načítám data...

Autíčkář se ptá: Nejlepší auto do města?

Vybrat ideální auto do města může být těžší než se zdá. Je lepší malé auto, střední auto nebo je nejlepší vůz do města obří SUV?

zobrazit celou galeriiAutíčkář se ptá: Autíčkář se ptá: Nejlepší auto do města?

V posledních týdnech a měsících vidím, především v mainstreamových mediích, zajímavý úkaz. Všichni do jednoho zbrojí proti SUV a crossoverům. Ať už se jedná o články upozorňující na rostoucí prodeje téhle kategorie, či pláč nad tím, že přijdeme o tak skvělé auto jakým je Fabia kombi, až po články zpochybňující hlavní argument pro koupi SUV – zvýšený pocit bezpečí. Trochu mi vrtá hlavou co tak najednou, proč ve chvíli kdy většina hlavních automobilek ruší zavedené modely a nahrazuje je právě zvýšenými deriváty. Naprostým vrcholem této kampaně bylo propagační video, které si objednal pražský magistrát. Ten z majitelů SUV udělal nesvéprávné osoby, které nejsou schopné s velkým autem zaparkovat a jejichž partnerka jim jisto jistě uteče s prvním cyklistou, kterého potká. Ono video má za cíl, promluvit lidem do duše a odradit je od nákupu zvýšené krabičky na kolech, zejména pak lidi pohybující se ve městě. Odhlédnu-li od absurdity samotného videa, vyvolalo to ve mně jednu zajímavou otázku. Jaké je ideální auto do města? Není čirou náhodou možné, že nejvhodnější vůz do města je právě nějaký zvýšený crossover? 

Když se zeptáte náhodného člověka jaké je podle něj nejlepší městské auto, téměř jistě vám odpoví, že něco malého. Škoda Citigo, případně Fabia nebo francouzské alternativy v podobě Peugeotu 208 či Renaultu Clio. Ano, malé auto se pro městský provoz přímo nabízí. Všude zaparkuje, je levné na provoz, je hbité. Na první pohled ideální kandidát, že? No jo, ale co když potřebujete prostor? Máte velkou rodinu, hodně psů, nebo každý víkend převážíte kola, či jiné sportovní náčiní? Pak je malé auto problém. Míra praktičnosti je u takového městského poskakovadla značně omezená a bohužel příliš nepomáhají ani kombíkové varianty. Pro jednoho až dva lidi je to logická volba, ale jinak je potřeba větší vůz. 

O kategorii výš najdeme slušný výběr mezi kompaktními hatchbacky. Tahle auta už svou velikostí postačí i menší rodině. V interiéru nabízí dostatek místa, slušně jezdí a navíc jejich vnější rozměry jsou zcela v mezích i pro provoz ve velkoměstě. Že by tohle byl ideální kandidát? Těžko říct. Proti mluví malý kufr, do kterého se tak tak nasouká jeden menší kočárek a značně omezená variabilita interiéru. Platí víceméně to samé, co bylo řečeno výše. Pokud jsou vaše prostorové nároky skromné, bude vám nejspíš stačit. Může však dost dobře stát, že to bude málo. Zajímavěji se tak jeví kompaktní kombíky, které v sobě kombinují velkou dávku praktičnosti a ještě relativně rozumných rozměrů. Velký kufr, dostatek místa v podélném směru, to jsou hlavní devízy tohoto typu auta. Je kompaktní kombík správný vůz do města? Ještě nepředbíhejme. 

Sedany a liftbacky střední třídy zmíním jen okrajově. S obecně neustále rostoucími rozměry automobilů dosahují středně třídní zástupci délky až 4,9m. A to už pro většinu lidí znamená příliš do města. Prostorností jsou bez kompromisů, ale zaplatíte za to velkými vnějšími rozměry. Nejlépe obestavěný prostor mají bezpochyby vozy kategorie MPV. Na přijatelném půdorysu nabízí až neuvěřitelný prostor a vnitřní variabilitu. Problémem zůstává snad jen diskutabilní vzhled, málokteré MPV lahodí oku estéta.  

Jako poslední nám zůstává instantní zlo moderního petrolheada, zvané SUV. Drsňácký vzhled v městské džungli vypadá na první pohled směšně. Na ten druhý ovšem může dávat smysl. Vyšší světlá výška pomáhá v nekonečném městském souboji mezi nárazníkem a obrubníkem. Větší kola pomáhají pohlcovat i nástrahy v podobě propadlých kanálů a neopravených výtluků. Plusem je také relativně slušně obestavěný vnitřní prostor, který je situovaný především na výšku na rozdíl od kombi vozů. Tím se ušetří pár centimetrů na délku, které mohou být rozhodující při parkování. V neposlední řadě ve městě využijete i vyšší posaz a s tím spojený lepší výhled. Typicky třeba při odbočování před tramvajovou zastávkou. Z obyčejného hatchbacku vjíždíte do křižovatky naslepo, kdežto z vysokého SUV je tam vidět. Není to tak špatná volba jak se na první dobrou může zdát. 

Jaký je tedy závěr? Který typ vozu je správný do města? Ideální je takový, který přesně vyhovuje vašim potřebám. Pro někoho to může být malý Smart, pro jiného třeba Mercedes GLS. Ať si každý vybere dle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Nařizovat lidem jaký typ vozu si mají koupit, je rozhodně krok špatným směrem. Přesto nás v redakci zajímá jaký automobil je zrovna pro vás ideální varinatou do městského provozu. Podělte se o vaše komentáře v diskuzi. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Lu
Lukáš F.
27. května 2017, 22:46
1

Když se chcete ptát na vůz do města, tak se ptejte na auto do města, a ne na auto na převážení smečky psů, kol, sportovního náčiní a já nevím čeho všeho. Do města to chce něco malého, čehož motor netrpí krátkými cestami, pro postávání v kolonách a na semaforech je fajn nemuset pořád kvedlat pákou. Z toho vychází auto na elektriku. Na daleké cesty asi nic moc, ale do města ideální.

reagovat
Pa
Pavel P.
27. května 2017, 23:16
1

Jak říká Lukáš. Pokud nebru v potaz cenu, tak do města třeba VW eUP! nebo i3. Nebo aspoň nějaký plug-in hybrid, kde není třeba kvůli pár km startovat studený motor.

JayK91
28. května 2017, 00:11
0

psí cvičáky jsou taky ve městě ... takže když potřebuješ třeba z jednoho konce ostravy jet na cvičak na druhy konec ostravy jedeš furt přes ěmsto - takže velká auta se psy jsou relevantní, stejně tak jako další náčiní (kolo odvezt do servisu, atp) ... ;-)

Polar Bear
28. května 2017, 04:38
0

Lukáš F.: Ale kulový :D. Chrysler 300C V8 5,7l. Automat. Rozjezdy to netrpí, ničím nekvedlám, je to pohodlný jak prase oproti elektromobilu a když někde v zimě nemám možnost nějakej ten elektrickej kočárek nabít (přespávám jinde než doma např), tak v mým autě nezmrznu. Akorát ta černá barva je peklo teď v létě, naštěstí doma a v práci parkuju ve stínu. Než to z plnýho slunka vychladí klimatizace.. na střechu by bodl solár, kterej by napájel klimatizaci, když auto parkuje :P. Jo a kdyby to byl hybrid (se stávající V8 samozřejmě), měl bych Chrousta ještě raději. To by už ale asi stálo jako LearJet :D

PepaSFI
28. května 2017, 09:41
1

no jo, jeden potřebuje vézt psy na cvičák, je pro něj autem do města velký kombík nebo SUV. Další potřebuje přes město na chalupu odvézt kredenc, zdůvodní si dodávku, další třeba autobus nebo přepravník na tank. Já si jako auto do města představím to co stačí na naprostou většinu běžných jízd, tedy běžný nákup, cesta do práce, odvoz dítěte do školy nebo k babičce. Ideální by se jevil ten elektrovozík, jede bez hluku a emisí, obvykle se dost hbitě rozjíždí, nepotřebuje vysokou maximální rychlost. Ještě kdyby to šlo pořídit za cenu Fabie. Jenže ono to stojí spíš jak auto střední třídy se solidní výbavou. Aby taky ne když třeba to i3 zkomplikovali takovou blbostí jako jsou ty komplikované a úplně zbytečné zadní půldveře nebo unikátní kola s šíleným rozměrem. Pak je tady to nabíjení. Právě ve městě je to problém. Většina lidí nemá garáž ani jinou možnost dobíjet při parkování a veřejných stanic je málo a nabíjení je zdlouhavé.


Polar Bear: Horší než černé je prý tmavě modré auto. Ta barva prý na teplo přeměňuje i UV. Do práce střídáme moje černé, bráchovo světle modré a dvě stříbrné, teda spíš šedé a nevidím v tom významný rozdíl. Ono taky záleží na velikosti skel a barvě interiéru. Šedá Octavia se přes to veliké zadní okno ohřeje víc než moje černá Panda s malým svislým zadním oknem. Osvědčilo se mi nechávat pootevřená boční okna. Mám na nich ofukové lišty takže když to otevřu na 3 centimetry tak to není vidět a nenaprší tam, v práci je auto v areálu pod dohledem takže to klidně může profukovat. Už delší dobu mám myšlenku dát za okno malý solar a ventilátorek na nejchladnější místo v autě což je asi pod sedadlem aby se vzduch promíchával.

To
Tomáš
28. května 2017, 09:56
0

Řekl bych ze to neni primárně o mazlíčkach, ale cim máš menší dítě tim máš větší kočárek a ten do golfa hatchback nenasoukas, nemluvě o těch drobnostech okolo co pro něj musíš nakupovat... Navíc té dopravě se nevyhnes tím že se odstehujes na vesnici protože stejně pak budeš jezdit nakoupit do města...

sumy
28. května 2017, 13:43
0

Kocarek nedostanes... tento argument me bavi. I se 4 detma + 2 psinama a kocarkem jsem se krasne naskladal do spacewagona v 2. i 3. generaci(tusim 290l pri 6mistech k sezeni-kazdy sve kresilko.slozenej kocar zabral presne pulku kufru. Kdyz uz je pak opravdu ouvej, tak se flakne na strechu rakev a nema problema. Porad mam pocit, ze jen lidi neumi vyuzit prostor v kufru a tak padou po co nejvetsim kombiku... Treba svagr ma problem naskladat familii(2deti +pes) do primery kombajna :-D. Teda at mu nekrivdim, ne kdyz nekam jedou na otocku, ale na vikendovou akci uz to nedava :-)

sumy
28. května 2017, 13:44
0

Padou=pasou :-/

H_F
29. května 2017, 12:36
0

solarni panely se delaji flexibilni, nicmene na strechu osobaku s plochou max 2m2 bude mit vykon tak 200W,.. coz je asi tak desetkrat min, nez potrebuje autoklimatizace (treba na nakladakach)
nicmene takovy solar utahne vetraky, ktery kdyz budou teplo z kabiny odvadet, tak to jakztakz staci, aby clovek neprisel do rozpalene pece

ten rozdil v teplotach je, ale nijak zasadni, mozna by stacilo si dat na strechu folii
nicmene jak uz zaznelo, zaklad sou folie na okna
3m dela keramickou folii, kterou lze mit i na predni bocni okna (3m crystalline)
jinak graf teplot (sice ve farenheitech, ale pro predstavu staci)
http://enerjazz.com/data/cartempsurf/car_surf_temp_Car_Temp_Data_22069_image001.gif

Sa
Safa
27. května 2017, 23:16
0

Teď asi budu za kacíře, ale do města typu Praha je vzhledem hustotě dopravy ideální MHD. Jinak do menšího města, na nákupy a tak jednoznačně hlasuji za malý obratný roadster bez střechy (jo, tamten)... :o)

reagovat
Kr
Krocan
27. května 2017, 23:36
1

Safa, hlásím se mezi MHD kacíře. A jako bonus nabízí MHD pokoukání po hezkých holkách (pro mne nejlépe školní linky). Jo a abych nezapomněl na homole, po klukách mohou koukat také. Kdo je na zviřátka, hold stále musí sice autobusem, ale do ZOO.

Sa
Safa
27. května 2017, 23:50
0

Na zviřátka? Teda Krocane???!!! :o)))

Polar Bear
28. května 2017, 04:43
0

Safa: jasně. Krtek v Prahé je super. Pokud člověk město trochu zná, dá se mastnou tyčí ušetřit spoustu času a nervů. Ale chce to možnost volby a pozavírat do blázince všechny "smart city" pitomce, cykloaktivisty a různou jinou levičáckou eko verbež, která dělá z dopravy peklo oproti vůli ostatních a to už bohužel nejen v Praze. Rozlézá se to jako rakovina už i v Šalingradu :(

To
Tomáš
28. května 2017, 10:05
0

Safa, jasně socka stačí když jsi sám a jedeš do práce/ z práce, ale na rodinný nákup (10 krabic mléka na týden) už začíná být problém. Všichni ti v Praze řeknou jezdi souckou je rychlá levná cool, ale když o něco jde tak je vidíš na přeplněných parkovištích u obchoďáků...

JayK91
28. května 2017, 00:14
1

k tomu videu co si nechala praha udělat - ti šašci co to vymysleli pak byli na čt a redaktorka se jich zeptala proč teda místo v superbu nejezdi ve fabce :D :D jejich odpověď byla že auto jim musí sloužit i jako pojízdná kancelář ... pro mě to je vtip roku - jedine co v tom autě dělaj je že si vezou prdel a telefonujou ...

reagovat
To
Tomáš
28. května 2017, 09:50
0

Větší kola pomáhají pohlcovat i nástrahy v podobě propadlých kanálů a neopravených výtluků...to asi ne hele a o efektivitě zastaveneho prostoru by se v SUV-ckach dalo taky s úspěchem pochybovat...
Jinak souhlas, každý potřebuje trochu jiné auto a každý motorista si přeje radnici, která umí problém dopravy řešit i jinak než jen omezit a zakázat.

reagovat
vp
vpcz
28. května 2017, 11:59
2

Mě nejvíc vyhovovala dodávka, cajti v té době celkem tolerovali dodávku stojící na místech, kde by to s osobakem neprošlo. Výhled dobrý a odveze vše.

reagovat
Souča
28. května 2017, 14:09
0

Chce to něco svižnýho, pohodlnýho, praktickýho... takže RX-8 samozřejmě :)

reagovat
saage
28. května 2017, 17:13
0

Vyzkoušel jsem uz par aut, a nejraději jezdím ve městě naším 10 ti letým Mercedesem Vito. Krásnej výhled, parkovat můžu kde chci - zásobování, a jak je už ze všech stran omlácenej, nikdo se se mnou nepřetlačuje při zařazování do pruhu. :-)

reagovat
Ronoath
28. května 2017, 19:00
0

Mňo, nejlépe si mi do města hodí něco jako Berlingo. Na minimálním prostoru spousta místa, navíc krabice, kdy se dá po chvíli přesně odhadnout, kde mám zadní nárazník. Přes rovné boky je také dobře vidět, takže pro mě vyhrávají osobní dodávky. SUV je jen nabubřelá varianta s o dost nižší užitečností, ale lepší estetikou, to uznávám.

reagovat
Pe
Peťas
28. května 2017, 19:22
-2

Tohle je nejhorsi clanek co jste kdy vydali. Nema absolutne zadnou vypovidajici hodnotu, vubec nevim o cem je ten clanek a proc ho nekdo napsal. Spis je to dotaz na to kdo jaky auto potrebuje protoze ten dela to a ten zas tohle a kazdy potrebuje pro sve potreby jine auto a vsichni dohromady udelaji smog, zacpy a preplnena parkoviste at uz jezdi jakymkoliv autem. Verim ze to tady nebude pokracovat timto smerem protoze vim ze umite napsat skvele clanky. Makejte a nepolevujte v tom co delate, delate to dobre. Pravidelny ctenar od prapocatku
Peťas

reagovat
Polar Bear
28. května 2017, 20:22
0

WTH? Mám pocit, že jsem tento komentář raději nepochopil..

Asid
28. května 2017, 22:49
1

Do města ? :D Jedině Iveco dodávka PPL nebo Tesco... to je jak policejní auto. Zastavíš kde chceš :D

reagovat
Sa
Safa
28. května 2017, 23:21
0

Touto optikou bych s přikláněl ke svému oblíbenému Marauderovi... :o)

Sa
Safa
28. května 2017, 23:24
0

Tohle video je ještě lepší, protože je městské... :o)))

Polar Bear
29. května 2017, 04:51
0

Jo, tak tohle je aspoň kára. A kdo že má teď na křižovatce přednos?t :) (Tramvaje samozřejmě :D) Řešil by i problém s kruháči, daly by se jezdit rovně :)

M P
29. května 2017, 09:23
0

to Asid: neni pravda uplne s PPL dodavkou. Ted nedavno nasazovali MP v Brne boticku jeste nastartovane dodavce PPL, ktera nemela kde jinde zastavit.

Polar Bear
29. května 2017, 11:45
0

Tak MP je kapitola sama pro sebe. Tam leze dobrej odpad. Já mám naštěstí jen jednu zkušenost, kdy jsem dostal lístek uprostřed parkoviště, že stojím na chodníku 4 kolama (nejbližší chodník byl asi 150m). Z toho se vyzout byla maličkost, ale už to, že jsem musel k viaduktu na tu jejich šaškárnu.. Jinak Městský Pablby totálně ignoruju :) (kolegovi jsem poradil, ať se tam neobtěžuje nic podávat a poslat jim jen doporučeně dopis. Prošlo v pohodě.

ro
rock
30. května 2017, 08:48
0

Do města je to úplně fuk. V koloně se člověk zasekne se Smartem i s Q7. S tou Q7 by to mohlo být dobrodružnější v některých nad(pod)zemních garážích, ale kdo to má v oku, vejde se i tam.

Jinak proč nemít rád SUV, i když mi ho nikdo nenutí? Dva důvody:
1. vytlačují normální a někdy i docela zajímavá auta z výrobních programů
2. z těch normálních aut není přes SUV vidět
3. jsou ošklivý a kdo se má na to koukat, když jsou všude kolem :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Thunderbird  1971
Ford Thunderbird

1971 rok výroby
500 koní výkon
7 000 ccm objem

Dodge Ram Charger  1982
Dodge Ram Charger

1982 rok výroby
105 koní výkon
5 200 ccm objem

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem