načítám data...

Autíčkářův týden: Konec dalšího šestiválce, příchod nového hot hatche a extrémní sedan

07. prosince 2022, 22:57 11 komentářů Daniel Borský Novinky

Nepříliš úspěšný korejský liftback dává sbohem. Nejrychlejší hot hatch přijíždí v novém vydání. Královská třída má svůj nový vrchol.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Kia Stinger končí

Začátkem tohoto týdne proběhla českým éterem zpráva, že vlajková loď automobilky Kia pomalu, ale jistě končí svou pouť na našem trhu. Ano, je to tak. Kia Stinger, velký liftback s klasickou koncepcí velkého šestiválce vpředu podélně a preferencí zadních (či všech) kol se opravdu stahuje z našeho trhu. To samozřejmě spustilo vlnu nevole a pohoršení mezi veřejností. Tím spíš, když se automobilka nechala slyšet, že nástupcem tohoto vozu má být elektromobil (EV6). Víte, já mám Stinger vážně rád. Vyzkoušel jsem si všechny dostupné motorizace, najezdil v něm nižší tisícovky kilometrů a vytvořil mnoho zážitků, na které jen tak nezapomenu. Je to auto přesně dle mého gusta. Skvěle jezdící cestovní GT, které má ten správný charakter a schopnosti. Jenže je tu jeden problém. Přestože se mi tohle auto opravdu líbí, nekoupil jsem si ho. A nekoupil si ho prakticky ani nikdo jiný.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Jasně, Kia od začátku počítala, že Stinger nebude trhat prodejní rekordy, a vytvořila ho víceméně pro to, aby světu ukázala, že také umí postavit velmi schopné GT. Přesto si tak trochu myslím, že i sama automobilka očekávala aspoň o něco lepší prodeje. Stingerů se u nás od roku 2017 až dodnes prodalo nějakých 170 kusů. To je skutečně málo za pět let na trhu. Když porovnáme čísla s jeho ideovým nástupcem, Kiou EV6, pak možná leckoho překvapí, že tohoto (vážně dobrého) elektromobilu se prodalo 140 kusů. Za 12 měsíců. A pokud bychom brali v potaz pouze vrcholnou verzi EV6 GT, která nabízí drtivé výkony (téměř 600 koní a 740 Nm) a měla by tak být výrazně rychlejší než Stinger (a též o 300 tisíc dražší), pak vězte, že na toto vozidlo má Kia již 50 objednávek. Dva měsíce od spuštění prodeje. Na to, aby Kia udala 50 kusů Stingerů, potřebuje zhruba dva roky. Netřeba tedy v tomto případě za koncem charakterního liftbacku hledat nějaké spiknutí, tady rozhodla prostá matematika. Je to škoda, Stinger mi bude chybět, ale nedá se nic dělat. Život půjde jistě dál. Pokud byste přeci jen o něj měli zájem, pak si pospěšte. Objednávky se uzavřou do konce roku.

Honda Civic Type-R začíná

Něco starého končí (viz výše), něco nového začíná. Ano, Honda Civic 11.generace se vážně povedla. Sbírá chválu, kudy chodí a prakticky všichni o ní mluví jako o špičce svého segmentu. Teď navíc přidává pomyslnou třešničku na dortu v podobě vrcholné verze Type-R. Nový Type-R je nejvýkonnějším Civicem v historii a stále se obejde bez elektrifikace. Svých 329 koní a 420 Nm umí vydolovat z běžného přeplňovaného dvoulitru. Taková porce výkonu pak stačí na to, aby ostrý Civic zrychlil z nuly na stovku za 5,4s a dosáhnul maximální rychlosti 275 km/h. Fajnšmekry jistě potěší i to, že tento 1429 kg těžký hatchback můžete mít i s ryze manuální převodovkou. Tohle bude opravdu skvělá záležitost a věřím tomu, že především na okruhu bude Type-R jako doma. Od 1.prosince můžete tento hot hatch objednávat i vy. Cena činí 1,3 milionu. Je to málo či hodně? O tom rozhodnou až zákazníci

Mercedes-AMG S 63 E Performance udivuje

Nový vrchol nabídky dostal též nejlepší Mercedes ze všech. Jasně, mám na mysli třídu S. Generace W223 je již dva roky a i my jsme z ní byli nadšeni. Tohle auto je skutečným lídrem nejvyššího automobilového segmentu. A teď konečně dostává i tu nejvýkonnější možnou specifikaci. Mercedes právě v těchto dnech představuje třídu S s ikonickým označením 63 AMG a tentokrát k němu přidává i přízvisko E Performance. Pokud hádáte, že se jedná o nějakou tu formu elektrifikace, pak hádáte správně. Nové S 63 je totiž plug-in hybridem, avšak trochu jiným, než by se na první dobrou mohlo zdát. Tady totiž elektromotory slouží ke zvýšení výkonu a o spotřebu až tolik nejde. Vrcholné eSko má relativně malý akumulátor o kapacitě 13,1 kWh (obyčejná S580e má 28,6 kWh), avšak tento elektromotor (využívá poznatky z F1) umí krátkodobě poskytnout až 140 kW k dobru. K tomu samozřejmě přidává velký přeplňovaný osmiválec. Celkové hodnoty výkonu a točivého momentu jsou drtivé. Nadechnout, něčeho se přidržet a… AMG nám pro svůj top model připravilo 800 koní a 1430 Nm. Wow, na primárně luxusní limuzínu více než dobré. Jízdní výkony jsou samozřejmě zcela poplatné extrémnímu výkonu, na stovku se dostanete za 3,3s a maximální rychlost může činit až 290 km/h. Tohle bude svezení, kterému mohou konkurovat tak maximálně rychlovlaky.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Frankie
08. prosince 2022, 09:13
1

No Stinger je opravdu ten typ auta o kterém plno lidí nadšeně mluví, ale málokdo si jej koupi.
To je zajímavé zamyšlení. Která aktuální auta mají podobný osud? Toyobaru? Co vás napadne jako další?

reagovat
jbigllesCZE
08. prosince 2022, 11:30
0

no kolikpak naživo vídáte jakoukoliv Nperformance (já jednu konu a jednu i20). O Yarisu GR nemluvě, přitom zrovna ta "n" - ka jsou celkem láce, oproti tomu Civicu i Yarisu. Toyobaru oproti tomu vídám celkem často (a nejsem z Prahe :))

ransom
08. prosince 2022, 11:45
1

Mně napadají spíš auta, která všichni haní a přitom se prodávají po lopatách.

beastar
08. prosince 2022, 12:21
2

Zrovna Yaris GR potkávám relativně hodně vzhledem k typu auta a situaci kolem něj. V Praze asi tři pravidelně.. a na cestách sem taky potkal pár kusů. V Zurichu taky jednotky kusů. V zásadě o desítky procent víc jak u Stingeru. A vlastně ne o tolik méně jak Toyobaru. Chápu ale pokud někdo jezdí kolem malýho okresního města, že ty auta nepotká. Já třeba aspoň 5x za týden potkám Lambo. Což zrovna třeba v Ústí nad Orlicí asi nehrozí.

Takže jediný relevantní hodnocení jsou čísla prodejů..

bkralik
08. prosince 2022, 23:08
2

Přijde mi, že Yarisů GR je všude jak much...

esmo
09. prosince 2022, 07:11
0

Po Brně Nka velmi často, GR Yarisů taky víc než bych si myslel ... je vidět že se to prodává a ten Stinger se naopak neprodává, toho jsem viděl na silnici snad dvakrát :D

jbigllesCZE
09. prosince 2022, 08:26
0

@ransom: Octavia1 1.9tdi (vlastne jakakoliv Ofce, Hyundai ix20 (bože to je odporný :)) ne nahodou si obe koupil tchan jako nová :)

jbigllesCZE
09. prosince 2022, 08:26
0

na druhou stranu, na rozdíl ode mne má na to si koupit nové auto :)

fortress
09. prosince 2022, 08:58
0

i30N vídám často i v klacíkově, Stinger jsem viděl jednou v Praze.

va
vaard3n
09. prosince 2022, 13:06
0

Přesně tak, N a GR vidím dost, Stingera matně pátrám v paměti, zda už jsem naživo viděl. Ty první dvě jsou po 1 ks dokonce u nás v ulici a malinko mne ten kravál, co dělají, už sere … :D Bude z něj třeba jednou ceněný veterán.

dz
dzonnek
11. prosince 2022, 23:43
0

Ve Stockholmu vídám Stinger celkem asi 5x do roka za tu dobu co je ale kupodivu v mém rodném místě podobně páč to tam 2 lidé vlastní. Taky jsem jej zvažoval bohužel praktičnost není ideální a na kočárek to auto moc není. Ale pořád to tam je tak uvidím( jako ojetina )

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Electra  1974
Buick Electra

1974 rok výroby
455 koní výkon
7 500 ccm objem

Dodge Magnum  2005
Dodge Magnum

2005 rok výroby
254 koní výkon
3 500 ccm objem

Oldsmobile Cutlass Holliday 1970
Oldsmobile Cutlass Holliday

1970 rok výroby
310 koní výkon
5 700 ccm objem

Buick Riviera 1971 1971
Buick Riviera 1971

1971 rok výroby
330 koní výkon
7 500 ccm objem