načítám data...

Autíčkář se ptá: Je laskavost na silnici pro sraby?

Někdo říká, že na silnici ustupuje jen srab a že pravidla se mají dodržovat, protože jinak v tom budou zmatky. Jiní dávají přednost gentlemanství a jsou přesvědčeni, že trocha dobré vůle stojí za drobné zdržení. Jak jste na tom vy?

Zobrazit galerii

Z Vršovic na Smíchov se dá dojet za patnáct minut. Dnes ráno se ovšem dopravní odbor Prahy 10, 4, 2 i 5 společně rozhodly, že tramvajové koleje už nevydrží ani den a je třeba je vytrhat v pondělí mezi sedmou a devátou. Takže úplně stejnou trasu jsem jela hodinu a čtvrt. V okolních pražských čtvrtích se zřejmě taky trhaly koleje, likvidovaly nastražené výbušniny nebo pořádaly demonstrace, tudíž ze všech vedlejších ulic proudily na tu hlavní souvislé fronty aut. Aby to bylo zábavnější, co chvíli se dva pruhy sjížděly do jednoho. Celou tu dobu jsem měla na zadku přilepenou Toyotu RAV4 s důstojnou dámou za volantem. Její několikacentimetrový odstup byl tak konstantní, že jsem na chvíli pojala podezření, jestli se na mě nepozorovaně nezavěsila vlečným lanem. Že nebožáci z vedlejších silnic neměli šanci se před ni zařadit, je samozřejmé, ale co víc – při každém zipování, pokaždé, když jsem před sebe nechala přibočit auto, na mě TROUBILA. 

Připouštím, že mě zrovna netlačil čas, ale i kdyby ano, při pohledu dál než tři metry před sebe by mi muselo být jasné, že jedno dvě auta na situaci nic nezmění. Už tak otravnou cestu posunovala ta osoba vzadu čím dál blíž k úvodní scéně z filmu Volný pád. Kousek před Palackého náměstím – těsně než se naše cesty zaplaťpánbůh rozdělily – jsem už vyhlížela příležitost zastavit, vylézt ven a jít jí pár věcí vysvětlit. Možná by pak ona vysvětlila mně, že tvořím slabý článek potravního řetězce, překážím, zdržuju a nejsem hodná, ale pitomá. 

Zkrátka si myslím, že svět je vceku příjemné místo k žití, když se lidi kolem nechovají jako idioti. Nechám přejít bezradného chodce na místě, kde široko daleko nevidím zebru, přibočit kamion, když se všichni ostatní tváří, že ho nevidí, nebo zaparkovat blondýnku v úzké jednosměrce bez troubení a posměšných ksichtů (určitě aspoň občas :). Štěstí, láska, mír, duhoví poníci, to všechno už přijde samo. Než mě obviníte z beznadějného altruismu, spočítejte si, kolikrát vám za poslední týden v provozu někdo udělal laskavost. A kolikrát prasárnu. Číslo, které vychází mně, není moc povzbudivé.

Myslíte si, že laskavost je pro sraby? Jaký dobrý skutek jste naposledy na silnici udělali vy?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Se
Sedrik
05. října 2015, 14:57
0

Snažím se být ohleduplný dle zásady "nedělej ostatním, co by tě samotného vytočilo do běla". Samozřejmě občas to nevyjde (někoho přehlédnu) a někdy si netroufnu (například, když mám na zadním nárazníku sestru té paní z článku a na poslední chvíli bych rád pustil chodce - to nerisknu).

Obecně mám ale pocit, že se situace na silnicích zlepšuje - málokdy se mi stane, že mě vytočí velká prasárna. Spíše si všímám těch malých (neblikám, nezipuji, nepouštím chodce, v koloně stojím nalepený na středové čáře, bezdůvodně zdržuji v rychlém pruhu, mlhovkuji v koloně v lehkém dešti atd.)

reagovat
Chosé
05. října 2015, 14:58
0

V Brně na tom nejsme o moc lépe. Kolikrát se nestačím divit když se řadíme do zipu. Drzost některých "řidičů" nezná mezí. I když tam nemají místo a především nemají přednost, tak si místo vydobudou najížděním na blatník. V takovéto chvíle většinou vypouštím spoustu nadávek a rozhazuju rukama, což přítelkyně na sedadle spolujezdce nechápe (nemá ještě řidičák).
Jinak osobně pouštím, v té koloně je mi jedno zda dojedu jako páté auto k další červené na semaforu nebo jako šesté. Vzhledem k tomu, že máme teď Brno krásně rozkopané, tak z naší ulice vede jen jeden výjezd. Když bych přešel k počtům, kdo mě na hlavní silnici pustil z naší vedlejší, tak je to tragické. Byť je provoz sebevětší a za těch 30m stejně na červené budou stát, tak mě pustí tak 1 auto z 8. Především se jedná o řidiče nákladních vozů, ti mi přijdou jako nejslušnější. :)

reagovat
Bufik
05. října 2015, 15:04
0

Pouštím, když nespěchám. Proč taky ne že jo :)

reagovat
PepaSFI
05. října 2015, 15:20
0

velice často se mi stává že mě z vedlejší někdo pustí do kolony, nejčastěji nějaký náklaďák a tak to občas dělám taky. Ale je problém s takovýma těma dobrodincema za každou cenu co nečekaně a zbytečně zastaví několik dalších aut aby někoho pustili. Přitom nejde o nějakou nekonečnou kolonu kdy ti z vedlejší jsou opravdu zoufalí ale třeba tři auta. Taky obvykle uhýbám motorkářům. Není nutný vjet až kdovíkam, stačí tak aby viděli že o nich vím. Oni by stejně předjeli ale takhle je to v pohodě. Většinou i mávnou rukou nebo nohou na poděkování.To samý chodci, oni stejně mají přednost ale když na ně z dálky mávnu rukou, vědí že můžou v klidu přejít a já často jen trošku zpomalím bez zastavení.

reagovat
M P
05. října 2015, 15:26
0

Nemusim ani sam prispivat, tohle shrnuje vse, co jsem chtel psat. Hlavne s tema dobrodincema za kazdou cenu:)

pa
patricius
05. října 2015, 17:42
0

..úplný súhlas, presne to som chcel napísať :)

Le
Lemur
05. října 2015, 15:21
0

Ohleduplný se snažím být, nakolik se mi to daří, to posoudí ostatní účastníci provozu. Ale soudě podle problikávání, kterého se mi dostává v místech, kde se má jet 80, já mám na budíku 90 a za mnou je nalepený výkonný vůz západní provenience se mi to asi moc nedaří. Ale co čekat od takových tvorů. Felda je auto k ježdění, ne k tupému přesunu z místa A na místo B a vybízí k tomu, aby si člověk cestu vychutnal. Takže nejezdím na čas, třeba se zastavím někde na návsi a dojdu si vyfotit kostelík, zahnu na polňačku, projdu se... a tak. Hnát se za rychlostí mi přijde zbytečné, a na silnicích vyloženě nebezpečné - co teprv, kdyby se na dálnicích, které jsou konstruovány na 120 km/h povolilo těch 150...

(Felicia combi 1.6, r.v. 1996, najeto 160tkm)

reagovat
ja
jarda
05. října 2015, 16:33
0

Jestli vás náhodou ta auta západní provenience nevyblikávají proto, že v těch 90 blokujete levý pruh. To pak moc ohleduplné (a většinou ani legální) není. Ještě jsem nikoho neviděl vyblikávat auto, které jede maximální povolenou rychlostí v jediném ,nebo pravém pruhu.

ja
jarda
05. října 2015, 16:35
0

koukám, že jsem se asi nechal pěkně vytrollit, že..

PepaSFI
05. října 2015, 19:33
0

dálnice není konstruovaná na 120, to je jen oblíbený argument zakazovačů a buzerátorů. Část trasy vychází ještě z předválečných projektů, v nich dokonce byla kopcovitější a zatáčkovitější a už tenkrát počítali s rychlostí 160. A to tenkrát neměli zdaleka tak dobré podvozky a výkonné brzdy a většina aut měla maximálku sotva 100 kmh. Ještě v dobách kdy se začínalo jezdit po D1 byl posilovač brzd zvláštností a o ABS konstruktéři ve Škodě možná snili jako o letu na Mars. Pokud připustím že tenkrát dálnici projektovali na 120, pak i s přihlédnutím k hustšímu provozu, to při dnešní technice musí vyhovět minimálně pro těch 150. Podotýkám že jezdím autem které opravdu není rychlé, dálniční 130 je tak asi maximální dlouhodobě udržitelná rychlost. Jsem prostě realista a přijde mi pitomý abych kvůli každé vlnce na asfaltu musel dostávat hysterické záchvaty proto že mi to zrychlilo na strašných pirátských vražedných 132 kmh. Myslím si že by se vůbec nic nestalo kdyby byla rychlost neomezená. Ti co jezdí hodně přes limit by jezdili dál, občas někdo by zkusil co z toho dostane, jen beze strachu z radaru a většina by stejně jela kolem 140 jako teď.

St
Stefan
06. října 2015, 16:35
0

Na tu 150ku jsem se taky těšil a to nejezdím po dálnici vlastním autem.Ovšem jít po dálnici 130 když máte před sebou 800 km je hrůza. S vlastním autem lítám po okreskách 130 běžně... Tak proč nemůže být 150 na dálnici...

Woyta
09. října 2015, 19:29
0

Ano nektere useky jsou sice spatne ale na sposte dalsich bych problem se 150 nemel. Oblibeny argument, ze lidi budou jezdit 180 kdyz uz dnes jezdi 150 je blbost. Staci zajet do nemecka. Vetsina provozu jede 140-150, jelikoz jde o prijemnou cestovni rychlost. Nemel jsem potrebu jet rychleji. Vysoka rychlost neni pricina nehod. Neprimerena rychlost ano.

Pe
Petr Báňas
05. října 2015, 18:24
0

Já osobně se snažím všem co nejvíce pomoct a vyhovět. Ať už pustit nějakého chodce který zabloudil mimo přechod nebo dát přednost někomu kdo ji mít nemá. Radši ať už je pryč než aby všechny okolo zdržel.


Dělám ještě jednu věc nejsem si vědom toho ze by to byl nějaký přestupek ale některým to tak asi přijede. Jde o jízdu v koloně. Když ráno magistrála stojí až od Štvanice tak dělám že tam dám jedničku a jen tak na volnoběhu si to pomalu bublám do cíle. S tím že se předemnou občas udělá mezera tak na dva autobusy. No ale i když nechci tak dřív nebo později tu frontu znova dojedu a musím zastavit. Nepřijde mi to jako zdržování ani nějaké omezení nebo něco v tom smyslu. Furt lepší než tam hopsat jak žába jen abych se držel co nejvíc u nich. No a pak se najdou experti který to nevydrží a div u předjíždění nezbouraji všechny okolo aby se dostali o to jedno (moje) auto blíž k vysněné červené na semaforu. Jaký na to máte názor?

reagovat
briza
06. října 2015, 00:24
1

Má to svoje pro i proti.Kdyby to takhle dělali všichni, bylo by to asi celkově plynulejší.Na druhou stranu, ta kolona by pak nezačínala na Štvanici,ale někde u Lovosic :)

Adam Forman
05. října 2015, 18:51
0

Osobně pouštím hlavně autobusy, kamiony a pošťáky. Práci za volantem jsem si vyzkoušel a věřte, že ti lidé opravdu v provozu být nechtějí a kolikrát nestíhají absurdní časové plány. Naopak nepouštím řidiče, kteří místo aby počkali, pomaličku se vměstnávají kam nemají. Veliká výhoda ježdění omláceným střepem je, že i ten nejarogantnější řidič východního typu v černém německém sedanu raději uhne, než by riskoval hlubokou rýhu. (kalašnikov na mě zatím nikdo neukázal)

reagovat
Pe
Petr Báňas
06. října 2015, 07:25
0

S tím střepem souhlasím. Docela často se najde tvor který nechápe funkci zipu a za žádnou cenu mne nechce pustit :-) největší sranda je ze já se o svoje auto vážně nebojím. Ťukanec sem Ťukanec tam vždyť je to stroj má pracovat pro mne ne já pro něj :-D

Ja
James
05. října 2015, 18:53
0

Potřebujeme nutně aktuální foto Zlokočky ;)

reagovat
Viola Procházková
05. října 2015, 19:58
0

Moje profilovka je aktuální dost. Tolik jsem za ten půlrok nezestárla :)

