načítám data...

Blíží se konec investiční bubliny klasických aut?

Být investorem, asi bych z výsledků aukce RM Sotheby's v New Yorku nespal. Téměř žádné auto nedosáhlo odhadované ceny a masakr nešetřil ani výjimečná Ferrari, Astony či Mercedesy. Zato jeden pomalovaný rozpláclý Brouk po jakési hipísačce se prodal za nesmysl!

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Původně jsem si živý přenos z aukce Driven by Disruption, pořádané společností RM Sotheby’s (zde se můžete podívat, co se dražilo), chtěl pustit jen na chvíli. Zajímalo mě totiž, za kolik se může prodat psychedelicky pomalované Porsche 356 SC Cabriolet, které kdysi patřilo zpěvačce Janis Joplin a které možná částečně inspirovalo slavnou písničku Mercedes-Benz. Měl jsem pocit, že ačkoliv se odhadovaných 400 – 600 tisíc dolarů může zdát za něco, co je ve své podstatě hipísácký Brouk, jako šílenost, bude skutečnost ještě o dost šílenější. A nepletl jsem se. Jak už to s jedinečnými auty bývá, zvláště pokud jsou na volném trhu poprvé (Porsche bylo na prodej poprvé od roku 1968, kdy ho Janis koupila), byl výsledek zcela nepředvídatelný a stačilo, aby se našlo pár odhodlaných zájemců, kteří prostě chtějí mít Porsche po legendární zpěvačce a peníze pro ně mnoho neznamenají. Výsledkem byla horentní suma 1,6 milionu dolarů. Nerad bych se mýlil, ale tuším, že je to nejdražší Volkswagen Brouk, který byl kdy prodán…

Ještě než došlo na položku číslo 206, tedy ono Porsche, zaujala mě však jiná věc, která mě přiměla u přenosu vydržet až do samého konce a okamžitě začít psát tento článek. Protože to, co jsem viděl, může být důležité i pro nás, obyčejné milovníky starých aut. Naprosto excelentní Ferrari 365 GTB/4 Daytona po špičkové renovaci, s dlouhým seznamem vítězství na přehlídkách a soutěžích, nepochybně jedna z nejlepších na světě? Odhadovaná cena 800 tisíc až 1 milion dolarů. Vítězný příhoz? 770 tisíc. Zajímavé.

Lamborghini Miura P400 SV, na jejíž renovaci dohlížel sám velký Valentino Balboni a dokonce pomáhal shánět hříšně drahé originální pneumatiky? Odhadovaná cena 2,4 až 2,8 milionu dolarů. Výsledek? 2 200 000 USD.

Ferrari Testarossa z roku 1991, po první majitelce a s necelými 300 kilometry na tachometru, ale přitom stále perfektně udržované specialistou a připravené kdykoliv vyrazit? Očekávalo se, že se takový skvost prodá za nejméně 400 tisíc dolarů, spíše však za půl milionu. Ve skutečnosti to chvíli vypadalo, že se majitelka bude muset spokojit s nějakými 150 tisíci a nakonec se cena jen horko těžko vyškrábala na 290 tisíc.

Zpozorněl jsem, začal jsem sledovat pečlivěji a zapisovat si výsledné ceny a původní odhady aukční síně.

Ve zbylém průběhu aukce se několik vozů dostalo na nižší hranici odhadu. Dvě, konkrétně excelentní exemplář Jaguaru E-type první série a kýčovitý ‚Nudie Mobile‘ postavený z Pontiaku Bonneville, ji mírně překročiliy. A hipícké Porsche a starý Pierce-Arrow ze třicátých let překonaly horní hranici.

Všechno ostatní skončilo pod nižším odhadem. A nebylo to tím, že by se zrovna neprodávala žádná zajímavá auta. Bugatti 57C Atalante není vůz, který byste v inzercích mohli přehrabovat vidlemi. Přesto skončil na 1,9 milionu dolarů místo odhadovaných 2,2 až 2,4 milionu. Ferrari 250 GT California, jedno z nejkrásnějších Ferrari všech dob a co do počtu vyrobených kusů stejně vzácný vůz jako 250 GTO, se mělo prodat mezi 6 a 7 miliony dolarů. Sotva přelezlo pět. 

Aston Martin DB4GT Zagato je jednou z největších legend své doby a britským ekvivalentem Ferrari 250 GT SWB Berlinetta, ne-li dokonce božského 250 GTO. Jen se jich vyrobilo ještě méne, pouhých 19 kusů. A již téměř celou dekádu nebyl žádný z nich na prodej. Odhadovaná suma 15 až 17 milionů dolarů tak byla sice astronomická, ale také naprosto realistická. Tedy až do chvíle, kdy se ozval zvuk kladívka a Aston změnil majitele za ‚pouhých‘ 13 milionů dolarů.

Stejně tak závodní Mercedes-Benz 300SL Gullwing ‚Sportabteilung‘, který by měl být naprostým vrcholem mezi všemi 300SL. Nejlepší z nejlepších. Odhadovaná cena – 5 až 7 milionů dolarů. Výsledek? Stále úctyhodných, ale pro majtele nejspíš nepříliš potěšujících 4,2 milionu.

A zlatý hřeb večera. Ferrari 290MM z roku 1956 s karoserií Scaglietti. Auto, se kterým na XXIII Mille Miglia v dubnu 1956 odstartoval sám velký Juan Manuel Fangio z posledního místa a dojel čtvrtý. A když píšu sám, myslím tím úplně sám – bez navigátora, který by mu hlásil zatáčky, a za hrozivých podmínek. A to byl jen začátek skvělé závodní kariéry tohoto vozu. Proto by odhadovaná cenovka 28 až 32 milionů dolarů v dosavadním šílenství působila naprosto realisticky. Být takové auto na prodej před rokem, možná by i překonalo horní hranici. Skutečný výsledek však byl pro majitele nejspíš zklamáním – vůz se prodal za 25 500 000 dolarů.

Co to pro nás znamená?

Možná si říkáte, že prodeje aut, která nejspíš nikdy v životě ani neuvidíte, na opačném kontinentu a za astronomické ceny pro vás nic neznamenají a nemají šanci ovlivnit máš život. Jenomže mají. A jsem přesvědčen, že život všech milovníků klasických sportovních aut ovlivní, a to už relativně zanedlouho. 

Řeknu vám, co si myslím, že se právě stalo, a co očekávám, že se stane dál.

Že se téměř všech 30 vozů v nabídce prodalo pod očekávanou cenou, znamená, že je něco špatně. A protože v aukcích, jako je tato, nemůžeme tak docela očekávat, že by je ovlivnila aktuální nízká účast, špatné počasí či jiné mrzké vlivy – když už chcete utratit miliony dolarů za sběratelské auto, tak vás či ‚vašeho člověka‘ takové podružnosti nerozhodí – musí být problém v ochotě kupců nakupovat a utrácet peníze. Sběratelé na samém vrcholu potravního řetězce očividně začínají mít pocit, že již věci zašly příliš daleko. Může to samozřejmě být jen chvilkový otřes, ale vzhledem k šílenému chování trhu v posledních zhruba dvou letech to patrně nebude ten případ.

Jestli se nemýlím, stane se následující:

Investoři opustí trh jako krysy potápějící se loď a ceny se zase vrátí do příčetných mezí

Podobná situace se zopakuje na několika dalších aukcích. V médiích nejen že se přestane mluvit o tom, jak sběratelská auta překonávají rekordy, ale dokonce bude řeč o tom, že se ten či onen model prodal nejlevněji za posledních X měsíců či let. Začnou se objevovat články o tom, že investiční bublina se blíží ke svému prasknutí. ‚Sběratelé‘, pro které bylo staré auto především výhodnou investicí, začnou být nervózní a usoudí, že je pomalu na čase tento trh opustit. Na trhu se objeví víc aut a jejich majitelé začnou být flexibilnější s cenou. Ceny klesnou. Nervózní začnou být i ti, kteří zatím nervózní nebyli…

A zatímco investoři budou utíkat jako krysy, které opouštějí potápějící se loď, v ‚branži‘ zůstanou jen opravdoví nadšenci. Trh se otřese, ceny se propadnou a po bouřlivém, rozkolísaném období se zase ustálí na nějaké rozumné úrovni, ze které budou opět pozvolným tempem stoupat. Těžko říct, jestli to bude úroveň roku 2006, 2010 nebo 2012, ale je téměř jisté, že bude o hodně níž než ta současná.

To všechno se samozřejmě stane nejdřív se superdrahými sběratelskými kousky, ale stejně jako šílenství sběratelů v nejvyšších patrech společenského žebříčku vyhnalo do stratosféry i ceny aut dříve dostupných normálním smrtelníkům, půjde to teď opačným směrem. 

Už aby to bylo. A jsem vážně zvědav, kam se posunou údaje o hodnotách klasických vozů, až pojišťovna Hagerty’s po novém roce aktualizuje moje oblíbené grafy.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Yatka
11. prosince 2015, 07:51
0

Moc zajímavej článek, díky! Předevčírem jsem čirou náhodou neodolala a koupila obří nedobitnou spořící pokladničku. Tak myslím, že je čas do ní začít házet Palacký, Destinový a Masaryky, urvaný z vejplaty.

reagovat
M P
09. února 2016, 17:38
0

Tak taky bych chtel mit ty usporeny masaryky, sakrafix:D

Mi
Mickael
11. prosince 2015, 08:23
0

Anebo proste byli vsechny odhady premrsteny :)

reagovat
Vavris Vavrisovic
11. prosince 2015, 08:36
0

Ale o tom se přece celou dobu v článku košatě píše :-) Trh se začíná vyvíjet jinak, než renomovaná aukční síň odhadovala = je velmi pravděpodobné, že bublina praská, protože předpokládané ceny byly "přemrštěné".

Yatka
11. prosince 2015, 08:55
0

Je to logickej vývoj - teorie systémů. Tenhle model se přece opakuje pořád dokola, jde jen o to, vyčíhnout chvíli, kdy to začne a to jsem teda fakt ráda, že jsem se tady zaregistrovala :D

JayK91
11. prosince 2015, 11:17
0

a teď ta zásadní otázka - jak dlouho potrvá než si koupim zachovalé porsche 944 S2 misto za cca 300 - 400 tisíc za dejme tomu 150t? :-D :-D (ceny jsou jen příkladem) :D

reagovat
Frenki190
11. prosince 2015, 16:04
0

To se nikdy nestane, taky mi unikají moje vysněné klasiky, které rok co rok letí s cenou vzhůru. Museli by se majitelé rozhodnout auta pustit, prodat a nabídka by musela převýšit poptávku, to se u klasických aut zcela jistě nestane, takže nezbývá než šetřit a doufat, že snad jednou to klapne.

BobAsh
13. prosince 2015, 17:46
0

Nevím, jestli nastane propad ze 300-400 zpátky na 150, ale na 200-250? Proč ne. Ta auta v posledních dvou letech vystřelila vzhůru naprosto nepřirozeně a nepřiměřeně, spousta lidí je kupovala za přehnané ceny s vidinou výhodné investice. Jakmile začnou padat ceny drahých aut, zmizí tahle iluze i u těch levných a ceny se vrátí do normálu.

Vavris Vavrisovic
14. prosince 2015, 08:55
0

U M3 E30 asi jo, ale u 944 bych na to nesázel... Tam to je imho čirá nabídka/poptávka

BobAsh
14. prosince 2015, 13:59
0

Nabídka/poptávka je to i u Daytony. Samozřejmě 944 se liší tím, že právě prochází změnou ze starý plečky ve veterána. Ale nárůst takhle brutálním tempem je stejně divnej a vzhledem k tomu, že dneska všechny magazíny o autech píšou o tom, jak je skvělý do nich investovat, bude určitě spousta lidí, který si koupili 944 radši než třeba Boxstera, protože "investice".

JayK91
11. prosince 2015, 11:18
0

Jinak super článek ;-) :))

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
12. prosince 2015, 12:03
0

Když si vzpomenu, kolik nás stála renovace 1966 Mustanga, tak doufám, že pokud bude muset jít někdy z domu, tak na tom neproděláme kahoty. Jinak tyhle hračky v článku moc hezký, ale tak nějak finančně mimo mně. Sakra, to Ferrari 365 GTB/4 Daytona bych bral. Obzvlášť s tím červeným interiérem. Na ty jsem ujetej. :-D

reagovat
BobAsh
13. prosince 2015, 17:45
0

Bublina kolem muscle cars/pony cars proběhla už někdy kolem roku 2008 a potom většina klasik tohoto typu spadla zpátky na rozumné hodnoty a jejich cena je víceméně stabilní, případně mírně stoupá. Tam bych se prasknutí bubliny už nebál.

Nedy
12. prosince 2015, 17:54
0

Koneckonců, myslím, že všichni na tu chvíli čekáme, resp. očekáváme ji. Skoro to vypadá, že už je to tu... Už loni se spekulovalo o tom, že to musí velmi brzo přijít... Pro nás nadšence, je čas na pomalé odnášení lahví šampáňa blíže k lednici.

reagovat
ma
marek
12. prosince 2015, 22:22
0

však já hledám Saaba 9000 akorát nevím jestli vzít verzi před faceliftem anebo po tom, či nějakou poslední serii z roků 96-97 s motorem 2.3 turbo a při hladání jsem se až zhrozil kolik chtějí lidi za předchozí model - Saab 900, i celý prolezlý rzí . .

(nevíte jestli Saaby 9000 už měli ESP ?)

reagovat
Irwinek
13. prosince 2015, 18:45
0

no doufám, že to tak bude, chtěl bych zase 505 - ku, nejraději GTi :-D moc mne mrzí, že jsem ji prodal :-( úžasnej auťák :-D

reagovat
Vl
Vladis
13. prosince 2015, 23:13
0

No parada!
Ci vlastne ani nie momentalne ked zvazujem kupu MB SEL 600 mamuta obrneneho :D je za dobru cenu a prave preto by som ho chcel kaufnut a posunut dal neh sa mozem dostat k niecomu po com mi srdce prahne viac a nezere do doslova aj deti okolo ciest :D ozaj nechcete niekto ? :D je to kus po Helmutovi Kohlovi na slovensku prvy majitel bol žaluď (boss slovenskeho podsvetia) nez ho zastrelili :D a teraz je jak sa poveda na volno

reagovat
Frenki190
15. prosince 2015, 20:30
0

Mamut sel 600 je sice úžasné auto, ale majitelé se ho zbavovali už když byl nový, protože servisní náklady byly prostě neúnosné, nedovedu si představit kolik by tě stál servis tohoto auta nyní, když má 20 let. Já ti fandím, ale byl bych hodně opatrný a hodně bych se rozmýšlel, pokud máš hluboko do kapsy...což nevím :)

reagovat
M P
09. února 2016, 17:37
0

To se prave poradne prifukuje pred prasknutim, a o to bude ta rana vetsi:D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem