načítám data...

Autíčkářův týden: Šestiválcová Mazda, dobíjecí Lexus, životně důležitý Renault a nástupce legendy

Uplynulý týden byl poměrně bohatý na důležité novinky. Pojďme se podívat na ty nejzajímavější.

zobrazit celou galeriiFoto:           

Mazda CX-60

Japonská automobilka Mazda oznámila před nějakým časem, že by se ráda orientovala na luxusnější část automobilového trhu, ve které je třeba přinést nějakou tu přidanou hodnotu. Našlo se mnoho skeptiků, kteří těmto plánům nevěřili, nicméně se zdá, že to Mazda myslela zcela vážně. Doslova před pár hodinami totiž představila svůj zbrusu nový model, který by měl být právě zacílený na náročnější automobilovou klientelu. Je jím středně velké SUV s označením CX-60. A nutno podotknout, že tady té přidané hodnoty najdeme opravdu mnoho.  Vnější design asi nepřekvapí. Na první pohled vypadá mohutně a svalnatě, ale fotky mohou trochu zkreslovat, raději si počkám na osobní setkání. Pohled do interiéru ovšem naznačuje, že tady by mohl nastat velký kvalitativní posun. Mazdy bývaly v průběhu let občas kritizovány, za ne zcela povedené vnitřky, což se v posledních modelech pomalu zlepšovalo. Nicměně CX-60 posouvá laťku ještě mnohem výše, tohle vypadá, že bude interiér opravdu na úrovni. Kvalitní materiály, zajímavé ztvárnění.

Foto: Mazda Motor Corp.

Největší přidanou hodnotou je však pohonné ústrojí. Většina světových automobilek se tváří, že za dva, tři roky přejdou plně na elektrické pohony a proto už nemá smysl zabývat se vývojem spalovacích motorů. U Mazdy si to nemyslí. Proto zde máme zcela novou platformu, která umožňuje zástavbu motoru v podélném směru. Ano, modří už vědí, nové velké Mazdy budou primárně zadokolky. S novou platformou jdou ruku v ruce i nové motory. Zapomeňte na dýchavičné tříválce. Ne ne ne. Mluvíme tu přeci o Mazdě. Základní motorizací bude plug-in hybrid se čtyřválcovým spalovacím motorem o zdvihovém objemu 2,5 litru. Ujede asi 60 km na elektřinu a bude hrozně bio a eko. Mnohem zajímavější je ovšem hodnota systémového výkonu, která činí 327 koní, což z CX-60 dělá nejvýkonnější Mazdu v historii (třírotorové Cosmo mělo oficiálně “jen” 280 koní). To vůbec nezní blbě, že? 

Foto: Mazda Motor Corp.

Ještě větší peckou jsou však zbylé dvě motorizace. Mazda totiž oživila šestiválce a vůbec poprvé postavila všechny hrnečky do řady. To znamená, že se můžeme těšit na zážehovou atmosférickou (!!) řadovou šestku s objemem rovných tří litrů. Benzínový motor bude využívat principů SPCCI, které již známe z motoru Skyactiv-X. Možná ještě překvapivější jednotkou bude naftový šestiválec o objemu 3,3 litru. V době, kdy jednotlivé značky ruší i malé diesely u svých modelů, jde Mazda opět hlavou proti zdi a nabídne svým zákazníků vznětový šestiválec. Za tohle klobouk dolů. Technické parametry šestiválců nebyly zveřejněny, neoficiálně se mluví o výkonu kolem 200 kw u obou. Taktéž budou oba osazeny 48V mild hybridní technologií. Jako první přijde na trh PHEV verze, kterou by měl následovat diesel a nakonec bude k dispozici i ten benzín (s menším zpožděním). A pozor, prý i na našem trhu. Základní cena bude startovat na 1,3 milionech. Už se nemůžeme dočkat osobního setkání.

Renault Austral

Druhým SUV, které se v tomto týdnu představilo, je zástupce francouzské školy, Renault Austral. Pro Renault se jedná o extrémně důležitý model, který by měl zaujmout místo hned několika modelů najednou. Za prvé se jedná o náhradu kompaktního SUV Kadjar. Později by se měla objevit prodloužená varianta, která by měla sloužit jako náhrada za Grand Scénic a Espace. Třetí karosářskou verzí bude “kupé”, jež by mělo zastoupit nedávno ukončený Talisman. To je celkem náročný úkol, že? V neposlední řadě, to má být též jeden z posledních Renaultů s čistě spalovacím motorem. Austral rozvíjí typický designový jazyk Renaultu a minimálně na fotkách vypadá opravdu dobře. Ta tam je nevýrazná tvář Kadjaru. Zcela nová je architektura vnitřku. Ta navazuje na nový elektrický Mégane, kde je hlavním motivem spojení velkých obrazovek do písmene L. Austral stojí na platformě CMF-CD, která umožňuje i oblíbený 4Control, díky kterému by toto kompaktní SUV mělo být velmi hbité. Pod kapotou nalezneme dva klasické čtyřválce 1,3 TCE se 140 a 160 koníky. Silnější se standardně pojí s novým automatem CVT. Novinkou je hybridní verze E-Tech, která kombinuje nový tříválec 1,2 s elektromotorem. Kombinovaný výkon činí solidních 200 koní. Ceny zatím neznáme, do prodeje by Austral měl přijít ke konci letošního roku.

Volkswagen ID.Buzz

Foto: Volkswagen AG

Je tomu přesně 21 let, kdy Volkswagen oživil myšlenku svého hippie busíku. V roce 2001 se poprvé ukázal VW Microbus Concept Car. Pak bylo dlouho ticho po pěšině, v podstatě až do roku 2011, kdy se světu představila studie Bulli, která už tehdy naznačovala využití elektromotoru. Bulli byl sice maličký, ale svým retrodesignem dokázal chytit za srdíčko. V roce 2016 přišel koncept BUDD-e, na který o rok později navázal právě ID BUZZ. Více než 20 let trvalo, než Volkswagen dotáhl svou vizi do konce. Stalo se tak včera v odpoledních hodinách. Můžeme se těšit na dvě verze, kratší a prodlouženou. Zatím se ukázala jen ta menší, která má na délku 4,71 a navzdory svému tvaru není zrovna velkoprostorová, má jen pět sedaček. Trochu zklamáním může pro někoho být fakt, že se nejedná zrovna o velkou revoluci v elektromobilitě, protože na to mnozí sázeli. ID.Buzz stojí na platformě MEB, a nabízí přesně stejné možnosti pohonu, jako třeba Škoda Enyaq. Poněkud to svádí k myšlence, že je to jen překapotovaný Enyaq, ale uvidíme v reálu, jak tomu bude, třeba Volkswagen překvapí a skutečně se podaří nějaká ta revoluce. Aspoň, že ten roztomilý vzhled mu zůstal. Předprodej by měl začít v červnu a první vozy by se k zákazníkům měly dostat letos na podzim. A jedna otázka k zamyšlení. Když se původnímu autu říkalo familiérně busík, znamená to, že novince můžeme říkat buzzík? 

Lexus má konečně plug-in hybrid…

… a infotainment, do kterého nebudete chtít zabodnout šroubovák! Na vlastní oči jsme se o tom přesvědčili během testovacích jízd v okolí Chateau Mcely.

Foto: autickar.cz

Na první pohled celkem nenápadné kompaktní SUV je ve skutečnosti celosvětově nejúspěšnějším modelem značky. Možná proto dostalo čestný úkol nabídnout jako vůbec první Lexus nabíjení ze zásuvky. Ve verzi NX 450h+ nabízí 309 koní výkonu a kombinovaný dojezd na elektřinu až 76 km, ve městě dokonce 89-98 km, což už jsou velmi pěkné hodnoty. Pouze na elektřinu pak dokáže jet rychlostí až 135 km v hodině. Slibované parametry jsme zatím na vlastní kůži vyzkoušet nezvládli, neboť v druhé polovině dne, jenž byl testovacím jízdám vyhrazen a během nějž šla auta z ruky do ruky, už se elektřiny pochopitelně nedostávalo. Co jsme si ale ověřit mohli, je neskutečný komfort na palubě, který se ostrými zuby středočeských silnic vůbec nenechal vyvést z konceptu. V ‚obláčkovosti‘ podvozku zastává Lexus aktuálně jednu z vůdčích pozic na trhu. A prožitek by samozřejmě nebyl stoprocentní bez skvěle zpracovaného interiéru, do kterého slastně zapadnete a už se vám nebude chtít vstát. 

Foto: autickar.cz

S infotainmentem jsme měli v minulosti ne úplně hezké vztahy, tentokrát ale působí výrazně lépe, navíc je doplněn úplně parádním head-up displejem se třemi režimy zobrazení. Nejdůležitější funkce mají stále svá dedikovaná tlačítka a celková ergonomie je velmi příjemná. Návrháři v Lexusu prý dokonce zkoumali vzdálenost mezi ramenem a konečky prstů u lidí z celého světa, aby při ovládání nebylo nutné měnit polohu za volantem. 

Jen pozor, až se budete chtít dostat ven. Klasické kliky byste na dveřích hledali marně. Místo ní je zde tlačítkový spínač, který umožní otevřít dveře zcela bezhlučným pohybem. Inspirací mu byly tradiční posuvné příčky ‚shoji‘ z japonských domácností.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fr
Frodo
11. března 2022, 08:59
8

Čekal jsem nadšené komentáře a ono nic. Tak to napíšu aspoň já. Počin Mazdy je obdivuhodný, kéž by jsme se toho motoru dočkali i v budoucí šestce. A trojce................a Miatě :D

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
11. března 2022, 09:51
1

MX-5 se šestiválcem.. to by mohla být správná vražda. Ideálně třeba jako limitka na pár tisíc kusů. Myslím, že by jim zakaznici utrhali ruce.

Jimi
11. března 2022, 10:45
0

Do 3-ky by klidně stačil US 2.5Turbo- klidně i s hybridem, 6-ku s R6 by to posunulo mezi prémii.

HeavySmoker
11. března 2022, 11:17
1

Nejak sa neviem zbaviť pocitu že Mazda s R6 v 6tke (ak to urobia) skončí ako Kia Stinger. Skvelé auto, mizerné predaje a ústup do zabudnutia. Dúfam že si to poriadne spočítali a vedia čo robia.

af
afro-r1
11. března 2022, 20:14
-1

Stinger ma, krome spise negativniho kreditu znacky, i nevyhodu v karoserii ci promo typu "jakokupe pro zabavu". S tim se v Evrope moc nezaboduje. Podobne jako Giulia.
Velci hraci vedi, ze musi nabidnout i hezky kombik, inzerovat jej jako rodinny vuz byt ve vyssi cenove hladine. Nezkazit to prilis japonskym interierem a neobdarovat vrcholnou verzi nejakym podrazem typu "jen s jednou prevodovkou, nejakym asistentem, ci zavazim navic, nebo omezenou serii, ci extremnim priplatkem.
A potom se tak trochu kousnout a vydrzet 2-3 generace, aby si na to lide stihli zvyknout. Audi bylo take kdysi davno nudne auto pro nemecke duchodce.

Kuře
12. března 2022, 00:46
1

Furt ještě je....

Frankie
11. března 2022, 09:31
0

Mazda CX 60 vypadá fakt dobře, a na ty šestiválce a jejich test jsem zvědav. A stejně tak jsem zvědav na jejich spolehlivost po delší době. Hlavně u té nafty. No a i reálná spotřeba v testu bude zajímavý údaj.
Renault nevím, přijde mi že se stále hledá a stále nenachází v tom populárním SUV segmentu.
Lexus NX, byl teď testován v jedné tv, a vyšel hodně pozitivně. Zajímavá alternativa k Německé prémii a určitě by mohla stát za úvahu pro případné zájemce.
VW bez komentáře...

reagovat
af
afro-r1
11. března 2022, 20:22
-1

S motorem 1,3 v obrovske rodinne krabici se bude nachazet jeste hodne dlouho.
Mit nejake starsi SUV s dvoulitrem, asi bych se sam sebe ptal, proc jit zrovna pro novy Austral...

beastar
11. března 2022, 15:25
4

Ok. Jeden nadsenecky koment. Cx60 si koupím akorát si rozmyslím zda benzín či naftu. Perfektní náhrada za naše tehdejší GL. Přece jen ten Ranger přítelkyni úplně nevyhovuje.

reagovat
ReVolte
12. března 2022, 17:35
0

Hmm blog o Mazdě od Bísta.. Na to se těším víc, jak na auto samotné :D

Moctezuma
13. března 2022, 05:20
1

Není potřeba vymýšlet cx60. Nová CX-9 i-sport 2.5 turbo stojí 750k Kč. Pro přítelkyni ideál. Bohužel, za Atlantikem. Od roku 2022 zde začali prodávat 3ku s 2.5 turbem.. Tady je svět ještě v klidu a benzín stále stojí 20.. Taky zde konečně vstoupil na trh Lexus a stojí co VW :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem