načítám data...

CAT 725: Nedostižný sen českého chalupáře

S obyčejným SUV či pickupem už dnes nikoho neohromíte. Vaši pravou osobnost podtrhne jedině kloubový dampr!

zobrazit celou galeriiFoto:   Viola Procházková

V životě každého milovníka benzinu přijde okamžik, kdy je třeba upozadit víkendové vyjížďky v lehkonohém roadsteru a smířit se s faktem, že praktičnost není sprosté slovo, nýbrž uznávaná a potřebná hodnota dospělých lidí. Občas prostě potřebujete velkou káru. 

‚Velká kára‘ se v mysli různých lidí zhmotňuje v různé podobě. Někdo si pod dotyčným pojmem představí kombík, další MPV, dodávku či pick-up. A někdo má nároky ještě o kus výš. Dnešní test bude patřit těm, jejichž požadavky na přepravní kapacitu dosahují vskutku fajnšmekrovských hodnot. Cat 725 nabízí půdorys, který si nezadá s běžnou městskou garsonkou, takže hraní tetrisu a lamentace nad malým kufrem se stávají jednou provždy minulostí.

Foto: Zeppelin CZ

Progresivní design

Vnější vzezření je subjektivní záležitost, ale v jedné věci se pravděpodobně shodneme. Na silnici se za vámi otočí nejedna hlava kolemjdoucích chodců i kolemjedoucích řidičů. Zároveň se nemusíte bát, že by byla pozornost jakkoliv asociována s krizí středního věku, což se jinak se žlutými či oranžovými vozy zhusta stává. Designu dominuje majestátní příď s výraznou maskou chladiče a minimalisticky tvarovanými světlomety, respekt budí i důkladné zakrytování spodní části, které chrání vůz při případném najetí na nečekanou překážku, například zahradní domek či minibus.  Celkově bychom design mohli popsat jako industriální, což se projevuje hlavně řadou atraktivních detailů, jako jsou hydraulické písty nebo nezakrytovaný kotouč retardéru. Pro ještě impozantnější vzhled nechali konstruktéři kola nezakrytá podběhy ani blatníky, takže při jízdě lze obdivovat terénní pneumatiky, jež svou výškou předčí běžný osobní automobil. 

Foto: Zeppelin CZ

Vnější rozměry musí nadchnout každého zapáleného chalupáře. Délka činí více než 10 metrů, což zaručuje dostatek místa pro posádku i náklad. Výška 3,5 metru sice znemožňuje parkování ve většině podzemních garáží, na oplátku však dostanete bezkonkurenční rozhled po okolí a rovněž značnou bezpečnostní výhodu v případě kolize. Zavazadelník v aktuální nabídce těžko hledá konkurenci. Má sice drobnou nevýhodu plynoucí z vystavení povětrnostním podmínkám, pojme však náklad o objemu 15 metrů krychlových a hmotnosti 24 tun. To je třeba 1400 bas piva, přes 900 pytlů cementu nebo 800 kusů psa plemene labradorský retrívr. Beat it!

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Řidičova zóna

V kabině najdete veškerý myslitelný komfort moderních automobilů. Oproti předchozí generaci kokpit nabízí o 20 % více prostoru a působí nyní mimořádně vzdušně. Člověk by skoro řekl, že zevnitř vypadá větší, než ve skutečnosti je. To ale jen do té doby, než se na něj podíváte zvenku… 

Významně se zapracovalo také na odhlučnění, díky němuž je posádka vystavena maximální záteži v míře 69 dB. Sami jsme si vyzkoušeli, že se jedná o neobtěžující, vzdálené hučení, při němž není problém konverzovat se spolujezdcem nebo poslouchat rádio. Díky bohatému prosklení a poměrně subtilním A-sloupkům je z kabiny excelentní výhled a vysoký posez vám dá dokonalý přehled o situaci v okolním provozu. Množství odkládacích prostor počítá i s variantou, že budete za volantem trávit dlouhé hodiny. Bez obav sem můžete přestěhovat značnou část své domácnosti, a ani potom se nebudete cítit stísněně. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

V kabině najdeme sedačky pro jednoho řidiče a jednoho spolujezdce (ostatní účastníci zájezdu se pohodlně usadí v doprovodném vozidle, bez kterého beztak nesmíte na silnici), přičemž řidičova sedačka je opatřena vzduchovým odpružením, jež dramaticky omezuje otřesy a vibrace. Boční vedení sice není nejlepší, ale odpovídá pohodovému a komfortnímu ladění vozu, které nabádá spíš ke klidné jízdě než k překotnému sprintování. Sedadla jsou samozřejmě vyhřívaná (doobjednat lze i chlazení), automatická klimatizace pak zajišťuje příjemnou teplotu za jakéhokoli počasí a nechybí ani handsfree funkce pro pohodlné a legální telefonování. Jistotu při parkování zajistí couvací kamera s dobrým rozlišením. 

Řízení je hračka

Přes impozantní rozměry vozu je ovládání tak snadné, že se nemusíte obávat svěřit řízení manželce (stačí když si vybaví řidičské oprávnění skupiny C a strojnický průkaz). Jízdní funkce zajišťují pouze dva pedály a páka, která v sobě sdružuje ovládání automatické převodovky a sklápění zavazadelníku. Volant skvěle padne do ruky a velkorysý převod řízení vás předem chrání před nebezpečně prudkými manévry. 

Foto: Zeppelin CZ

Vozidlo pohání řadový šestiválec o objemu 9,3 litru spolupracující s šestistupňovou automatickou převodovkou s hydroměničem, jejíž práce je příkladně hladká a neobtěžující. Motor fortifikovaný turbodmychadlem splňuje všechny přísné ekologické normy. Množství zplodin redukuje vstřikování syntetické močoviny, samozřejmostí je filtr pevných částic. Spotřeba 162 litrů na 100 km patří v dané třídě k nejlepším a nádrž o objemu 412 litrů zajišťuje velmi slušný dojezd na jedno natankování. Výkon 342 koní dává dvacetitunovému vozu dostatek dynamiky, aby nebyl brzdou okolního provozu, a točivý moment 1729 Nm zajišťuje brutální zátah nejen ve středních, ale i v nízkých otáčkách. Po plynulém a pozvolném rozjetí dosáhne rychlosti až 58 km v hodině a jadrný zvuk spolehlivě potěší ucho nadšencovo. Další důkaz odvěké pravdy, že objem nenahradíš. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

V terénu jako doma

Cat 725 jsme na pozvání společnosti Zeppelin CZ měli možnost vyzkoušet na proslulém offroadovém ČLUZ-Ringu *), kde není nouze o rozmanité terénní nástrahy, ať už jde o štěrk, jíl, bláto či terénní zlomy. Třínápravový kolos si bez potíží poradil i s úseky, na nichž se nemálo zadýchávaly i pásové bagry. Pro jízdu mimo zpevněnou vozovku je Cat 725 prvotřídně vybaven nápravovými i mezinápravovými uzávěrami diferenciálů, které aktivně zapíná prostřednictvím terénního systému AATC monitorujícího jak zrychlení, tak svahy a náklony. Asistent stability dává řidiči zvukové a vizuální upozornění, pokud se vozidlo přiblíží nebezpečnému úhlu. Rychlost při sjezdu ze svahu pak reguluje plně automatický retardér, nechybí ani asistent pro rozjezd do kopce.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Překvapivý kontrast k terénním schopnostem pak tvoří velmi snadná manévrovatelnost na malém prostoru. Volant nedává pokyny kolům přední nápravy, ale masivnímu kloubu oddělujícího kabinu od zavazadlového prostoru. Drtivá síla hydrauliky s ním bez námahy pohne i na místě, vůz se tudíž otočí takříkajíc na pětníku. 
 

Verdikt

Cat 725 je tím pravým autem pro řidiče s vyhraněnou osobností, který hledá dopravní prostředek netuctový a na první pohled výjimečný. Vůz není ani trochu sportovní, rychlost si žádným způsobem nelze zasloužit, pokud však upřednostňujete komfort, praktičnost a robustní konstrukci, která přežije i vaše vnuky, již nehledejte dál. Počáteční investice, která se může zdát vyšší, se vám spolehlivě vrátí v trvanlivosti, rozumné spotřebě a v neposlední řadě v respektu, jehož si budete při běžném provozu užívat. 

 

* České lupkové závody u Nového Strašecí, lom pro těžbu žáruvzdorného jílovce, který se vypaluje v rotačních pecích a následně přidává do různých materiálů, např. pro výrobu sanitární keramiky a žáruvzdorných tvarovek

Technické údaje 

Motor: přeplňovaný vznětový šestiválec 9,3 l
Výkon: 342 k (255 kW)
Točivý moment: 1729 Nm v 1 200 ot./min
Převodovka: šestistupňový automat
Maximální rychlost: 58.4 km/hod
Spotřeba: 162 l/100 km
Cena cca 300 000 EUR  bez DPH

 

 

Za fotografie děkujeme společnosti Zeppelin CZ .

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

RadekZak
20. srpna 2020, 07:34
5

Také přemýšlím, že si pořídím jedno. Sice tedy od konkurence, v reálném provozu nebudou jeho rozměry budit takový respekt, ale vyjde daleko levněji a ta zábava s ním bude počítám dost podobná :-)

reagovat
custom1
20. srpna 2020, 09:15
1

Zase Volvo?! :D

Ch
Chochin
20. srpna 2020, 07:49
6

Ten vyraz, co ma toto auto v tvari (alebo v maske) to, ake ma svetla, mi velmi pripomina nejakého velkeho stareho psa, ktory sa s velkou námahou snazi vysplhat na strmy kopec :-D

reagovat
mariov8
20. srpna 2020, 08:44
6

Jednou mne kolegové požádali, zda jim na akci neodvezu tahač, normální dvounápravový Actros, sólo bez návěsu. Jenom jsem se zeptal, jestli nevadí, když to potřebují docela brzo a musím vyjet brzo ráno, že pojedu z domova... Prý ne. Ještě jsem bydlel na sídlišti v Praze. Ty ksichty lidí když jsem s tím podvečer couval mezi ostatní auta na parkovišti pod okny... k nezaplacení!

reagovat
Pochtli
20. srpna 2020, 09:45
9

I chalupáři si můžou užít trochu zábavy :oD

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
20. srpna 2020, 13:46
1

A po doplnění nákladového prostoru vodou máte šmrncovní brouzdaliště pro ratolesti..

reagovat
beastar
20. srpna 2020, 15:23
2

Ja si predstavil tech 800 labíků na te korbe:) Jako ta cena ujde. Kdyby se v tom teda dalo bydlet. Pekna letni sranda. Jeste ze tady zustali i lidi, co maji i smysl pro humor a umi psat.

reagovat
sheogh
20. srpna 2020, 18:24
1

Vyborny, pobavilo :-D A zabavu na polygonu zavidim :-)

reagovat
Michal88
20. srpna 2020, 21:06
0

Jsem si říkal, že mi jsou ty dílny nějaké povědomé a on fakt ČLUZ. :) Tam měli ale zajímavější mašinky. :)

reagovat
Le
LennyLeonard
22. srpna 2020, 17:42
0

Osobne preferuji Liebherr TA230. Delaji ho totiz v bile cimz se mi vic hodi k fasade, nemluve o lepsim servisu.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem

Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW 2016
Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW

2016 rok výroby
150 koní výkon
1 997 ccm objem