logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Bazarový snílek

Bazarový snílek: Jaguar XJR

Nezbytně nutně potřebujete stovky koní pod kapotou? Jezdíte rádi bokem, ale zároveň občas toužíte po nenucené a klidné jízdě? Trpíte podzimní automobilovou depresí a chtěli byste ji vyřešit pořízením charakterního dostavníku? Našli jsme po vás lék.

Dnešním snílkem bych rád navázal na včerejší úvahu o osudu luxusních limuzín. Nevidím budoucnost úplně růžově a proto je třeba jednat, dokud je čas. Jak jinak bojovat proti útlaku SUV, než nákupem toho správného auta? Mercedes, BMW nebo Audi, to je taková osvědčená klasika. Mamuta milujeme kvůli jeho aroganci, nadřazenosti, maximálnímu komfortu a nesporné majestátnosti. E38 nás nepřestává udivovat svým chováním na silnici. Jezdí jako o dvě kategorie menší auto a její motory, to je prostě fantazie. Jedno z mála u kterého si nemůžete zvolit špatně, ať už vyberete cokoli. A Audi? A8 D2 je nádherná ukázka jak postavit velmi dobré auto, na ne zcela vhodném základu. Audi vytvořilo opravdu skvělé dílo, kombinující lehkost BMW s bytelností Mercedesu. Ale jak už to tak v pohádkách bývá, jen jeden vládne všem. Tím vyvoleným je pro mě osobně britská šelma.

Ano, můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat. Jaguar XJR je pro mě naprosto ideálním ztělesněním luxusní kategorie. Tenhle úžasný stroj  z Coventry má všechno co je třeba ke štěstí. Vznešený původ, ušlechtilý design, silný motor pod kapotou. Z vlastní zkušenosti vím, že ježdění v Jaguaru na člověku zanechá nesmazatelné stopy. Je to jako kvalitní stimulant, chcete to zas a znovu a pořád víc. Kouzlu téhle tradiční britské značky je opravdu jednoduché podlehnout. Zároveň si vlastnictvím téhle kočkovité šelmy nenesete na svých bedrech žádné předsudky, spojené s jinými prémiovými značkami. Však to jistě znáte. Vlastníte Mercedes? Lidé si o vás zajisté myslí, že jste kmotr místního podsvětí. Pokud máte BMW, ostatní ve vás automaticky vidí namistrovaného floutka, co silnicích všechny ohrožuje. Audi? Jistě se nevyhnete poznámkách o kolotočářích. Ale Jaguar? Tohle jméno prostě rezonuje úplně jinak. Lidé ve vás vidí správného gentlemana s vytříbeným vkusem. To se mi líbí.

My jsme pro vás našli jeden velmi zachovalý kousek z roku 1998. A co to znamená pro méně znalé? Jedná se o generaci X308. Takže na vás čeká čtyřlitrový vidlicový osmiválec, dopovaný kompresorem od Eatonu. Radost vám bude dělat zhruba 370 koní proudící na zadní kola skrze sametový, pětistupňový automat od Mercedesu. Stovka za 5,5 vteřiny a maximální rychlost elektronicky omezená na 250 km/h. To nezní špatně, že? Ještě víc vás ale dostane zvuk. Úžasný baryton skvěle doplňuje vytí kompresoru a díky tomu bude každé polechtání plynového pedálu pozvánkou do ráje. I muži mají své dny, ale tenhle lék dokáže spolehlivě zahnat všechny strasti a chmury. 

Emoce ale nevzbuzuje pouze samotná jízda. Stačí krátký pohled na vnější tvary a okamžitě víte s kým máte tu čest. To se v dnešní značně unifikované době také cení. Nezvykle nízká karoserie má za následek pocit, že sedíte přímo na silnici. O to víc to vynikne když se vedle vás na semaforech postaví nějaký moderní vůz. Ve většině případů z něj uvidíte leda kliky dveří. Interiér neoplývá přílišnou vzdušností, ale všechno vás tak hezky a příjemně obklopuje. Krásným detailem je i kulisa voliče automatu, klasická J-Gear.

Z předchozích řádků jste jistě poznali, že mám pro tenhle výjimečný stroj opravdu slabost. Je to esence tradice i moderny, zábavy i kouzelného komfortu. Jasně, spousta dílů je společných s lidovými Fordy, ale nikdo není dokonalý, že? Navíc ani údržba, velký to strašák starých Jaguarů, není v případě X308 nikterak děsuplná. Mám takový pocit, že tohle auto nutně potřebuju. A vy byste měli také. Pokud se mezi vámi najde odvážlivec, který inzerovaný kousek koupí, dejte nám určitě vědět. Hrozně rádi bychom se svezli.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
endless
5. 12. 2015, 20:51

"Navíc ani údržba, velký to strašák starých Jaguarů, není v případě X308 nikterak děsuplná."

No, když jsem před 2-3 měsíci uvažoval o koupi této generace XJ (r. v. 1996, 4.0)), věnoval jsem nemálo času zjišťováním informací jak drahá by byla údržba takového auta, protože kupní cena vozu této třídy častokrát nebývá tou největší položkou kterou musí kupující vydat aby mohl vůz dlouhodobě "úspěšně" provozovat.

Osobně jsem koupi tohoto modelu konzultoval s mechanikem kterého rukami prošlo vícero XJ a když jsem mu řekl že chci vůz do 75t. s tím že celkový rozpočet je cca 125t. Kč, od srdce a zhluboka se rozesmál a měl mě za blázna. Daný model mi vyloženě důrazně nedoporučil ačkoli kdybych ho nevyslyšel, přišel by si na nemalé peníze servisováním zvažovaného vozu, takže v podstatě byl sám proti sobě...

Dovolím si proto oponovat autorovi článku a napsat že údržba X308 opravdu NENÍ levná a jednoduchá, OBZVLÁŠTĚ pokud se jedná o XJR (kompresor navíc) s nechvalně proslulou AT od Mercedesu...

Pochopitelně, jako téměř vždy když jde o zajímavá a neobvyklá auta je to o bonitě kupujícího - má-li zájemce o XJ (nebo i XJR) hotovost (například) půl milionu, NENÍ problém si za 100-250t. auto koupit a jezdit (servisovat ho) s ním bez problému spoustu let - avšak ruku na srdce, kolik z nás co bychom tohle auto chtěli, disponuje takovou částkou a je ochotno ji za to auto utratit? Velmi, velmi málo, že ano... :-)

Takže ano, nádherný, elegantní, nadčasový vůz legendární značky ale ze všeho nejvíce pro toho kdo má na to jej provozovat.

0
M P
6. 12. 2015, 09:53

Dovolil bych si odhadovat, že kupovat starý Jag za 75 tisíc, s celkovým rozpočtem 125 je asi podobná blbost, jako se pokoušet totéž udělat s M5 E39, kde se ale obě částky vyskytují 3x vyšší. To, že se na autíčkáři objeví, že údržba není tak strašidelná, jako u jiných starých jagu (když z toho nechčije olej, není to Jag) ještě přece neznamená, že je někdo od nás doporučuje ke koupi lidem s rozpočtem 100-150 tisíc... Nebo já si nevšiml, on to tam Dan někde napsal?

0 reagovat
RomusCZ
5. 12. 2015, 22:03

On ten přehnaný optimismus ohledně servisování luxusních aut za zenitem je tu celkem na denním pořádku ;-)

0
M P
6. 12. 2015, 09:55

Viz mou reakci výše:)

0 reagovat
Nedy
5. 12. 2015, 22:09

Auto je nádherné... Ale vzhledem k tomu, že v inzerátu není cena, tak se obávám, že to nebude zrovna levné...

Co se týče servisu, kdyžt tak vidím komenty, ono žádné auto není levné. Sloník (BMW 525i E34), kterého zde recenzoval Panda, a já se o něm zmiňoval na foru, už tkay stál víc jak kupní cena a zdaleka nejsem hotov. S tím se holt musí počítat... Auta zkrátka servis potřebují, ale uznávám, že někdy to bolí víc než jindy...

0 reagovat
Pochtli
6. 12. 2015, 14:25

XJRko v manualu ve vinove cervene se svetlym kozenym interierem byl muj zhavy kandidat do doby, nez jsem si spocital, na kolik prijde provoz a pripadny opravy. Skoncil jsem u MX-5 :D

0 reagovat
Irwinek
6. 12. 2015, 17:52

XJ miluju, vadí mi jen nízký posaz, a i to jen do doby, než si sednu :-D S tím, že i na Fiestu koukám nahoru už jsem se dávno smířil. Doma najedu tak do 10 000 ročně, takže servis bych relativně mohl zvládnout ( tedy vždycky se může vyskytnout něco nestravitelného, ale to u čehokoli ). Termín doplacení hypotéky se blíží, mladýmu bude 18, tak snad by konečně mohlo dojít na nějakou tu větší radost, než jen 1:10 :-D

0 reagovat
Jenyk
6. 12. 2015, 21:23

Známý to má a můžu jen potvrdit, že je to úžasná, silně návyková kára. Prý ani servisně to nijak extrémně náročné není, ale bližší informace nemám. Jak tu už zaznělo, pokud má někdo na opici a banány půl mega a dobře si vybere, je to asi výborná volba.

0
BobAsh
6. 12. 2015, 22:01

Pokud má člověk strach ze servisu, je lepší šestiválcové XJR (X300), to má ještě automat od ZF, který je méně náchylný na problémy a má normálně drahý repas. XJR X308 už má automat od AMG, který zdechá a stojí hodně peněz.

Jinak je to jak říká Matěj (Panda) - X308 XJR není nijak hrozivě nákladné auto na provoz v intencích svojí kategorie. Čímž je myšleno, že to nebude horší než S8 D2 nebo E38 a nejspíš to bude mnohem lepší než W220 S500 nebo S600.

Nelze očekávat, že to bude mít provozní náklady Octavie RS.

0 reagovat
franc
19. 12. 2015, 12:24

zajimavy je, ze v jakejchkoliv zahranicnich recenzich xjr neporovnavaj s jinejma luxusnima sedanama, ale se ubersedanama vyssi stredni, aka bmw m5 a prip mercedesem e55amg
ktery zajednak staly podobne, jezdej podobne, (za coz vsechna cest jagu) ale hlavne maj stejnej, ba i vetsi vnitrni prostor
jag je vnejsima rozmerama mozna auto o kategorii vys, ale rozhodne ne romzerama uvnitr

jinak je to auto skvely a naklady na provoz tak tragicky fakt nejsou hlavne v intencich auta se skoro 400k, nicmene to neznamena, ze jsou nizky

a z prevodovek bych nakou extra vedu u x308 xjr fakt nedelal
prevodovka od mercedesu-neni to amg, je to obycejnej siroce pouzivanej krasne sehnatelnej 5g tronic aka 722.6, je skvela a to navic hlavne v pripade, pokud by clovek mel na banany a napriklad resil zvyseni vykonu motoru, protoze utahne az 1000Nm
ZF 5HP24 u slabsich verzi x308, (ktera se jinak da najit temer ve vsech osmivalcovejch bmw, potamo rangu se stejnym motorem ty doby a nakejch audinach) neni taky spolehliva diky predepsany (ne)udrzbe a bejvaj s ni taky casty problemy
jetej 5gtronic v zaruce stoji 1500eur, zf stoji 1000, takze tam bych rozdil a naky tragedie z toho nedelal
btw. predchozi x300 xjr nema prevodovku od zf, ale od general motors- GM 4L80-E, ktera jeta stoji tesne pod 1000e.. to bych za propastnej rozdil nepovazoval

0 reagovat
Filip Nejedlý
16. 2. 2016, 09:14

Tento článek mě zaujal, jakožto majitel 308 s kompresorem, auto mám 4 roky, takže už malou představu o jeho provozu mám, pominuli vůz v recenzi, který je z fotek do jisté míry zasažen tunerem, výfuky a pod. tak se opravdu jedná o velmi charakterní vůz, podobné pocity nenabízí žádné jiné auto, byť může mít lepší jizdní vlastnosti, nebo vyšší výkon atd, ale toto je prostě originál po všech stránkách, náklady na atmosferické 308 jsou opravdu nízké, auto nemá vyložené slabiny, vyjma rozvodů, které lze jednoduše upgradovat, a koroze, která zasahuje klasická místa, taktéž relativně levně řešitelné. Ale u kompresoráku bych o nízkých nákladech nemluvil, motor s kompresorem, má citelně vyšší náklady, a není to jen o spotřebě. Je rozdíl provozovat mrtvolku, a čekat až zhasne uplně, viz všechna XJR za 75 nebo 125 tisíc...........rozumná 308 S/C dnes bude 250 000+ a i přesto bych si nachystal 100 000 bokem na doladění drobností, které bude mít každe 20 let staré auto, od popraskaného laku na výdřevě, přes spadené stronice atd. jinak kompresorák, je vždy sázka do loterie, tak jako e 55amg nebo m5 toto jsou auta, která často dostávala dost na frak díky svím schopnostem, a auta se 100tkm, mohou být dost ozavoděná, a není problém na autě dělat servis i za 200000, toto už je malinko o štěstí, jinak vždy kupovat auta do MY 99 jen 2lambdy, nemají EGR a mají jednoduché 2pin cívky, od MY 2000 ústupky eko kravinám, 4 lambdy, neustále chyby o směsy atd............na Jaguara musíš mít srdce a koule, pokud toto není doporučuji Audi nebo BMW těch je všude mnoho a je s nimi méně starostí, ale taky méně zážitků, můj subjektivní názor.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte