načítám data...

Aktivní plynový pedál aneb nechte naše nohy na pokoji

V honbě za snižováním spotřeby automobilový průmysl občas ubírá absurdními cestami. Naše motory se snaží jezdit na polovinu válců, podtočené, a kdykoliv je to jen trošičku možné, samy od sebe chcípnou, aby se během pěti sekund zase startovaly. To však, zdá se, není všechno...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Zatímco byl právě stop-start až doposud jednoznačně nejnesmyslnější a nejdementnější, rozhodla se společnost Bosch, že se pokusí otravnost tohoto prvku pokořit a předčit svým parádním novým vynálezem. Ten nese název „Active gas pedal“ a prezentuje se jako „intuitivní rozhraní mezi řidičem a vozidlem.“

A jak je to ve skutečnosti? Inu tento novátorský pedál plynu umí tři různé způsoby odezvy, které upozorňují, varují a prostě a jednoduše buzerují řidiče za to, že nejede dostatečně zeleně. Pedál umí buď vibrovat, kopat proti vaší noze, nebo vytvořit protitlak, to kdybyste se náhodou rozjížděli ze světel jinak, než jako lenochod.

Samozřejmostí je, že pedál komunikuje s řídící jednotkou a má tak přístup prakticky ke všemu, co se v autě nachází, jako je třeba kamera, radar na vozidla vpředu nebo navigace. Na rozzuřenou mrskající se krysu tak budete šlapat pokaždé, když pojedete do zatáčky příliš rychle a nenecháte auto klouzat, abyste ušetřili palivo. Líbit se mu nebude ani situace, kdy budete příliš roztáčet jednotlivé rychlosti – tehdy zase dostanete signál, že máte zvolit další kvalt. Řadit se má jednou provždy v 1500 otáčkách, a moderním dieselům přece vůbec nevadí, když se v tisíci otáčkách snaží dunivě vymanit ze spárů uložení, a najít si jiného a citlivějšího majitele.

Ještě si tak říkám, že bychom mohli dostávat elektrické rány, nebo mít vyjíždějícím bodcem propíchanou nohu. Nejeden ekoterorista o něčem takovém určitě mokře sní. Jo, a abych nezapomněl, aby se to lépe prodávalo, je to celé zaobalené ještě tím, že to kromě snížení spotřeby dokonce zvyšuje bezpečnost.

Inu, už aby to bylo a my to mohli hromadně ve všech autech povypínat, stejně jako vypínáme stop-start.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pochtli
02. února 2016, 08:54
0

Zvěrstvo.. A pak mi ještě někdo bude tvrdit, že jsou novější auta lepší. Raději staré, blbé, ale plně pod mojí kontrolou.

reagovat
bi
bitner
02. února 2016, 09:07
0

:-D Salati. Rumuni uz tohhle maji 8 let:

(5:00)

reagovat
Ku
Kuba330i
02. února 2016, 09:35
0

Já jsem z motorky zvyklej na klapky na lanku, a ta odezva je dokonalá, to ani odezva není prostě kolik dáš tolik tam hned je... Teď teda po změně auta za 330i e46 mě už ten elektronickej plyn hodně sere... ale toto? to bych to auto zapálil.

reagovat
Viper
02. února 2016, 10:05
0

330i E46 můžu potvrdit, mám jí 3 roky a ten plyn je za trest. Tuším, že je to první čistě elektrickej plyn od BMW a je to fakt zlo, dlouhá prodleva, pomalá jednotka která si v nízkých otáčkách neví rady a je schopná se sama se sebou pohádat

Ku
Kuba330i
02. února 2016, 10:20
0

Hele co tomu trošku pomohlo, když jsem si konečně rozchodil ISTA-P a dal jsem výměnu jednotky, aby se flashnul aktuální firmware... citelná změna :) Ale lanko je lanko, bez debaty.

Viper
02. února 2016, 10:29
0

jop...o tom jsem slyšel a dlouho se k tomu chystám...bohužel s tím skoro nejezdím takže nějak "nejsou lidi" :D

Ku
Kuba330i
02. února 2016, 10:31
0

Já jsem tak dlouho řešil kdo mi to flashne, až sem si řekl no co, objednal si z ebay kabel, sehnal soft, tři noci nespal než jsem to rozchodil, pak se půl hodiny modlil abych to ještě nastartoval, a bylo hotovo :D

Xa
Xander_Cage
02. února 2016, 11:31
0

To naopak já u své E39 525i se mi zdá, že elektronický pedál je výborný, nerozeznání od lankového - na Renaultu Laguně (první generace 2.0i) jsem měl lanko, i když to není auto stejné kategorie tak prakticky žádný rozdíl tam nebyl. Naopak u Škodovek (Roomster HTP) je to hrůza. Nízké otáčky dám plný plyn a nic, pak si řekne ECU aha dal plný plyn a nějak už to jede, ale žádný zázrak.

Chilli
03. února 2016, 10:59
0

Před faceliftem u E46, pokud se nepletu, ještě nebyl ten el. plyn, ale zas byla nejvyšši běžna motorizace 2,8l. Ja mam letos naplanovanou na chvili 330ci, tak si to aspoň vyzkoušim v praxi...

Ku
Kuba330i
03. února 2016, 12:51
0

330i mělo el. plyn od začátku, jako jediná motorizace před FL, též mám rv. 2000... Jinak ano, před fl 2,8 by ještě mohla mít zlaté bezproblémové lanko :)

bobo23
02. února 2016, 12:29
0

Marně hledám slušné slovo, kterým bych tenhle výmysl nazval, ale opravdu mě nic nenapadá. Jen další krok k tomu udělat s řidiče jen prostého uživatele, kterého by nahradila snad i cvičená opice.

reagovat
JayK91
02. února 2016, 14:55
0

Fakt se asi začnu modlit za rozpad EU - to by byla těžká a snad smrtelná rána pro Ekoteroristy (alespoň v Evropě)... a nebo se člověk prostě bude muset odstěhovat někam, kde je svět ještě v pořádku ...

reagovat
martin_100
04. února 2016, 04:12
0

souhlasim s tebou!

Aleš
02. února 2016, 15:34
0

Panebože jak tohle mohlo vůbec někoho napadnout. Hoši pokud to má bejt jenom vtip tak je pěkně blbej,ale já se bojím že je to krutá realita. Jestli jsem to dobře pochopil tak s moderními auty s tímhle nepůjde jezdit bokem že jo? A nevíte jestli bude tahle s prominutím sračka nějakej okruhovej mód aby se s tím dalo jezdit na trackdays? A pak se všichni diví že vozovej park furt stárne,když furt si někdo prosazuje takový s prominutím kokotoviny. Starší auta jsou prostě lepší.

reagovat
PepaSFI
02. února 2016, 18:04
0

jen si zvykejte. Jako samostudium doporučuju film Demolition Man, tam to všecko je. A proč se to děje? Protože náš civilizovaný svět ovládají dobroserové, eurohujeři, konzultanti, poradci a jiní eurokozomuti. Vše se děje podle hesla "My víme co je pro vás nejlepší". Neustále vznikají nové komise, instituce, výbory a ty se snaží najít svou nepostradatelnost. A proto se tihle všichni snaží vyvíjet nějakou strašně důležitou činnost, ideálně v oborech kde odmítnutí je považováno za když ne rovnou zločin, tak aspoň za vrcholně podezřelou věc. Životní prostředí, bezpečnost, humanita a věci kolem toho. Ovšem tyhle jednoduché pojmy nemůžeme chápat prvoplánově, eurokozomut to vidí jinak. Bezpečnost, to neznamená, aby se nám něco nestalo. Bezpečnost znamená- tady jsme vymysleli tabulku a když něco z toho nesplníš, budeš platit. A když splníš, příště to vymyslíme tak že to nesplníš. Životní prostředí nápodobně. Limity emisí motorů co nejdou splnit. A tak se vytvoří finta jak splnit testy. Že to v reálu vychází hůř než starší motory? Zajímají nás jen testy, ty to plní a eurokozomut spokojeně chrochtá protože dokázal svůj nesmysl protlačit do praxe. Humanitu a korektnost radši nechme stranou, dostali bysme se k uprchlívákům a to by byl úpadek do průměru. Zkrátka, pro tyhle tvory je nejhorší, kdyby byli zbyteční. Oni stejně jsou, každý to ví, jen oni mají pocit že všichni kolem jsou pitomci a tak chrlí kvanta nesmyslů aby to vypadalo důležitě. Což jim bohužel prochází a dokonce se to stalo podporovaným trendem. Co myslíte, bude za dva tři roky nějaké nové auto co nebude mít eurovibrační pedál? Já tipuju že nejen to, budou mediální masírky že je nutné aby se auta bez toho co nejdřív vyřadila protože bez euromasturbátoru by jezdil jen pyrát a je to hrozně fujfuj todleto neekologycký.

reagovat
martin_100
04. února 2016, 04:16
0

ámen.... a díky tomu sem se svym životnim postojem za asociálního rasistu co si smaží batolata k vobědu a š*ká starý báby do špinavých p**elí

Woyta
02. února 2016, 18:05
0

Kdyby radeji udelali virtualni spojku pro automaticke prevodovky. Tedy pedal fyzickej ale rozpojujici automat. Sekvencni prevodovka je celkem prima vec ale pri blbnuti je obcas lepsi spojkou dat zadnim kolum svobodu pohybu.

Minimalne u dvouspojkovejch automatu by to melo jit velmi snadno.

reagovat
Jk
Jk
02. února 2016, 19:58
0

Nereálné, zbytečné sjíždění lamelové spojky navíc. ten pedál vlevo je přebytečný z dob dávno minulých, něco jako ruční sytič.

Woyta
05. února 2016, 20:48
0

Kdyz jsem blbnul na snehu s automatem, tak mi moznost rozpojit pohon docela chybela. Tam kde jsem s manualem auto spojkou rovnal, automat se pretacel. Spojovani a rozpojivani by si ridila elektronika. Takze synchronizace otacek a podobne. Lamely by to nejak moc nezatezovalo. Rucni sytic byl nahrazen automatickym. Respektive elektronikou. Pro tvoji argumentaci by mozna byla lepsi rucni brzda ale tu mam take radeji manualni jelikoz slouzi ji jako rezervni brzda. A bohuzel jsem toho uz musel v praxi vyuzit.

PepaSFI
06. února 2016, 20:01
0

a teď realisticky. Je auto s automatem vhodným nástrojem na blbnutí na sněhu? Asi ne. Bude chtít typický uživatel takového auta blbnout na sněhu? Asi ne. Typický uživatel jakéhokoliv auta ze sněhu není nadšený. Spíš naopak, soudě podle reakcí na mou zjevnou radost z toho že to klouže a podle náplně televizního zpravodajství vždycky když kupodivu začátkem února lehce nasněží. Smyslem automatu je zjednodušit ovládání auta, dokonce je na to zvláštní řidičák "nižší" kategorie. Proč by někdo chtěl auto kde mu z automatu dělají cosi jako manuál? Technicky by to asi nebyl problém, je to záležitost elektroniky. Když může automat mít možnost ručně řadit, klidně by tu "spojku" mohl taky rozpínat. Vlastně by to klidně mohli dělat úpravci, místo programování motoru na hustší kouř, přepsat řídící jednotku almary aby, asi po nějaké aktivaci módu "kraviny a blbiny" uměla na nějaký povel rozpojit spojku. Přidat pedál je asi blbost, spíš něco na volantu nebo s řadícíma pádlama.

Pe
Petr
02. února 2016, 19:53
0

Tohle fakt nechapu. Takze az se budu potrebovat na rusne krizovatce zmackou do nejake mensi mezery tak kdyz dam plyn na podlahu tak bude dela vsechno proto abych dal nohu z plynu. Samozrejme se tam stejne nevmacku protoze nez nastartuje motor tak uz ta mezera bude davno pryc. Reaguji na toto jen proto ze jsem mel o vikendu prvni zkusenost se systemem start/stop. Neujel jsem ani kilometr a studeny naftovy motor se za tu cestu 3x vypnul jen proto aby se ve po dvou vterinach zase nastartoval. Peklo!

reagovat
Jk
Jk
02. února 2016, 20:03
0

Je lepší motor ohřívat jízdou než volnoběhem (při volnoběhu to trvá mnohokrát déle a motor jede dlouho při neoptimálním mazání).

fr
fri
02. února 2016, 19:58
0

EU s tím nemá co dělat. Bosh je prostě jedním z lídru na poli dodavatelů do automotive a je jeho povinností inovovat a hledat nové cesty. nemůže dělat to samé co zvládne kdejaká fabrika v číně.
Jestli se ten pedál objeví v nějakém autě bude jen volba automobilek a ta se bude řídit podle reakce zákazníků.
Na spotřebu v měřícím cyklu - ať v tom současném nebo budoucím - ten pedál žádný vliv nemá a legislativní vliv na jeho zavedení je v tuto chvíli nijaký..

reagovat
Berzelius
03. února 2016, 12:20
0

No to sice jo ale chápu obavy PepuSFI,jak už se to vymyslí a prokážou "nějakejma testama" že to může zvyšovat bazpečnost v silničním provozu tak už je jen krůček aby nějaká komise v EU řekla" fajn od roku 2018 povině v každém autě" nebo "který automobil bude opatřen buzer-pedálem bude se přičítat nějaký koeficient k bezpečnosti atd.

PepaSFI
03. února 2016, 18:27
0

EU přímo možná není pachatelem ale přesně to zapadá do trendů které popisuju výše. Musí se vymyslet jakákoliv hovadina aby to nevypadalo že se nic neděje. Jestli se to objeví v nějakém autě není ani tak volba automobilek jako spíš jestli to Bosch dokáže zpropagovat a rozjet obchodně. Jaké budou reakce zákazníků je, obávám se, naprosto bezvýznamné. Stop-start velké nadšení nevzbudí snad u nikoho, přínos ve spotřebě paliva je diskutabilní, negativní vliv na opotřebení dílů motoru nevyvratitelný a přesto se to dává úplně do všeho. Jestli ten europedál má vliv na spotřebu v měřícím cyklu v tuhle chvíli není podstatné. Ono to měření je už tak profláklý nesmysl že jednou k nějaké změně musí dojít. Jestli k lepšímu nebo dojde na ještě horší blbosti, to ukáže čas. Myslím že je pravděpodobné že to bude směřovat k ještě většímu řádění byrokratů, neboli přístup "neřešíme co to má nebo nemá ale coby kdyby cokdyž, protože pak si můžem vymyslet cokoliv." Myslím že je obecně známo že crashtesty EuroNCAP mají kromě známého naboření auta různým způsobem taky významné body za preventivní péči. Zkrátka to může přijít o body za to že výstražná nálepka je málo výstražná. A tak mi přijde velice pravděpodobné že za pár let budou mít auta euroekohomobio štítek kde se sice nedozvíme spotřebu, protože by mohl někdo zjistit že to není pravda, ale budou tam body za to že auto používá systémy podporující ekologickou jízdu.

je
jerry
03. února 2016, 09:55
0

Tahle blbost snad skončí v propadlu dějin. V reálu to nemůže fungovat z řady důvodů, třeba aktivní bezpečnost při předjíždění. Ale třeba stop-start systém je taky hovadina a vidíte, máme ho tam. A samozřejmě nebylo nad lankem propojený pedál plynu. Na druhou stranu lidi o techniku moc zájem nemají, podle toho i řídí, proto to tak vypadá.

reagovat
Mi
Michal
05. února 2016, 08:32
0

Máti má Ibizu myslím 4gen. 1.4 benzín a už tam nemá pedál plynu cokoliv společného s tím, co dělá motor. V životě jsem nezažil takhle zkurvenou reakci motoru na povely řidiče. A to je to prostě obyčejná atmosféra. V tom autě je mi nepříjemné jezdit, protože prostě nevíte, jak se ŘJ zachová. Už mě to nechalo párkrát ve štychu třeba při předjíždění nebo při potřebě rychlejšího odjezdu z křižovatky. (a tím nemluvím o nedostatečném výkonu)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem