načítám data...

Sto tisíc prodaných aut v Indii za dva roky: Exotický úspěch domácí Škody

03. března 2024, 16:11 7 komentářů Jaromír Soukup Novinky

Nejen v Česku dosahuje Škoda výborných prodejů. Velmi dobře se jí daří i třeba v exotické Indii. Čím si získává srdce tolika místních lidí?

zobrazit celou galeriiFoto:   Archiv Značek

V České republice je zcela zbytečné značku Škoda představovat. Všichni její auta vídáme denně, každý z nás někdy aspoň v jednom jel a většina ho také minimálně jedenkrát řídila. S více než třicetiprocentním zastoupením na trhu je prostě všem místním dobře známá. I přesto se však najdou věci, které si spousta z nás ani neuvědomí či nám nějakým způsobem uniknou.

Teprve nedávno se třeba pochlubila jedním opravdu významným milníkem, o němž pravděpodobně skoro nikdo z vás nic neslyšel. Za roky 2022-2023 se jí podařilo prodat celých sto tisíc aut. Že to nezní jako kdovíjaký úspěch hodný zmínky či dokonce článku? Tak počkejte. To důležité totiž je, že onoho čísla dosáhla až v daleké Indii. 

zdroj: Love Science A proč o tom píšu zde, uprostřed Evropy? Důvody mám hned dva. Za prvé je za mě dobré vědět, že se značce, na jejímž úspěchu je závislé i poměrně velké procento pracujících Čechů, daří alespoň částečně vykrývat v prodejích chybějící Rusko a vrtkavou Čínu, a za druhé se mi líbí, že vám o ní můžu napsat i v kontextu tolik exotické země. Škodovka se hned zdá o dost světovější.

Navíc platí, že meta jednoho sta tisíců prodaných aut není zrovna v zemi hinduismu špatné číslo. Přestože v Indii žije přes miliardu obyvatel, auto je zde stále relativně drahým prodejním artiklem dostupným jen vyšším vrstvám, notabene pochází-li automobilka z Evropy. Skutečně vysokých prodejů se zde daří dosáhnout hlavně domácím levným značkám jako Maruti Suzuki, Tata nebo Mahindra a pak jen o něco dražším jihokorejským a japonským výrobcům v čele s Hyundaiem a Toyotou. 

zdroj: Tata MotorsVozidla ze starého kontinentu jsou zde naproti tomu považována za vpravdě luxusní zboží, ať už na sobě mají jakékoliv logo (samozřejmě s přihlédnutím k velikostním třídám, co nemá čtyři metry na délku, to tady nikoho nezajímá, i kdyby to snad na sobě mělo nápis Rolls-Royce). Tudíž člověk vlastnící Škodu je v Indii prakticky stejně úspěšný jako majitel BMW.

V tomto světle se meta sto tisíc prodaných aut za dva roky jeví jako opravdový úspěch. A pro výše zmíněné dva důvody jsem si řekl, že si tento fakt zaslouží trochu větší rozbor než jen krátkou tiskovou zprávu. Jak se tedy stalo, že relativně nevýrazná a ještě do nedávné doby i malá středoevropská automobilka na indickém subkontinentu dosahuje takových prodejů?  

zdroj: Škoda Auto

zdroj: Škoda Auto

Je pravda, že to bude i faktem, že na rozdíl od mnoha jiných evropských značek už na zdejším trhu působí docela dlouho. Svá auta tu začala nabízet v roce 2002 — tehdy se jednalo o i nám dobře známou Octavii první generace. Také platí, že české výrobky zde mají dobrou pověst ještě déle, motocykly Jawa se zde vyráběly už v šedesátých letech.

Hlavním strůjcem úspěchu je však v roce 2019 představený projekt s názvem INDIA 2.0, místně známý dokonce jako India First, neboli Indie na prvním místě. V jeho rámci se Škoda soustředí na modelovou řadu aut, která jsou od začátku navrhována podle standardů a očekávání zdejších řidičů a vyráběna na místě z 95% z dílů od lokálních dodavatelů. Součástí ideje je i vedoucí pozice Škody napříč celou skupinou VW Group na tomto trhu.

zdroj: Škoda Auto

zdroj: Škoda AutoINDIA 2.0 odstartovala otevřením technologického a vývojového centra v Puné, devátém největším indickém městě (přes sedm milionů obyvatel). Nebylo vybráno náhodou, nachází se v blízkosti nejrozvinutější a nejbohatší metropole Indie — Bombaje a také je považováno za centrum vzdělanosti, vědy a výzkumu.

Nejdůležitějším dílkem skládačky je pak model, který z tohoto centra vyjel jako první. Světlo světa spatřil v roce 2021 a inženýři mu nadělili karoserii kompaktního SUV s dostatečně luxusní délkou 4225 mm a výlučně pro diskutovanou část světa vyvinutou podvozkovou platformu MQB-A0-IN. Pro zdůraznění skutečně indického původu dostal název Kushaq, vycházející ze sanskrtského Kushak, v překladu král.

zdroj: Škoda Auto

Auto bylo přizpůsobeno zdejším podmínkám do té míry, že dostalo zesílený klakson (Indové troubí ostošest, dávají tak o sobě vědět vpředu jedoucím autům, protože zrcátka se tu používají akorát na couvání) a v palubní desce má dedikované místo na sošku jednoho z ochranných bůžků, bez které by většina místních na cestu nikdy nevyrazila.

Úspěch přišel záhy, po uvedení modelu na trh ve třetím kvartálu 2021 zaznamenala Škoda velké nárůsty prodejů (9 936 oproti 2 411 druhého kvartálu), přičemž tato čísla se ještě zlepšila po zveřejnění výsledků indické obdoby EuroNCAP, kde Kushaq obdržel mezi zde prodávanými auty velmi vzácné plné pětihvězdičkové hodnocení.

zdroj: Škoda Auto

Také místní novináři tuto škodovku už od začátku poměrně chválí. Oceňují na ní vlastně podobné prvky jako my na těch našich, tedy prostornou kabinu, živé motory a pocitově dospělou jízdu. Jistě, vše je pravděpodobně zkresleno nižšími očekáváními a nároky Indů, ale i tak je fajn zjistit, že vlastnosti tolik milované mnohými Čechy se zrcadlí i v této daleké zemi. Pokud vás to zajímá a ustojíte indickou angličtinu, poslechněte si verdikt sami v následujícím videu.

Neméně významným hráčem na poli zdarů je také později představený druhý model s názvem Slavia, stojící na stejné platformě, ale řadící se do segmentu malých sedanů. Ty místní přímo milují, například Maruti Dzire (tříprostorové provedení Suzuki Swift) je v prodejích dlouhodobě mezi prvními a i takový Hyundai i10 tu jezdí s batohem na zádech. Ostatně Škoda sama už Slavii bere jako druhou generaci malého sedanu, předtím prodávala přeznačené VW Polo jako Rapid.

zdroj: Škoda Auto

I Slavia byla vyvíjena Indy pro Indy, je z 95% vyrobená místními, nahlas troubí a část své paluby umí změnit na svatyni. I ona je v bezpečnosti pětihvězdičková. I ona je odborníky chválená, jak si opět můžete poslechnout ve videu. A v neposlední řadě i ona přináší značce solidní prodejní čísla. Sázka na projekt INDIA 2.0 se prostě, minimálně doposud, vyplatila. 

K těmto modelům se ještě nabízí vrcholný Kodiaq montovaný v České republice, jehož si místní také oblíbili (byť samozřejmě tak vysokých čísel zdaleka nedosahuje). A právě díky těmto třem autům a modelům Octavia a Superb (nyní se již neprodávají, nejspíš se čeká na příchod nových generací) se Škodě povedlo prodat 53 721 aut v roce 2022 a 48 755 vozů v roce 2023. Tím překonala onen v úvodu zmiňovaný milník, když celkem zákazníkům dodala 102 476 vozů za dva roky. 

S přihlédnutím k předchozím řádkům je myslím jasné, že mladoboleslavská automobilka má v Indii slušně našlápnuto. Nevím, jestli vám se to zdá malicherné (100 000 v miliardové zemi přece jen příliš nerezonuje), ale za mě je tato informace rozhodně hodná aspoň jednoho článku. A vzhledem k tomu, jak výrazným způsobem značka ovlivňuje vnímanou prestiž naší země, doufejme, že se jí bude dařit ještě víc. Tak hodně štěstí! 

zdroj: Škoda Auto

Zdroje:

Škoda India, Škoda Storyboard

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sc
Sch
03. března 2024, 19:52
1

Zajímavá byla někde zmíněná informace, že dost kupců Škody Slavia má i vlastního řidiče. Zjevně v zemi obrovských rozdílů v příjmu obyvatel, je tento náš luxus daleko dostupnější.
A potom mají prý hlučnější klimatizaci, protože pro indického zákazníka jedině klimatizace, kterou slyší, funguje.

reagovat
ro
rock
04. března 2024, 08:52
0

Jenom ať máme měřítko:
Loni se v Indii prodalo asi 4 100 000 aut, Škoda tak má asi 1,2 % trhu. Ovšem drží se na konci první desítky značek, což zní celkem hrdě a z evropských už je tam mimo ní opavdu jenom VW, Renault a asi nic moc dalšího.

reagovat
David Střítežský
04. března 2024, 09:31
1

Mě taky zajímalo, co to vlastně znamená, protože jsem měl přesně ten samý pocit - že na objem trhu to nebude nic moc, ale ... ono to je nic moc pro Indii, ale pro Škodu solidní úspěch a příjem. Když Bugatti někdě prodá 30ks Chironů, tak to na objem bude slabota, ale pro Bugatti určitě zajímavý trh. :)

ro
rock
04. března 2024, 10:10
0

Jasně, ono to má víc úhlů pohledu;
- ve čtyřech fabrikách v Číně, na kterou Škoda dřív tak spoléhala, loni vyrobila dohromady 18,5 tis. aut. V Indii vyrobili v jediném závodu 48 t. Kushaqů a Slavií (nepočítaje v to dalších několik tisíc Superbů, Octavií a Kodiaqů v další indické fabrice
- každá sedmnáctá Škoda byla loni vyrobena v Indii, většina pro indický trh
- Indie je nejproduktivnější zahraniční destinace Škody, vyrobila tam víc aut než v Bratislavě, o Číně už jsem se zmínil.

liška
04. března 2024, 09:58
0

95% dílů od lokálních dodavatelů, to mi přijde docela neuvěřitelné. Jak je to v česku? Díky

reagovat
XT
XTad
04. března 2024, 10:19
0

Jestli to nebude trochu tak, ze se do Indie doveze hotovy dil, tam se zabali a najednou je "lokalni".

ro
rock
04. března 2024, 10:24
0

Narazil jsem na starší text o Hyundai (a zřejmě to platilo i o žilinské Kia) u nás, kde zmiňují, že 14 % dílů pluje lodí z Jižní Koreje. Zbytek ze zemí EU.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ  2004
Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Ford Expedition EL Limited 2013
Ford Expedition EL Limited

2013 rok výroby
305 koní výkon
5 400 ccm objem