načítám data...

Česká auta stárnou. No a co?

15. října 2015, 20:09 22 komentářů Vojta Dobeš Editorial

Stárnoucí vozový park je jedním z nejpopulárnějších pseudoproblémů poslední doby. Vozí se prý moc starých ojetin ze zahraničí, neprodává se dost nových vozů a tak jsou naše silnice rejdištěm starých, rozpadajících se vraků. Nebo je to úplně jinak?

Zobrazit galerii

Průměrné stáří vozového parku je v českých médiích oblíbeným tématem. Zejména mezi mainstreamovými novináři, které nemůžeme podezírat z nějaké hlubší znalosti problematiky, představuje měřítko vyspělosti a blahobytu národa. Protože čím lépe se máme, tím více kupujeme nových aut a naopak tím méně dovážíme těch hrozných, nebezpečných ojetin z Německa. Dokonce už i někteří naši kolegové sdílí všeobecnou paniku (byť v tomto případě půjde asi o něco jiného než o upřímné obavy).

Lidé jsou z vývoje tak zklamaní, až se zapomínají rozhlédnout po skutečných silnicích

Zejména zástupci automobilového průmyslu volají po opatřeních na podporu mládnutí vozového parku a jen existence volného trhu v rámci EU jim zabraňuje lobbovat za omezení dovozů ‚neekologických vraků z ciziny‘. Stará auta jsou totiž nebezpečná, neekologická, a byť to nikdo neřekne nahlas, bylo by určitě nejlepší je zakázat. Vždyť co jsme to za stát, když nám auta stárnou? Očividně náš blahobyt klesá a my si necháváme vnutit odpad z Německa namísto krásných nových strojů

V celém tom zklamání, že nedoháníme své západní sousedy, u kterých je údajně průměrný věk osobních automobilů dokonce pod 9 let, se však zapomíná na to podstatné. Totiž zastavit se a rozhlédnout se, co kolem nás jezdí po silnicích. Podle statistik je náš vozový park stále starší – průměrný věk osobních automobilů je dnes podle statistik sdružení AutoSAP ještě vyšší, než byl před 20 lety.

Ty z vás, kteří si tu dobu pamatují, teď prosím o letmé zavzpomínání. A ty mladší z vás poprosím o zavzpomínání na nejzazší dobu, kterou si pamatují oni. Jak vypadal vozový park kdysi a jak vypadá teď? Jak běžné bylo v roce 1995 pořizovat si nový automobil a jak to je běžné dnes? Jak běžné to bylo i jen před 10 nebo 15 lety? A jak stará auta jsme běžně vídali na ulicích? Máte pocit, že jsou dnes silnice plné ‚starých paštik‘?

Já také ne. Pokaždé, když si přečtu o tom, jak je náš vozový park starý, jak dále stárne a jak lidé kupují příliš málo nových aut, jdu potom ven a vidím kolem sebe spousty nových či zánovních aut. Nebo se podívám do ceníků a vidím ty spousty nových aut, která se prodávají za ceny v porovnání s minulostí přímo směšné.

Tak jak je možné, že auta pořád stárnou? Co je špatně? Mýlí se statistika?

Stará auta nezahazujeme do šrotu, ale necháváme si je

Samozřejmě, že se statistika nemýlí. Jen ji nevidíme celou. Průměrné stáří osobních automobilů registrovaných v České republice opravdu a zcela nepochybně roste. My však při jeho sledování zapomínáme sledovat druhý důležitý ukazatel – celkový počet registrovaných aut. Ten v polovině 90. let slavně přesáhl tři miliony, dnes překročil milionů pět.

Tady se skrývá velká část z oněch 22% vozů starších 20 let. Auta, která lidé mají jako druhé či třetí auto v rodině. Auta, která si schraňují nadšenci na hraní. Staré plečky, které jezdí pár kilometrů kolem vesnice. Auta rozebraná na díly, jejichž doklady ale stále přežívají kdesi v temnotách registru vozidel.

Ta část vozového parku, se kterou se skutečně jezdí, totiž mládne a mládne velmi výrazně. Stačí se rozhlédnout kolem sebe a uvidíte to poměrně zřetelně. Ono ‚stárnutí‘ způsobuje prostě a jednoduše fakt, že zároveň s obnovou vozového parku probíhá jeho doplňování na úroveň běžnou v bohatších zemích. Stará auta nezahazujeme do šrotu, ale necháváme si je jako druhá či třetí v rodině nebo je prodáváme lidem, kteří dosud auto neměli.

Takže zachovejme klid a dál dovážejme ojetiny na účely, na které je ojetina vhodnější, a kupujme nová auta tehdy, když je zase vhodnější nové auto. Ostatně i největší automobilová velmoc světa, Spojené státy americké, má průměrný věk automobilů (optikou EU) hrozivých 11,5 roku.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Al
Alesh
15. října 2015, 21:44
0

A jezdí ti naši novináři taky do zahraničí? Oproti době před 15ti lety i v Německu vozový park o něco zestárl. Už není většina aut to pěti let. Třeba E36ek a E39ek je v parádním stavu k vidění o moc víc než dřív. Čím to asi bude?

reagovat
zi
zitnyp
15. října 2015, 22:27
0

Mame doma auta r.v. 1993, 2002, 2004, 2006 a ano, to z roku 1993 je aktualne pouze pro mestsky jezdeni a tak nejak se ceka az dozije :-) Sumasumarum 13.75roku prumer :)

reagovat
Ja
Jakub
15. října 2015, 22:33
0

Souhlasím s článkem, jen bych rád doplnil, že si myslím, že prostě lidi nemají potřebu kupovat nutně mladý auto. Ač se může pokrok zdát obrovskej, pro obyčejný smrtelníky se poslední dobou (10 let) mění těch věcí spíš míň. "Těmi smrtelníky" myslim všechny ty, co nemaj 3 míče na nový auto nabity nejnovějšíma technologiema, a těma "věcma, co se zas tolik neměněj" myslim třeba nějakou komfortní výbavu. Vidím to u nás doma, já jezdim 10 let starou Audi A3 (8P) a táta letos koupil novou Octavii v eleganci (!!!)... Dal za ní 4x tolik co já před dvěma lety za Audi... Ale přesto, že je moje auto o víc jak 10 let starší má stejně úspornej i výkonnej motor, stejnej počet airbagů, stejně funkční dvouzónovou klimatizaci, multimediální systém, tempomat, vyhřívaný sedačky a tak dál... Navíc oproti octavii má xenony, chybí jen třeba BT telefon, vyhřívaný čelní sklo a má o něco málo míň dokonalej palubní počítač... Jasně že Octavie je o něco líp odhlučněná a tak. Ale audi pořád jezdí dobře, technicky je v dokonalym stavu... Co mě teda má donutit koupit si nový - mladý auto? Vydrží víc? To bych si dělal iluze... Kdybych srovnal moje auto s tenkrát o deset let mladším autem, tedy z autem z 90. let, bylo to tehdy uplně o něčem jinym, vždyť posilovač byl jen v lepších výbavách a o nějakym ESP se nám mohlo u průměrnejch zdát. Dnes je tohle všechno samozřejmost. A stejně tak před deseti lety. Dvacet let je už skoro "daleká historie". Těch obrovskejch změn a pokroků, co se tenkrát udály, bych mohl vyjmenovat stovky. Teď to holt už nejsou tak zásadní změny a nový auto bych si kvůli jemnějšímu rozlišení displeje infotainmentu za pětinásobnou cenu nekoupil (btw. jemnost rozlišení displeje Bolera v octavii je snad horší než v audi navigaci z roku 2006)... PS: Nevyzdvihuju tady Audi, ani nehanim Octavii, porovnávám dvě auta s rozdílem stáří 10 let dnes a se stejným rozdílem kolem roku 2005...

reagovat
ri
riprex
15. října 2015, 22:36
0

Ono je to i o tom, v jakém místě se člověk pohybuje. Doma ve stotisícovém maloměstě je nových aut hromady a vidět nějakou starou plečku bez lemů a prahů jde jen zřídka a většinou to tam jen někdo zapomenul a časem se o to městapo postará. Nicméně když se přesunu do chudších krajů, třeba na karvinsko, vítkovsko a podobně, tak tam je ten rozdíl markantní. Teta bydlí ve Vítkově, na parkovišti před panelákem stojí jedna nová i30, zbytek jsou staré jedničkové Octávky, R19 nebo starej Megan, Twingo, první Punto, dokonce Ford Granada a totálně prorezlé Allegro. Nicméně starší auto neznamená lepší nebo horší než nové. Sám mám radši stará auta čistě proto, že mi vyhovuje jejich větší nepohodlí, zvuk a projev, to, že nemají ty otravné airbagy, co vystřelují už při drobné kolizi se stromem v nízké rychlosti. Nehledě na to, že servis desetiletého Stila stál za rok asi 10k a to v tom je kompletní ponákupní servis včetně důkladné generálky podvozku (vč. tlumičů). BMW 120d z roku 2006 mě za rok stálo přes 80k a mít tu popelnici dodnes, tak bych do ní sypal stále.

reagovat
Michal88
15. října 2015, 22:58
0

To, co si naši politici a novinářské onuce berou do úst, je jen dělostřelecká příprava pro další utáhnutí šroubu... To bylo keců, jak vyřazením aut z registru vozidel, která jsou v polopřevodu, výrazně omládne vozový park... To samé po vyřazení vozidel z depozitu, až to přijde... Bylo zavedeno ekovýpalné, bude zavedena "daň ze starých aut", jak to plánuje "ANO, bylo líp" a bude hůř... :( Na jednu stranu se snaží podpořit výrobce vozidel, na druhou stranu, počítají, že budou mít zas peníze na rozkradení. A nikdo nevidí, jak se říká v článku, že těch opravdu starých vraků moc nejezdí. Nehledě na to, že i když jich je v běžném registru málo (odhad tak půl mega?), pořád je tam třeba brát v potaz i veterány (vozidla starší 30 let). Zbytek je v registru historických a sportovních vozidel, ale tam jsou jen veteráni dotažení, případně sehnaní bez papírů a do tohoto registru přihlášení. Ale, trochu nepřesných počtů, když bude mega aut do 5 let stáří a sto tisíc vozidel bude starších mezi 40 a 50 lety, tak ta menšina svým extrémním stářím už dále zkreslí výsledky, byť se vytáhnout jednou za uherský rok.

S článkem se nedá nesouhlasit, ale není to jen kvůli podpoře prodeje nových aut, vidím v tom především manipulaci s daty, aby lidé akceptovali další represi skrz vyvolání paniky, byť si neuvědomují, že to dopadne i na ně...

reagovat
Caddy
16. října 2015, 14:12
0

Presne tak, lepe bych to nenapsal...ale Bob Ash mi mozna vysvetli, ze jsem paranoidni :)

An
Andre
15. října 2015, 23:02
0

Stárnutí vozového parku beru, prostě to tak je. Ale fakt mě štve, že se zavádí drastické represe na stará auta, ekovýpalné, STK snad i každý rok. A dokonce jsem něco četl o silniční dani? To je prostě voser a nesouhlasím s tím a je mi z toho smutno.

Proč se prostě nenechá trh a společnost ať se o to sami postarají. Proč ty represe mají platit lidi, kteří už tak nemají peníze na nové a ještě musí platit ekofašistický poplatek? Na Slovensku došli nejdál, brutální palby za přihlášení aspoň trochu výkonného auta. :(

reagovat
Woyta
15. října 2015, 23:18
0

Starym autem nejezdim, protože nemám na nové. Stare auta řídím, protože má silný odpor řídit ta nová. Žádná zpětná vazba, přeposilovane jako prase, do všeho kecá elektronika, sedačky a podvozek tvrdé. To ať si strčej někam. Mám auta z roku 94 a 99. Do auta z 94 jsem nacpal už přes 300k za renovaci abych si mohl jakoukoliv jízdu užívat. Z těch nových lezu ven akorát naštvanej.

reagovat
kv
kvakosh nocni
16. října 2015, 10:59
0

jen pro info - co to je za auta? nemyslim to nijak ironicky

Woyta
16. října 2015, 18:46
0

Nissan 200SX S13, Proton C9 (Mitsubishi Colt) plechcup daily racer. Co se tyce novych tak sluzebni Rapid jeste ujde. Ale Fabie 3 me tocila neskutecne.

martin_100
16. října 2015, 01:15
0

Jo to je náš kokotistán .. Zachvíli bude valstnictví starýho auta trestný a pedofil bude narozdíl od petrolheada váženej člověk.

reagovat
Redguy
16. října 2015, 08:03
0

Ono taky prumer je dost osidna velicina, jde to videt treba v prumernem platu. Ackoliv mam rok stary auto, tak prumer vozoyho parku je 36 let :)

reagovat
bi
bitner
16. října 2015, 08:52
0

Ono by stacilo spocitat vazeny prumer (promitnout do toho najete kilometry tim kterym autem) a byli bychom kolem 7 let hrubym odhadem.
Nad EU jsem letos zlomil nasadu od krumpace. Do posledni chvile jsem veril, ze to ma cele smysl i pres kurveni motoru v autech, nesmysly typu kvoty na zastoupeni zen ve vedeni soukromych spolecnosti a pod. Ne nema to smysl. Priste jdu do libertarianu, protoze tady uz realne hrozi Brave New Europe podle Huxleyho.

reagovat
bavorák
16. října 2015, 10:17
0

Mám doma dvě auta r.v. 2003 a 2004. Na služební cesty jezdívám rok dva starýma 508-kama, nebo Avensisem v hódně štědrých výbavách, ale vždy po návratu vím, že moje e39-ka doma nějaký ten pátek zůstane, jelikož ty nový stojej za ho......

reagovat
Ev
Evlo
16. října 2015, 11:10
0

Ja uz si nove auto take naporidim, zkusenost jsem ziskal a vozovy park rad zas ostarnu. Otazka jestli v te dobe bude nove uato na rozumny pronajem, ale spis si myslim, ze ne.

reagovat
Sh
Shackall
16. října 2015, 11:53
0

Tak ono ještě existuje cosi, čemu se říká údržba. Radši vidím na silnici vymazlenou Škodu 100 s pečlivým majitelem, na slušných gumách, dobře seřízenou a vybavenou pojízdnou dílnou v kufru, než to, co jsem spatřil onehdá u kamarádky. Xara Picasso snad z roku 2012, tři letňáky a jeden zimák se vzorkem cca 0,5 mm, trochu fřiti turbo, svítil vrtulník, podle tvrzení kamarádčina manžela "vůz občas odmítá nastartovat" a "v servisu z něj vypustili úplně černej olej".... V autě čubčinec, jak kdyby sloužilo k převážení šimpanzů ze ZOO, na servis nejsou koruny... Ale je to nové a bezpečné.

reagovat
Ev
Evlo
16. října 2015, 12:03
0

Lepsi za servis neutracet, vysledek je stejny jako kdyz jim ty prachy das.

Caddy
16. října 2015, 14:04
0

prumerny vek mych aut je 33 let...ocekavam, ze me pujde nekdo zlyncovat za kazeni prumeru :-D

reagovat
Na
NaPlech
10. listopadu 2015, 06:05
0

Kazíš mi průměr, mas moc mladej vozovej park.... Me to vychazi na 35 let :-D

Te
Testeuros
16. října 2015, 20:29
0

Už jen samotná tématika je dle mého jeden velký nesmysl. Správně by tady tito rádoby inteligenti, kteří nás zásobují těmito patvary, které snad dokáží konkurovat jen reportážím televize Nova, měli podívat na technickou vyspělost vozidel, pač je rozdíl mezi více než dvacet let starou limuzínou a kdejakou Fábií z roku 2008, už jen po stránce bezpečnosti je na tom lépe kdejaká ojetina, nežli některá vozidla, která jsou dle statistik považována jako "modla" článků s takovouto tématikou.
A navíc, proč se pohlíží na stáří vozidel na území Země České, když existují mnohem horší problémy spjaté s motorismem v zemi jako takovém. Kdo z vás nezažil silnici, jejichž stav by se dal přirovnat k tankodromu, kdo z vás nezažil jízdu přes kdejaký nesmyslný či nepřehledný úsek komunikace?
Tímto jsem trochu odbočil, ale věřím, že můj komentář a názor chápete. A navíc, i kdyby se jednalo o vozidlo staré jako matka Tereza (rečnícky obrat ;)), pokud je udržováno a pokud jej řídí rozumný a zkušený (byť onu zkušenost je těžké definovat) řidič, nemůže způsobit na silnici větší potíže, nežli nové auto.
Toť vše :)

reagovat
Du
Dušan
16. října 2015, 22:21
0

Su klidný, zmenšil jsem věkový průměr, loni jsem vymělńil auto z roku 1996 za 1998 :-) Ale celkově to asi trochu kazím, věkovej průměr mýho vrakoviště je 19,8

reagovat
bobo23
17. října 2015, 15:39
0

Tak nějak nevím. Takové články o tom, jak stárne vozový park je buď jen lobby, nebo zbytečná panika. Naopak kolikrát sám vidím, že nové auto se automaticky nerovná bezpečnější a spolehlivější. Ono udržováné patnáctileté auto dokáže být mnohdy bezpečnější (co se týče ovladatelnosti, brzd atd.), ale také spolehlivější než "nový" neudržovaný stroj.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem