načítám data...

Ford Mondeo ST-line 2.0 TDCi AWD: Rychle, ale ne zběsile

Ford Mondeo čtvrté generace se s námi loučí. A dost možná se s námi loučí i model Mondeo jako takový. Než však odejde nadobro, přichází poslední facelift, poslední hurá velkého evropského Fordu. Je to výběhový model, který už má svá léta, nebo právě prožíváme poslední příležitost pořídit si dokonalý rodinný vůz s modrým oválem ve znaku?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Současné Mondeo to nemělo úplně jednoduché. Jeho život začal komplikovanou realizací plánu One Ford, který počítal s jedním modelem pro celý svět. Jedno Mondeo. Na první pohled tento přístup dával dokonalý smysl. Evropská auta narostla, takže velikostí už jsou skutečně s těmi americkými nastejno. Tak proč nemít jen jeden sedan pro všechny trhy? Ostatně Buick Insignia je důkazem, že je to možné.

Ale potom se to celé nějak zvrtlo. Ford Mondeo, v Evropě milovaný pro své jízdní vlastnosti, byl postaven primárně pro americký trh a poté se začal lehce upravovat do vkusu zákazníka evropského. Trvalo několik let, než byla automobilka s výsledkem spokojena, a evropský zákazník nebyl tak úplně spokojený už nikdy. Mondeo se od agilního manažerského expresu posunulo směrem k dálničnímu křižníku – a to zkrátka není specialita evropského Fordu.

Automobilka na výtky reagovala a postupně svůj vůz vylepšoval. Až tu teď stojí přede mnou poslední verze. Poslední mohykán. Možná poslední velký naftový kombík od Fordu. Být trochu více sentimentální, možná i zatlačím slzu. Tahle éra zkrátka končí, budoucnost patří hybridním SUV, naftový klapot služebních aut obchodních zástupců, který prořezává chladný vzduch časného rána, zůstane jen ve vzpomínkách na mladá léta.

Ale dost bylo filozofování, pojďme zpět k Mondeu. Přede mnou tu stojí Ford Mondeo 2.0 TDCi s pohonem všech kol a karoserií kombi. Auto je to velké a pohledné. Mondeu se podařilo vymanit se z průměru, ve kterém se Fordy svým designem někdy ocitají – a to ne svou vlastní vinou. Ford jako globální značka se stal předlohou pro mnohá korejská auta – to pozoruji už od dob Fordu Sierra. Ale nové Mondeo ne, to jde svou cestou.

Testovaný kus dorazil ve verzi ST-line, je tedy náležitě sportovně oděn. Velká kola skrývají rudě lakované brzdové třmeny, nárazníky i prahy jsou blíže asfaltu a ano, celé to působí značně dynamicky. I za kombíkem v šedé metalíze se tak nejedna hlava otočí. Jediná drobná výtka směřuje k zadnímu nárazníku. ‘Naše’ Mondeo je vybaveno elektricky výsuvným tažným zařízením, což je jistě skvělá věc. Nejsem si však zcela jist, zda při vývoji někoho napadla kombinace ST-line a tažného zařízení. Vybrání v nárazníku působí poněkud neuměle, jako by někomu konflikt nárazníku a mechanismu došel až v okamžiku, kdy vůz procházel testy na konci výrobní linky.

Jinak ale k designu nemám žádné připomínky a platí to nejen zvenku, ale i uvnitř. Kabina je příjemná a velkoryse dimenzovaná. Místo nechybí v žádném směru, vše je přehledné, kvalitní a snadno ovladatelné. Potěší přístrojový štít z velké části nahrazený displejem, na kterém je možné zobrazit lecos od palubního počítače přes hudbu po grafiku pohonu všech kol, ale zároveň lze všecha tato okna a podokna odsunout stranou a ponechat kapličku čistou a přehlednou. Zavazadlový prostor potom pojme všechno, co potřebujete. Možná není největší ve své třídě, ale prostoru nabízí dost a to je pod ním i plnohodnotné rezervní kolo. Za to jednoznačně palec nahoru.

No ale pojďme už jezdit, na to stejně všichni netrpělivě čekáte. Když přišla poslední generace Mondea na trh, byl jí vyčítán až příliš houpavý podvozek. Jinde by to snad tolik nevadilo, ale Ford Mondeo byl oblíben právě pro svou agilitu a jízdní vlastnosti. A jak je na tom faceliftovaná verze v provedení ST-line? Už z rozjezdu je patrné, že Mondeo je kus auta. 180 koní pod kapotou rozhodně není málo, přesto nějaké razantní zatlačení do sedaček nečekejte. Mondeo se i díky pohonu všech kol hbitě odlepí od startovní čáry a ručička šplhá k vyšším a vyšším číslům, nic zběsilého v tom ale není. Skvělá je ovšem převodovka. Šestistupňový Powershift řadí naprosto hladce a velmi rychle, změny převodů jsou téměř nepostřehnutelné.

Přichází první zatáčky. A i tady je hned znát, že Mondeo je velké auto. A velké auto něco váží. Ačkoli je vůz jistý a v oblouku drží stopu s přehledem, o skutečné lehkonohosti tu úplně mluvit nelze. Brzy si však nacházím své tempo, vůz letí krajinou a já jen tak mimoděk pozoruji, že do zatáček najíždím mnohem rychleji, než bych si dovolil třeba s domácí Škodou Superb. A to se ani nesnažím o nějakou dravou či dokonce sportovní jízdu, Ford zkrátka zatáčky umí. A to je skvělá zpráva.

Další den se mění počasí. Prší. A dneska prosím pěkně mám fotit Mondeo. Východočeské silnice už na mě čekají, tak tedy jedem. A přátelé – to je cestování dle mého gusta! Inteligentní pohon všech kol rozděluje sílu mezi nápravy a Mondeo opět letí krajinou. Nebo snad letí ještě lépe než předešlého dne. Plískanice za okny jako by byla teprve tou pravou výzvou pro velkou fordku. Jistota, s jakou se tento velký těžký kombík žene po úzké silničce, je skutečně fascinující. Cítím, že je vše dokonale pod kontrolou, uvnitř vládne klid a krajina zatím ubíhá vzad. A to je přesně to, co od Mondea chci. Svižné auto, které je radost řídit. A minimálně ve verzi ST-line AWD to platí.

Verdikt

Ford Mondeo možná je u konci své éry, možná není. To ukáže čas. Rozhodně však není u konce svých sil. Velký kombík má stále co říct. Implementovat agilní podvozek do SUV či crossoveru není snadný úkol a často si žádá mnohé kompromisy. A i potom je Mondeo dál, pocit jistoty se sedačkou blíž zemi žádné SUV nedokáže nabídnout. Mondeo k tomu přidává skvělou převodovku a pohon všech kol, který tu není jen pro těch pár chvil ledových cest při zimní dovolené, ale dokáže dodat dávku jistoty, kterou chcete. Díky ní vám jakákoli cesta rychle a příjemně uběhne. A právě od toho tu je Ford Mondeo.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vzněový čtyřválec 1 997 cm3
Výkon: 180 koní/132 kW v 3 500 ot./min
Točivý moment: 400 Nm v 2 000 – 2 500 ot./min
Převodovka: šestistupňový dvouspojkový automat
Maximální rychlost: 221 km/h
Akcelerace z 0 na 100 km/h:  9,3 s
Průměrná kombinovaná spotřeba (udávaná) v testu: (5,2 l/100 km ) 7,5 l/100 km 
Cena (Ford Mondeo ST-line 2.0 TDCi AWD kombi): 1 097 990 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Breakthru
09. listopadu 2018, 20:28
1

tohle je MKV
nástupce bude
super, vyfocenej motor....

reagovat
Honza Hamster Křeček
09. listopadu 2018, 22:00
4

Pro mě je to čtvrtá generace. 'Druhá' je i podle homologace jen variantou té první, je to pouze důkladný facelift. A jako mě nikdo nedonutí mluvit někde o Passatu B5 a půl, nebudu o Mondeu z let 1996 až 2000 mluvit jako o druhé generaci ;-)

Breakthru
09. listopadu 2018, 22:36
1

tvoje věc, já mám doma MKIII a ne MKII, tohle je MKV...nesouhlasím i s tím Passatem, ale buď umanutej jak chceš...

BigBen
09. listopadu 2018, 22:49
2

Je dobré akceptovat fakt, jak to značí sám Ford, jinak se nedomluvíme :-)

Breakthru
09. listopadu 2018, 22:51
0

Fusion....

Ny
Nyte
09. listopadu 2018, 23:33
0

Podle homologace je facelift i současný S-class. :-)

Fa
Fandatik
10. listopadu 2018, 05:28
2

A Vám Kefalín nepřijdou ty dynamické hodnoty na 132 kW absurdné?
Toto by měla být 4. generace Mondea, tedy MKV. A včíl mudruj.

beastar
10. listopadu 2018, 13:42
2

Nevim jak Mondeo, ale Passat 5 a půl je prostě zvěrstvo a výmysl aby lidi nemuseli řešit a hned se vědělo oč jde. Mimochodem podle nelogiky atd by bylo i současný 911 facelift. Takže ideál to brát tak jak to označuje automobilka.

Breakthru
10. listopadu 2018, 17:54
5

stačí se podívat do historie Fordu...Transit MKII byl facelift MKI, Fiesta jakbysmet, Capri MKII a MKIII, TC MKIII-V neměli daleko od sebe, Sierra MKI a MKII, Scorpia to stejný, Escort MKII byl překopaná MKI, MKIV zase MKIII, MKV-VII bylo de facto taky jedno auto...

Kuře
10. listopadu 2018, 23:58
0

A vždyť sou ty písmenka stejně úplně buřt...

Fa
Fandatik
11. listopadu 2018, 01:24
1

Tak jsem to psal. 1. generace byla MKI a MKII. Pak už to šlo co generace to MK +1.

Breakthru
11. listopadu 2018, 14:28
-1

Fandatik, taky s tebou souhlasím...
Kuře, vole, nemáš náhodou jedenáct prstů?Jestli seš fordař, tak označení MK a číslo by si zvládal...

Fa
Fandatik
11. listopadu 2018, 15:45
0

Myslím, že na označení jsme vyplácali zbytečně mnoho příspěvků.

V článku byl ten automat chválen, váha taky není úplně neúměrná. Tak kde se ztrácí těch 180 koní? Určitě by bylo fajn porovnání s Insignií. Zejména k prodejní ceně.

Breakthru
11. listopadu 2018, 16:11
0

Těch 180PS a 400Nm je u těhle aut optimum a ne zázrak...

Breakthru
11. listopadu 2018, 16:13
0

a je to čtyřkolka...

Trinom
10. listopadu 2018, 12:10
0

Nevšimli jste si, kolik to má kilo na kouli?

reagovat
beastar
10. listopadu 2018, 13:43
0

Není tady logický maximum 1.8t?

Honza Hamster Křeček
10. listopadu 2018, 21:51
3

2t

Trinom
11. listopadu 2018, 22:39
0

Hmm, konečně další zajímavý auto s rozumnou váhou na kouli...

beastar
11. listopadu 2018, 18:47
0

Btw ať neřešíme mark. Tohle Mondeo mám rád. Nechtěl bych ho ani si nemyslim že je tak dobrý jak píšou novináři. Stejně jako vím, že Passat není tak špatnej jak psal Matěj.Mám rád tuhle fordovu naftu a rozhodně lepší pocit z jízdy:)) jak u konkurenčních pohrebáků.

reagovat
Sa
Sato
15. listopadu 2018, 10:11
0

Ako sú na tom sedačky? Hľadám náhradu za dosluhujúci chrysler a fusion predávaný ako mondeo v europe znie celkom logicky, odpadnú niektoré problémi s prevádzkovaním amerického auta v eu, 2015ky sa dajú kúpiť už za celkom rozumné peniaze, ale dočítal som sa nepohodlných sedačkách, čo je úplne absurdné vzhľadom k zameraniu auta, aké sú vaše skúsenosti?

reagovat
Th
TheKubajs_122
10. března 2019, 19:13
0

Kdyby jste si vybíral mezi Mondeem a Passatem co by jste si vybral?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem