21:10
0

To ano taky je to asi nejhorší volba a moc se jich neprodá aktuálně číslo neznám. Ta naftová verze je asi i nejhůře hodnocená právě pro ten motor. Ne že je to sazomet, ale je to skutečně bída což prozrazují i čísla. Není to tragédie, ale taková cesta dneška:)

VK
VK
07. května 2017, 12:47
0

Hmmm, pro autíčkáře obvyklý hejt na diesel přišel, tak ještě očekávám hejt na automatickou převodovku. A dokonce oprávněný, Quatroporte se se manuálem v posledních generacích co vím dělá zcela minimálně - jak tohle řídit může vůbec někoho bavit?!

VK
VK
07. května 2017, 12:51
0

Ech, Quattroporte, že se nedají příspěvky editovat.

Jenyk
07. května 2017, 19:49
0

Jak ty jejich nafty zní? Na zvuku Maserati jsem těžký závislák.

Franz Kafka
07. května 2017, 20:00
0

Zrovna se zvukovým projevem nemají problém.

briza
07. května 2017, 20:59
0

Hejt?Kde? Pro mě je Quattroporte taková talošská Panamera a k tomu už nafta tak nějak patří.

krab
06. května 2017, 21:34
0

Moc hezky sepsaná historie. Jedno Quattroporte z éry biturba je k mání v garážích Engine. Viděl jsem ho nedávno na živo a vypadá skvěle. V tmavě modré metalíze a vůbec ten Gandiniho design je vážně moc zajímavavej.

Taky by se mi nějaké Maserati libilo v garáži :)

reagovat
Ho
Honzay
06. května 2017, 22:03
0

Může mi někdo prosím vysvětlit rozdíl mezi Ghibli a Quatroporte? Tak nějak mi přijde, že si lezou do zelí..

reagovat
Honza Hamster Křeček
06. května 2017, 22:25
0

Stejný rozdíl jako mezi Jaguary XJ a XF.

Pólin
06. května 2017, 22:05
0

Nedavno nam do prace dovezli Ghibli s trilitrem benzinem a musim rict, ze takovou krasu jsem dlouho nevidel a neslysel. Na to, ze to stoji asi 2 mice, je to fakt nekde jinde, nez vsechny petkove BMW, nebo Audi A6. A lidi z Maserati jsou taky sympataci:)

reagovat
JF
JFK
07. května 2017, 08:29
-2

Članek zbytečně žoviální, jako zestručnělá forma pro živé zábavné představení v kabartu asi ok.

reagovat
Mírus
08. května 2017, 02:28
0

Čtyřdveřáky Maserati vnímám jako něco archetypálního. Pro to spojení klasičnosti sedanu, italského (čti starosvětsky uměleckého) designu se sportovním "šmrncem" a v neposlední řadě naprosto úchvatného zvuku "živého" osmiválce. Dokonalé vyvážení mezi elegancí, stylem a výjimečností...A, žel, v dnešní "moderní" době (SUV & EKO, ó jaký protimluv) druhem zřejmě na vymření.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem