Když jsem se loučil s BMW M235i, psal jsem něco o tom, že jsem poprvé nechal pozapínaný protiprokluz, protože auto s ním fungovalo skvěle. Jenže to byla sportovní verze. Říkal jsem si, že "obyčejná" 118i asi bude trošku nuda, ale že mě to stejně zajímá a konečně budu moci nějaké to BMW pomluvit.
Takže jsem naklusal na Butovice, nastartoval bílý hatchback, zjistil, že v něm není ani navigace, a vyrazil. Auto nemá nastavitelný podvozek, takže jen volím lehčí řízení a ostrý motor s převodovkou a upřímně: Do konce týdne jsem nenašel důvod na tomto nastavení nic měnit. Vypnul jsem i všechny asistenty, abych mohl tvrdit, že nejde o žádný zázrak a hlásat, že auto se možná chová lépe s protiprokluzem, ale to není petrolheadské!
Při osahávání jsem narazil na první divnost. Podle mých informací by v autě měl být tříválec, ale kde je jeho brblání? Auto je tiché a víc než jako hudrající tříválec plný sekundárních a terciálních vibrací zní jako čtyřválec. Až mě to donutilo kryt motoru sundat a cívky přepočítat. Válce jsou skutečně tři, turbo jedno a koní asi sto padesát. Projev motoru není nijak šíleně charismatický, to vám asi došlo. Ale sveřepě tahá a až v dálničních rychlostech poznáte jeho limity. Do stovky je auto velmi hbité a pomáhá mu v tom i dvouspojková převodovka.
A u převodovky mi dovolte se trošku zastavit. Jde o dvouspojku. A s tou jsem často na štíru ve vozech koncernu VW, protože jejich systémy jsou naladěné tak nějak lenivě. Neumí se ostře rozjet, při řazení ubírají plyn a celé je to sice pohodlnější než manuál, ale… No řekněme, že marketingové fráze o tom, jak převodovka řadí rychlostí světla a to i pod plným tahem a auto díky ní dorazí na stovku rychleji než s manuálem, nejsou tak úplně pravdivé. BMW však ukazuje, že to není až tak problém konstrukce nebo principu. Je to jen o tom, udělat to pořádně. Takže nejen že toto "slabé" BMW umí odhrabat z křižovatky. Ono také pod plným plynem neškube a je skutečně rychlé a hbité.
Pokud máte ze slovního spojení "dvouspojková převodovka" osypky, v tomto voze se jí není třeba bát. Funguje skutečně skvěle. A to jsme se ještě nepobavili o tom, že podobně je na tom i přední diferenciál. Zde ani marketingové materiály nemluví o Torsenu nebo sportovním diferenciálu. Suše přiznávají, že nová generace ESP umí simulovat něco jako samosvor a že to funguje super, protože je to zadrátovaný až do motoru. Tovížejo! Jenže i při vypnuté stabilizaci se mi nikdy nepodařilo roztočit jen jedno kolečko a auto se z každé zatáčky vyhrabalo tak nějak hezky oběma. Takže buďto to fakt funguje, anebo už jsem za zenitem a nic nepoznám.
Ale pojďme konečně k tomu, co vás asi zajímá nejvíc: Jak jezdí předohnané BMW bez proužků a spoilerů? První dva dny byly dost nuda. Auto jsem netlačil na hranu, bylo vlhko a nehezky, já se bál, že to rozbiju a nějak jsem ani neměl náladu na nějaké to kravení. Auto mě prostě jako Golf vozilo po světě a já točítkem vybíral tu správnou hudbu. Kochal jsem se nádhernými budíky bez krycího skla a dumal nad tím, kterak inženýři dostali prapodivné zadání od designérů a zhostili se ho tak, že to fakt vypadá super…
Pak jsem ale sjížděl jeden z mnoha čtyřlístků mezi dálnicemi, bylo sucho, já to opřel a trošku ubral. Auto se jako na slizu zhouplo vzadu a chtělo mírné kontra. Zadek se začal posunovat trošku dřív, než bych čekal, takže mě to trošku vyplašilo a já si poznačil, že se mám na tu nápravu pořádně podívat a začal dumat nad tím, jak vám popíšu, že BMW nějakým trikem s měkkými silentbloky simuluje veselou záď a jaký je to podvod.
Zezadu nápravy jsou skutečně nějaké divné věci. Ale jinak jde o víceprvek, který mému laickému oku hodně připomíná control blade, proslavený ve Fordu Mondeo, a nebo – s přimhouřením všech očí – vlečenou nápravu Citroenu Saxo. Obojí jsou to řešení, která dělají z nudných předohrabů agilní a veselá auta. To mě uklidnilo a dodalo mi odvahy trošku víc za to vzít. Takže jsem vyrazil na svou oblíbenou a Covidem vyčištěnou okresku plnou vraceček z kopce a auto zahazoval do zatáček postupně více a více na hulváta. To, co jsem považoval za ztrátu adheze, byla skutečně asi jen flexe nápravy. Zatlačte však ještě více, auto se opře do vnějších kol a vy pak můžete ještě více utáhnout a i s mírným plynem a vypnutou stabilizací se auto utrhne napřed zadkem a bude velmi tvrdě vyžadovat kontra.
Upřímně: Nevím, jak to funguje. Jestli flexe na konci podélného ramena uprostřed zatáčky rozhodí zadní geometrii ala vysokozdvižný vozík, nebo jde o něco jiného. Co vám ale mohu potvrdit je fakt, že auto je díky tomu velmi čitelné a dává jasně najevo, co se bude dít. A když mu dovolíte trošku jančit, radostně vás vyděsí. Zbývajících asi sto kilometrů k domovu jsem tedy jel s relativně obyčejným hatchbackem stylem, který se hodně blížil tomu, jak bych řídil slabý zadohrab. Jasně, ze zatáčky vás zadkem napřed pod plynem nevytáhne, ale že by bylo potřeba nějak mohutně ubírat aby se přetočilo, to nikoli.
Byl jsem nakonec sám na sebe naštvaný, že jsem se ze startu tak mírnil. Veselost a čitelnost přetáčivého podvozku je návyková a já mám další pochvalu pro BMW. Už je to skoro nuda, že?
Verdikt
BMW 118i je téměř základem nabídky BMW, přesto nejde o levné auto. Oproti konkurenci však ukazuje, že věci se dají dělat podstatně lépe. Jestli to stojí za ty peníze navíc, to si musíte rozhodnout sami. Já jen dodám, že jsem alespoň rok nejel s ničím, co by mě tak mile překvapilo. Můžete mít Golfa tak akorát, nebo Golfa dotaženého. Výběr je na vás.
Technické údaje
- Motor: Tříválec, 1499 ccm, benzín, turbo, 103 kW/140 k při 4200–6500 1 /min, 220 Nm při 1480–4600 1 /min
- Zrychlení 0 – 100 km/h: 8,5 s
- Max. rychlost: 213 km/h
- Spotřeba: Udávaná 5,7 – 5,0 l/100km, v testu okolo 8,5 l/100 km (na to, jak jsem s tím jezdil je to podivně málo)
- Cena testovaného kusu: 829 764 Kč vč. DPH nebo 7 990 Kč měsíčně bez DPH při op. leasingu na dva roky a 15 000 km ročně.
15. března 2021, 15:17
-8
Mnohem hezčí jak minulá generace, úplnej opak než třeba čtyřková řada. Až tomu spadne za pár let cena, tak to bude super kup.
15. března 2021, 16:37
9
No nevím ten vzhled, z boku to vypadá jak Kia nebo co. Mě se nejvíce líbila první generace e87.
15. března 2021, 19:31
0
S tou generací E87 souhlas, 1M je asi můj nejoblíbenější bavorák.
15. března 2021, 16:50
12
To nove tipo sa celkom podarilo.
15. března 2021, 17:00
2
Oč vypadá Tipo baworacteji o to víc vypadá BMW 1 jinak
16. března 2021, 10:42
0
Jako Tipo vypadá každý hatch. A jednička se liší - oceňuji minimální přední převis a dlouhou kapotu. Čelní sklo nezačíná nad přední nápravou, jako u Tipa, ale až za předním podběhem.
16. března 2021, 11:29
2
Keď dve nezávislé skupiny ľudí riešia rovnakú úlohu s obdobnými znalosťami, výsledok musí byť zákonite podobný. Optimálny design ktorý splní všetky požiadavky na výrobné náklady, aerodynamiku, ochranu chodcov, umiestnenie svetiel nad vozovkou atď. je len jeden. Zmeniť sa potom dá tak max. logo a maska. Akýkoľvek manévrovací priestor v dobe keď sa počíta každý gram CO2 sa zužuje.
16. března 2021, 13:42
1
Heavysmoker: přesně tak a to ještě buďme rádi že světla jsou tak modifikovatelná dnes. Před lety kdy se volilo mezi obdelnikem a kruhem..
16. března 2021, 10:15
0
Radši tohle než Octavii vRS.
16. března 2021, 11:11
0
To máš pravdu. Jen to prostě není tak praktický. Velikost auta, plus pojistka bude vyšší a servis samozřejmě taky trochu jinde. Minulou jedničku vzal kamarád co prodává maso a uzeniny jako auta pro obchoďáky právě aby se odlišili od těch hejn škodovek. A dobrý docela si to všichni chválili samozřejmě ti kluci byli happy že maj vrtuli místo slepic. Finančně to prostě ale moc nevyšlo no:)
16. března 2021, 12:07
-1
No jo, to je právě ten binec ve smyslu všechno pro všechny. Před lety by žádného obchoďáka nenapadlo jezdit bavorákem. Ale i bavorák dělal jiná auta oproti střední třídě. Prostě vše mělo tak nějak víc své místo a řád.
16. března 2021, 13:20
0
No pro mě by to byla těžká volba, kdyby mě zaměstnavatel postavil před výběr: RS v benzinu 4x4 versus BMW předohrab 1,5 trivalec. Možná by to vyhrálo i to BMW, ale to vzhledem k tomu, ze už xx let dostavsme jen Skodovky.
16. března 2021, 13:40
0
Jasně já to chápu ono to úplně nedává smysl to srovnávat. Ve stejné pozici je X1. Zase prostě obecně pro lidi tam přijedeš novým BMW. Pokud se bavíme v téhle rovině. Rodinu pak soukromě vozíš v BMW. Já za sebe bych si nakonec raději kdyby to šlo vybral základního Superba třeba.
Jerry: Je to tak bylo to jasně dané když měl táta e36 novou jako střední podnikatel. Jeho tehdejší obchodní partner co měl továrnu na nápoje jezdil v 7er. Zaměstnanci měli Favority a byli za ně rádi. Zvlášť když vezmeme v potaz, že tehdy někteří soukromě sedlali takové skvosty jako Š105 a tak.
To bylo kdysi, dnes úspěšné značky mají velké portfolio. Včetně BMW a dalších. 56% prodejů tvoří suv a v ČR větší polovinu prodejů nových aut tvoří firemní akvizice. Do firmy vím že se hodně známých trhlo a zkoušeli blbosti změnit škodovky za něco..
Bohužel finančně to prostě v ČR často nevyšlo...
16. března 2021, 14:04
0
Já na to koukám jako potenciální kupec v mostě kde žiju, kdybych šel teď pro nové, hledal bych zhruba v téhle cenové kategorii a koukal jaké financování mi nabídnou a tady(UK) docela umí zabrat oba. A BMW mi přijde jako prostě jako víc dotažené auto a aspoň se bude líp parkovat.+ Ten znáček pro někoho. Podle toho co potkávám na silnicích, asi nebudu sám. V tomhle ale celkově vyhrává Mercedes s Ackem, který je schopný dát za super měsíční splátky.
16. března 2021, 14:10
0
*V místě, ne v mostě omg
16. března 2021, 18:22
0
Já si říkal.. Píše v Mostě a pak UK. Myslel sem že děláš v GB a žiješ na Severu Čech. Jasně no Áčko a GLA ono těch alternativ je víc Audi A3 v základu a diesel.
16. března 2021, 20:06
1
Já bych si fakt rozmyslel, jestli tenhle předohrab fakt nechci... Just sayin...