Vavris Vavrisovic
05. října 2015, 21:10
0

Nejde z "profilovky" dostatečně vidět, že je nevrlá a chlupatá? :-)

Po
Pochtli
05. října 2015, 20:58
0

Většinou pouštím pomalíky typu kamión, autobus... zvlášť tam, kde vím, že se jinak nemají šanci zařadit. Nepouštím je před sebe jen tehdy, pokud vím, že je pak dalších cca 5 km a víc nemám šanci předjet. Pak mně ale dokáže pobavit, když jim ukazuju, problikávám a oni tam dál stojí jak trubci a čumí kamsi doblba :oD

reagovat
Woyta
09. října 2015, 19:39
0

Zip ala nasranej kamionak je taky bomba. U Jicina 2 prouda silnice usti do kruhace. Bezna praxe je, ze kamionak se nasere uzavre levy pruh a jede vedle jineho kamionu. Levy pruh pre kamionem je klidne pul kilometru volny. Policajty u kruhace vidam casto. Tohle ignoruji a meri si rychlost pomoci auta ne zrovna bezpecne odstaveneho vedle uprostred useku 2 proude silnice. Uz davno jsem se tenhle usek naucil objizdet po silnicich treti kategorie a uzivat si volnost mimo preplnene hlavni silnice.

Ja
Jan
06. října 2015, 10:58
0

Zipování není laskavost, je to povinnost zakotvená v Zákoně o dopravě, takže nejsi ani hodná, ani pitomá, prostě dodržuješ zákon. To jen tak na okraj. :-)

reagovat
Viola Procházková
06. října 2015, 13:45
0

Jen tak na okraj je mi to známo :). Bohužel si s touto znalostí na silnici připadám jako příslušník nenáviděné menšiny, i když se to postupně trochu lepší.

Adam Forman
07. října 2015, 06:24
0

Rád bych taky připomněl tzv. "zipování na pražáka", kdy řidič typicky naftového prémiového vozu vysokou rychlostí předjede část kolony odbočovacím pruhem, načež se na poslední chvíli rozhodne zařadit zpět do průběžného. Když ho člověk nepustí, potrápí všechny, kteří mají v úmyslu využít odbočovací pruh k původnímu účelu. Když ho naopak pustím, mám pocit že mě někdo vzal zezadu. Nakonec se v zájmu vyššího dobra nabízí pustit ho před sebe a usnadnit život každému kdo jej zablokoval. Jsme ochotní to udělat, nebo vyhraje nenávist?

PepaSFI
10. října 2015, 16:55
0

já bych ho lidně pustil. Vždycky je lepší blbec co mizí v dálce než blbec co hledá jak se pomstít. Jo jistě, je to tak trošku jeho výhra ale copak ona je to nějaká soutěž? Já si vybírám s kým si budu hrát.

hurkar
10. října 2015, 10:02
0

niekedy mám pocit že človek je predátorom samému sebe... aj keď tu tú demokraciu máme tak nevieme čo to je a využívame ju že ja na to právo mam tak ho využijem. Púšťam pred seba a nie len preto že zip je uzákonený. Okolie vychováva a a keď chceš s vlkmi byť tak musíš s nimi žiť. Bohužiaľ vlkmi sme sami sebe tak sa snažme nebyť vlkmi ale ľuďmi.

Skopírujem tu čo som napísal k videu o motorkárovi v kolóne:

... takto to funguje každý deň aj vo fr a ohľaduplnosť nefunguje len voči motorkárom. Na hlavnej ulici je bežné že vodiči zastavia a pustia vodiča z vedľajšej ulice. Nemyslím tým to že vo fr je v uliciach miest a dedín na 60%-70% zaužívaná prednosť pravej ruky. Videl som kedy vodič zastal na hlavnej ceste a pustil auto cúvajúce z dvora na cestu... nie bežné no časté cúvanie v križovatke sa tiež toleruje. Toleruje bez trúbenia. Nemyslím tým vidiek a menšie mestá kde je všeobecne priateľskejšia atmosféra, ale divočinu ako je Marseille a aj v vo veľkom no oproti Mars... pokľudnejšom Nice. Trúbenie a nervozita nastáva v momente keď na semafore naskočí zelená a prvý vodič ,,zaspal" ;-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem