načítám data...

Bazarový snílek: Do města a bez střechy

Léto je v plném proudu. Sluníčko, vysoké teploty a rozpálený asfalt. Co si takhle udělat radost nějakým autem bez střechy? A pokud možno za málo peněz…

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Říká se, že nejlepší auto do města je malé, agilní, kterým se proskmýknete každou skulinou v náročném provozu a dobře zaparkujete prakticky kdekoli. Něco s jednoduchým motorem, kterému nevadí časté poskakování v městských kolonách a provoz na krátké vzdálenosti. Pro většinu lidí taková ta typická nákupní taška na kolečkách. Pro ten zbytek je nejlepší auto do města samozřejmě velké SUV. Nicméně, pojďme se dnes věnovat spíše té první skupině. Vzhledem k tropickým teplotám, by možná bylo fajn, kdyby to auto bylo bez střechy, aby si člověk pořádně užil léto, i když jej musí z nějakého důvodu trávit právě ve městě (pro potřeby článku přehlédněme fakt, že funkční klimatizace bývá o něco lepší možnost, než stažená střecha v koloně uprostřed rozpáleného města). Dneska je vůbec problém sehnat byť jen obyčejný hatchback v této nejmenší kategorii, natožpak aby měl stahovací střechu. A když už se něco objeví, tak maximálně se shrnovací plátěnou střechou (jako třeba Fiat 500), což má ke kabriu poměrně daleko. Dřív tomu tak však nebylo. Pojďme se tedy mrknout, jaké městské prcky bez střechy můžete mít, pokud zabrousíte do divokých vod inzerce.

Ford StreetKa

Ford Ka byl oblíbeným autem do města ve druhé polovině devadesátých let. První generace vydržela ve výrobě dlouhých 12 let, až do chvíle, kdy jej v roce 2008 vystřídal nástupce. Během této doby Ford samozřejmě potřeboval svůj model trochu oživit, a proto v roce 2003 přišly na svět dva sportovněji střižené modely. Prvním byla SportKa, která se od výchozí hatchbacku lišila především agrasivnějším bodykite, silnějším motorem a schopnějším podvozkem. Druhou verzí, která nás zajímá více, byla StreetKa, což byl malý roadster s plátěnou střechou. Vytvořit sportovní roadster z obyčejného hatchbacku bývá často velmi složitý úkol, Ford se s ním však popasoval se ctí. A trochu mu s tím pomohli u Pinifariny. Streetka se dokonce vyráběla v Itálii. Malý Ford je dodnes překvapivě atraktivním vozem a to i v zadních partiích, které bývají nejvíce problematické, když z hatchbacku děláte roadster/kabrio. Se staženou střechou vypadá dynamicky a svěže i v dnešní době. Trochu horší je to s nataženou střechou, ale co už, nic není dokonalé. Povedeným vozem byla Streetka po stránce jízdních vlastností. Pod kapotou pracovala prověřená jednašestka s výkonem 95 koní, což zaručovalo svížné svezení i navzdory faktu, že oproti výchozímu modelu přibral roadster celých 200 kg (na 1110 kg), aby se nezlomil vejpůl v rychleji projeté zatáčce. Fordy z přelomu milénia prostě jezdily všechny velmi pěkně. Samozřejmě musíte počítat s poněkud tvrdším podvozkem, ale přežít se to dá. V inzerci je k nalezení kupodivu docela hodně kusů a pokud poskládáte do interiéru, můžete si udělat letní radost bez střechy už od nějakých 30 tisíc, což z něj dělá jedno z nejdostupnějších otevřených aut.

Peugeot 206 CC 

Jistě všichni dobře vědí, že první novodobým autem s pevnou skládácí byl Mercedes SLK (jasně, u Mitsubishi by asi nesouhlasili, ale nešťourejme do toho). Autem, které toto řešení rozšířilo mezi širokou veřejnost, byl francouzský Peugeot. Konkrétně 206 CC. Po úspěšné a oblíbené 205 měla 206 naložena na bedrech poměrně velká očekávání už při svém představení. Peugeotu se však podařilo získat si na svou stranu veřejnost a 206 se stala prodejním hitem. Ve Francii usoudili, že potřeba z toho vytěžit co nejvíce a proto představili v roce 2000 stylovou variantu bez střechy. A šli na to skutečně od podlahy. Pamatujete na starší 205 bez střechy, co vypadala trochu jak košík na jahody? 206 je úplně jiná. Plátěnou střechu vystřídala pevná skládací, přičemž se Francouzům povedlo zachovat až nečekaně elegantní linie. Jasně, není to zcela bez chyb, pár linek tam hapruje, ale víte, jak je těžké vytvořit kabrio z maličkého hatchbacku? Za mě se s tím popasovali u Peugeotu na výbornou. O pohon malého a dekapitovaného lvíčka se starala osvědčená benzínová 1.6 o výkonu 80 kW, stejně velký a výkonný turbodiesel, či benzínový dvoulitr se 100 kW. Nejvhodnějším agregátem je patrně ona benzínová 1.6. Peugeot 206 CC byl poměrně úspěšným modelem (dostal i nástupce), takže v inzerci najdete docela dost kusů ve velmi různých stavech. Platí však totéž, co u výše zmíněného Fordu. Jedná se o jedno z nejdostupnějších aut bez střechy na trhu, takže pokud chcete, můžete si zpestřit léto už za dvě výplaty.

Renault Wind

Teď se přesuneme z nejnižších cenových pater o kousek výš. Svou troškou do mlýna mezi malými auty bez střechy přispěl i francouzský Renault. Ten na to šel však trochu jinak, než nejbližší konkurence. Zatímco ostatní vzali obyčejný hatchback a uřizli mu střechu, kterou mu pak pracně dolepovali nazpátek, Renault si vzal z hatchbacku pouze základ, na který postavil v podstatě nový vůz. Což mělo samozřejmě pozitivní vliv na design. Zatímco při pohledu na Nissan Micra CC či Mitsubishi Colt CZC máte chuť vypíchnout si oči rezavým hřebíkem, Renault Wind vypadá docela k světu a zajímavě. Dvoumístný roadster nadchne i geniálním systémem otevírání střechy, při kterém se pouze odklopí horní panel dozadu. Jednoduché, rychlé, brilantní. Díky tomu netřeba mít obavy z torzní tuhosti karoserie, tady je na velmi dobré úrovni, což je důležité ještě z jednoho důvodu. Renault totiž jako základ Windu použil Twingo. A ne jen tak ledajaké Twingo, byla to rovnou verze RS, kterou máme tak rádi. Takže až vás popadne nálada na trochu divočiny za volantem, nemusíte se vůbec obávat, Wind zvládne uspokojit i ty náročnějíší řidiče. Pod přední kapotou jste mohli mít dva benzínové motory. Přeplňovanou 1.2, která byla spíš pro klidnější povahy (což neznamená, že by neuměla být rychlá) a ostrou točivou 1.6 právě z Twinga RS. Já si nemohu pomoct, ale myslím, že tohle auto má celkem koule. Pod roztomilým kukučem se skrývá dravec, který vám skvěle poslouží jak ve městě, tak především mimo něj. Zájemce o malý Renault však bude muset sáhnout do kapsy trochu hlouběji (přibližně od 100 tisíc výše) a především se obrnit trpělivostí. Moc jich na trhu bohužel nenajdete.

Tohle byla dnešní trojice malých prcků do města, které umí udělat otevřené nebe nad hlavou. Když člověk zabrouzdá do tajů inzerce, překvapivě zjistí, že těhle malých kabrioletů se vyrobilo docela dost a myslím, že si do konce léta uděláme ještě jeden takový výběr. Vždyť by byla škoda ochudit se o takové Mini bez střechy, že? Či jiné další zajímavosti. Jaká by byla vaše volba v této kategorii? Máte svého favorita? Podělte se o něj v diskuzi…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vavris Vavrisovic
29. června 2022, 07:43
6

"(pro potřeby článku přehlídněme fakt, že funkční klimatizace bývá o něco lepší možnost, než stažená střecha v koloně uprostřed rozpáleného města)"

asi tak o milion procent lepší možnost... Ono, jezdit Fordem SportKa nebo Renaultem Wind je pro muže už samo o sobě velká výzva. Ještě tak být v těchto vozech nalezen bezvládně ležící na slunci a obklopen spoustou tělní tekutiny :D

reagovat
Mechanik
29. června 2022, 08:03
-2

Chlap v jakém koliv kabrioletu vypadá trochu nepatřičně, to je to samé jako jezdit na skútru

Raspby
29. června 2022, 08:31
1

Přesně...kabriolet je hezká věc, ale v těch vedrech se musí prostě jet, ne stát :-D . Takto jsem se několikrát modlil za klimatizaci, když jsem stál (zcela nasáklý a umaštěný od opalovacího krému :-D ) zaprdnutý v koloně na jižní spojce, výheň, vzduch se ani nehnul a auta taky...

Frankie
29. června 2022, 09:48
2

V zácpě holt střecha nahoru a zapla klima. Takže velkou výhodou je kabrio se střechou v elektrice a s funkční klimou.

Be
Beran
29. června 2022, 09:55
2

Opravdu chcete definovat muzske/chlapske auto, v dobe kdy mamataxi dela SUV o rozloze garsonky?

Mechanik
29. června 2022, 10:25
0

Beran : no vždyť to je taky trochu absurdní, uznej.

Vavris Vavrisovic
29. června 2022, 10:49
1

A hlavně... nadsázka, kluci, nadsázka... Klidně budu jezdit v Mazdě 121 DB... :D

..oukej, Nissan Micra CC bych asi nekousnul...

Mechanik
29. června 2022, 11:04
0

Dyť já mám taky červeného kabrioleta, mám ho moc rád a je mi u prdele co si kdo myslí ;-)

Be
Beran
29. června 2022, 13:18
1

Mechanik: uznavam, ze je to absurdni. Cely svet aut se v poslednich letech toci ve spirale absurdity a cekam jakym nesmyslem to skonci.
A proto mi prijde nestatne prizivovat tyhle stereotypy o chlapskych autech.

Mechanik
29. června 2022, 15:08
1

Beran : Já to psal Vavrisovi, oba máme červené kabrio, takže nadsázka. Svět aut je pro mě dávno úplně mimo, moje nejmladší auto je 20 let staré, jsem Mimoň a jiný nebudu. Ale nikomu neberu jeho právo jezdit v tom v čem chce. Nebylo to myšleno nijak zle.
Pro mě by chlapske auto bylo asi coupe;-)

Be
Beran
30. června 2022, 07:18
0

Rozumim :-)
Cervene kabrio by se mi taky libilo..

ratan groch
01. července 2022, 17:57
0

Ad Mechanik: Trosku opatrnejsie s tymi slovami. Zas viem si predstavit aj cabrio v ktorom by nepatricne vyzerala zena.
shorturl.at/cozJV
A dokonca by som ho bral aj v tej bledomodrej na obrazku.

Mechanik
29. června 2022, 07:52
0

To je dost smutné, ta nabídka. Rozmanitost v nabídce automobilek se pěkně zdrcla :-(

reagovat
Avex
29. června 2022, 09:41
1

kdo hledá najde;)

Frankie
29. června 2022, 09:48
0

Na Ostravsku jezdí jedno mrnave červené Daihatsu

reagovat
Pólin
29. června 2022, 12:11
0

teď jsem viděl jednoho bíleho Copena v DE a je to fakt srandovně malinkaté... a musím říct, že chlap s mindrákem v tomhle jezdit nebude. Za mě parádní strojek;)

Opelfahrt
29. června 2022, 13:30
1

Kór v červené kůži

Frankie
29. června 2022, 14:08
1

Jo to je on, parádní hračka, skoro jak z novodobého krtečka.

James
29. června 2022, 17:02
0

Já bych na to rád Corvette C4 targa, nejlépe ročník 1990 (exteriér předfacelift, interiér pofacelift), L98 motor.
Chlapi nevíte kde to nejlépe shánět a za kolik se dnes reálně dá pořídit rozumný kus "sednout a jezdit" s pár nedostatky na dovychytání, ale nikoliv stav "na renovaci"?
Díky

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Charger  1972
Dodge Charger

1972 rok výroby
230 koní výkon
5 200 ccm objem

Buick Wildcat 4-door Hardtop 1966
Buick Wildcat 4-door Hardtop

1966 rok výroby
330 koní výkon
6 572 ccm objem

Chrysler Newport Custom 1969
Chrysler Newport Custom

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Citroën XM V6 Exclusive 1995
Citroën XM V6 Exclusive

1995 rok výroby
167 koní výkon
2 967 ccm objem