Proč musí být dneska každé auto alespoň trochu sportovní? Proč čím dál víc každá značka dbá na image a design auta, který musí být dynamický, svěží nebo agresivní. Kdy naposled vůbec kdo vyrobil auto, co by si na nic nehrálo, bylo pomalé, pohodlné a nemělo jedinou agresivní linku v designu?
Proč Mercedes vyrábí auta jako A45 AMG? Nic proti samotnému Áčku v AMG, měl jsem s ním tu čest a rozhodně mě neurazilo. Spíš jde o to, že lidi chtějí Mercedes, který je velmi tvrdý, velmi rychlý a při každém řazení plivne z výfuku. Není nic špatně na tom, že Mercedes takové auto vyrábí, byl by sám proti sobě, kdyby to nedělal. Ale Mercedes A-klasse v tomhle vůbec není sám. A nejde jen o samotné motorizace, vždyť i zcela obyčejné vozidlo pro lidi jako například Ford Fiesta musí dneska mít agresivní a sportovní tvary.
Problém je, že málokdo jel Citroënem ‘s koulemi’, protože si je nikdo nekupuje
Kdy naposled někdo vyrobil auto, u kterého bylo hlavním marketingovým tahem tvrzení, že je pohodlnější než minulá generace nebo že je pohodlnější než konkurence? Snad i moderní magnetoreologické tlumiče se vždy propagují s tím, že auto můžete přepnout do sportovního režimu. Takže vlastně celý jejich vývoj proběhl jen proto, aby auto mohlo být sportovnější. Ne proto, aby mohlo být komfortnější. Citroën, který v průběhu své historie dovedl hydropneumatické odpružení k dokonalosti, jej nedávno přestal vyrábět, protože o něj nebyl dostatečný zájem. Je pravdou, že potenciálně je hydropneumatický podvozek poruchovější než ocelová pružina, stejně jako je dražší na výrobu. Jenže kdo se v nějakém Citroënu ‚s koulema‘ svezl, určitě mi dá za pravdu, že v pohodlnějším autě podobné třídy nejel. Problém je v tom, že v Citroënech ‚s koulema‘ skoro nikdo nejel. Protože to vlastně nikoho nezajímá. Lidi totiž nechtějí pohodlná auta.
A teď je na místě otázka, proč lidi nechtějí pohodlná auta? Je to snad proto, že jsou už všude dokonalé cesty, takže to není potřeba? Nebo snad proto, že nikomu drncání vlastně ani nevadí? Ne. Je to proto, že auto se dnes z velké části kupuje pro image. Proto, abyste dali okolí najevo, jak na tom jste. Takže koupit si auto, co by bylo známé tím, jak je úžasně pohodlné, je vlastně velmi ‚uncool‘. Znamená totiž, že už máte své nejlepší roky za sebou, že vás už asi bolí záda, že jednoduše už nepotřebujete svěží, rychlé a dynamické auto. Znamená to, že jste prostě staří páprdové.

Asi tušíte. Štve mě, že se dělá málo opravdu pohodlných aut. Štve mě, že Citroën přestal dělat geniální hydropneumatické podvozky, protože o ně nebyl zájem. Štve mě, jak moc se lidi nechají ovlivnit svým okolím nebo jak moc jim záleží na tom, co si o nich okolí myslí. Štve mě, jak moc na lidi platí reklama. A taky mě štve, že s tím nemůžu dělat vůbec nic. Maximálně si můžu koupit staré pohodlné auto a nenechat se ničím naštvat.
A co vy? Taky vás štve dnešní epidemie sportovních podvozků a toužíte po návratu pohodlných aut? Koupili byste si auto, o kterém by se v reklamě tvrdilo, že je především pohodlné?
GanGreen
2. 10. 2015, 11:32Už je to cca rok, co sedlám první generaci citroenu C5 s koulema... Upřímě musím říct,že přečíst si tehle článek před rokem, asi bych nevěřícně kroutil hlavou, proč se neco takovýho zrovna na autíčkáři vůbec ojevilo, ale po roční zkusšenosti s citronem to naprosto chápu. I já vždycky toužil po sportovním (vlastně stále toužím) ale zároveň nedám dopustit na pohodlí. Bojužel jsou to většinou u auta dvě dost neslučitelný vlastnosti. Bud bude auto sportovní a nepohodlný nebo bude pohodlný ale ne sportovní (podotýkám že sportovnost pro mě není rychlá jízda rovně).
Osobně jsem tedy svůj autíčkářský život vyhodnotil tak, že primárně chci auto pohodlné, vzhledme ke zkušenosti s "koulema" už nechci nic než citroen :D C6 by byla výhledově ideální... Ale pohodlné auto bych preferoval, kde budu potřebovat přepravu z bodu A do B (pokud to nebude 3km do kolbenky a zpátky) ALE rozhodně bych chtěl i auto sportovní a to na jízdy kdy CESTA je CÍL (pomalý cruising krajinou, když se chci hezky projet mě většinou rychle omrzí)
Pokud bych tedy měl zůstat u značky, tak bych se ideálně viděl v Citroenu C6 (v tomto případě asi klidně i s naftou) a jako druhý vůz C2/C4 VTS (NAPŘ.)
Děkuju za super článek k zamyšlení, uplně jsem se v něm viděl :)
Vavris Vavrisovic
2. 10. 2015, 11:37V tom případě je třeba šetřit na Porsche :-) Tam mě ta kombinace skutečného komfortu a neskutečných schopností nikdy nepřestane fascinovat...
GanGreen
2. 10. 2015, 12:24Jo, jenže to dřív budu mít dvě obyčejný auta než jedno porsche :D
Evlo
2. 10. 2015, 11:42Me prijde, ze moda sportovnich povozku uz, dikybohu, pominula.
Evlo
2. 10. 2015, 11:46Z clanku mam radost, se bojim, ze by si ode me auto nikdo nekoupil, ale mas pravdu v tom, ze lidi to, ze to drnca moc neresi, uf.
Michal88
2. 10. 2015, 11:44V tom případě jsem starý páprda už v 27 letech. :D Sedlám XM a C5, míval jsem Xantii a v budoucnu Citroen rozhodně opustit nechci. Tohle mě štve taky, o čem se píše v článku, ale na druhou stranu, hydropneumatika od C5 výš už nebyla to pravé jahodové. Sedačky tvrdé, podvozek taky přitvrdil... Už to není to pravé jahodové. A v poslední C5 už zas tak výrazný rozdíl, jestli s hydropneu nebo bez nebyl... V C6 jsem žel Bohu nejel, tím spíš, že jsem nejel v C6 s AMWAR. Co byly 2.2HDi, ty AMWAR neměly, tam bych si tipnul, že to bude podobné jako C5.
"Sportovní" auta na vyblbnutí mě nijak nikdy neoslovila, ale když už bych si měl vybrat, tak Saxo VTS 1,6 16V. Malá motokára na okresky jak vystřižená.
GanGreen
2. 10. 2015, 12:23Mslím že si mužem podat ruce :D jen teda nevim, ale v mojí C5 teda sedačky tvrdý nejsou, je fakt že nemužu srovna s XM nebo xantií ale když srovnam s evším v čem sem jel, tak C5 má prostě křeslo a ostatní měli barovou stoličku :D
Michal88
2. 10. 2015, 13:58Doma právě mám C5 I 2.0HDi/80kW a proti XMku jsou ty sedačky tvrdý... Do toho jsou bez bočního vedení. Když s C5 říznu zatáčku tak i s pásy po ní jezdím. U XM se mi tohle nestalo. Plus mi u C5 vadí středový tunel, je v ní málo místa, ale to taky bude tím, že v XMku se opravdu rozvalíš... Pravda, je třeba přihlížet k tomu, že C5 je nástupcem Xantie a i když je XM o 12 let konstrukčně starší, pořád je to auto o třídu výš... Jenže i když to porovnám s Xantií, i ta byla pohodlnější (měkčí sedačky s lepším bočním vedením i houpavější podvozek) a to jsem měl tenkrát Xantii z 93 a z 95... Komfort podvozku v C5 v komfortním režimu (nebo bez hydractive3+) by se dal přirovnat k XM se zapnutým sportovním režimem, pokud má hydractive.
Evlo
2. 10. 2015, 15:20No ono je to asi dost tim, ze takova Astra nova je na tom podvozkove jak XM Y3 i bez toho aby mela koule.
Michal88
2. 10. 2015, 16:37Evlo: To myslíš jak? V komfortu bych neřekl, to by xmko muselo mít úplně prázdné všechny koule. :) Ve složitosti podvozku na tom Astra bude asi lépe, ale hydropneumatika není nic zázračného nebo nepochopitelného. A jaký bys viděl v rámci jízdních vlastností rozdíl mezi xm y3 a y4? :)
Evlo
4. 10. 2015, 11:51A mas toho hodne najeto tema novejma autama, konkretne teda tou astrou, jo?
Evlo
4. 10. 2015, 11:51A mas toho hodne najeto tema novejma autama, konkretne teda tou astrou, jo?
Evlo
4. 10. 2015, 11:52y4 ma novejsi hydractive a vice kouli a neni uz tak plavny jako y3
Evlo
4. 10. 2015, 11:55Proste ten trend tvrdych aut tu byl, jeste tak treba pred 5 lety, ale dneska uz je to fuc, krom levnych sportaku.
PeterLuk
4. 10. 2015, 12:07Teda, m iv rodine síce nemáme hydropneumatiku, len starý Evasion, ale musím uznať že aj tu ten rozdiel oproti novému Riu či trebárs i30-ke cítiť, zvlášť na horších cestách. Tam kde sa Citroen zhupne, Hyundai vyskočí. Určite to nieje ideál, navyše už na našom CItroene vek cítiť, ale je tam rozdiel. To isté v prípade sedačiek, sedačky v Riu sú síce "dobré", ale po presadnutí z nášho Evasionu je to ako trestná lavica (Asta má skvelé sedadlá, ale až také mäkké niesú). A ani nemusíme hovoriť o podvozkoch a sedadlách, to isté sa dá vztiahnuť na dizajn, reklamy... Hyundai i20 má vraj športovú líniu strechy. Modely Škoda Citigo, Fabia a Yeti Monte Carlo, ktoré prinášajú, citujem: "vzrušenie zo športovej jazdy" snáď ani nemusím zmieňovať. Ide o všeobecné vnímanie áut. Kto nemá športové auto akoby ani auto nemal. To že tým športovým autom je malé SUV so 100 koňami je druhá vec...
Michal88
4. 10. 2015, 13:38Evlo:technické rozdíly mezi hydropneu u y3 a y4 znám, troufnu si tvrdit velmi detailně, o tom mi vyprávět nemusíš, proto jsem se ptal na jízdní vlastnosti. V jízdě ale rozdíl není žádný, neboť hydropneumatika se v oblasti pérování změnila jen v detailech (jiné h ventily, trochu jinak řešené řízení hydractive, pokud jej má), ostatní změny proběhly v první řadě na brzdové "větvi" (ta jedna koule navíc je tam kvůli zadním brzdám, ne kvůli podvozku) a pak drobnostech, které nemají na kvalitu jízdy vliv, ale potěší při používání (dvouvývodové čerpadlo pro rychlejší reakci posilovače a hydrozámky, pro "nelehání" auta). V čem je ale rozdíl, jestli má auto hydractive či ne. Auto bez hydractive na naladěné na "tvrdost" něco mezi komfortním a sportovním režimem u aut s hydractive. ;) Tak jak může být y4 méně houpavá než y3. :) V y3 i y4 jsem jel a při správně nafoukaných koulích tam rozdíl není nebo je velmi neznatelný. Mám ale doma xm y4 s hydractive i bez a tam je rozdíl znát. V astře I jsem nejel, jezdil jsem daaaavno chvilku v Hčkové, plus pak hodně francouzi jako Berlinga, C4 apod (když bys dělal v autorizáku, tomu se nevyhneš). A že frantíci jsou na komfort hodně hajs. Ale je fakt, u Astry I dělá ten pocit houpavosti asi to, že to bylo nejtěžší auto ve své třídě. :D
Evlo
5. 10. 2015, 09:21Tak dejme tomu, ze se jsem myslel s hydractive a bez. Kazdopadne to nebyla pointa.
i30 je fakt drncava, ale to je konkurence k minule oktavii, ne k soucascne. Nicmene teda aktualni i20 (asi) me drncava neprijde a to jsem mel i ten starej XM a jeste vic do meka nez je z tovarny.
Michal88
5. 10. 2015, 10:19Tak, pointa byla v tom, že jsi říkal, že y4 už není tak plavná jako y3 a to není pravda, neboť hydropneumatika se změnila naprosto minimálně, ať bez hydractive či s hydractive.
Jako, taky se najdou pohodlná auta, ale pružiny a tlumiče se tomuto v komfortu mohou maximálně přiblížit, ta charakteristika ale pokaždé bude jiná. Dobře to je vidět na poslední c5, projeď se s autem s hydro i bez ať tady nesrovnáváme jablka s hruškami... A to poslední c5 s hydropneu už není nic extra. C6 s amwarem prý byla velmi komfortní, ale tam se to dohánělo extrémní složitostí systému.
PeterLuk
7. 10. 2015, 19:33A ja som myslel, že Hydractive znamená práve hydropneumatický podvozok. Michal88, nechceš založiť blog alebo dokonca vydať knihu o hydraulickom pdovozku? :D :D :D V časopiscoh toho človek veľa nenajde a čo sa servisov týka, člvoek nevie komu môže dôverovať a kto sa tomu naozaj vyzná. Predsalen, servis hydropneumatického podvozku nieje štandardná a potom to tak aj dopadá, keď ju robí hocikto. Takže akékoľvek info a rady pre záujemcov o Citroeny s hydraulikou sa zídu. ;)
Michal88
8. 10. 2015, 12:58PeterLuk: Nene, hydractive neznamená hydropneumatický podvozek, hromada lidí si to myslí, ale není to tak. Hydractive je název pro nadstavbu hydropneumatického podvozku, která dokáže aktivně řídit tuhost podvozku v závislosti na jízdním stylu řidiče s tím, že se režim SPORT dal zapnout i manuálně. A co teprve např. u Xantie (když už se tu bavíme o hydropneu Citroenech z 90. let. :) ), kde existovala i verze Activa, což je ještě nadstavba nad hydractive II. generace, která uměla aktivně řídit i náklony auta v zatáčkách. :)
Blog ani knihu se mi moc vydávat nechce, určitě sis všiml, že mé stylistické cítění za moc nestojí a nevím, co bych psal dřív a pak je v tom akorát guláš. :D Sice trpím grafomanií, ale pak tomu nikdo nerozumí. :D
Josef
2. 10. 2015, 13:52Souhlasím s autorem...
hurkar
2. 10. 2015, 17:37záver je trefný, okolie, reklama, závisť....
podľa mňa by mali byť športové, športovo naladené dvojdverové autá. Štvor a viac dverové by mali byť pohodlné a plne prispôsobené komfortu pohodliu a bezpečnosti posádky.
bucek
2. 10. 2015, 20:07Tak to jsem v 31 letech starej páprda,bolej mě záda a rozhodně při cestování nesportuju. Užívám si pohodlných křesel,sametového obstarožního automatu ve spojení s nízkotlakým turbem a hlavně podvozku, který je všechno jenom ne sportovní. A už delší dobu dumám nad tím jak si do auta namontovat vzduchovou sedačku z náklaďáku.
ezop
2. 10. 2015, 20:12Ono se podle mě už lecos změnilo. Mam C5 a do prace me vozi kolega s III octavkou a když na tom byly zimáky, tušim že asi 16, tak bych řekl že to je snad stejně pohodlny jak C5.
Vojtin
2. 10. 2015, 20:18Dokud sem mladej, tohle se mě netýká, zatím prostě uvažuju jinak. Strašně chci na dnešní poměry určitě dalo by se říci "kostitřas" AW11, ač to dneska určitě není cool auto. Až budou prťata, nebo se jen budu chtít pohodlně dopravit do práce preference se změní. Tak nějak předpokládám že to jistojistě příjde s věkem. Ale do té doby.. :)
martin_100
2. 10. 2015, 23:09No vidíš já ač nemilec nových aut od doby co sem prvně spatřil C6 vim že to auto chci. Nesmim se tim ale moc chlubit páč kažýmu komu sem někde na ulici ukázal C6 a začal na to pět óty tak si ťukal na čelo nebo mě rovnou posílali k Chocholouškovi.
A tak ten jhejt chápu. Sám mam rád sportovní auta ale je to opravdu nutný za každou cenu mít od sportovní nákupní tašky po sportovní dodávku? Není to jen taková egohoňka?
Irwinek
3. 10. 2015, 18:20Hmm, nejsem asi nejstarší, přesličky už protékali nádržema v době mého narození, ba ani Šemíka už nepamatuji, ale preferuji pohodlí před " tvrdou sportovní jízdou " byť netvrdím, že rád nešlápnu na plyn. Již dlouhá leta sním o postarším Rollsu, konkrétně Silver Shadow ( eventuelně o " sportovnějším " dvojčeti Bentley T 2 ). Co nepohltí pérování, to odladí mohutné balony a jízda se tak mění na jemné pohupování. Je samozřejmé, že jen těžko takovým autem poletím stovkou po okrsce, taky Spin rádio asi nebude tím pravým společníkem pro cruizing touto lodí, nicméně, jak klasik tvrdí, i tep se zklidní a všechny starosti běžného dne v dáli zmizí :-D Co víc si v dnešní uspěchané době přát?
martin
4. 10. 2015, 02:06Ahoj,
otec koupil pred 10ti lety Citroen C4 s motorem 1.4 bez klimy, coupé - auto vypadá furt jako skoro nové a je v pohodě najeto asi 70 tisíc, co bys doporučil za nákup tento/příští rok ? Já sem řikal, že než zase za 300 tisíc a nové a Citron vs Fiat vs Peugot vs Skoda, bych mu doporučil nějaké 3 roky staré a nějakého Jaguara, nebo jiné, luxusnější, z vyšší třídy, anebo sehnat do stávajícího luxusní výbavu z nějaké bouračky, to ale nevim jak se dělá a jestli vůbec jde, nějaký systém + klimatizaci + lepší sedačky a jiný interiér,
taky si říkám jestli nekoupit nějaký málo najetý Volvo V70 combi, využilo by se anebo nějaký ojetý C5 či C6, když se líbí Citroen C4 coupé, co vy na to, jak byste se rozhodli ? sportovní jízda tady právě nehraje roli
BobAsh
5. 10. 2015, 02:38C4 Cactus!
Dad
4. 10. 2015, 03:07Jako starej paprda musim rict, ze tenhle otravnej trend zacal uz ve chvili, kdy se radici paka presunula zpod volantu na podlahu a predni gauc nahradily deleny "anatomicky" sedadla
Michal88
5. 10. 2015, 08:23Jen tak mimochodem, to, že Citroen přestal v současné době dělat hydropneu odpružení, je prý kachna... Bavil jsem se s majitelem autorizovaného servisu, prý když se tohle doslechl, psal na zastoupení a minimálně dva roky se ještě C5 s hydropneu bude vyrábět a u nástupce se uvidí, jak to bude dál... A v ceníku pořád je v nabídce, tedy vyrábí se dál.
Tomáš Beneš
9. 11. 2015, 15:12Bohužel to není kachna. Naštěstí jsem ho stihl objednat do výroby (koncem října). Nyní psali z Citroënu, když jsme řešili detaily financování, že jsem dobře udělal, protože od 7.11. už mohou nabízet pouze skladovky s Hydractive (pozn.: jedná se o Citroën na Slovensku, kde momentálně pobývám, ale pochybuji, že by tomu v ČR bylo jinak).
Komentář ředitelky Citroënu - to je na hejt z mojí strany. "Jedná se o překonanou technologii". Hmm, asi proto to Rolls Royce bude nadále montovat do svých aut...
BM
10. 2. 2021, 01:28Starší,ale stále aktuální téma,který nedává spát ani mě. Když pominu všechny ty kupující jedince,což je kapitola sama pro sebe a na šťavnatý článek,tak za to můžou automobilový periodika a jejich redaktoři. Proč? Protože odjakživa ze všech recenzí a srovnání vychází vítězně ten,kdo je nejagilnější,nejsportovnější,atd. Uměle tak touhle propagandou my a vyrobci přijímáme neco,co primárne ani nechceme.
Jenže ono slovíčko "sportovní", jako sportování se rovná zdravý životní styl a pohodlí je zkáza....což chrlí televizní reklamy.
A když někdo natočí emotivní a sportovní reklamu,tak je to zase nekorektní a cenzurovaný.
Jak z toho ven? Toť kademická otázka... :-)