Disclaimer: Tento článek nesponzoruje LEGO (ale klidně by mohlo, kdyžtak se ozvěte). Obě stavebnice jsem si musel koupit sám a tak je mohu bez skurpulí pomlouvat jak se mi zlíbí.
O šedesátkových amerikách už se popsaly stohy papíru a natočily hodiny videí. Přesto však neexistuje všeobecný konsenzus na tom, jaká z těchto šarmantních škatulí je nejlepší. Dokonce ani na tak jednoduchou otázku, zda je lepší Mustang z roku 67 nebo camaro z roku 69 existuje minimálně sedm odpovědí, z nichž každá je určitou skupinou lidí považována za jedinou správnou. Klasická auta jsou zkrátka horké téma, ve kterém je záhodno našlapovat opatrně a s citem.
Proto dnes nechám plechové vozy být a budu se věnovat zase jednou jejich plastovým zmenšeninám. Konkrétně kouskům z Lega. Dánskou stavebnici asi nemusím nikomu představovat, vrhneme se tedy rovnou na prezentaci dnešních duelantů. V jednom rohu stojí 10265 – Lego Creator Expert Ford Mustang, stavebnice z roku 2019, která čítá 1471 dílků. Proti němu se staví mladší vyzyvatel, 10304 Lego Icons Chevrolet Camaro Z28 z roku 2022 se svými 1456 dílky.
Kolo první – balení a první dojem
Zatímco starší Mustang byl zařazen do řady Creator Expert, novější Camaro se dočkalo čestného místa v sérii Icons. Umím si představit, že to u Fordu způsobilo lehkou kyselost. Decentní černo-vínový obal Camara z pevnějšího papíru působí rozhodně hodnotněji, než obyčejná měkká krabice Mustangu. U obou aut mě ale moc potěšily návody, které kromě instrukcí ke stavbě obsahují několik stránek zajímavých informací o předloze a moc hezké dobové fotky. Kvůli “ikonické” krabici toto kolo však bez velkého rozmýšlení vyhrává novější Chevrolet.
Kolo druhé – konstrukce a zpracování
Protože nejde o modely z Lega Technic, nemá smysl u aut čekat nějaká složitá technická řešení. Úkolem těchto modelů je hlavně dobře vypadat. I tak se ale obě auta dočkala alespoň natáčecích předních kol spojených s volantem. Toto řešení je rozhodně lépe provedeno u Mustangu, kde je zastavěn jednoduchý převod a mezi dorazy mají kola alespoň půl otáčky. To Camaro má řízení provedené jen velmi jednoduše, chod volantu má mezi krajními polohami jen asi dvacetistupňový rozsah a kola mají velice znatelnou vůli.
Přední nápravu mají oba vozy zpracovanou shodně – dvojicí pevně uchycených ramen na každé straně. Odpružení tu bohužel nenajdete. Systém je to sice jednoduchý, ale veskrze dostačující. Vzadu vede na celé čáře Mustang, má tu pěkně zpracovanou pevnou zadní nápravu, dokonce se zajímavým systémem mechanického levelingu (proč tu je si vysvětlíme později). Camaro má zadní kola ukotvená do rámu na jednoduchých čepech.
Mustang na mě působí celkově detailnějším a realističtějším dojmem – je tu znát větší snaha držet se originálu. Camaro je oproti tomu lehce zjednodušené, působí díky tomu místny neproporcionálně a kvůli jednoduššímu zpracování není taková zábava ho stavět. Ford má také lépe vyřešené mechanismy otevírání dveří a kapot, u Camara je potřeba být dost opatrný, při nešetrné manipulaci snadno zůstane nějaký dílek v ruce. Co do zpracování si vavříny zaslouží Ford.
Kolo třetí – detaily
A Mustang dominuje i v další kategorii – detailech. Podívejte se třeba na vyše vyfocené otevřené motory. Zatímco v Camaru vidíme jen motor samotný, jinak je zde podezřele “uklizeno”, u Mustanga najdeme i růzuné hadice, víčka, nosníky a kabeláže. Podobný přístup se zrcadlí i v interiéru, kde má Ford mnohem detailnější přístrojovku a středový panel. Camaro se to snaží zachránit časopisem “Lego Model Team” na zadní lavici, což je sice milý easter egg, ale na vítězsví nestačí.
Snaha o realističnost Mustangu je evidentní i v detailech, které lze na první pohled snadno přehlédnout. Dobře tento přístup ilustrují například zpětná zrcátka, jež jsou u Mustanga polohovatelná v třech osách, posuvná, a sestavená z pěti dílů, avšak velice křehká. Camaru tu postačily jednoduché “nanuky” (dílek 30222). I v detailech tedy vítězí Mustang.
Kolo čtvrté – tovární tuning
Oba vozy disponují už z výroby sadou dílků, jež napomůže zásadní změně jejich vzhledu. Ford dává staviteli možnost upravit sériového “koně” do podoby nazlobeného dragsteru – nechybí obrovský kompresor do přední kapoty, přední spoiler, zadní křídlo, boční výfuky a možnost zvednou zadní nápravu – proto je zde onen dříve zmíněný leveling. Auto pak vypadá opravdu zle, ale já osobně upřednostňuji klasický vzhled, tohle na mě působí trochu přeplácaně, navíc takto přidané úpravy drží jen velice vachrlatě a je na nich zblízka poznat, že se s nimi nejspíše moc nepočítalo (například kompresor má kolem sebe nezakryté dílky).
Camaro má v rukávu také celou řadu kousků. Nabízí kostky na tři barvy rychlých pruhů (červená, bílá, šedá), kryty předních světel a možnost přestavět vůz na kabriolet. Ta je opravdu propracovaná, nechybí tu ani kryt složené střechy. Změny Camara sice možná nepůsobí tak radikálně, jako u Mustangu, ale přijdou mi o dost vkusnější a propracovanější. Čtvrté kolo tedy vyhrává Chevrolet.
Kolo páté – Alternativní modely
Moje oblíbená kratochvíle u velkých Lego setů je stavba různých komunitních alternativních modelů. Najdete je třeba na stránkách rebrickable.com, ale i na spoustě dalších míst. Šikovní stavitelé z celého světa tu zdarma, nebo za pár korun sdílí návody, jak z kostiček vašeho existujícího Lego setu postavit něco úplně nového. Z obou aut lze postavit širokou škálu dalších legendárních vozů. Mustang se tak snadno může změnit třeba na Porsche 911, z Camara postavíte namátkou třeba emkovou “třícu”. Vtipné je, že lze ze setu s Mustangem postavit alternativně Camaro a naopak.
Vzhledem k delší době na trhu tu ale za delší konec tahá Mustang, ze kterého si jen na Rebrickable postavíte už 142 vysoce kvalitních setů, oproti tomu Camaro nabízí těchto alternativ “jen” 44. Je ale nasnadě, že budou u obou modelů dále přibývat, Lego komunita je početná a velice tvořivá. Technicky vzato ale vítězství v pátem kole patří Mustangu.
Verdikt
Oba modely klasických amerik od Lega se dle mého názoru moc povedly. Užil jsem si jejich stavění a rád si s nimi občas hraji, přestavuji si je do jiných verzí, nebo z nich buduji komunitní alternativní modely. Je to příjemný relax a pokud máte rádi auta a Lego, budete s nimim určitě spokojeni. Dnes to tu těsně vyhrál Mustang, za sebe se přiznám, že ho mám také o chup radši, ale ani Camaro neodchází z boje s ostudou. Mustangu hraje do karet ještě jedna skutečnost – protože je na trhu déle, dá se pořídit bezmála o tisícovku levněji a taky je mnohem dostupnější jako bazarovka. Pokud si tedy nejste jistí, zda vás Lego modely budou bavit, doporučuji kouknout klidně po “ojetém” Mustangu, kdyby vás náhodou nenadchnul, alespoň to tak finančně nezabolí. Camaro má oproti tomu vyšší investiční potenciál (ano, i u Lega se řeší, jak dobře si drží cenu), působí decentnějším a hodnotnějším dojmem – i díky krabici připomíná více model a méně hračku – myslím si, že jako dárek pro dospělého bude fungovat lépe. Za sebe pak mohu doporučit pořízení obou aut. A vězte, že vzhledem k dalším chystaným “amerikám” v tomto měřítku nebudou poslední.
Technické údaje
Lego 10304 Icons Chevrolet Camaro Z28
Cena (oficiální Lego shop): 4 299,- Kč
Cena internetová: 3 359,- Kč
Orientační bazarová cena: 2 500,- za postavené kompletní kusy
Věkové omezení: 18+
Dílky: 1456 ks
Rozměry: 10x14x36 cm
Lego 10265 Creator Expert Ford Mustang
Cena (oficiální Lego shop): 4 299,- Kč
Cena internetová: 2 965,- Kč
Orientační bazarová cena: 1800,- za postavené kompletní kusy
Věkové omezení: 16+
Dílky: 1471 ks
Rozměry: 11x14x35 cm
Hansoff
02. 10. 2023, 08:58 6 reagovatJeště trochu takovéhle "masáže" a opravdu si to LEGO (dětem) koupím.
rock
02. 10. 2023, 13:03 0 reagovatPřiznám se, že absolutně nechápu koncept lega. Teda jako jasně, skládají se kostičky a něco z toho vyleze. Nemohu se ale zbavit pocitu, že za ty peníze z toho vyleze hodně hrubě tesaný výrobek.
Rád se nechám okouzlit plastikovým kitem, hračko-modely různých kategorií vnímám dost pozitivně, ale s legem jsem se asi v tom správném období dětství minul a dneska mi to nic neříká.
Abych jenom nebrblal: netušil jsem, že existuje tak monumentální přidaná hodnota jako jsou alternativní modely. To je docela bomba.
Viola Procházková
02. 10. 2023, 20:47 2Já ti to osvětlím. Lego je super lapač na děti, které pod záminkou, že budou stavět stavebnici (to je přece hodnotná aktivita!) lákají z rodičů nové a nové krabice s líbivým vizuálem, aby hotové výrobky následně lapaly prach na poličce, případně jinde, a už na ně nikdy nikdo nesáhl.
Pak se zjistilo, že to funguje i na dospělé :).
Janus
02. 10. 2023, 22:26 1člověk, co v Legu dělá, mi nedávno vyprávěl, jak firma změnila strategii: Dřív dělali stavebnice s “defaultními” díly, ze kterých se dalo stavět cokoli (sice hrubě), ale nekonečně dlouho. Pak pochopili, že rodič nechce být odsouzen k celovečernímu stavění a začaly dělat konkrétněji mířené sety, namířené na: “teď budeme spolu půl hodiny stavět a budeme mít věc jako je na fotce na krabici”. Bylo mi líto to poslouchat. Další signál, kam spěje svět - Lego se asi nerozhoduje náhodně a ten trend ke konkrétním výrobkům je zjevný, takže ten člověk nekecal…
Janus
02. 10. 2023, 22:32 0začal_i_ … a líto je mi na tom, jak se potlačuje imaginace dítěte ve jménu pohodlí rodiče. na moravě se, jak praví urban legend, máčely cumly do slivovice, děti pak líp spaly.
Jakub Pospíšil
02. 10. 2023, 22:50 0Záleží jak to kdo bere. Může to být skutečně jen věc co překáží, ale jak jsem zmínil i v článku, existují i alternativní stavby, takže si lze každý týden z jedné sady postavit něco nového. Já osobně u toho odpočívám od monitoru, pustím si k tomu většinou nějakou audioknihu a dokážu klidně tři, čtyři hodiny vytvrdnout u kostiček.
S tim odklonem od univerzálních kostek je to pravda, je jich mnohem víc. Ale není to tak, že by nové sety byly hned hotové a dřív se stavěly déle, to je přesně naopak. Nové sety jsou větší a mívají většinou o dost víc dílků, než srovnatelné starší.
S.h.I.t.
03. 10. 2023, 09:41 1Nektery novy sety jsou vcelku komplexnejsi nez ty starsi. Napr. u Speed champions je to docela videt, ze se s roky pridaly detaily, zvysil se pocet dilu.. Pak jsu samozrejem i sety, kde jsou hromady specialnich dilku, co se jinde moc pouzit nedaji, ale zaroven se porad delaji i ty univerzalni sady, kde jsou jen kosticky a dilky a skladej si co chces :)
Je to i o systemu hry. Me bavilo stavet veci, dceru bavi si postavit treba dum/zahradu/obchod... a pak si s tim hrat jako s prostredim a figurkama a na konec to zase rozlozi a pro dalsi hru si postavi neco jineho.
Beran
03. 10. 2023, 11:02 2Udelat z detskeho lega lapac prachu je podle me nepochopeni principu teto hracky, ale je to kazdeho rozhodnuti. U deti vidim jako vyhodu lega rozvoj jemne motoriky, prostorove predstavivosti a kreativity, kdyz z hromady kostek v bedne postavi co zrovna chteji.
Nemam pocit, ze by v detskem legu (vek 10+ a mladsi) bylo nejak extra moc specifickych kostek a neslo postavit nic jineho.
Btw: zkouseli jste soucasny merkur? Me se to shodou okolnosti dostalo do ruky a mam pocit vyrazne horsi kvality nez u toho socialistickeho. I kdyz ty torxy jsou fajn.
Habakukk
04. 10. 2023, 11:33 0Tak úplně stejná zábava jako lepit plastikové modely nebo vysedávat v hospodě. Pro někoho velký koníček pro někoho nepochopení a ztráta času to je ta lidská rozmanitost.
liška
06. 10. 2023, 11:36 3Za mě souhlasím s Beranem a vidím to i u našich dětí. Loni v zimě jsme si dali prácu a postavili vše dle návodů (včetně 30 let starých sad, který jsem měl od devadesátek já jako dítě), kdy nejvíc času zabralo v té hromadě tisíců dílků hledání toho správného. Vzalo to solidních pár večerů i víkendy když bylo venku hnusně, sestavili jsme z toho pěkné lego město a výsledkem bylo, že do týdne bylo vše rozebráno a děti si začaly stavět a vytvářet dle svých představ. Ve stavu dle návodu hlídám jako SW geek jen MF 75192, pravda toho jsem si pořídil spíš pro sebe a jako lapač prachu slouží v obyváku Sián. Ale díky Jakube za ten odkaz na rebrickable, ten Stratos co se z toho dá udělat je hodně sexy, tak snad tuhle zimu :)