Hlučný elektromobil Dodge Charger Daytona
Pro tuto novinku nejprve na chvílí zavzpomínáme na zlatá americká šedesátá. Tou dobou přišel na trh jeden z nejznámějších muscle cars vůbec, model Dodge Charger Daytona. Auto bylo civilní verzí velmi úspěšného závodního speciálu NASCAR a vyznačovalo se obrovským zadním křídlem. Jestli konkurenční modely byly svalnatými vozy, tak toto byl svalovec na pořádných steroidech.
Právě na zmíněný model dává vzpomenout nový koncept předurčující nejbližší budoucnost automobilky Dodge. Jelikož jsme ale v roce 2022, pod kapotou se už nenachází osmiválec. Vpřed ho žene elektromotor. Než ale začnete lamentovat nad naprostou neúctou vůči i těm neslavnějším automobilovým legendám, pokračujte ve čtení. Auto má totiž své jméno oprávněně. A ne, není to kvůli tomu že charger v angličtině znamená nabíječka.
Jezdí sice na elektřinu, ale hluk bude dělat jako ten nejsprávnější muscle dodge. Je to možné díky systému Fratzonic, který obsahuje zesilovač a speciální akustickou komoru a dosáhne vnější hlučnosti 126 dB, tedy stejně jako současné modely Hellcat. Není sice známo, jaký zvuk má vydávat, jestli bude tak nahlas bzučet nebo řvát, ale určitě to bude hodně zajímavé.
A i to pokračovaní Daytona má právem, protože, tak jako svůj historický předobraz, má i tento koncept přítlačné křídlo. Pravda, už není tak veliké, ale zajímavé je stejně. Jmenuje se R-Wing a nachází se neobvykle na přídi, za hlavními světlomety. Reguluje směr proudu vzduchu okolo nich a tím umožňuje kombinaci výborné aerodynamiky a téměř kolmé přídě.
Věrný starým pořádkům zůstává i interiér, který sice obsahuje obrazovku infotainmentu, ale taky má takové věci jako normální páku voliče převodovky. Je v něm přítomen i volant, jenž má dokonce skoro úplně kulatý tvar. To všechno se v dnešní době zvlášť u konceptu počítá za dobré zprávy. Takže já bych nad novým Dodgem Charger Daytona ještě hůl nelámal, třeba nakonec bude pekelně boží!
Baby-bydlík z třídy T
Co je obytné, to je cool. Trend digitálního nomádství, vanlife a dalších odvozenin se drží stejně houževnatě jako koronavirus, který ho rozpoutal. V redakci jsme pro vás nedávno otestovali Volkswagen Caddy s obytnou vestavbou (rozhodně se máte na co těšit) a velmi podobnou koncepci teď představuje i nová třída T neboli ex-Citan od Mercedesu.
Ač nese obytné Téčko název Marco Polo, nebude to klasická přestavba (s tou se počítá nejspíš během příštího roku), na jakou jsme u Mercedesu zvyklí. Půjde o vyjímatelné moduly, kterými vylepšíte svůj běžný rodinný automobil a jejichž podobu si budete moci poskládat na přání. Jednou z možností je například šuplíková ‚polní kuchyně‘ s dřezem, ledničkou a plynovým vařičem, zajímavě vypadá také stolek, který lze rozložit venku i uvnitř auta.
Obytný modul bude údajně snadný na manipulaci a s jeho zasazením do auta i vytažením ven by si měli poradit dva lidé. O tom, jak je řešení životaschopné, ale samozřejmě rozhodne hlavně cena…
Kaviár v elektrickém motelu Kangoo
Další obytný počin přichází z kuchyně značky Renault, zatím pouze jako koncept. Možná si vzpomenete na loňský Renault Trafic upravený do podoby luxusního hotelového apartmánu. Představa kempování po francouzsku tehdy zahrnovala nejen variabilní obytný prostor uvnitř a střešní terasu, ale i logistický kontejner se sprchou a záchodem, elektrické dobíjecí místo a doručování objednaného zboží dronem. Na loňský Hippie Caviar HOTEL letos navazuje Hippie Caviar MOTEL postavený z modelu Kangoo, jak jinak než elektrického. Automobilka ho vystaví na zářijové výstavě IAA Transportation v Hannoveru. Výrazně skromnější příbytek nabídne spaní s možností pozorovat hvězdnou oblohu skrz prosklenou střechu, úložné prostory na sportovní potřeby a nosič na lyže.
Cestovatele však bude zajímat hlavně akční radius vozidla, který vzhledem k elektrickému pohonu vyvolává mírnou skepsi. Hippie Caviar Motel udává dojezd 285 km, což není zrovna závratné číslo. Slibuje sice, že k jeho prodloužení o 170 km stačí pouhých 30 minut, i tak se ale zkušení nomádi s plánováním cesty zapotí. Na velkou divočinu nepoukazuje ani motor o výkonu 120 koní a baterie s dobíjením maximálně 80 kW stejnosměrného proudu. Největší zajímavostí, kterou auto přináší, tak budou nejspíš inovativní ekologické materiály vyrobené z recyklovaných pneumatik a korku. Ty si totiž v budousnu pravděpodobně najdou cestu i do produkčních vozů.
