logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi Max: Jak udělat z dodávky téměř luxusně vybavené MPV (a co to bude stát)

Kdysi to byla prostě pracovní dodávka, do níž se jen namontovalo více křesel. Dneska je Citroën Berlingo nejen plnohodnotný osobák, ale umí být i osobákem nebývale honosným. A taky ne zrovna levným.

Příští rok to bude 30 let, co dělá Citroën Berlingo společnost malým živnostníkům, pragmaticky zaměřeným rodinám a dalším lidem, kteří potřebují hlavně prostor, praktickou kabinu, úsporný provoz… a v neposlední řadě cenu, která bude milosrdná k napjatému rozpočtu. Od počátku se vyrábělo jako ryzí užitkáč i jako verze pro přepravu pasažérů, přičemž ho mnozí považují za zakladatele třídy osobáků se základem v malé dodávce.

Osobní varianta v posledních letech zdatně nahrazuje vymírající MPV a v Berlingu se objevuje výbava, o níž by si první zákazníci mohli nechat leda zdát, a zdaleka nemám na mysli jen stahovatelná okna ve druhé řadě. Dnes snese tato dodávečka srovnání s mainstreamovými SUV, neboť si ji můžete vybavit veškerými myslitelnými funkcemi a komfortem. Konečně si také připustila, že vnitřní krása nestačí a publikum je třeba zaujmout i povrchním pozlátkem v podobě moderního designu.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Loňský facelift se proto zaměřil ponejvíce na vzhled a ze zkrášlovacích procedur vypadlo Berlingo pohlednější než kdy dřív. Maska chladiče přidala hrany a horizontální linie, díky kterým auto působí širší a nižší, LED světla se zúžila do elegantních čárek a pak je tu samozřejmě „staronové” oválné logo. Dobrá práce – i když jen zepředu. Zadní část auta zůstala prakticky stejná, ale co na ní také vymýšlet… Tady není prostor na inovace, neboť pro zachování co největšího objemu zavazadelníku nenajdete na světě vhodnější tvar než obyčejný kvádr. 

Luxusní verze lidového vozu

Než skočíme dovnitř, abychom prošmejdili interiér, nalijme si čistého vína. To, co máme před sebou, je výbava Max, ta vyšší ze dvou dostupných, navíc doplněná snad všemi příplatky, které konfigurátor nabízí. Označovat ji za luxusní je samozřejmě nadsazené (luxusní je Range Rover nebo Maserati), v kontextu malých dodávek však celkem trefné. 

Hned při první jízdě jsem si pochvalovala, jak je všechno pěkné, funkční a dobře vymyšlené, na mou duši by mi nevadilo provozovat takové Berlingo jako rodinné auto, ať se jdou všichni fashion arbitři bodnout. Že je to dodávka? No a co! Jenže pak jsem si otevřela konfigurátor a úsměv zmrzl rychleji než meruňkový květ na jaře 2024. Tohle auto má cenovku 855 tisíc se započtením financování a bonusu. Hubička tady rozhodně stačit nebude…

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Pohodlí holt něco stojí. Pojďme chvíli počítat – základní Berlingo se 110koňovým benzinem a základní výbavou Plus stojí 540 Kč, vyšší výbavu Max už lze mít jen s dieselem či elektřinou a začíná na 670 tisících s naftovou jedna-pětkou. O dalších 50 tisíc zvedne cenu automat a o dalších 40 paket Drive Assist Plus obsahující například adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go, rozšířený systém Active Safety Brake s funkcí chodci, cyklisté a noc nebo  systém sledování mrtvého úhlu. Pak je tu paket Pohoda s bezklíčovým přístupem, bezdrátovou nabíječkou, 230V zásuvkou a funkcí sjíždění svahů (34 tisíc), designový paket XTR s červenými doplňky (18 tisíc), infotainment s navigací (15 tisíc) a paket Zima s výhřevem sedaček, volantu a předního skla (13 tisíc). Zbývá už jen jiná barva než základní bílá, vždy za 15 tisíc – a jsme tam. Mám takové tušení, že nad konfigurátorem se nejednomu pragmatickému řidiči zavaří mozkové závity, neboť výbava sice něco stojí, ale taky dokáže nemálo pozvednout kvalitu života cestujících. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

IKEA může jen závidět

Když se ovšem rozhodnete plácnout přes kapsu, dostanete Berlingo, v němž bude radost trávit čas. Interiér s koberečkovým čalouněním a červenými detaily vypadá náramně hezky a taky je dobře vymyšlený. Najdete v něm mraky úložných prostor – klasická klapačka před spolujezdcem, nad ní mělká pohotovostní přihrádka pro rychlé odhození drobností (za jízdy z ní ovšem budou létat ven) a ještě výše další obří schrána s víkem. Před řidičem v palubce je další uzavíratelný prostor, kam se s odřenýma ušima vejde formát A4. Po stranách palubní desky mají své místo držáky na pití, ve středovém tunelu pak po odhrnutí roletky odhalíte hlubokou šachtu s 12V zásuvkou a ještě mělkou, koberečkem vystlanou přihrádku. a nesmím zapomenout ani na přihrádky nad hlavou, kam sice není radno strkat těžké tupé předměty (i ony by za jízdy letěly do klína cestujícím v druhé řadě), ale třeba na záložní oblečení je ideální. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Zadní řada na tom taky není špatně. Kromě toho, že má každý pasažér svou vlastní sedačku (ty jsou i nezávisle na sobě sklopné a posuvné), na opěradlech před sebou mohou využít výklopné pultíky s cupholderem. Pokud jde o nabíjení, musí se zadní část podělit o jeden USB slot, ale nabízí se použít i 12V nabíječku v kufru. Zde jsou kdovíproč další držáky na pití, přestože krátká verze Berlinga s montáží třetí řady nepočítá. Pokud jde o tepelnou pohodu, můžou si pasažéři regulovat alespoň intenzitu foukání, což je přijatelný kompromis. 

Vícedětné rodiny uvítají, že jsou všechny tři sedačky vzadu opatřeny isofixem. Výhoda to však může být i pro prvorodiče, kteří chtějí svůj poklad vozit na superbezpečném místě, tedy vzadu uprostřed.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

V kufru pak poskytne i krátké Berlingo zavazadlový prostor 775 litrů, což bude málo jen pro ty, kteří chtějí vozit psa baskervillského nebo každý víkend stěhují půlku chalupy. Pro rychlý přístup ani nemusíte otevírat velké a těžké víko – stačí vyklopit skleněné okénko. 

Jedno chytré tlačítko

Na co se můžete těšit v roli řidiče? Pozice za volantem je pochopitelně trochu dodávková, ale osobně s tím nemám problém. Sedím vcelku vysoko, mám skvělý výhled ven a dobře dosáhnu na všechno, co je určeno k ručnímu ovládání. Kromě vnitřního zrcátka, k němu se musí natáhnout i dvoumetrový dlouhán. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Přístrojovka není zbytečně velká a má hezkou ostrou grafiku, zvolit si můžu jak minimalistickou podobu, tak zobrazení většího množství informací. Hranaté volanty většinou nepatří mezi moje oblíbence, ale tento má aspoň lidskou velikost a zvyknout si na něj není problém. S infotainmentem jsem se spárovala na první dobrou a k jeho fungování nemám žádné výhrady – za jednu funkci si dokonce zaslouží standing ovation. Hovořím o deaktivaci asistentů, mezi nimiž si navolíte ty nejobtížnější a následně je můžete vypnout jednoduše podržením tlačítka s autíčkem – u mě vyhrává asistent rychlosti, start-stop a udržování v pruhu.

Při jízdě pracant bez vrtochů

Čtyřválcovou dieselovou jedna-pětku jistě není třeba detailně představovat, nejspíš už jste ji v některém autě koncernu Stellantis potkali. Nedivím se, že na ni Francouzi tolik lpějí. Výkonově je sice skromná, totéž však platí o spotřebě, která se na okreskách bude pohybovat kolem tabulkových 5,6 litrů nafty, ve městě nebo na dálnici se s naloženým autem dostanete zhruba o litr výš.  

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Zásluhu na plynulé a příjemné jízdě má pochopitelně i automat, starý dobrý osmistupňový hydroměnič. Spolu s rozvážným motorem tvoří sehranou dvojku, která ze sebe vydá to nejlepší, když nebudete příliš trápit pravý pedál. Při jízdě ve stylu brzda-plyn se auto promění v podrážděného bručouna, který jako by ztěžkl a rozhodl se vám necitelné zacházení vrátit i s úroky. Naopak při rozumné, třeba i svižné jízdě je naftové Berlingo příjemná tichá bárka, komfortní i v neklidných vodách.

Přes rozbité silnice ho i jednoduchá technika přenáší s francouzskou noblesou, na větším výmolu si hupsne, ale kopanec do zad vám nedá. Opět to ovšem platí, když pojedete takzvaně na pohodu. Kvaltování v zatáčkách vám místo adrenalinu přinese nedotáčivost a mohutné náklony karoserie, ale něco takového jistě tušíte i bez mého poučování. I se vší tou parádní výbavou jde pořád o auto, které má bezpečně a v pohodlí dovézt do cíle co největší množství lidí a věcí. Cool image, oslňování ostatních účastníků silničního provozu ani rychlostní dominanci v popisu práce nemá.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Verdikt

Po prvních několika hodinách s Berlingem jsem si říkala, zda vůbec obyčejná rodina (s běžnými příjmy, běžným počtem dětí, víkendovou chalupou a občasnou dovolenou) může vybrat lepší auto. Je prostorné, pohodlné, uvnitř šikovně navržené a ještě úsporné. Pohled do ceníku mé nekritické nadšení trochu zchladil, pořád však malou dodávku považuju za skvělou volbu. Koneckonců, co dnes koupíte za 850 tisíc? Nabízejí se kompaktní SUV typu Škoda Karoq či Hyundai Tucson, která možná vypadají méně pracovně, množstvím místa ale nemohou Berlingu konkurovat. Podobně na tom budou kombíky jako Škoda Octavia či Toyota Corolla. Záleží tedy jen na vašich sympatiích a preferencích. 

Pokud jde o prostor a praktičnost, skutečně lepší auto těžko najdete. Pak už se jen musíte rozhodnout, za jakou míru komfortu jste ochotni platit.
 

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 499 cm3
Výkon: 96 kW (130 koní) v 3 750 ot./min
Točivý moment: 300 Nm v 1 750 ot./min
Převodovka: osmistupňový hydroměnič Aisin
Maximální rychlost: 184 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,5 s 
Průměrná spotřeba (udávaná/v testu): 5,6 / 6,2 l/100 km
Cena od: 540 000 Kč
Cena s motorizací 1,5 HDi, automatem a výbavou Max: 720 000 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

1 reagovat
afro-r1
22. 7. 2025, 10:07

Nezaskrtnout automat a par otravnych jizdnich asistentu a 100t je usetreno. win-win pro majitele.

0
rock
22. 7. 2025, 10:46

Dyž to je těžký, v rodinným autě z r. 2025 bych ten automat chtěl mít. A to Citroen neumí pod 720 t.
Takže bych se poptal třeba u Toyoty, která teda sumárně není o nic levnější, ale u Proace mi nabídnou motor 1.5 D-4D 130 a osmistupňový automat i se základní výbavou od 631 t. A rozhodnutí o výbavě by tak zůstalo na mně a na mých možnostech.
Nebo třeba u Fordu, kde bych mohl mít Tourneo Courier sice jenom s tím jejich litrovým EcoBoostem, ale zato od 560 t (7° automat) a za nějakých 600 bych to měl se vším podstatným.

0 reagovat
Habakukk
22. 7. 2025, 10:32

Musím kontatovat, že poslední evoluce tohoto motoru je peklo. Na papíře 130 koni reálně emisemi vykastrované stádo oslů. Chová se to jak atmosféra bez špetky zátahu. Dálniční cesty vyloženě trápení.

0
Viola Procházková
22. 7. 2025, 11:43

Pokud se ta poslední evoluce nachází i v testovaném Berlingu, tak mi ani nepřišlo. Stabilní rychlostí to dokáže na dálnici frčet 160, jen trochu přibyde hluku.

0
Habakukk
22. 7. 2025, 12:47

Jo na 160 se to rozhýbe, ale za jak dlouho. Raději ať to má tah mezi 80-130 tam to funguje 80% času. Proti minulému Doblu které mělo 120koní je toto děs moderní doby.

0
mariov8
22. 7. 2025, 14:00

Také se je potřeba podívat, co ta bedýnka nyní váží. Ty auta dost šíleně přibrala. Hromada asistentů, emisní systém, komfortní výbava. Je to také otázka namapování pedálu plynu pro tu kterou emsiní verzi v čase.

1 reagovat
Michal Lenc
22. 7. 2025, 13:27

Já jsem cílová skupina, na kterou by tento vůz měl cílit. V autě totiž vozím tři děti. (A mám doma Citroen C4 Picasso.)
A tohle je neuvěřitelně smutný. Tohle je to nejlepší malé "MPV" co Citroen nabízí? Srovnejte to s dvacet starou C8. Tohle auto nemá polovinu výbavy, co uměla C8 před dvaceti lety. Citroen vás prostě automaticky bude hnát do Jumpyho.

0
mariov8
22. 7. 2025, 14:03

Jo, Jumpy je technicky nástupce C8.

A to není jenom Citroen, to je prakticky celý trh. Civilní varianty zmizeli, zůstali jenom více nebo méně vyšperkované kombi verze těch užitkových. S jakouž-takouž výjimkou u mercedesu, který nad Vitem Tourer Select nabízí ještě osobní Třídu V, ale to jsme rozpočtově poněkud výše.

3
HeavySmoker
22. 7. 2025, 14:05

Čo tam po výbave, mňa na tom vyrušuje celkové pojatie. Je to komerčné vozidlo určené na prevoz cementu a paliet s krmivom pre ryby. Tomu je uspôsobené zavesenie, odhlučnenie a celkové spracovanie. Citroen C8 je proti tomu vesmírna loď. Chceš v roku 2025 deti a nemáš pár mega na obrie SUV? Tak budeš trpieť!

2
S.h.I.t.
22. 7. 2025, 14:10

Jenze ony nezmizely jen auta typu C8, ale i mensi jako C4Grand Picasso :/ . Ted je sotva kombik, nebo nejake SUV, co je zvenku jako krava, zato vevnitr abys misto hledal lupou.

2
afro-r1
23. 7. 2025, 10:18

C8 je mozna vesmirna lod, ale to hlavni je identicke se starym Jumpy (Evasion cela bouda, C8 kompletni podlaha a veci pod ni) Pri renovaci Scuda jsem toho intenzivne vyuzival. : o )

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte