načítám data...

Kia Rio: vážně dobrý poměr "value for money"

...když se na ni po týdnu koukám na fotkách, říkám si že mi docela chybí. Doprčic, co mě na ní tak bavilo a proč bych do ní znovu sedl?

zobrazit celou galeriiFoto:   Martin Mlčoch

Podle mě je Kia značka, co za poslední desetiletí udělala monstrózní pokrok. Vybavuju si sedan Shuma, se kterým po miléniu vyjel strýc. Já, nekritický milovník čehokoli co mělo +-čtyři kola se na ni ani nešel podívat. Značka mě míjela až do období kolem roku 2013, kdy jsem prvně vytáhl hlavu z ulity a s pohledem na Optimu začal “čelenžovat” své zažité stereotypy. 

Posuňme se o pár let vpřed. Chystám se na otočku do sousedního města, hodina a půl v autě. Uvažuju, čím pojedu. Možností je víc – třeba pohodlný kombík s interiérem jako obýváček. Překvapivě sedám raděj do minivozu, již čtvrté generace Ria, nyní po faceliftu. Proč? 

 

Exteriér: 

Lakonicky řečeno, auto mi vzhledově nevadí. Taková normální škatule s evropskými tvary. Zepředu působí moderně (čekali jste elektriku?), zbytek je vyvážený. Pokud chcete něco extra, koukněte na GT line. Dostanete pak v základu 17” kola. Jo vy váháte, jestli to pak neodnese komfort… My máme 15”. Sluší taky, ne? 

Na živo vypadá o malinký chlup líp než na fotkách. Myslím, že Kia to umí i lépe

 

Interiér: 

Hned po nasednutí máme první problém. Krátký sedák. Všimnete si toho hned, pokud nemáte metršede nebo nepojedete “na babičku” se sedákem nahoře co to dá. Jinak se sedí celkem příjemně, především radius nastavení je široký a snadný. 

První den jsem nadával, proč je všude tolik tlačítek. A vůbec, s autem mi chvíli trvalo sblížit se. Znáte ty Toyoty z Anytime, co do nich skočíte a jedete? Tady ne-e. Tak třeba startování. V naprosté většině aut stačí otočit klíčem, nebo stisknout tlačítko a tadá. Ne tak tu! 

Pojďme si proceduru představit jako proces, kde každá prerekvizita má svůj účel a v případě opomenutí zhatí výsledek. Prostě nenastartuješ, borče. Pro pochopení jsem si schéma dovolil načrtnout. 

Pokud se vám schéma zdá složité, nebo nepochopitelné, je to chyba auta, ne moje. Tak. 

 

Jenže když tomu dáte šanci, začne to být zajímavé. Celkově je interiér kiácky pohledný, přehledný a pohodlný. A minimalistický. Vracím se k úvodu – pokud s aktuální korejskou produkcí nemáte zkušenosti, nebudete věřit, jak snadné je přijít tomuto vehiklu na zoubek i na chuť. Mačkání tlačítek generuje všelijaké pěkné, plynulé animace na palubním počítači. Dávájí tak přehled, co jste kde zmáčkli/udělali a nebo v mém případě pokazili. A protože má Rio krátkou paměť a s každým startovacím procesem zapomene, co se dá, tak se to docela hodí. 

Interiér působí vzdušně, technicky, solidně. 

 

Rádio je takhle ideální. Bluetooth a červené podsvícení, k tomu ta fyzická točítka. Žádný barevný displej, žádné otisky prstů. Čistá funkce. Jediná věc: mikrofony i reproduktor při hovoru během jízdy jsou bída. 

Málem bych zapomněl na boží kapsy na pití ve dveřích. Sedí do nich velká flaška. A pak loketní opěrka. Pokud si vzpomenu na příplatkovou autobusáckou podporu lokte pasažérů v novém Sanderu, tak tady mám pocit že svět je v pořádku. A fajn místo k životu. 

Přemýšlím pro koho je tohle autíčko. Napadá mě široká cílová skupina. Prvotní feeling je městský, nebo příměstský. Už jen to, jak vás Rio obepne. Přitom do něj při troše snahy naskládáte i rodinku. Konkrétně žena má 182 cm a když zbytek cesty Praha <> Boleslav odseděla za mnou vedle dcerky, reportovala že dobrý. Hlava o strop nebouchala. 

Výhoda malého auta s malým kufrem? Nemusíte tam ty věci kurtovat. 

 

Motor a ovládací prvky: 

Tříváleček pěkně brumlá, točí a je krásně živý. Funguje i v nízkých otáčkách, nevibruje, nebo minimálně vibrace nepřenáší do kabiny. Vůbec odhlučnění je fajn až do dálniční rychlosti. Do zážitku z jízdy bohužel trochu hází klacky dlouhé převody (hlavně trojka až pětka). Takové to tradiční zeleno-evropské naladění.

Kde je problém? Že z nás lidí dělají větší voly, než si zasloužíme. Vždyť dálniční rychlost stačí jedna (šestka), nepotřebujete k tomu pětku a někdy snad i čtyřku. Vtipný je teda rádce řazení. Vybavuju si že kolem 1500 otáček, kdy motor konečně začal dostávat postor chovat se jako benziňáček a ne nafta v kamionu, rádce už hlásil přeřadit o 2 rychlosti výš. Protože mám rád černý humor, zkusil jsem to. Dovolte mi nyní prezentovat ověřené výsledky hypotézy znějící: točit sebelepší tříváleček pod 1200 otáček je volovina. 

Tak tedy, nebylo to tak hrozné. Motor se nerozletěl na všechny strany světa, auto se nerozpůlilo ani z něj nic neodletělo. Prostě to jenom vůbec nejelo a dělalo divné zvuky, jak kdyby bylo v posledním tažení. Pokud nemáte sadomasochistické tendence, tak vám rádce bude k ničemu. 

Když jsme se zasekli u těch otáček, kolem třech tisíc to chytá pěkný šmuňk a musel bych jen opakovat povzdechnutí nad těmi dlouhými převody. Jo a k tomu EKO… 

 

Jízda: 

…z EKO je tu zaprvé plaketka. Za druhé, autíčko vždy startuje se zapnutým ECO režimem. S tím se pojí chytré jízdní styly. To si tak sundáte nohu z plynu, když dojíždíte před sebou jedoucí vůz. A hle, otáčky padnou na nulu a Rio se pohybuje dopředu jako loďka po klidné řece. A propo, víte co Rio znamená? Pokud zůstaneme, podobně jako Mitsubishi Honibrk u portugalštiny, je to právě řeka. Kromě úspory paliva teče přebytečná energie do 48V akumulátoru, abyste měli steroid při rozjíždění. S tím souvisí reakce na plyn – mohla by být o chlup lepší, ale už toto je dost dobré. 

Spíše než k jízdním vlastnostem mám otazník co se týká pneu. Letní Kumho 185/65 R15. Podmínky pravda nebyly dobré. Dva stupně nad nulou, oslizlá silnice třetí třídy a hromada zatáček, oblouků a zákrut. A pneu dost možná nezajeté. 

Výsledek? No, auto jsem vrátil vcelku. Hnědý poplach nebyl. Ale že bych měl jistotu? Kdepak. Klouzalo to jako prase pánové. Těžko říct, jak moc měly pneu vliv na nedotáčivost, respektive na chuť neudržet se na silnici. Protože na suchém povrchu nebo dál od limitu se mi vlastnosti líbily moc. Někdo by se mohl zamyslet, jestli s tím je sranda. Já se zamyslel. Ano, ano, ano. Oproti Picantu je to prostě jen starší bráška. 

Se spojkou jsem se nenaučil při ostré jízdě zacházet, aby to necukalo. Jenže když ty držáky na kafe jsou hluboké, tak to snad ani nemůže vadit. 

 

Asistenti a jiné: 

Štve mě automatické zamykání. Use-case: dvouletá dcera na zadních sedačkách zbledla a tuším, že když ji nedostanu během pár sekund z auta, bude zle. Co sem udělal? Přesně tak, zastavil, vystoupil, oběhnul auto a otevřel dveře. Skoro. Nene, tohle v Riu nejde. Buď malí korejci nezvrací, anebo maminka ve chvíle paniky s myšlenkou "dusí se?" nezapomene zmáčknout čudlik, kterým odemkne zbytek vozu. Rozhořčení je nezávislé na tom, zda máte nastartováno, nebo motor zhasnete. Nedomyšlenost. 

-edit 2.5. 17:57- tak s tímhle si jde pohrát v menu. Takže trápení autora jde na vrub autora. Rio je v tom nevinně :) Díky Kubo za catch! 

Co tu máme dál? 

1. Lane keeping assist – blbý, že se zapíná automaticky po startu. Navíc – a možná je to jen pocit – funguje hůř (auto jede, kam nemá), pokud není aktivní zároveň s LFA. 

2. Lane following assist – pokročilý LKA, zapíná se tlačítkem na volantu (symbol volantu). Kombinuje LKA a Smart Cruise control. Vzhledem k tomu, že jedeme na manuál, mám dojem že tady se funkce spíše duplikuje – neměl jsem to srdce nechat nabourat předemnou jedoucí auto, když jsem se přiblížil na vzdálenost menší než bezpečnou. Zato modrásek, svítíc zeleně oběma kontrolkami signalizujícími aktivní LKA a LFA, vypadal že by se chtěl skamarádit ještě víc… 

3. FCA. Systém autonomního brzdění. Taky žádná paráda. Taky jste zvyklí si ve chvíli, kdy řidič před vámi hodí blinkr doleva sundat nohu z plynu, dát si odstup a když vidím, kam pojede (zatáčka, volné místo k parkování), pomalu zrychlovat, abyste ho minuli ve chvíli kdy odbočuje a zároveň jste už měli zpět náběh na cestovní rychlost? Tady pohoříte. Já pohořel :) Rio si tvrdošíjně myslelo, že hodlám nebohého kolegu nabourat. V lepším případě vám spustí důrazné varování. V tom horším dupne na brzdy. Ale zas vypnout se to dá. 

Upozornění na p… kdo ví, na co ti šikovní korejci poukazují. 

 

Takže na konci dne jsem pořád něco vypínal a zapínal. Po nastartování vypnout LKA, na dálnici zapnout LFA. Ztrácíte se v tom? Mně to trvalo 3 dny.

Po tom hejtu na asistenty si už nové auto nekoupíte, co? Pokud s těmi asistenty jako já nemáte zkušenost, nebojte se toho. Nevyzkoušíte je ani za 10, ani za 100 minut jízdy. Prostě to chce se pár dní sžívat. Na konci dne je ale z 50 km cesty po dálnici příjemný relax, kde vám stačí volně pověsit ruku na volant. Má to dva aspekty: za prvé, bezpečnost. Když máte ruku na volantu a auto by začlo dělat, co nemá, cítíte to a automaticky zasáhnete v setině sekundy. Za druhé, pohodlí. Nemusíte držet volant hodinu "za deset dvě", ale prostě pěkně v klidu kormidlujete. 

Last, not least. Pokud jste mi někdo schopni vysvětlit, proč se u auta vyrobeného v 2020 automaticky nespustí zadní stěrač, když přední běží a vy hodíte zpátečku, diskuze je vaše. Tak takhle, prosím pěkně, nee. 

 

Verdikt: 

Těch návrhů na zlepšení ode mě je víc než dost, že? Tak aby bylo jasno, většina z toho jsou prkotiny. Nemůžu se ubránit srovnání s Dacií Sandero, kterou jsem testoval pár týdnů zpět. V mnoha ohledech ta auta vnímám jako konkurenční. A vzhledem k ceně bude mít Dacia dost navrch. No a pak nastane chvíle, kdy přestanete porovnávat neporovnatelné, sednete do auta a někam jedete. Jo, i v takovémhle prckovi někdo řeší jízdu, nebo to, jak se cítí na palubě. Víte co? Zvyknul jsem si rychle. Cítil se dobře. A umím si představit tohle auto vzít jako benchmark pro malé vozy. Z nadstandardní výbavy do města přiberte parkovací senzory, na dálnici tempomat. Jinak, prosím, zůstaňte při konfiguraci střídmí, ušetříte dost peněz.  A pokud si zapamatujete, že pokaždé, co vylezete z auta, potřebujíc do kufru nebo na zadní sedačky, musíte odemknout, budete nadšeni. 

-edit 2.5. 17:57: omluva všem čtenářům i autíčku za 2 nepřesnosti. S tím zamykáním to nebude tak horké, v menu se nachází možnost si s tím pohrát. Co se týká “lane keeping assist”, kdo by nevěděl jako já a sáhodlouze ho vypínal přes palubní menu – ovládá jej totožné tlačítko na volantu, které po stisknutí aktivuje LFA. Jen stačí podrzet dlouze. Díky Kubo!

 

Technické údaje

Model: Kia Rio MHEV
Motor: 1.0 T-GDi GPF MHEV s technologií CVVD* (řadový zážehový tříválec)
Výkon: 88 kW při 6 000 ot./min
Točivý moment: 172 Nm při 1 500 – 4 000 ot./min
Převodovka: dlouhá šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 190 km/h
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,5 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 6,5 l/100 km
Základní model: 299 980 Kč
Testovaný model: 417 980 Kč

 

*slovníček: 

MHEV: mild-hybrid (dobrý, pomáhá při rozjezdu)
GPF: filtr pevných částic u benzinu (špatný, součástka navíc co bere výkon)
CVVD: regulace otvírání a zavírání ventilů v závislosti na podmínkách, technologie Hyundai (dobrý, zvyšuje výkon a snižuje emise/spotřebu)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Skipper
02. května 2021, 11:09
7

Z textu mám divný pocit. Je to vlastně generická eurokrabice, která je nedotáčivá, ovládání je neintuitivní, asistenti nefungují, ale svět je jinak krásný.

reagovat
Martin Mlčoch
02. května 2021, 11:54
0

Hele jak to rict-zrovna ty tomu budes mozna rozumet, kdyz mas denodenne na ocich velka pohodlna auta. S prckama jako je tenhle mam zatim pramalou zkusenost. Zaroven je to druha testovacka a na asistenty v novych autech si alespon ja navykam dost pozvolna.
Otazka je relevance, takze spis jsem to nestastne napsal, nez ze bych to chtel hanit.
Celkovy feeling byl moc fajn.

K jizdnim vlastnostem-temer jiste je to pneumatikama.
-
Komentář upraven 2. 5. 2021, 11:57:49

Sa
Sato
02. května 2021, 13:39
0

Jednoducha otazka, da sa to nakonfigurovat tak aby tam ziadny asistent, ktory je po starte vzdy zapnut, nebol? Takato jednoducha informacia mi chyba v kazdom teste. Ono je sice fajn ze sa to da vypnut, ale mat 30-60s pre-flight routine po kazdom nastartovani celkom omrzi.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
02. května 2021, 13:53
2

V základní výbavě ty asistenty podle ceníku nejsou. V ostatních výbavách je to standard. https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/cz/cs/assets/contents/utility/brochure/price-list/Rio-cenik.pdf

Martin Mlčoch
02. května 2021, 14:00
0

Ne, pokud mi neco neuslo, je to potreba pokazde mackat.

Ono vypnout start-stop je uz rutina s tlacitkem po ruce. Ale kdyz kvuli LKA musis pokazde do palubniho menu, tak to zadna lace neni.
-
Komentář upraven 2. 5. 2021, 14:05:40

Martin Mlčoch
02. května 2021, 18:08
1

Tak ušlo. Stačí podržet tlačítko LFA na volantu. :)

Adam Forman
03. května 2021, 06:30
5

To je bohužel nešvar snad všech moderních vozů. Třeba testovací Berlingo jsem prostě nechával před barákem a všude raději jezdil svým 20 let starým autem. V základu kolikrát tyhle fíčury nejsou, ale většina z nás přijde k dealerovi a nějakou tu výbavičku nad cenovku vyškudlí, a pak je zle. Samozřejmě existuje hromada firem, které to umí vypnout, ale tam bych se zas bál o záruku. Je to taková blbá vlastnost doby, ale řešení je na obzoru. Po dlouhé době se nám začínají vracet osobáky označené jako N1, které se nepočítají do flotilových emisí a nemusí mít tyhle euro-masturbace aktivní při startu. Kdepak, čecháček si vždycky poradí. Nacisti, Sověti, Evropská unie... My si s okupací prostě poradíme po svým.

FidoBlack
03. května 2021, 13:59
0

S tím vypínáním a zárukou... Když se to umí dobře tak ani servis nepozná že to na autě je vypnuté nebo že je něco dodělané.. :)

bitner
03. května 2021, 14:40
0

A jak je to u N1 aktualne se zakazama vjezdu (obytne zony), poctem mist, pouzivanim prechodu pro osobaky a emisnich zakazech pri cestach za hranice?

PeterLuk
02. května 2021, 18:29
1

Heh, konečne niekto poukázal na to štartovanie. Pri mojej prvej skúsenosti s prechádzajúcou generáciou Ria ma to celkom prekvapilo. Je to bežné aj v iných moderných autách, že je treba pri štarte stlačiť brzdu, či nie?

Popravde sa mi ale dizajnovo predchádzajúca generácia páčila viac. S atmosférickou 1,4-kou to bolo celkom pohodové auto, aj keď na Fiestu sa to gumové riadenie nechytalo.

reagovat
Jenda_K
02. května 2021, 19:31
0

U automatů jsem zvyklý stlačit brzdu při startu už 20 let, takže tohle mě nepřekvapí. Štve mě ale, že mi nové auto odmítá jet s otevřenými dveřmi, auto se nerozjede s automatem v D s povolením brzdy a podobné novoty.

Jimi
03. května 2021, 09:18
-1

Tak u E36 a E38 v automatu ještě po staru. Ale je to už víc než 20let...

KD
KDB
06. května 2021, 19:17
0

Neodpustím si alespoň jednu poznámku. Když už komentuješ kvalitu pneu, tak napiš konkrétní model, takhle je to informace s nulovou hodnotou ...

reagovat
Martin Mlčoch
08. května 2021, 17:42
0

Možná jsi to přehlídl. Letní Kumho 185/65 R15.
Už jsem na ně koukal a hodně se u nich akcentuje EKO. Mají pár pozitivních feedbacků, pokud budeme věřit komentářům lidí. Mě si nezískaly.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem