načítám data...

Citroen ë-SpaceTourer: Kam s ním?

Oblíbená dodávka dostala elektrifikovanou variantu. Dává to smysl?

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Dodávky od skupiny PSA, teď už vlastně Stellantis, máme v redakci v oblibě. Nabízejí příjemné jízdní vlastnosti, vysokou variabilitu interiéru a povedené pohonné jednotky. V rámci své třídy navíc patří k těm cenově nejpřijatelnějším. Není se tak čemu divit, že pro ně obvykle míváme slova chvály. Nejsou to jen a pouze pracovní stroje, ale zastanou též velmi dobře roli rodinného přibližovadla, pokud máte větší rodinu, anebo žijete velmi aktivně a potřebujete převážet spoustu neskladných sportovních pomůcek. V tomto se jedná o velmi schopné dodávky. Na test už jsme tu měli snad všechny možné kombinace a varianty, které jsou u nás dostupné. Až na jednu výjimku a tou je čistě elektrická verze. Tento nedostatek však dnes napravíme. Bude elektrická varianta stejně dobrá, jako ty se spalovacími motory, nebo se jedná o zbytečnost, která se snaží akorát o elektrifikaci za každou cenu? To se dozvíte již za okamžik.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Dnes vás ušetřím zdlouhavého úvodu, ve kterém obvykle popisuji vnější i vnitřní vzhled. Tady se totiž prakticky nic nezměnilo a vše je víceméně shodné se spalovací verzí. Nebudu tak nosit dříví do lesa a raději se zaměřím rovnou na to podstatné. Pokud vás výše zmíněné zajímá, pak vás odkáži na nespočet testů těchto dodávek, kterými jsme vás obšťastnili v minulosti. Jistě tam naleznete vše důležité. A teď už k věci.

Elektrifikace osobních dodávek pomalu probíhá na všech frontách. Téměř všichni velcí výrobci již nějakou tu elektrickou dodávku mají ve svém modelovém portfoliu, anebo ji přinejmenším v dohledné době chystají. Francouzi samozřejmě nechtějí a ani nemohou zůstat pozadu. Dobře si spočítali, že by se jim to v budoucnu mohlo vymstít. Ke tvorbě elektrické dodávky však šli tak trochu po svém. Nebudeme si nic nalhávat, tahle kategorie asi v současné chvíli nebude trhat prodejní rekordy a lidé ze Stellantisu to dobře vědí. Asi proto si řekli, že je zbytečné vyvíjet elektrododávku úplně od píky a proto si vypomohli již ověřenou technikou. O pohon ë-SpaceToureru se stará elektromotor o výkonu 100 kW a točivém momentu 260 Nm, který roztáčí přední kola. Že je vám to povědomé? Ano, koncern Stellantis používá přesně toto řešení od nejmenších vozů jako je třeba Peugeot 208 až právě po velké dodávky. Jedno a to samé řešení pro několik modelů. Chápu, že je to snaha o úporu peněz, ale trochu mi vrtá hlavou, jestli takový elektromotor z malého auta může fungovat i ve velké dodávce, u které mají zákazníci obvykle jiné priority, než je tomu tak u městského vozu.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Inu, jak se to vezme. Nebudu vám nic nalhávat, dynamické možnosti této dodávky jsou značně omezené. V případě maximální rychlosti doslova (130 km/h). I ten nejmenší diesel v nabídce (1.5 BlueHDi) má vyšší točivý moment a je to při jízdě znát. Elektrický SpaceTourer není žádný trhač asfaltu, avšak do nějakých 80 km/h se dá mluvit o vcelku rozumné dynamice. Stovka za 12,1s je něco s čím se asi v této kategorie dá žít. Nicméně s přibývající rychlostí elán rychle vadne a už někde okolo mimoměstského limitu se rozměrná dodávka pohybuje značně letargicky. Předjíždění na okreskách je třeba pečlivě plánovat a platí, že byste se asi neměli pouštět do žádných velkých akcí. Mohlo by z toho být nepříjemné mrzení. To platí i o cestování po dálnicích, ke kterému se tenhle vůz vážně nehodí. Já jsem se za celý týden vydal na dálnici přesně jednou, abych to vůbec vyzkoušel a docela mi stačilo. Po tomto zážitku jsem začal sepisovat román s názvem „Život mezi kamiony.“ Ne teď vážně. Do levého pruhu se prakticky nedostanete, a když náhodou ano, tak za to řádně zaplatíte zvýšenou spotřebou, která v tu chvíli roste do stratosférických výšin. Jako ideální se jeví nastavit si tempomat tak někam mezi devadesátku a stovku a kochat okolní krajinou. Teritorium ë-SpaceToureru je město a jeho blízké okolí. Tam se cítí jako ryba ve vodě a vy si dosyta užijete konstantního přísunu točivého momentu, který umí jen a pouze elektromotor. Stejně tak oceníte bezhlučný provoz a zejména absenci nepříjemných vibrací, na které dodávky z podstaty pracovního stroje obvykle trpí. Ve městě se tak jedná o opravdu příjemného společníka a vážně tam funguje velmi slušně.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Důležitým parametrem elektro samohybů je samozřejmě dojezd. Testovaná dodávka byla osazena větším ze dvou možných akumulátorů a to 75 kWh s využitelnou porcí 68 kWh (menší má 50/45 kWh). S velkým Citroenem jsem jezdil v polovině prosince, kdy teploty klesaly pod nulu, což samozřejmě klade zvýšené nároky na vytápění a spotřebu energie. Výrobce tvrdí, že normovaný dojezd by měl činit 330 km. No, k tomu jsem se bohužel ani nepřiblížil. Nejvyšší hodnota dojezdu, kterou mi auto ukázalo, byla 296 km. Což vlastně nic moc neznamená vzhledem k tomu, že dojezdoměr je spíš jakýsi náhodný generátor čísel než relevantní ukazatel reálných hodnot. Za celý týden se mi spotřeba ustálila někde okolo 28 kWh/ 100 km, což odpovídá dojezdu přibližně 240 km. To asi není úplně špatné. Abych však byl fér, musím přiznat, že většinu času jsem jezdil bez topení (jsem zvyklý jezdit v bundě) a vytápěl jsem auto prakticky jen před jízdou, když stálo na nabíječce. A pohyboval jsem se nejčastěji v normálním jízdním režimu, ve kterém je k dispozici jen 80 kW výkonu. Jakmile jsem zapnul topení a sportovní režim s plným výkonem, vzrostla spotřeba na nějakých 34 kWh, kvůli čemuž se reálný dojezd propadl k hranici 200 km. Jestli je to málo nebo to pro vás dostačuje, to už je jen vaše volba.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Jak je to dobíjením? Tady Citroen sbírá plusové body. Palubní nabíječka na střídavý proud umí až 11 kW, což významně urychlí domácí nabíjení, pokud máte wallbox, či veřejnou stanici v dosahu bydliště. Díky tomu máte jistotu, že akumulátor dobije do plna přes noc. Na obyčejnou zásuvku raději zapomeňte, tam by to byla legrace na dva dny. Potěší i rychlonabíjení, pokud máte v plánu delší cesty a budete potřebovat nabíjet i přes den. Citroen ë-SpaceTourer umí až 100 kW a díky propracovanému termomanagmentu udrží tenhle výkon až překvapivě dlouho. 80% kapacity budete mít asi za 40 minut. Pochválit musím i nabíjecí port, který se nachází v přední části vozu. Je to šikovnější umístění než opačném konci.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Z předchozích řádků jste možná pochopili, že pro ë-SpaceTourer nehořím bezmeznou touhou a nadšením. Není to však kvůli tomu, že by auto bylo samo o sobě špatné. Je úžasně praktické (baterie v podlaze nikterak neomezují vnitřní prostor), má plno šikovných vychytávek uvnitř, příjemně se řídí a je pohodlné. Elektromotor je v městském provozu k nezaplacení. Vzhledem k tomu, že jsem drtivou většinu ze sedmi stovek ujetých kilometrů ujel po Praze, tak musím říct, že ten testovací týden vůbec nebyl špatný. Jasně, situaci mi ulehčil fakt, že PRE udělalo novou dobíjecí stanici přímo na začátku mé ulice, takže jsem ani neměl starosti s provozní infrastrukturou. Proč tedy ten negativní tón, který se nese celým mým testem? Já totiž za celou dobu nepochopil, komu je tento koncept osmimístné dodávky na elektřinu určen. Je to super auto do města. Ale kdo si koupí dodávku na poskakování po městě? Pro mě tohle auto symbolizuje volnost a aktivní životní styl, kdy naházíte dovnitř celou rodinu, kola, lyže, snowboardy a já nevím co všechno ještě a pojedete si užít akční dovolenou někam do Alp, či k moři. Jenže tam se počítá s cestováním po dálnicích, kde elektrická verze trpí. Mnohem lépe poslouží obyčejná nafta s 1000 km dojezdem a vyšší cestovní rychlostí. Že by to snad bylo auto pro řemeslníky? Pochybuju, že by chtěli tolik sedaček. Pro ně spíš nějaký plecháč a hlavně něco levnějšího (základní cena 1 milion bez DPH). To samé rozvozové služby. Jediné smysluplné využití konkrétního vozu mě napadá, jako hotelový bus. Dojet pro hosty na letiště, odvézt je kam potřebují, v mezičase to bude připíchlé na zásuvku. Jo, takový režim by asi šel.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ha
Habakukk
05. ledna 2022, 08:44
0

Pro koho je to určeno? No já nevím možná novinářský demonstrátor technologie. I ten zmíněný hotelový Shuttle bus potřebuje velký prostor na kufry a tady máme velikost L1 tedy při osmi místech tam dají tak dvě příruční zavazadla.

reagovat
Ev
Evlo
05. ledna 2022, 15:27
1

jenže hotelovvý shuttle musí ujet i pár km po dálnici na letiště, nicméně 3 cesty za den to asi zvládne, takže to mě příjde reaálné využití

MB
MBMB
05. ledna 2022, 18:24
-1

V zimě hlavák-letiště-hlavák to vychází tak na 7 cest na jedno nabití.

Ev
Evlo
05. ledna 2022, 19:17
0

Aha, počítáš se spotřebou těch 350Whkm a beterii 45kWh?

MB
MBMB
05. ledna 2022, 19:31
0

Počítám tu větší baterii jako v testovaném autě a spotřebu 250 Wh/km, což je reálná spotřeba v zimě po městě dle EVDV i ABRP. Na letiště a zpět je to dohromady cca 36 km, 7 cest vy pak bylo 252 km, což to auto s touto spotřebou ujede.

beastar
05. ledna 2022, 22:25
0

Jo u toho shuttle, hotel transport, minibus pro fabriky a tak. To dává smysl. Většinou to nejezdí nepřetržitě a je tam čas nabíjet i během dne. Na letištích jsou dnes chargery běžné. U některých hotelů a komplexů taky. V tom problém není. V té praktičnosti asi taky úplně ne. Jen spíš i tak levnější a snazší na provoz bude pořád ta nafta.

ransom
06. ledna 2022, 21:33
1

Ale to se dá přeci snadno vyřešit zákazem vjezdu pro diesly.

beastar
07. ledna 2022, 11:02
0

Ransom: Ano bohužel to už se děje. V Německu je to mnohdy potom takto motivováno. Nákup takové motorizace. Vlastně je to odpověď na tu otázku.. Proč tohle když...


Prostě proto. A přesně proto začínám být velmi kritický vůči politice Bruselu. Bohužel ten kdo si myslel před deseti lety, že nic jako federální vláda nehrozí. Dnes sklízí ovoce. Nešlo to po dobrém jde to po zlém.

Sc
Sch
05. ledna 2022, 09:09
0

Elektrické dodávky jsou dnes jednoznačně firemní stroje. Osmimistné jako shuttle nebo taxi v menších městech a nákladní na rozvozy. Soukromě to nedává smysl.

reagovat
Be
Beran
05. ledna 2022, 09:09
0

Nechci otvirat hlubsi polemiku o smyslu elektromobilu.
Ale jako zakaznik me napadaji moderni otrokari. Ti kazde rano posbiraji rumuny, ukrajince... u ubytoven a odvezou je na plantaz. A pak jenom auto ceka na konec smeny.
Popripade Mama taxi do vetsi rodiny s dostatecnym prijmem. Teoreticky zivnostnik po praze kvuli parkovani a silnicni dani.

reagovat
Ha
Habakukk
05. ledna 2022, 11:14
2

Parťák posbírá Rumuny do obouchané T5 a hurá do rachoty, není jediný důvod aby jezdili autem za mega.

Be
Beran
05. ledna 2022, 12:01
0

V obouchanych transitech a transporterech vidam stavebni delniky, coz i dava smysl. Ale co vidam agenturni svozy tak to byvaji relativne nove a neotlucene dodavky. Prece jenom kdyz se zednik kvuli poruse auta zpozdi o pul hodiny nic moc se nedeje, ale privezt delniky na smenu k pasu o pul hodiny pozdeji uz je spatne.

Ev
Evlo
05. ledna 2022, 15:26
0

280Whkm je na takhle velký auto fajn, ale když je to jen po městě, tak kolik by tak byla taková normáln 380? Využití to asi má hodně specifické, kurýři atd. Ale i u nás na vesnici jezdí BAIC potraviny a nějak to zvladnout dojet ze skladu a zpatky a furt nejezdí tak pomalu jak mx30

reagovat
MB
MBMB
05. ledna 2022, 18:22
-1

Čistě po městě by to mělo jít i s o něco nižší spotřebou. Ale ano, odhadovaná spotřeba v zimě na dálnici dle EVDB jde 370 Wh/km.

Ev
Evlo
05. ledna 2022, 19:18
0

Právě no, že už jsem pár EV zkoušel a realita není marketingových 16kWh/km, ale dostat se pod 300Whkm je, pro mě, problém.

MB
MBMB
05. ledna 2022, 19:43
-1

O tom nevím, že by to někde marketingově uváděli. 16 kWh/100 km by odpovídalo jízdě po městě na jaře/podzim, kdy se nemusí moc chladit ani topit. WLTP spotřeba vozidla, která se běžně uvádí, je 20 kWh/100 km.

Adam Forman
06. ledna 2022, 11:18
0

Kdybyste viděli Dana řídit, divili byste se, jak je v tomto testu neobyčejně úsporný :-)

ransom
06. ledna 2022, 21:31
1

V práci sedlám už třináct let nejslabšího Sprintera. Když si vezmu, že jeho 70kW mu dodá jakousi čipernost leda po městě, a že na dálnici téměř není šance rozjet ho přes 130, respektive že je problém trvale udržet aspoň 125, nevidím důvod totéž vyčítat elektrododávce. Našim specifickým potřebám (navrknout - popojet kilometr nebo dva - scípnout; nejvejš jednou do týdne 10km do sousedního města, nejvejš jednou do měsíce 45km do krajského města...) to naprosto postačuje. Krom toho, že diesel dostává v tomhle režimu pěknej záhul. Elektrika by přesně na tohle byla ideální. Akorát že nám asi stejně velkou dodávku v elektrice novou za půl mega nikdo nenabídne.

reagovat
Ev
Evlo
07. ledna 2022, 11:50
0

Není t dodávka, ale mpv..

ransom
07. ledna 2022, 19:32
0

Já vím.

fr
frite
08. ledna 2022, 12:37
0

V téhle osobní verzi je to využitelne fakt jen pro velmi omezenou skupinu zákazníků, ale v dodávkové verzi pro různé ppl a DPD kdy auto skáče po ppr desítkách metrů zase naprosto ideální.
Zdá tyhle rozvitý lituju když vidím že mají v kabine manuál.
Nejakou reálný test elektrododavky v rozvozu zboží dělal Rasto Chvála a vyšlo to velice pozitivně.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Maxus (SAIC) EV80  2021
Maxus (SAIC) EV80

2021 rok výroby
122 koní výkon
56 kWh baterie

Nissan LEAF  2015
Nissan LEAF

2015 rok výroby
110 koní výkon
24 kWh baterie

Plymouth Fury  1969
Plymouth Fury

1969 rok výroby
230 koní výkon
5 210 ccm objem

Mercury Monterey  1964
Mercury Monterey

1964 rok výroby
390 koní výkon
6 400 ccm objem