načítám data...

Bazarový snílek: Východní přísliby

Láká vás sezona veteránů, ale nesnesete výstřelky? Úderný výběr vozidel pracujícího lidu naplní všechny vaše potřeby. Povinně!

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Venku zuří léto a automobilovým nadšencům vře krev. Plechoví miláčci po dlouhém čekání nadšeně brázdí silnice a dělají radost posádce i okolí. Pokud ovšem garáž zeje prázdnotou, slušelo by se najít nový objekt zájmu a nečekaných investic. Žár připomínající slunnou Kalifornii sice vybízí k pořízení detroitského železa, jenže na strunu nostalgie našince zahrají spíše stroje východní. Strohost, robustnost a konstrukce ‚na věčné časy‘ skutečně mají něco do sebe a já si nemohu pomoci od víkendového brouzdání inzercí.

Lada 2101

Pokud začneme mluvit o bývalém Sovětském svazu, nelze vynechat vodku, kalašnikov a Ladu. Vůz, který mobilizoval miliony, vůz který začal jako moderní sportovní sedan a skončil jako egypťany montovaný relikt minulosti, to vše a mnohem víc se vybaví polovině světa při letmém pohledu na notoricky známou siluetu tříprostorové karoserie. Doby, kdy se před panelákovými sídlišti skvěly pečlivě opatrované kousky poslední inkarnace s hranatými světlomety, jsou naštěstí dávno za námi a dnes již legendární ‚žigulík‘ vzbuzuje pouze dojmy pozitivní. Vlastně si ani nevzpomínám, kdy jsem nějaký viděl v každodenním zápřahu. Naopak si začínám všímat exemplářů s vyleštěnými poklicemi, bělobokými pneumatikami a pečlivě zalátanými díly karoserie. Pokud chcete vstoupit do světa veteránů, je právě první generace 2101 ideální volbou. Díky obrovskému množství vyrobených kusů není jejich cena nikterak závratná, a když budete mít štěstí, ulovíte garážovaný kousek s množstvím náhradních dílů, který již majitel ze zdravotních důvodů nemůže řídit. S tak častým výskytem se budete jistě chtít odlišit a inspirace je opravdu hodně: Geniální ‚Moscow express‘ připomíná ocas levné vodky a dým těžkých spart bez filtru, ale i hipsterské variace mají něco do sebe. Zkrátka vybere si každý, už jen proto, že tohle auto vzniklo pro každého občana bez rozdílu věku, pohlaví a třídního zařazení.

Gaz 24 Volha

Že je žigul auto pro každého? To tedy rozhodně ne! Všichni řidiči žigulů jsou si rovni, ale řidiči Volhy jsou si rovnější. Musíte mít všechno o trochu lepší než ostatní? Nekouříte domácí papirosky, ale necháváte si dovážet egyptské cigarety balené do tmavého papíru se zlatým proužkem? Vaše děti nosí džíny, poslouchají Beatles a doma máte ty nejbarevnější koberce? Pak neváhejte a pořiďte si Volhu. Přehledně řešená moderní karoserie sice neskrývá žádný výkvět techniky, zato výhled na dlouhou kapotu přes tenoučký volant snadno navodí motivaci potlačit kontrarevoluční puč. Sehnat vzácnou ‚dagaňjalku‘, tedy osmiválcovou verzi se 190 koníky je dnes dost nereálné, zato klasickou čtyřválcovou ‚barju‘ s necelou stovkou hřebců naleznete v každé kdysi svobodné zemi. Propaganda kapitalistů záměrně sráží dynamické vlastnosti vozu a z ideových důvodů potlačuje zájem o jinak skvělý automobil. Jak jinak si vysvětlit stále ještě přijatelné ceny sovětských korábů? Nabízený kousek je z posledního roku výroby druhé generace a tak se osádka může těšit z výdobytků bezpečnosti v podobě pásů nejen vepředu, ale i vzadu. Při srážce oceníte zejména měkčenou palubní desku z polyuretanové pěny, kryjící kovou konstrukci. To vše za cenu jakž-takž funkční Miaty (už dlouho jsme o ní nepsali). No není to skvělé?

Wartburg 311

Nejen v Sovětském svazu se rodila zcela originální a pokroková vozidla. Se svou špetkou do mlýna přispěli i východoněmečtí soudruzi. Zcela jedinečný model Wartburg 311, který v žádném případě nebyl jen neuměle nafouknutou verzí před válkou vyvinutého vozu IFA F9 , měl pod svou velkorysou kapotou poměrně skromný motor. Dvoutaktní tříválec o výkonu 36 koní sice nebyl z nejvýkonnějších, zato byl ve svém úsilí neoblomný. Co jiného mu také zbylo, když se snažil rozpohybovat tunový automobil? Zajímavostí vozu je koncepce ‚vše vpředu‘, která je na rozdíl od umístění chladiče až za motor, poměrně pokroková. Kromě klasického čtyřdveřového sedanu vznikla celá řada karosářských variant včetně vojenské 311/4 Kübelwagen s odnímatelnými plechovými díly dveří a natahovací plátěnou střechou. Inzerovaný kousek je tak trochu obouchaný, tak trochu orezlý, zato až podezřele levný. Pontonová karoserie, dvou-tónový lak nekonfliktních odstínů a dusivý zápach doprovázející ohlušující zvuk dvoutaktu zápolícího s odporem okolí budoucímu majiteli spolehlivě připomene společenské poměry poválečného východního Německa.

GAZ 69 

O tažném koni rudé armády jsme již psali. Opomíjený veterán se dávno odlepil od cenového dna a slušné exempláře se pohybují na cenách zánovních ojetin. Tedy až na tenhle. Možná za příznivou cenovku může užitková verze bez zadních sedaček, ale dát necelých sto tisíc za vojenský náklaďáček z šedesátých let ve slušném stavu mi vůbec nepřijde jako špatný nápad. Ještě že kasu drží má lepší polovička. Neprůstřelná technika se skládá z osvědčeného čtyřválce o objemu 2.1 litrů, který po většinu otáčkového spektra vydává 55 koní. Pokud vám to přijde málo, pak vězte, že motor byl konstruován na použití 66 oktanového benzínu, typického pro Sovětský svaz přelomu čtyřicátých a padesátých let. S trochou snahy by nejspíš GAZ naskočil i na olej, surovou ropu či parfém. Samozřejmostí vojenského vozu je redukční převodovka, pohon obou náprav a plátěná střecha. Možná by mi to doma prošlo, kdybych řekl, že kupuji kabriolet…

GAZ 66 

Mnozí se domnívají, že nejodolnějším vozem na světě je japonský pickup. Mnozí se mýlí. Skutečným švábem mezi automobily je totiž GAZ 66 zvaný ‚šešerik‘. Když se ho pokoušeli zabít v ruské verzi Top Gearu, bušili do něj jeřábem na bourání budov, shodili na něj auto rychlostí 50 km/h a nakonec ho zapálili plamenometem a zatopili řekou. GAZ to vše samozřejmě přežil. Odolnost vychází z robustní a jednoduché konstrukce, která se zastavila někde na půl cesty mezi dodávkou a náklaďákem. Žebřinový rám na dvojici tuhých náprav odpružený listovými pružinami poukazuje na nákladní vůz, ale jednookruhové hydraulické brzdy a synchrony v převodovce sedí spíše na dodávku. Výkon 120 koní poskytoval benzínový osmiválec o objemu 4,2 litru, který si řekl o 28 litrů benzínu na sto kilometrů. Ačkoliv se východní šváb rozlezl po celém světě, do Československa se ve velkém nepodíval. Mohla za to domácí Praga VS3S, která nabízela srovnatelné terénní schopnosti, spotřebu a odolnost, avšak vyšší užitečné zatížení i stoupavost. Právě proto je výjimkou, když se rozumný kousek objeví v naší inzerci. Pokud se tedy musíte za každou cenu lišit od souseda, který ‚Ventrou‘ tahá dřevo, kupte si bývalý radiovůz. Vysloužilý voják je jako stvořený k přestavbě na expediční vozidlo s cílem daleko východě. Náhradní díly balit nemusíte, za Polskem budou na každém rohu.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ma
Matúš
11. června 2017, 12:04
3

Bohužiaľ, pri "východných" autách, ktoré sa tak nejak štítim nazývať veteránmi, ale asi už veterány sú je dnes osud jasný. Skončia na "prevarených" diskoch s neúmerne úzkymi gumami, znížené natoľko, že sa plazia 2cm nad zemou a s úplne šialenými odklonmi, aby sa medzera medzi diskom a gumou "zarezala" do blatníka. V horšom prípade majteľ vyreže do strechy dieru, ktorú vyplní plátnom alebo zbrúsi lak z kapoty, aby svojvoľne hrdzavela. Škoda.
Dôsledok toho celého je, že tie autá vymizli a ľudia za ne pýtajú absurdné ceny, ktorých tie autá nie sú hodné. Aj zarytý Trabantista sa pozastavuje nad tým, ako väčšina Trabantov skončila ako "tuning", malotraktor na záhrade, dnes bohužiaľ ako "kult" a ľudia potom od radosti pýtajú 2500€ za originálny kus, aj keď cena takého Trabanta je REÁLNE okolo 500€. To isté Žigulák u nás, tie čo nedožili u cigáňov v osade sú dnes znížené, zničené, cena zachovalého kusu je absurdná, pritom na Ukrajine to stále kúpite za dve fľaše vodky. Svet je divný.

reagovat
Ev
Evlo
11. června 2017, 12:34
0

Ta volha je super, jak moc hnijou?

reagovat
Sh
Shackall
11. června 2017, 13:50
0

Pokud je mi známo, není to na tu dobu a zemi původu žádná tragédie, naopak. Tatra nebo Škodovka hnije víc, a to řadově. Jinak ta Volha je trochu bastlík, někdo vyhodil původní sedačky a dal tam ty z novějšího modelu, tj. na veteránské atestaci by mohly být kecy.

Kr
Krocan
11. června 2017, 14:19
0

Jako první musím upozornit Adama, že Sparty nebyly těžké, ale tvrdé a byly pouze s filtrem (pokud sis neohnul krabičku v kapse. To se potom ty filtry musely kvůli prasklině u spoje utrhnout).
Nechtěl jsem to psát, minule Tě tu nějaký hulvát zepsul, že píšeš pýčoviny, až mi Tě bylo líto. Ale opravdu máš v článcích mnoho historických nepřesností. Já, sám za sebe, jsem velmi tolerantní k takovým nepřesnostem, vždy si vzpomenu na něco, o čem jsem povídal a pak, při prohloubení znalostí zjistil, "čo som to trepal za somáriny". Ale na druhou stranu, jste oficielní komunikační médium, i když s podtitulem "Zábavné" a mohlo by se stát věcí vaši prestiže, být přesnější tam, kde to není složitý problém a přesnost se hodí, nebo je potřeba. Ale na druhou stranu, jsem opravdu a upřímně rád, že tu o historii píšeš. Protože já to nenapíšu.
No a k té Volze. Samozřejmě Volhy dost hnily. Ale tento kus dožil dnešních dnů, bude nejspíš minimálně jednou, spíše vícekrát generálkovaný a vyvařovaný. Pokud to bylo naposled uděláno kvalitně, stačí to udržovat. (a stran hnití; rozumím tomu, když se po tom pídí zájemce, který chce auto na půl života. Ale pravda je taková, že po dotazu na spotřebu padá okamžitě otázka ohledně rezavění-ať jde o nové auto, či ojetinu. A velká většina kupujících přitom prodá ono auto dříve, než vozík prokáže své vlohy k reznutí).
Volha je, co se týká servisu, velmi přívětivé auto. 10-12, 13/14-17, 19-22, kladivo, velký a malý šroubovák, eskapásky, plastové stahovačky, vázací drát, kombinačky, pojistky, trochu kabelu, lepící páska a svíčák. Málokdy se stalo, aby Volha nedojel a po svých domů.
Je nějaký Frk, znalec přes Volhy. Díly asi budou. Co není, lehce se uzpůsobí z něčeho jiného. Spoustu oprav plechařiny lze udělat z tabule plechu. A diagnostika velmi jednoduchá (netřeba poměnit tunu dílů, než se člověk dobere výsledku).
Jsme na Autíčkáři, tak i jaká je jízda; Dynamika objektivně horší, ale vevnitř je ten pocit z dynamiky mnohem lepší (jak píšete o Miatách= krokem-bokem).Volha jezdí velmi plavně, pořád se pohupuje, při zatáčení se naklání, při brzdění jde na čumák, při rozjezdu na prdel. A tím, že se naklání, tak řidiče usměrňuje, aby neblbnul.
Já jsem Volhu před dvěma roky zvažoval jako daily (spolu s Moskvičem, Espace všech generací., Chrysler 300, Sintrou, 405, nějakou Simcou, nebo nějakým malým autem, co nic nežere a nepotřebuje údržbu).

Irwinek
11. června 2017, 13:13
0

Hmm, čekal bych, že napíšeš o původní Carevně, W 353, 311 Cabrio ( byť je téměř nesehnatelná ), nebo Západorožci (další vzduchem chlazená " potvora " Záporožec ZAZ 968 - i ta 9 v třímístném číslování je ), pro podnikatele pak jistě Barkas ale tenhle výběr taky dobrej :-D
ten poslední obrázek je taky Záporožec :-D

reagovat
Ma
Matúš
11. června 2017, 17:34
0

W311 a "Carevna" sú dnes už autá, ktoré sú až nezmyselne nadhodnotené a myslím, že nikto na svete za ne nedá peniaze, ktoré predávajúci požadujú.

Irwinek
11. června 2017, 19:06
0

No nevím, jak 311, ale klasickou Carevnu jsem nedávno viděl okolo 40 litrů, kastle vypadala celkem slušně, o ostatku nevím a jedna 24 byla nedávno na prodej dokonce pod 30, ale motor byl nějakej peugeot.
Nesmyslně nadhodnocené je dnes kde co - MB 1000 za 800 litrů a Š 100 za 600, to jsou ceny, o kterých si může normální člověk nechat jen zdát :-(

PepaSFI
11. června 2017, 19:17
0

Gaz 66 se do Československa bohužel ve velkém podíval. Dočasně. Hodně jich přijelo v srpnu 1968. Naše armáda je měla taky, ikdyž v menším počtu než třeba ZiLy a Uazy. Nějaké se dostaly i do civilního provozu, kdysi se u nás ve fabrice opravovaly vrtné soupravy sovětské výroby, umístěné právě na Gaz 66. Vozidlo je to divné, i z těch fotek je vidět uspořádání kabiny se sedadlem prakticky ve výšce pedálů a šaltpáku na těch fotkách budete hledat marně. Je zhruba v těch místech kde jiná auta mají zadní sedadlo.

reagovat
Polar Bear
12. června 2017, 08:35
0

Jako Gaz 21 kombíka jsme vlastnili nějakou dobu. Sloužila k vožení pytlů cementu, ovocných produktů do palírny a tak. Abychom si nehuntovali Ladu 1600. Bylo mi tehdy asi 13, když dosloužila. Když si uvědomím, že měla tak 10x větší hodnotu pro mě než Lada, nejraději bych si nafackoval. Ale nebyla moje, jak jsem psal. Byl jsem kluk co se teprve učí auto řídit.. Vzpomínám na její fakt nádherný interiér, který jsem do té doby u jinýho auta neviděl. Ten volant s jelenem si pamatuju velmi přesně do dnes, emérickej gáuč místo předního sedadla (záporný boční vedení těla :D ). A jak jsem se učil řadit na volantu, naštěstí jen tři kvalty. Jo a ručka na převodovce byla taky zajímavý nápad.. Viděl jsem ji pak ještě jednou ve vínové barvě, perfektně zrestaurovanou ve Vídni(!), asi o pět let později a mohl jsem na ní oči nechat. A přitom takovej krám :D Berte z rezervou, asi si ji maluju po té době mnohem líp, než odpovídalo skutečnosti.

reagovat
rr
rrren
16. června 2017, 14:43
0

Když už východní auta, tak bych uvítal informaci o vozech z počátků automobilismu v SSSR. Z doby spolupráce soudruha Stalina s panem Fordem. Jak jsou na tom GAZ A nebo AA? Případně těžce papalášský V8 GAZ B?

reagovat
Woyta
17. června 2017, 20:33
0

Da se nekde sehnat zigulik pro tajne sluzby? Ten s wankelem co byl rychlejsi nez BMW 750i? :)

reagovat
VK
VK
18. června 2017, 12:39
0

Mimochodem, to jste věděli, že Volhy jezdily v Belgii v taxislužbě - a byly tam dokonce v licenci jeden čas vyráběny?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8 1977
Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8

1977 rok výroby
240 koní výkon
6 600 ccm objem

Pontiac Solstice cabrio 2008
Pontiac Solstice cabrio

2008 rok výroby
175 koní výkon
2 400 ccm objem

Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT 2003
Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT

2003 rok výroby
275 koní výkon
7 300 ccm objem

Oldsmobile Cutlass Supreme  1992
Oldsmobile Cutlass Supreme

1992 rok výroby
191 koní výkon
3 130 ccm objem