načítám data...

Autíčkářův týden: Exkluzivní sob a temná strana výkonu

06. prosince 2015, 17:29 11 komentářů Adam Forman Novinky

Jak moc skvělý může být duchovní nástupce GAZu M21 a proč je dobrý nápad prodávat auto formou loterie? Pochybná témata rozšíří terénní Maserati a náhrada za zesnulý Saab. A možná přijde i Darth Viper.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V pravidelném souhrnu informací a novinek z automobilového světa si představíme retro-futuristickou kreaci z naší strany železné opony a zauvažujeme nad výhodami prodeje ojetého vozu pomocí loterie. Navnadím všechny příznivce Hvězdných válek a silných amerických vozů povedenou reklamou na Viper ACR. Na chvilku se budeme tvářit jako váž(e)ný automobilový server nad připravovaným SUV od Maserati. Velkou premiéru si odbývá největší sedan od Volva S90, který aspiruje na pozici dříve obsazenou Saabem, a nakonec se zamyslíme, kolik lidí jde nacpat do jediné dodávky.

Bilenkin Vintage

Jak plyne čas, opovrhované pomníky minulosti se stávají žádanými symboly a špatné vzpomínky na socialismus se mění ve stokrát omílanou ideu sociální spravedlnosti. Tak je dnes možné potkat teenagera v zářivě rudém tričku potisknutém podobiznou Che Guevary, kterak se dovolává levnějšího bydlení a nostalgicky vzpomíná na dobu, kterou nezažil. Módní vlna podivného východo-retra, jakkoliv se mi ve zmíněné podobě hnusí, je neoddiskutovatelně zajímavější ve světě automobilů. Dříve vysmívaní majitelé žigulíků, kteří uchránili svůj stroj před rzí, nyní nazouvají běloboké pneumatiky a na světlomety lepí žlutou folii. Usazeni na koženkové sedačce s beranicí zaraženou hluboko do čela začínají sbírat zdvižené palce na sociálních sítích i od kolemjdoucích. Co když si chcete užít pocit sovětského retra, ale nehodláte obětovat současnou úroveň pohodlí a techniky? Pokud máte dostatek rublů na spořitelní knížce, pak pro vás mám dobrou zprávu: Rusové dokáží na zakázku dodat moderní retro kupé. Jmenuje se Vintage, a ačkoliv na první pohled připomíná design padesátých let, pod kapotou mu bije moderní srdce, ovládané nervovou sítí palubního počítače. Podobu elegantního kupé inspiroval GAZ 21 Volga, který byl pro účely znovuzrození překarosován na kupé s koncepcí 2+2. Oku estétovu zalahodí zejména bohaté chromování a stupňovité ploutve na zádi, které plynule přecházejí v zadní světla. Z některých úhlů se neubráním přirovnání k DB5, případně k současné inkarnaci v podobě David Brown Speedback GT . Ačkoliv je společnost Bilenkin Classic Cars celkem solventní, vývoj zbrusu nového vozu není v jejích možnostech. Jako základ pro nostalgický vůz tak posloužilo kupé řady 3 od BMW, konkrétně předchozí generace E92. Postmoderní počin tak k zajímavému vzhledu přidává i přesvědčivé jízdní schopnosti a v neposlední řadě nádherně zpracovaný interiér. Jestliže tajně sníte o Tatře T603, VAZu 2101 nebo GAZu 24 , ale nechcete na golfu vypadat nemožně, pak je zajímavé ohlédnutí za sovětským motorismem jako stvořené pro vás.

V jackpotu sportky je nyní VW Scirocco

Každý, kdo někdy prodával automobil, velmi rychle narazil na propast, která zeje mezi očekávanou prodejní a kupní cenou. Majitel loučící se se svým plechovým miláčkem nemá ani ponětí, jak otřesný kus šrotu prodává a kupující by nejraději koupil auto v perfektním stavu za housku a půl čajovky. Zajímavý způsob, jak se odvěkému problému vyhnout, nalezl mladík z Moldavska, který se rozhodl o prodávaný vůz slosovat pět stovek uchazečů. Za zrenovovaný Volkswagen z roku 1985 si majitel řekl nemalých 5 000 €. Aby požadovanou částku vybral, natiskl 500 lístků v hodnotě 10 €, které prodal zájemcům s tím, že jeden z nich se odveze nabízené Scirocco. Již z úvodní fotografie je patrné, že nejde o renovaci v pravém slova smyslu. Spíše je to takový vesnický tuning dotažený do zdárného konce. Rudý lak pochází z palety Porsche, leštěná kola mají k sériovým plecháčům také daleko a geometrie kol připomíná po střechu narvaný prostředek hromadné dopravy v Africe. ‚Nějaké změny‘ se prý odehrály i pod kapotou a interiéru nově dominují rudá sedadla Recaro a na sluch útočí posílený audiosystém. Automobil, který by za normálních okolností lákal především velice úzkou skupinu zákazníků preferujících rovné kšilty nad šíjí, si tak na sebe skvěle vydělal. Celkově jde o velmi příznivou situaci pro obě strany. Prodávající dostane, co si žádá, a kupující získá o gigantický rozdíl lepší pravděpodobnost výhry oproti konvenční loterii. Jsem zvědav, zda se tento perspektivní prodejní systém objeví i na našem trhu. Vsadili by jste si?

Temná strana výkonu

Prodeje jedovaté zmije z portfolia Dodge dlouhodobě váznou a nepomáhá ani okruhově zaměřená verze ACR. Továrny se v průběhu výroby musely dokonce na chvíli odmlčet, aby váhaví zákazníci vykoupili alespoň část naskladněných vozů. Přitom právě ACR ani zdaleka nezaostává za konkurencí, ať už po designové, nebo výkonové stránce. 8,4 litrový vidlicový desetiválec o výkonu 645 koní v kombinaci s pohonem zadní nápravy zní naprosto skvěle. Oproti sériové verzi došlo k mnoha dalším vylepšením. Do podběhů se nastěhoval sportovní podvozek s lehkými ráfky a na míru vyvinutými pneumatikami. Dalo by se říct, že z původního cestovního vozu zbylo jen torso, doplněné o plejádu bonusů. Snad právě pro to se perfektně hodí pro ztělesnění filmové postavy, ze které toho v původním stavu také moc nezbylo. Za doprovodu imperiálního pochodu vede průvod bílých klonů, reprezentovaných modely Charger (který maskou připomíná helmu nových stromtrooperů) a Challenger. Když se tak na elegantní karoserii černého kupé dívám, mám nutkavou potřebu připojit se k temné straně síly.

Maserati Levante

Evropské pobočky strádajícího koncernu FCA dělají vše, co je v jejich silách, aby zvrátili ekonomickou situaci italsko-amerického molocha a navrátily pozapomenutá jména zpět na silnice. Alfa Romeo představuje světu Giulii s typickou kombinací optimismu a nedochvilnosti, Lancia byla uložena do umělého spánku a Maserati usilovně testuje SUV Levante. Pseudoterénní Behemoth se postaví proti Porsche Cayenne a měl by excelovat zejména na asfaltu. Výbava i motory budou svázány se sedanem Quattroporte a veškerá technika bude vycházet ze schopností italského výrobce. Samostatný technický základ je vzhledem k blízkosti s koncernovou značkou Jeep malým překvapením, obzvlášť když koncept Kubang využil platformy modelu Cherokee. Odklon od amerického základu je důkazem, jak důležité bude Levante pro skomírající značku. Samo vedení Maserati přiznává, že velké SUV bude klíčovým modelem, do kterého vkládají veškeré naděje. Má snad ještě cenu ptát se, jestli svět skutečně potřebuje SUV od Maserati? Popravdě, pokud svět potřebuje Maserati, potřebuje i Levante. Bez něj skromná klientela sestávající z mafiánských bosů a evropských playboyů slavnou italskou tradici nezachrání.

Robotický sob

Volvo představilo svoji novou vizi automobilové dopravy pro rok 2020, podle které by do pěti let měli na palubě skandinávských vozů přestat umírat lidé. Způsob, jakým chtějí tohoto ambiciózního cíle dosáhnout, demonstrují oba nové modely, XC90 a S90. Zejména sedan, čerstvá novinka posledních dní, je přímo nabitý bezpečnostními technologiemi. Mimo standardní pasivní bezpečnostní prvky nabídne i výčet několika aktivních. Systém automatického brzdění nově rozpozná nejen chodce, ale i velká zvířata jako krávy nebo soby. K tomu se na palubě nachází hlídání jízdy v pruzích, schopné zasahovat do řízení a udržovat tak směr ve velmi vysokých rychlostech. Cílem konstruktérů bylo podle vyjádření šéfa automobilky zcela změnit dojem, kterým Volvo působí na řidiče. Mělo by zaujmout precizním zpracováním, severským designem a pohodlnou jízdou. Pro ambiciózní prohlášení má většinu předpokladů. Interiér svojí chladnou účelností zahanbí veškerý sortiment obchodního řetězce Ikea a infotainment si velikostí displeje nezadá s moderní avionikou. Největším tajemstvím zůstávají jízdní vlastnosti. Tiskové zprávy se holedbají komfortem, avšak první ohlasy na model XC90 příliš povzbudivé nejsou. Snad alespoň sedan s nižším těžištěm nabídne měkčí podvozek. Naopak pod kapotou se žádné velké překvapení nekoná. O pohon vlajkové lodi se podle přání majitele postará jeden z trojice zážehových motorů. Od turbodmychadlem přeplňované T5 přes T6 s netradiční kombinací dmychadla a kompresoru až po hybridní T8. O konkrétních hodnotách výkonu prozatím Švédové mlčí, ale osobně bych se dýchavičného projevu nebál. Zda novinka pohne se stojatými vodami prémiového segmentu, bude záležet především na dynamice a požadované ceně. Obávám se, že i při sebelepším nacenění se manžeři svých BMW a Mercedesů nevzdají. Ne že by snad šlo o tak dobrá auta, ale značka je značka a developer, případně vyšší manažer, se ve Volvu nebude cítit dostatečně důležitý. Uvidíme, jestli největší severský druh převezme uvolněnou pozici oblíbence architektů a designérů, kterou před lety vyklidil Saab.

35 dělníků v šestimístné dodávce

Kdo někdy nemusel převézt více lidí než je počet míst k sezení zapsaný do techničáku? Ono jen vlastnictví Pumy, případně čtyřmístného kabrioletu, k podobným kratochvílím přímo vybízí. Zkrátka ne každý má k dispozici prostorný a komfortní vůz, schopný transportu alespoň pěti osob. Jenže míra absurdity následující události je možná snad jen v Číně. Rostoucí poměr počtu vozů na obyvatele nezastihl při své expanzi všechny a tak se zejména chudší lid musí uchýlit ke kompromisům. A když píšu kompromis, myslím tím nacpat 35 dělníků do jediné dodávky. Kompaktní užitkové vozidlo, které se co do velikosti zastavilo někde na půli cesty mezi Subaru Libero a Fordem Transit, pojmulo do svých útrob neuvěřitelný počet pasažérů. Bohužel celé klaunské procesí zastavila na dálnici policie. Trochu celou scénku podezřívám z posuvných dveří na druhé straně vozidla, do kterých se vykázaní cestující okruhem vracejí. Až jednou pojedete z vesnické diskotéky v šesti lidech nacpaní do Felicie, vězte, že netrháte žádné rekordy.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Irwinek
06. prosince 2015, 18:23
0

No Vintage vypadá líp než ostatní ruské pokusy, možná bych si ho i koupil :-D
Nová T 603 na podvozku superbu s motorem vepředu bohužel nebude :-( kastle by prý byla pro sérii příliš složitá a pro pár kusů příliš drahá,, žlutá úprava je spíš totálním zoufalstvím a zničením možná zprovoznitelného vozu :-(
S 90 je u mne už navždy spojena s Janem Wilsgaardem, tahle se mi nelíbí, byť by byla sebelepší :-(

reagovat
Trinom
06. prosince 2015, 19:41
0

K tomu žlutýmu: Kill it! Kill it with fire!
Tohle jsem fakt vidět neměl.

Irwinek
06. prosince 2015, 19:55
0

věděl jsem, že se najde nadšený obdivovatel, ale že to bude tak brzy, to tedy ne :-D
mimochodem, to první auto je Volha gaz 24 :-d když jsem to zjistil, šel jsem do kolen, ale vyrábět se nebude :-(

M P
06. prosince 2015, 20:37
0

Co je to druhy odspoda?

JLK
06. prosince 2015, 22:18
0

Panda: trosku upravene BMW 850csi

Adam Forman
07. prosince 2015, 06:18
0

To druhý odspoda se ukrývá pod odkazem v článku ;-) To žlutý mi pěkně hnulo žlučí...

Irwinek
07. prosince 2015, 09:24
0

Jo, to druhý odspodu je na podvozku BMW 850 a využívá i shodný motor V12, 5,5l; 380 hp/5300 1/min; 260 km/h a 6 rychlostní manuál. Pokud vím, byl vyroben jediný kus firmou A:Level. Zajímavá byla i cena - půl míče v USD :-D (článek ze stránek Gaz klubu http://www.gazklub.cz/clanek.php?id_clanku=223 )
Gabriolet výše má jako dárce BMW 645i a to včetně interieru a je o dva roky mladší.

reagovat
M P
07. prosince 2015, 10:09
0

Ta predelana 850 je podle me nadherna. Asi jsem se zamiloval:D

Irwinek
07. prosince 2015, 09:37
0

Protože se " žluťásek " líbil, tak ještě troška :-D
mimochodem uning Tatraplánu taky není od věci, i když udělat z něj alroad :-(

reagovat
Ap
Apache
07. prosince 2015, 13:33
0

"strádajícího koncernu FCA" wtf...

reagovat
BobAsh
07. prosince 2015, 14:29
0

No, FCA úplně nestrádá v Americe, protože Chrysler docela funguje. Ale jinak je ta věta řekl bych velmi výstižná, zejména evropská část FCA je na tom zoufale...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8 1977
Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8

1977 rok výroby
240 koní výkon
6 600 ccm objem

Pontiac Solstice cabrio 2008
Pontiac Solstice cabrio

2008 rok výroby
175 koní výkon
2 400 ccm objem

Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT 2003
Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT

2003 rok výroby
275 koní výkon
7 300 ccm objem

Oldsmobile Cutlass Supreme  1992
Oldsmobile Cutlass Supreme

1992 rok výroby
191 koní výkon
3 130 ccm objem