Ford F-150 Raptor R
Označení Raptor má u Fordu poměrně dlouhou tradici a vždy se pod ní ukrývá vpravdě výjimečné vozidlo. A je celkem jedno, jestli se bavíme o velké F-150, menším sourozenci Rangeru či legendárním Broncu. Pokaždé to znamená speciální stroj. Dneska však bude řeč a tom největším zástupci dinosauří rodinky, který konečně dostal tu pravou plnotučnou verzi. Víte, už je to nějaký ten pátek, co je stopadesátkový Raptor na trhu. Pořád tu mluvíme o neuvěřitelném autě, které zvládne neskutečné věci jak na silnici, tak mimo ni. Jenže doposud tu byl malý problém, aktuální Raptor dostal do vínku “pouze” šestiválcový motor. Ne, že by s ním byl pomalý, nebo tak něco. Pořád hovoříme o autě, které má 450 koní. Ale pocitově ty dva válce prostě chyběly. Inu, nemusíte smutnit, všechny tyhle problémy řeší novinka s přízviskem R.
Dámy a pánové, přivítejte Ford F-150 Raptor R. Oč běží? Pod kapotu se nastěhoval velký osmiválec o zdvihovém objemu 5,2 litru. Je dopovaným obřím kompresorem, který pomáhá vyhnat maximální výkon až na velmi zajímavých 567 kW a masivních 868 Nm točivého momentu. Ano, modří už vědí, je to stejná pohonná jednotka, jakou se může pochlubit Mustang Shelby GT500. Raptor R je totiž odpovědí modrého oválu na neménně kouzelný Ram 1500 TRX (taky se vám líbí tyhle dinosauří souboje Raptor vs. T-Rex?). Velice schopný podvozek žádné velké vylepšení nepotřeboval, majitelé se budou moci spolehnout na osvědčené komponenty FOX. Jo, tohle bychom si nechali líbit. Z racionálního pohledu nedává tohle auto vůbec smysl, ale to je úplně jedno. Z Fordu F-150 Raptor R stříká testosteron na kilometry daleko a to je to, co se nám na něm líbí.
Sportování budoucnosti
Ať se nám to líbí, nebo ne, elektromobilita má celkem jasně nalajnovanou budoucnost. A s tím se samozřejmě také pojí elektrické sporťáky. Snad jste si nemysleli, že by si výrobci nechali s příchodem elektromobility ujít možnost, naservírovat nám i nějaký ten sportovní automobil. Nebojte, to asi nehrozí. Jasně, je tu otázka zvuku, protože to je samozřejmě důležitý aspekt u takového auta, ale i s tím si jistě někdo poradí. Jak by taková budoucnost mohla vypadat, to nám ukázal korejský Hyundai. A představil dokonce dvě auta, každé trochu jiné. Pojďme se na ně podivat, je to totiž docela zajímavé.
Prvním počinem je elektromobil se zvláštním označením RN22e. Je to okruhově zameřený stroj, který již na první pohled vychází ze zbrusu nového Ioniqu 6. Stojí tedy logicky na platformě E-GMP. Dynamické parametry zatím nejsou známy, jediné co víme, je výkon. Ten je hezkých 585 koní, které se přenášejí na vozovku skrze všechna čtyři kola. Baterie má kapacitu standardních 77,4 kWh, hmotnost zatím neznáme. Hyundai také v tiskové zprávě uvádí, že RN22e disponuje elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem, který známe již z modelu i30N. Co se zvuku týče, tak si zde vypomáhá reproduktory uvnitř i zvenku, aby nabídnul i nějaké ty akustické emoce. Uvidíme jak to bude fungovat, v tuto chvíli se stále jedná o studii, která má do sériové výroby relativně daleko, ale na prvním plně elektrickém eNku se již horlivě pracuje. A vězte, že to nebude ani tak dlouho trvat.
Druhý představený koncept je ještě zajímavější. Jmenuje se N Vision 74 a po designové stránce navazuje na koncept Hyundai Pony Coupé (zkuste hádat, ze kterého asi tak roku), který pro Hyundai nakreslil Giorgetto Giugiaro. Nevím jak vám, ale mě se líbí, a to tak, že hodně. Vypadá to jak nějaký restomod a je to skvělé. Zde však není všechno pouze o vzhledu. N Vision 74 také ukrývá pod hezkou fasádou poměrně zajímavou techniku. Kombinuje totoiž hned dva druhy pohonu. Respektive o samotný pohon je elektrický, ale energii si N Vision 74 může brát jak z akumulátoru (62,4 kWh), tak i z palivového článku (vodíková nádrž 4,2 kg). To je vskutku netradiční řešení a uvídíme, jak velkou šanci má na reálné využití. Doufáme, že tohle auto se na silnice jednou skutečně dostane, už jenom kvůli tomu, jak fantasticky vypadá. Držíme palce.
