logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkář na cestách, Editorial

Auta značky Škoda, která neznáte: Exotické modely domácího výrobce

I když se nabídky výrobců v rámci kontinentů stále více sjednocují, pořád existují mnohé modely, které u nás neznáme. Pojďme prozkoumat ty spadající pod značku Škoda.

Žijeme v globalizovaném a do jisté míry kulturně sjednoceném světě. Všichni koukáme na americké filmy, jíme u toho italská, japonská či vietnamská jídla, která zapíjíme francouzským vínem, alternativně českým pivem a v kapsách se nám převalují čínské telefony. Samozřejmě zjednodušuji, ale platí, že většina moderního světa konzumuje zcela shodné věci.

Něco podobného platí i o automobilech. Dávno pryč jsou doby, kdy v každé zemi jezdila odlišná vozidla výlučně domácích či maximálně sousedních výrobců. Dnes se už slévají i rozdíly mezi kontinenty. I my v Evropě si můžeme koupit Ford Mustang, Američané jezdí tou samou Hondou Civic jako Japonci a naše domácí Škoda Octavia se dá koupit kdekoliv od Chile přes Egypt až po Nový Zéland. 

Škoda Octavia (všude stejná), Foto: Škoda Auto, tisková fotografie

Na druhou stranu je pravda, že zrovna v tomto odvětví ještě globalizace a sjednocování není úplně stoprocentní. Ano, většina aut se sdílí, ale pořád se často stává, že výrobci nabízí pro každý významnější region i některé unikátní modely navržené čistě pro potřeby zdejších zákazníků, které jinde nenajdete. A protože mě takové “exotické” modely známých výrobců baví, rozhodl jsem se, že vám o nich v několika následujících týdnech povím.

Začnu naším číslem jedna, mladoboleslavskou Škodou Auto, i když musím přiznat, že zrovna v jejím případě dosáhlo sjednocení nabídky téměř maxima možného, protože prakticky po celém světě prodává ty samé modely. Jediným významnějším rozdílem je, že ještě ne do všech zemí se propracovaly nejnovější generace typů Superb a Kodiaq a že elektrické modely mimo EU často chybí. Avšak ostatní vozy jsou prakticky totožné od Jižní Ameriky po Austrálii a Oceánii.

Škoda Superb (globálně častější třetí generace), Foto: Škoda Auto, tisková fotografie

Nicméně existují dva trhy pro škodovku natolik významné, že pro ně vyvinula svébytné řady. Těmito trhy jsou Čína a Indie. Na prvním z nich značka působí už poměrně dlouhou chvíli a je zde relativně oblíbená, i když poslední dobou stejně jako zbytek evropských automobilek trpí na nástup silné čínské konkurence. Druhou oblast pak automobilka vnímá přímo jako klíčovou, je zde ještě oblíbenější, aktivnější a má tu i své výrobní a vývojové kapacity. 

A právě na nabídku na těchto dvou pro Škodu Auto důležitých trzích (pro úplnost dodám, že stejné exotické automobily se prodávají i v okolních menších zemích, třeba brunejská nabídka téměř kopíruje indickou, ale tyto státy si dovolím vynechat) se dnes podíváme. Tak jdeme na to.

Škoda Kodiaq (globálně častější první generace), Foto: Škoda Auto, tisková fotografie

Indie – Škoda Slavia a Škoda Kushaq

Jelikož Indie je pro škodovku trhem přímo nepostradatelným, tak tu kromě globálních modelů Superb a Kodiaq v předcházející generaci (čtvrtý Superb v indické specifikaci značka představila minulý týden a na trh se dostane v průběhu léta) nabízí i několik modelů vyvinutých Indy pro Indy a vyráběných z lokálních dílů. Prvními dvěma jsou typové řady Slavia a Kushaq. V našich očích by se svou délkou jen něco přes čtyři metry spadaly do kategorie kompaktních aut, ale mezi místními jsou považována už za velká vozidla.

Škoda Slavia je sedan tradičních tvarů stojící na platformě MQB-A0-IN. Je veliká asi jako dřívější česká Škoda Rapid liftback a je poháněná i v Česku známým tříválcovým litrem TSI s výkonem 85 kW, spojeným buď s manuální nebo automatickou (pozor, hydrodynamickou), vždy šestistupňovou převodovkou. Případně může pod kapotou ukrývat větší čtyřválcovou patnáctistovku TSI s výkonem 110 kW, kombinovanou už výlučně se sedmistupňovým DSG. Její jméno odkazuje na středo-východoevropský původ výrobce.

Škoda Slavia, Foto: Škoda Auto, tisková fotografie

Škoda Kushaq je na stejné platformě postavené SUV přibližně srovnatelných rozměrů s naším Kamiqem. Vpřed ho může hnát cokoliv z totožné nabídky jako u Slavie. Jeho jméno se ale liší, pochází ze sanskrtského kushak a znamená král, což možná ani není tak úplně od věci, protože Kushaq se na svou velikost a v rámci Indie docela velkou cenu prodává nadmíru dobře, jak jsem vám psal zde

Škoda Kushaq, Foto: Škoda Auto, tisková fotografie

Indie – Škoda Kylaq

Oba zmíněné modely by však v brzké budoucnosti měl zastínit typ zvaný Kylaq (čti kajlak), představený indickému publiku teprve loni na podzim. Je tomu tak proto, že na rozdíl od nich míří do vod segmentu malých asijských aut s délkou pod čtyři metry (je tedy menší než současná Fabia), která jsou v zemi kari významně levnější a tudíž oblíbenější. Také je tu ale tvrdá konkurence, protože právě v tomto segmentu působí domácí značky Maruti Suzuki, Tata a Mahindra. 

Škoda Auto se proto hodně snaží, aby Kylaq byl i v takto třaskavé třídě silný. Dostal tvar SUV s prvky nejnovějšího designového jazyka značky zvaného Modern Solid, jež jsme ještě ani my v Česku pořádně neviděli (u nás je dle něj zatím vytvořen jen elektromobil Elroqfaceliftovaný Enyaq). K tomu stojí na v rámci popisované země pořád vyspělé platformě z Kushaqu a pohání ho v této třídě důstojný litr TSI, opět s 85 kW a buď manuálem nebo automatem.   

Škoda Kylaq, Foto: Škoda Auto, tisková fotografie

I on je přirozeně nejen vyvíjen, ale i vyráběn Indy pro Indy, což kromě specifických prvků standardní výbavy (zesílený klaxon, výkonnější klimatizace, odvětrávání sedadel,…) nese i příjemnou cenovku od asi 220 000 Kč, díky které by měl se zdejším trhem opravdu zamávat. Tak uvidíme, ale já mu docela věřím, protože jsem názoru, že takto neceněný by měl docela úspěch i u nás, nemyslíte?   

Škoda Kylaq, Foto: Škoda Auto, tisková fotografie

Čína – Škoda Kamiq a Kamiq GT 

Zatímco v Indii Škoda Auto nepopiratelně válí, v Číně se jí poslední dobou tolik nedaří. Protože je to ale pořád velký trh, i zde kromě sdílených modelů Octavia, Karoq, Superb a Kodiaq (tito dva také ve starší generaci) nabízí ještě model Kamiq. A vy už si teď určitě říkáte, že blábolím, protože Kamiq se přece prodává i u nás.

No, to máte sice pravdu, jenže náš Kamiq a čínský Kamiq jsou dvě zcela odlišná auta. Je pravda, že stojí na sdílené platformě MQB-A0, ale model určený obyvatelům jmenované asijské země je delší a má jiný design, který víc odpovídá vkusu místních zákazníků — má větší světla se složitějším tvarem a více se leskne. Také ho pohání jiný motor: atmosférická čtyřválcová patnáctistovka MPI s výkonem 85 kW spřažená výhradně se šestistupňovým automatem.

Škoda Kamiq China, Foto: Škoda Auto, tisková fotografie

Aby toho nebylo málo, tento Kamiq existuje ještě i ve variantě GT se seseknutou zadní části, díky níž má i v Asii moderní tvar SUV kupé. Jako bonus jej ještě zdůrazňuje stříbrným zdobením bočních oken, aby bylo atraktivnější verzi poznat z dálky, tedy tak, jak se v Číně sluší a patří. A protože je považovaný za “sportovnější variantu”, k 1.5 MPI přidává volitelnou přeplňovanou čtyřválcovou 1.2 TSI se stejným výkonem, spojenou už s DSG. Návdavkem jen dodám, že ho škodovce pomáhá vyrábět domácí výrobce SAIC.    

Škoda Kamiq GT, Foto: Škoda Auto, tisková fotografie

Čína – Škoda Kodiaq GT 

Jelikož je karoserie SUV kupé v Číně vážně populární, je logické, že kromě základního modelu tuto variantu nabízí i typ největší. Ano, i nám dobře známý Kodiaq v první generaci se pro Číňany vyrábí v provedení se splývavou zádí zvaném GT. Jeho zadní partie jsou proto agresivnější a má také komplikovanější tvar svítilen, jelikož tak to lidé v této zemi chtějí. 

Kodiaq GT je ovšem záležitostí výlučně designovou, technika se nemění. Auto tím pádem podpírá platforma MQB a pohání ho přeplňovaný benzínový čtyřválcový dvoulitr TSI s výkonem buď 137 kW nebo 162 kW, spojený vždy se sedmistupňovým DSG, přičemž je jediným automobilem z dnešního výběru, který disponuje pohonem všech čtyř kol.  

Škoda Kodiaq GT, Foto: Škoda Auto, tisková fotografie

Bohužel se mi nepovedlo dohledat, jestli je provedení GT u domácích zákazníků oblíbenější než klasická verze, ale vzhledem k tomu, jak až důležité moderní trendy v Číně jsou (je zde běžné měnit auta klidně po roce jen proto, že konkrétní značka už třeba není cool), věřím, že odbyt rozhodně má. Spíš si říkám, jestli se této úpravy dočká i nová generace Kodiaqu, jejíž záď je podstatně delší a bachratější. Jsem zvědavý, jak ta bude případně vypadat.   

Takový je první díl mého seznamu exotických aut známých výrobců věnovaný Škodě Auto. Znali jste je? A víte ještě o nějakém dalším? Pokud ne, můžete zkusit třeba hádat, jaké značce se budu věnovat příště.

Škoda Kodiaq GT, Foto: Škoda Auto, tisková fotografie

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

MBMB
24. 1. 2025, 19:22 0 reagovat

Škoda prakticky během několika málo let víceméně kompletně ztratila čínský trh, kdy to šlo ze stovek tisíc na nízké desítky tisíc. Tento rok už to dost možná budou jen jednotky tisíc a delší dobu se spekuluje i o úplném opuštění Číny. Takže žádné čínské modely už zřejmě do budoucna nebudou.

S.h.I.t.
27. 1. 2025, 09:26 0

Tohle slo ruku v ruce s obrovskym boomem elektra v cine, kde evropa nema sanci konkurovat.

MBMB
27. 1. 2025, 15:42 0

V těch posledních letech to určitě hraje roli, ale ten brutální sešup škodovky začal už kolem 2019-2020, kdy se ještě moc čínských elektrických aut neprodávalo. Oni už to prohráli ve spalovacích autech, kdy se čínská auta dotáhla kvalitou, ale za mnohem nižší cenu a s mnohem modernějšími infotainmenty.

kotzitzaq
24. 1. 2025, 23:16 1 reagovat

Jen mimochodem Praha 10, ulice Hostýnská a její okolí - tam se běžně jeden “čínský” Kodiaq GT vyskytuje.

rivka
25. 1. 2025, 00:08 0 reagovat

Jardo, nosíš dříví do lesa. Nemusíš, je ho tam dost. :-)

Woyta
25. 1. 2025, 22:53 0 reagovat

Někde v asii se myslim jako VW prodával Fabia s čumákem z Polo a motorem od Suzuki ale už si nevzpomínám co to bylo.

Jaromír Soukup
26. 1. 2025, 11:24 0

Ano, to byla taky Indie. Auto se jmenovalo Škoda Rapid a bylo to VW Vento (Polo páté generace sedan) s předkem prvně faceliftované druhé a pak třetí generace Škody Fabia. Ale o motoru Suzuki nevím, mělo to myslím jen TDI diesely, 1.6 z druhé Fabie a pak 1.0 TSI. Jeho právě nahradila Slavia.

martin_100
26. 1. 2025, 13:30 -5 reagovat

Tafy je zase krásně vidět jak Sáde sere z vysoka na obyvatele svy rodny země. Kylák za ctvrt mega by,se tu prodával jak housky na krámě. Ale ne naserte si. Máte svý 20 let starý fábie tak budte rádi že jsme vam je ještě zkrd uhnii nezabavili. Očividně slušny obycejny auto pro normalni lidi vyrobit umí. Ale českym póvlem boleslav pohrdá. Mě jenom mrzí že tu fabriku tehdy nevzal Renault. Mohli tam montovat sandera a ne o rovnou zkrachovat a byl by klid. Ostatně nic lepšího si fabrika co se otoci zády k národu díky kterýmu vznikla nezaslouží.

S.h.I.t.
27. 1. 2025, 09:30 1

A za kolik to v te Indii vyrabi? Kolik tam lidem plati? Napr.? Ono kdyby tady lidi pracovali za 1/10 platu, tak by ta cena byla nizsi, protoze cena prace by byla nekde uplne jinde.

martin_100
27. 1. 2025, 16:19 -1

No jestli máš ppcit, že jsou tady nějaký zazračný platy? Vzdyť my jsme taková "indie" evropy.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte