načítám data...

Range Rover SV d350: Ať žije král

Může se vám to nelíbit, můžete dokonce i nesouhlasit, ale to je tak všechno, co s tím můžete dělat. Tohle je to nejlepší auto na světě.

zobrazit celou galeriiFoto:   Redakce Autíčkáře

Jistě znáte takové ty ankety a různá vyhlašování nejlepších aut roku dle všemožných parametrů. Teď na konci roku toto téma nabývá na objemu a vyplňuje petrolheadský vitruální prostor. Ostatně i my v Autíčkáři s koncem roku postupně poodkrýváme trojici nejpovedenějších aut, která každý z redaktorů letos řídil. A vždy je okolo toho spousta vášní. 

Je to dáno především tím, že je poměrně obtížné definovat, co že je vlastně to nejlepší. Je to nejrychlejší, nejdražší, nejstylovější? Kdo ví? A tak je to na rozhodnutí každého z nás a výsledek někdy překvapí, jako třeba moje volba Fiatu Panda Cross loni. Letos mám ale práci dopředu vyřešenou. Byl mi totiž svěřen úkol otestovat velký Range Rover. A pro ty z vás, kdo tohle snad ještě nevědí – velký Range Rover je nejlepší auto na světě. Prostě je. 

Foto: Autíčkář.cz

Občas se v našem motoristickém rybníčku vynoří názor, že všechna ta rozmanitost aut je vlastně jen ku naší radosti a pro naše potěšení, protože jediným autem, které člověk opravdu může potřebovat, je VW Golf. A ano, něco na téhle myšlence je, valnou většinu věcí, kterou kdo z nás po našich autech chce, zvládne skutečně i německý hatchback. Pokud bychom se ale zeptali, jaké auto zvládne úplně všechno, co po něm můžeme chtít? 

A právě proto to musí být Range Rover a žádné jiné auto na světě. Chcete luxus a komfort limuzíny? Chcete brodit řeky? Chcete tahat přívěs s plachetnicí? Chcete eleganci? Chcete robustnost? Chcete vyklízet levý pruh německých dálnic? Chcete zdolávat písečné duny? Chcete odvézt děti na trénink? Chcete se vydat na cestu kolem světa? Pokud vaše auto má umět všechno tohle, potom potřebujete Range Rover.

Foto: Autíčkář.cz

Zde před vámi stojí automobil Range Rover. Zřete! Modelové jméno chybí. Tohle je prostě Range Rover. Ten Range Rover. Ten jediný pravý a původní. K testu jsme získali provedení SV s krátkým rozvorem a vznětovým šestiválcem označovaným jako d350. Na první pohled se vůz až tolik neliší od svého předchůdce. Design je o něco málo čistší, auto dostalo zapuštěné kliky a nějaké ty triky s okny a jejich těsněním, takže teď jsou všechny povrchy jednolité a hladké. Asi nejvýraznější novinkou jsou koncová světla ukrytá v tenkých černých linkách. 

Foto: Autíčkář.cz

Základní prvky definující design Range Roveru ale zůstaly zachovány, je tu černý pás oken, jsou tu naznačené výdechy za předními koly (ano, jsou na dveřích a s technického hlediska nedávají žádný smysl, ale o to tady nejde), přední maska se nese hrdě vysoko nad úrovní vozovky a zádi dominuje dvoudílné víko zavazadelníku. Celé je to důvěrně známe a přitom úplně nové. Už minulá generace Range Roveru byla skvělá, tvůrci tak mohli základní filozofii ponechat beze změny a hrát si s jednotlivými detaily.

Foto: Autíčkář.cz

Podobné je to i uvnitř. Je to kabina Range Roveru, jen je taková čistší, uklizenější. Ten tam je druhý displej pod obrazovkou radiomapy, ubylo i tlačítek, rámečků a serepetiček, vše dostalo futuristickou jednoduchost. Kvalita materiálů je pochopitelně prvotřídní. Interiéru testovaného kusu vládne jemná světlá kůže, je úplně všude – na sedačkách, palubní desce, dveřích i stropě. Kůži doplňují dokonale zpracované dřevěné dekorační prvky a sada keramických detailů jako ovladač hlasitosti, či i samotná řadící páka. Keramické kroužky lemují i otočné ovladače klimatizace. Tvůrci zde zachovali fyzické ovladače, ukryli do nich ale další funkce – stačí kolečko zmáčknout a nastavujete místo teploty vzduchu vyhřívání sedadel.

Foto: Autíčkář.cz

Sedadla lze nastavovat v bezpočtu směrů a ideální polohu si uložit do jedné ze tří pamětí. To platí pro sedadla přední, ale i zadní. Všechna jsou také vyhřívaná, ventilovaná, nabízí masážní funkci a pár dalších vychytávek. Jak je ale možné, že je tu tohle všechno, když má každé sedadlo jen velmi jednoduchý ovladač na dveřích? 

Tajemstvé spočívá v nové radiomapě, která pracuje jedním slovem báječně. Všechno je rychlé, přehledné a navíc graficky krásně podané. Apple Car Play najednou se svou až dětsky primitivní grafikou působí v interiéru téhle silniční jachty trochu nepatřičně. Přitom v útrobách radiomapy je toho opravdu hodně. V novém Range Roveru je totiž skrz radiomapu ovládané úplně všechno, tady se po nikom nechce žádná manuální práce. Elektricky se sklápí zadní sedadla, elektricky se zatahuje roletka zavazadlového prostoru i jeho ikonické doudílné víko, elektricky se nastavují výdechy ventilace, motorky vysouvají roletky v zadních oknech, elektricky se sklápí loketní opěrka či vysouvají držáky nápojů pro zadní sedadla. Vážně, nedělám si legraci. Jediné, co zůstalo čistě na ruční seřízení, je dvojice loketních opěrek předních kapitánských křesel, ale ty též patří spíše k tradici. V praxi je mnohem lépe využitelná široká (a samozřejmě vyhřívaná) velká středová opěrka.

Foto: Autíčkář.cz

Je tedy vůbec něco, co lze kabině Range Roveru vytknout? Mnoho ne. Snad jen to, že řidičův loket patřil v Range Roveru vždy nahoru na spodní hranu okna, zde bylo i ovládání elektrických oken, aby bylo po ruce. To se teď přesunulo níž, kde je i druhá vyhřívaná opěrka. Tohle mohlo zůstat ‘postaru’… Naopak vynikající je vnitřní zpětné zrcátko využívající kamery v jedné ze dvou ‘ploutviček’ na střeše (ano, jsou tu dvě) – má skvělé rozlišení a kamerka se vůbec nešpiní ani v tom nejhorším počasí.

Foto: Autíčkář.cz

Zavazadelník Range Roveru je přístupný dvoudílným víkem, jehož spodní část opatřená vysokým kobercem může sloužit i jako sedátko, pokud si chcete užít piknik na pláži, přezout si lyžáky v alpském středisku či vyklepat si písek z bot uprostřed pouště. A aby se vám sedělo opravdu dobře, je tu v podlaze zavazadelníku ukryté výklopné opěradlo. Samozřejmě, že tu je. Jak jinak.. Na boku ‘kufru’ se nachází ovládací panel umožňující sklápět sedadla, regulovat výšku vozu, vysouvat tažné zařízení (tahat můžeme plnotučný přívěs o hmotnosti 3,5 tuny) a další věci.

Foto: Autíčkář.cz

Jak jsem zmínil v úvodu, testovaný Range Rover pohání vznětový řadový šestiválec opatřený mildhybridní technologií a pyšnící se výkonem 350 koní. Výkon je to více než dostatečný, hlavní kouzlo motoru ale tkví v jeho projevu. Jistě, u řadové šestky můžete tušit sametový chod, ale že se mě hned několik lidí s vážnou tváří zeptá, zda je to elektromobil, to jsem tedy nečekal. Faktem však je, že se Range Rover po parkovišti umí pohybovat prakticky neslyšně. Jakmile zadupnete pedál do podlahy, nastane to pravé divadlo, jaké umí snad právě jen Range Rover. Nejprve se zdánlivě nic neděje, potom uslyšíte vzdálené temné hučení, následně se příď vozu zvedne a celá silniční jachta nazadržitelně vyrazí vpřed. Je to doslova povznášející pocit. Motor je za všech okolností hladký a skvěle spolupracuje se sametovou automatickou převodovkou. 

Foto: Autíčkář.cz

Veškerá mohutná síla je přenášena na všechna čtyři kola vzduchového podvozku s novými aktivními stabilizátory a kombinací vzduchových vaků a aktivních tlumičů. Ten je opět skvělý, nabízí komfort i jistotu ve vyšších rychlostech, zároveň je ale připravený odolávat zátěži i v náročnějším terénu. Mozek systému zvolí vždy přesně tu správnou tuhost i výšku, vylepšený chytrý zadní diferenciál potom na kola posílá přesně tolik síly, kolik je za daných okolností potřeba. A konstruktéři tohle vychytali opravdu bravurně, autu dovolí občas se i lehce smýknout, ale přesto má řidič neustále pocit absolutní kontroly. Novinkou této generace Range Roveru je řízení zadní nápravy. Elektronické řízení dokáže kola natočit až o 7°. To má dopad nejen na stabilitu ve vysokých rychlostech, kde se kola natáčí shodně s předními, ale především při manévrování v rychlostech nízkých. Tady se kola natáčí opačně, než ta přední, což vede k vynikajícímu poloměru otáčení – ten je vůbec nejmenší ze všech modelů značky Land Rover, přestože se vlastně jedná o největší vůz z modelové řady. 

Foto: Autíčkář.cz

První den jsem z toho byl trochu nesvůj. Natáčení zadních kol je výrazné, při manévrování na parkovišti cítíte, jak Range Roveru ustřeluje záď, jako kdyby byl v přetáčivém smyku. Potom si na to ale zvyknete a najednou pochopíte, proč je to naprosto skvělé. Vytočíte se úplně všude. Tam kde si i v úvodu zmíněný Golf musí nadjet, tam není problém obří Range Rover ‘zlomit’ do zatáčky a překážku doslova obkroužit. Je to trochu jako řídit loď. Ostatně loď v přístavu evokuje i další skvělý nápad, který najdete v radiomapě pod názvem ‘manévrovací světla’. Co to znamená? Pokud máte tohle políčko zašktrnuté, Range Rover při zařazení zpátečky zapne všechna exteriérová světla osvětlující okolí automobilu – takové ty lampičky, co svítí na zem kolem auta, abyste nešlápli do louže či do bláta, když v noci vystupujete z vozu. Je to skvělé, protože kamery mají více světla a lepší obraz, vy z místa řidiče lépe vidíte vše okolo auta a v neposlední řadě je to prostě cool.

Foto: Autíčkář.cz

Jízda Range Roverem je zkrátka konejšivá a plně uspokojivá. Auto má pro každou situaci nějaký fikaný trik, aby udrželo posádku v dokonalém komfortu a zároveň i v pohybu – a vůbec nezáleží na vnějších okolnostech. Když se začtete do informací, které k autu výrobce poskytuje, nestačíte se divit, co všechno je na palubě. Systém aktivního potlačení hluku, podvozek využívající mapové podklady a GPS, audiosystém s reproduktory prakticky všude, aktivní stabilizátory s obří silou vyrovnávající náklony karoserie a další a další.. Novinka zároveň nabízí všechny dnešní technologie jako matrix světla ci kompletní sadu jízdních asistentů. Podstatný je ale výsledný dojem z auta, z té jachty plující nad povrchem země. Range Rover bude vždy stabilní, rozvážný, silný a připravený na vše. Umí být až nesmyslně rychlý, přesto nemáte potřebu kamkoli spěchat. Ostatně proč taky.

 

Verdikt

Range Rover mě opět ohromil. Nová generace zase o kus posouvá schopnosti tohoto vládce nad všemi SUV. Kromě skvělého natáčení zadních kol je nyní nově možné mít Range Rover i s třetí řadou sedadel. Tu testovaný kus sice neměl, i tak bych se jej ale nebál nazvat dokonalým univerzálem. Auto funguje čistě, hladce a plavně – a to na jakémkoli povrchu od hladké dálnice po oranici. Každý jeden detail je proveden s mimořádnou péčí a třešničkou na dortu je potom pohonné ústrojí. Vznětová verze možná nepůsobí vedle přeplňovaného zážehového osmiválce jako nějaký dream car, pravdou ale je, že v tomto provedení je to verze dokonalá. Motor se spotřebou dokáže vejít pod desetilitrovou hranici a ona sametovost jeho chodu společně s medvědím zátahem z nízkých otáček se k Range Roveru perfektně hodí.

Foto: Autíčkář.cz

Testovaný Range Rover ve výbavě SV přijde zákazníky na částku okolo pěti a půl milionu korun. To je hodně peněz. Je to ale příliš? Na oplátku dostanete nejlepší auto na světě, auto, které zvládne všechno, co si na něj vymyslíte, a zároveň auto, které svou kultivovaností a šarmem bude kultivovat i vás jako řidiče i jako člověka. A to opravdu není málo.

 

Technické údaje

Motor: vznětový šestiválec 2997 cm
Výkon: 258 kW / 350 koní ve 4.000 ot./min
Točivý moment: 700 Nm v 1.500 – 3.000 ot./min
Převodovka: automatická osmistupňová
Maximální rychlost: 234 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,4 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 8,1 l/100 km
Kombinovaná spotřeba v rámci testu: 9 l/100 km 
Cena (Range Rover SV SWB d350): 5 102 336,- Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Wa
Wakantanka
24. prosince 2022, 13:20
1

Neprestáva ma udivovať ako Range Roveru ako značke dokážu prvokupujúci dlhodobo venovať svoju priazeň a samozrejme nemalé peniaze aj napriek tomu, že dlhodobo nemajú ten punc nerozbitnej a trvanlivej prémie. Tu očividne platí, že keď chceš opicu, tak máš aj na banány. :) Inak kto nevidel poslednú sériu Top Gear tak do toho, myslím že v druhej či tretej časti to vzali borci do takého terénu, že mi toho Rangeu až bolo ľúto. Inak pekné sviatky všetkým.

reagovat
Jokke
24. prosince 2022, 19:57
0

Naprosto paradni test. Auto asi netreba komentovat, vse bylo receno. A jako tresnicka na dortu skvely decentni fotky padnouci ke stylu auta.

reagovat
skodafil
25. prosince 2022, 20:13
1

Radiomapa...vás to ještě nepřešlo? Zkuste infocentrum, bude to daleko výstižnější.

K autu. Má konkurenta a velmi statečného. Cadillac Escalade.

reagovat
Moctezuma
26. prosince 2022, 04:30
-2

Přesně. Zajímavá alternativa, i když asi nebude mít kůži úplně všude a Range si koupí klidný jezdec. Myslím, že i V8 6.2 s kompresorem o výkonu 682 HP ve verzi V bude zajímavější, než ten jejich 5litr s 510 HP a ještě zbyde 2 mega na benzín. Ale brzy očekávám komentář, že se jedná o starý a prehistorický motor :) To auto jsem viděl a především slyšel na živo. Krása.

V každém případě dát 5 mega za naftu je docela psycho, jinak auto moc pěkné a článek zajímavý.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Daytona Shelby  1991
Dodge Daytona Shelby

1991 rok výroby
147 koní výkon
0 ccm objem

Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200 1956
Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200

1956 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L 1978
Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L

1978 rok výroby
162 koní výkon
6 590 ccm objem

Oldsmobile 98 Ninety-Eight Holiday  1969
Oldsmobile 98 Ninety-Eight Holiday

1969 rok výroby
370 koní výkon
7 446 ccm objem