Toyota Crown
Málokteré auto vydrží ve výrobě téměř 70 let. Jedním z mála, které se takovou dlouhověkostí může pochlubit, je Toyota Crown. Ta k přijíždí již ve své šestnácté generaci. Že vám tohle jméno nic neříká? To se není příliš čemu divit. Toyota si Crown dlouhá léta nechávala pro sebe. Teď se po letech vrací i na americký trh. Jen už to není Crown, jak si pamatujeme (čtyřdvéřový sedan), ale stal se z ní crossover. Novinka stojí na platformě TNGA-K. Na délku měří 4,93 m a rovzor činí hezkých 2,85 m. Světlá výška je asi o 10 cm vyšší, než u technicky spřízněné Camry. Pod kapotou najdeme hybridní motory (logicky u Toyoty). Atmosférický čtyřválec o objemu 2,5 litru, který známe třeba z Toyoty RAV4, či Lexusu NX350h, či nový přeplnovaný čtyřválec 2,4, který jsme poprvé viděli u nového RX. Jeho 345 koní by mohlo Crown poskytnout solidní dynamiku. Do prodeje by měla novinka přijít koncem roku. Co myslíte, mělo by takové auto šanci na úspěch i u nás?
Mechanik
20. 7. 2022, 08:55 7 reagovatJasný kandidát na mínuska, ale co.
Proč u sportovního elektromobilu schází zvuk řvoucí V8?? To je jako by ve Fordu T byla hrací skříňka která by napodobovala dusot a řehtání koně. Nepřijde vám to blbost??
rock
20. 7. 2022, 09:40 4Proč mínuska, dyť máš pravdu. Stejně absurdní udělátka se dneska celkem běžně montují i do aut se spalovacím motorem, kde mají simulovat jadrnější, sportovnější zvuk motoru.
MBMB
20. 7. 2022, 18:58 0Blbost to je, ale to je přirozený vývoj. Každý druhý si stěžuje, že elektromobilům nevrčí motor, tak je jasné, že tam něco dají. Stejně jako dávají na auta falešné koncovky výfuku, staví pseudo-teréňáky a podobně. Prostě je po tom poptávka.
fortress
22. 7. 2022, 15:16 -1Ne, zvuk je podle mě jedním z důvodů proč řídit sportovní auto. Nicméně akademická debata, než tohle přijde tak jízda pro radost už bude vytlačena možná tak na okruhy, kde bude absence zvuku spíš +
Slower
20. 7. 2022, 10:00 4 reagovatAuta konecne vypadaji jako z 80's sci-fi! To je asi jedina vec, ktere se mi bezvyhradne na dnesni automobilove dobe libi.
Černá Vovce
20. 7. 2022, 11:07 1Opravil bych to na - Koncepty Hyundai
HeavySmoker
20. 7. 2022, 13:00 -1Problém je že na ceste nájdeš hlavne veci ako Toyota Crown, čo vyzerá ako sedan s rakovinou konečníku a nie N Vision 74. A aj keď sa mi ten retrofuturizmus pozdáva a kúpil by som to hneď, pravda je že to vypovedá o nedostatku fantázie a schopnosti designérov pohnúť s vecami vpred.
Beran
20. 7. 2022, 14:36 0Kdyz ma designer zadani udelat crossover, tak nemuze namalovat sportak. Teda muze, ale zkusi to tak dvakrat nez pujde malovat rychlovarne konvice apod.
Autíčkový Jelen
20. 7. 2022, 17:20 0Ad Heavysmoker: Tato verze Crown je docela podivná ale v plánu je i klasická verze sedan.
Slower
20. 7. 2022, 20:45 0Ja si troufnu tvrdit, že obyčejná auta byla vždy nudná až ošklivá. S výjimkou přelomu 50s/60s v USA. Takže žádná traga.
sheogh
20. 7. 2022, 13:08 -2 reagovatN Vision je opravdu krasny, az na ten pohon (i kdyz s vodikem bych se smiril, s li-ion ne)
MBMB
20. 7. 2022, 19:25 2Z hlediska techniky pohonu je to do jisté míry ultimátní řešení, které teoreticky kombinuje výhody obou světů. S čistým FCEV je člověk odkázán jen na vodíkové tankovací stanice, kterých je a bude minimum, a drahý vodík. To nikdo nechce. Díky baterii si ale může i dobíjet při parkování u AC stojanů a doma, ideálně i z vlastní fotovoltaiky, a obstarat tím většinu energie za méně peněz. A bez nutnosti zajíždět ke stanicím a stát u toho v lepším případě 5 minut, když zrovna bude stanice natlakovaná.
Nemyslím si, že se takový hybrid někdy masově prosadí v osobních autech. Takové auto by bylo strašně drahé a ten pohon je i prostorově velice náročný. Zároveň to začíná postrádat smysl se zvyšující se rychlostí nabíjení. Reálně by člověk tankoval jedině tehdy, kdy by měl tu vodíkovou stanici přímo po cestě a zrovna tak pospíchal, že by si radši natankoval drahý vodík místo toho, aby si udělal o 15 minut delší zastávku u rychlonabíječky. To se stane možná párkrát do roka a kvůli tomu si nikdo nebude kupovat takhle komplikované auto. Leda pár nadšenců, kteří by tu cenu neřešili.
afro-r1
21. 7. 2022, 16:10 1FC ma baterii jen jako buffer, nebot ma za plynovym pedalem 1-3 sekundy zpozdeni.
Navic potrebuje prostor na pohon a nadrze - tu si muze prevzit od velkeho akumulatoru.
Pokud je v aute obé, nastava prostorovy problem, ktery muze vyresit maximalne dvoumistny sportak, ktery ma pod kapotou plno a vzadu take komponent az po strechu.