Ducati: 1000 pódiových umístění ve WSBK
Posledního července se Ducati podařilo pokořit významný závodní milník v seriálu WSBK. Současná jednička stáje, adept na letošního šampiona Alvaro Bautista si v Mostě, v prvním závodě dojel pro první místo. Na tom by nebylo nic moc zvláštního, letos se mu dost daří. V současnosti se drží v čele tabulky o 31 bodů před léty ostříleným a šestinásobným šampionem Jonathanem Rea, respektive o 38 bodů před loňským šampionem Toprakem Razgatlioglu. Zadarmo to letos nebude, ještě se máme na co těšit, ale zpátky k onomu vítezství v Mostě. Pro plnější zážitek je tu sestřih s pohyblivými obrázky. Za pětatřicetiletou účast v této souteži to pro Ducati znamená tisícáté umístění na bedně. Z toho to bylo 382 prvních míst. Dohromady se na tom podílelo dvaapadesát jezdců. Žádné jiné značce se to prozatím nepodařilo. Můžete se nad touto značkou pošklebovat, jak chcete, ale když přijde na závodění, jdou do toho naplno a od srdíčka. Od roku 2012 má model Panigale s “véčkovým” motorem (V2, později V4) na kontě 219 čárek (70 vítezství) z oné tisícovky.
Pokud vás to nadchlo, tak si podobný stroj můžete pořídit i domů. Panigale V4R vás obdaruje (při osazení výfukem od Akrapoviče) až 234 koňmi v 15 500 otáčkách. To z ní dělá nejvýkonnější sériovou motorku, jakou si dnes můžete koupit. Pokud byste se na to necítili nebo vám bylo líto tolika peněz a spokojíte se s “pouhými” 215 koňmi, vždycky si můžete pořídit obyčejnou V4. S příjemným bonusem – homologací, takže se s ní můžete projet i na silnici.
31. srpna 2022, 20:42
0
Jen technická k té motocyklové části - Ducati Panigale V4 Ř (tedy čtyřválec) jezdí od sezóny 2019. Předcházející sezóny to byla dvouválcová Ducati Panigale R. V článku je to trochu zmatečně, ale tady jsme na autíčkáři, tak je to asi jedno :-).
31. srpna 2022, 21:02
1
není to jedno! bordel a překlepy to jsou!
upraveno :)
31. srpna 2022, 21:21
0
Snad maji to kridlo nejak homologacne osetrene. Kdyz vidim ty tanecky kolem soucasnych nafouklych kapot a ochrany chodcu...
01. září 2022, 07:20
4
Pokud je to dostatečně poddajné, tak by neměl být problém. Spíš než jako na dodatečně přidané "křídlo" bych se na to díval jako na normální předek Chargeru, akorát se vzduchovým kanálem pod kapotou a naopak to může být z hlediska ochrany chodců pozitivní prvek.
Kdyby se to prodávalo jen v USA, tak to ani řešit nemusí, tam na ochranu chodců téměř žádné požadavky nemají. Má se to však brzy změnit.
03. září 2022, 10:40
0
Nejde u ochrany chodců právě o výšku horní hrany kapoty, aby to potenciálni oběť jakože moc "nepodseklo"? Pak by byl Dodge v cajku.
03. září 2022, 20:00
0
"obet" je potreba primerene razantne (at se nezlomi holen) podkopnout spodnim spoilerem a pak ji rovnomerne zpomalit pri nabalovani na auto. A zaroven horni hrana kapoty (nebo jina nejvyssi) tuha struktura musi byt kus nad urovni kolene aby podeprela stehno a nepotrhaly se vazy v koleni. Ale to stehno musi byt podeprene primerene poddajne aby se koleno neprolomilo dovnitr mrizky nebo nezlomila stehenni kost.
01. září 2022, 07:45
-1
Co se Kangoo týče, nevím, jestli bych v roce 2022 ve větě "k prodloužení (dojezdu) o 170 km stačí pouhých 30 minut" použil slovo "pouhých". To je průměrný nabíjecí výkon jen cca 70 kW (čemuž napovídá maximální udávaný nabíjecí výkon 80 kW), což v dnešní době není žádná hitparáda. Ale to je dané i poměrně malou 45kWh baterií.
Každopádně ty nejlepší dnešní elektromobily nabijí na dalších 170 km jízdy za poloviční až třetinový čas (tj. 10 minut). V tomto kontextu 30 minut určitě není pouhých.
01. září 2022, 08:23
3
Proto jsem se větu snažila formulovat tak, aby bylo jasné, že jde o marketingový výrok výrobce, nikoli můj soukromý názor. Sarkasmus zřejmě nebyl dostatečně akcentován :)
01. září 2022, 12:37
0
Ono jako vubec udelat neco jako malou obytku s dojezdem 270km (a to jeste bez napr. lyzi na strese, nebo bez ztizenych podminek) je dost blbej napad.
01. září 2022, 13:24
0
Viola: V tom případě ano. ;) Nicméně třeba ještě před 5 lety by to byl slušný nadprůměr. Mění se to rychle.
01. září 2022, 16:55
2
Ad Dodge:
Fakt tady máme dobu, kdy se automobilka chlubí, že nabídne tradiční / legendární auto se skvělým fakovým zvukem?
btw JE známo, jak to bude znít. Snad se mi sem ten odkaz vloží...
https://twitter.com/TwoSteele/status/1560119031432024064
01. září 2022, 18:34
-2
Do série se to ještě asi může dost změnit. Ale ano, kdyby se v dnešní době přecházelo z koní na auta, tak tam nejspíš budou reproduktory vydávající řehtání koně a trubka, ze které několikrát za den vypadne falešný výkal, nebo nevím...
Kéž by lidi byli schopni prostě brát věci tak, jak ze své podstaty jsou a ne něco napodobovat jen z toho titulu, že na to byli zvyklí z dřívějška. Jsem zvědav, jestli se to fakt uchytí, nebo jestli to bude jen nějaká dočasná epizoda.
01. září 2022, 20:18
0
Díky za doplnění, toto video se ke mně nedoneslo.