načítám data...

Autíčkář se ptá: Soumrak luxusních limuzín?

Pokud si dobře pamatujete, před pár týdny jsme zde na stejném místě, řešili vymírání mainstreamových kupé. Za hlavní důvod jsme označili nástup všemožných crossoverů a SUV. Čeká podobný osud i luxusní limuzíny?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Crossovery jako zabijáci malých kupé. Na první pohled trochu zvláštní, ovšem při bližším prozkoumání je situace vlastně docela logické. Pár dní na to se v redakci rozhořela další vášnivá debata na podobné téma. A protože jsme se nedokázali uspokojivě shodnout, rádi bychom slyšeli váš názor. 

Segment luxusních limuzín byl vždy výkladní skříní technologií dané automobilky. Od bezpečnostních systémů až po vyloženě zbytné hračky. Taková třída S od Mercedesu s každou novou generací posouvala hranice možného dál a dál. Luxusní sedany už od počátku své existence kombinovaly fantastický komfort s jistými jízdními vlastnostmi a celé menu vám bylo servírováno v interiéru tak noblesním, že konkurencí mu mohlo být tak akorát prezidentské apartmá v pětihvězdičkovém hotelu. K tomu musíme přičíst také jistou dávku arogance a pocitu nadřazenosti, kterým tahle auta disponovala. Však si vzpomeňme na pojízdnou pevnost W140, jaký budila respekt na silnici. Každý člověk, který něco znamenal, jezdil tímto typem vozu. Politici, manažeři nadnárodních korporací, dokonce i filmové hvězdy vystupovaly na červený koberec z luxusních limuzín. Nicméně – ať se nám to líbí, nebo ne – časy se mění a tuhle ,práci' začínají vykonávat hráči ze zcela jiné kategorie. A myslím, že tušíte, co mám na mysli. 

Ano, terénní vozy. Nebo spíš jejich deriváty ve formě různých SUV a crossoverů. Původem čistě pracovní nástroje vyměnily holínky za mokasíny a špinavé montérky za dobře padnoucí oblek. Offroadové pneumatiky vystřídaly kované jedenadvaceti palcové disky, gumové rohože musely udělat místo pro ručně tkané koberečky nejvyšší kvality. Parkoviště exkluzivních kasin a ještě dražších hotelů, golfová hřistě, jednoduše v místech, kde jsme dříve potkávali sedmičkové bavoráky, velké Jaguary nebo eska ze Stuttgartu, dnes vídáme všelijaké Q7, nablýskané Range Rovery, nebo velké GL. Dokonce i aristokratické značky, jako je Bentley či Jaguar, pro které bylo dříve naprosto nemyslitelné vytvořit něco tak plebejského jako teréňák, dnes uvádějí na trh crossovery a nahrazují jimi své gentlemanské sedany. A bude ještě hůř.

Nepopírám, že sedět výš je příjemné. Stejně tak v otázce komfortu udělala SUV velký krok kupředu a už dávno to nejsou nepohodlné stroje. Ale pořád mám tak trochu problém brát SUV jako vlajkovou loď prémiové automobilky. Něco mi na tom nesedí. Mám velké obavy, aby se z mé oblíbené a dříve zcela nedotknutelné kategorie nestal pouze lepší hotelový taxík. Aby jeho místo na špici automobilového průmyslu nezabral velký a hranatý crossover.

Jak to vidíte vy, čtenáři? Dáváte přednost masivním SUV, nebo je pro vás vrcholem potravního  stále velký sedan? Jaká ho čeká budoucnost? Podělte se o váš názor v komentářích.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Se
Sedrik
04. prosince 2015, 14:39
0

Znám pár opravdu bohatých lidí (ne osobně samozřejmě, ale vím, čím jezdí) a dělí se do 4 skupin:
- hodně bohatí, ale ne nechutně bohatí, které auta nezajímají: A6 kombi, Superb kombi 4x4
- nechutně bohatí, které auta nezajímají: X6, RR, Q7
- bohatí, nebo nechutně bohatí, které auta zajímají: M5, CLS 65, IS-F
- nechutně bohatí, který silnice nezajímají: heli

Vím je o jednom generálním, který má Sko, ale služební má BMW 5GT. Takže souhlas s článkem.

reagovat
M P
04. prosince 2015, 14:48
0

Můžu se jen zeptat, jak je možné, že člověk, kterého auta nezajímají, dospěje k tomu, že si koupí RR? Čekal bych, že právě naopak, RR bude oslovovat především lidi s vybraným vkusem, na rozdíl od X6 nebo Q7 (jakkoli se z Q7 nyní spíš stala neforemná nudná krabice, což je dle mého jen dobře, neboť macho faktor se dosti vytratil).
Upřímně mi tohle dělení přijde dosti tendenční. Mám to chápat tak, že fanoušek do aut se pozná podle toho, že jezdí M5 nebo IS-F? Nemyslím si.

mu
munilaw
04. prosince 2015, 16:05
0

Tak možná proto, že RR zná i člověk co se o auta nezajíma a tak nějak ví že je to top :-D ( osobně RR moc nemusím, ale to je jedno :-D )

Jindřich
04. prosince 2015, 17:38
0

Tohle rozdělení mi nějak nesedí. Zaprvé ta auta a za další tohle kastováni je blbost.
Ja jezdím supem kombi 4x4 a rozhodne nejsem bohatý

BobAsh
04. prosince 2015, 18:13
0

To, že bohatí lidi jezdí často Superbem ještě neznamená, že každý, kdo jezdí Superbem, je bohatý. Stejně tak v Americe jsou mezi "old money", tedy lidmi, kteří jsou bohatí už od narození a po generace, takže si nemusí nic dokazovat, oblíbené Chevrolety Suburban a GMC Yukon - jednoduše proto, že to jsou pohodlná a všestranná auta, která v případě potřeby utáhnou i loď nebo přívěs s koňmi, ale zároveň jsou nenápadná (v Americe, u nás je černé SUV á la FBI trochu jako pěst na oko). To ale neznamená, že stejnými auty nejezdí i středostavovské rodinky. Naopak právě to, že tím jezdí "obyčejní lidé" často bohaté majitele láká. Nepotřebují pozornost a nechtějí třeba Rollsem nebo velkým Rangem dávat najevo, že mají prachy.

Adam
04. prosince 2015, 20:38
0

Zdá se mi, že RR bylo špatně pochopeno. Podle mě je to Range Rover a ne Rolls ;)

Se
Sedrik
05. prosince 2015, 18:50
0

JJ, RR je Range
2Panda- asi jsi mě špatně pochopil. Já ty lidi znám a vím, jestli se o auta aspoň trošku zajímají, nebo jestli jezdí tím, co jim koupí firma a je jím to jedno. Pokud se o auta zjímají, tak si většinou za vlastní koupí něco pěkného (třeba tu M5), pokud je jim to jedno, tak jezdí firemním Superbem (bez ohledu na to, jak jsou na tom finančně).
No a potm jsou tady lidé, kteří peníze prostě neřeší a těm buď auto vybere Fleet specaialista podle postavení, nebo si vyberou něco, v čem jezdí jejich kamarádi (a to jsou většinou ta SUV).

Co jsem napsal je moje zkušenost a jak to já vidím - neříkám, že to je pravda a jediná pravda. Nevím třeba vůbec jak to chodí ve státní sféře, nebo v průmyslu. Je možné, že tam sedany pořád frčí. U nás ale prostě ne.

M P
05. prosince 2015, 19:00
0

Jo tak mně se to jen nezdálo, sám vím relativně prd:) jen jsem doufal v zajímavější auta...ve státní sféře bych čekal cokoli od fabií po superby. Vim, že hodně superbu se šestiválcovými motory šlo na různé vyšší státní instituce.

CerVus
04. prosince 2015, 16:08
0

Známí mají Range Rover Sport a BMW 535d což je asi ideální kombinace pro někoho, kdo si to může dovilit.
Každá ta třída má něco lepšího, takže si podle mě na trhu na trhu nekonkurují a zákazníky si najdou.

reagovat
Leli
04. prosince 2015, 21:39
0

RRS a 535d je vsechno mozny, jen ne nejaka "idealni kombinace aut", kor pro "někoho, kdo si to může dovilit". Spis je to takova pozerska kombinace, RRS je takovej ten range rover, co si koupis, kdyz nemas na plnohodnotnej velkej range rover. 535d je obycejny kompromisni auto.

CerVus
10. prosince 2015, 13:32
0

ta 535d je služební.

Lu
Lukyno
04. prosince 2015, 16:29
0

Ja s tym tak celkom nesuhlasim, vsetky tri nemecke znacky, Bentley aj Lexus maju limuzinu, ktora je o stupienok alebo aj dva nad najvacsim SUV. U Mercedesu je ten rozdiel asi najmensi, ale aj tam je podla mna dost vidiet rozdiel medzi triedou GL/GLS a S, co sa tyka pohodlia, vselijakych vychytavok a zrejme aj kvality (GLS sa vyraba v USA). Nie je to tak, ze GLS je SUVckova verzia Ska a medzi napr. BMW 7 a najvacsim SUV od BMW X5/6 je ten rozdiel priepastny. Range Rover je zatial asi jedine SUV, ktore moze ako-tak konkurovat velkym limuzinam, ale aj ten v nejakych veciach zaostava (napr. nema motor V12, okrem tej predlzenej verzie nema tolko miesta vzadu...).

reagovat
Leli
04. prosince 2015, 21:59
0

Me velmi mrzi, ze mercedes nevyrabi zadne auto v kategorii range roveru. On ho nikdo jinej nevyrabi (byť novym escaladem jsem zatim nejel).

GL je prodlouzeny ML, s jinym kufrem a trochu jinou kapotou. ML je dobry auto, imho spicka a nejlepsi volba v tomhle suv segmentu, ale RR patri jinam a dal. RR je predchozi generace Ska, ktery zvedli do vzduchu. Mercedes dneska uz ma novou generaci Ska, nez nam ji na Mcelich na narodnim predstaveni ukazali, tak jsem si nedovedl predstavit, jak by se 221 dala vylepsit. Pak najednou cink a 221 byla zastarala minulost a 222 priletela primo z budoucnosti. S RR nebo 221 se da dneska porad dobre fungovat, ale holt uz pak vis, ze ten TOP je dneska jinde a dal. Moc by se mi libilo, kdyby mercedes vyrobil auto jako je Range Rover. Design range roveru je v poradku, prostornost je taky v pohode, ale infotainment, pristroje, masaze, ergonomii a technologie, atd bych uvital ala W222. Stat to klidne o mega vic, nez nalozenej range rover, tak bych nevahal a uz by byl objednanej i se servisem excellent na 5 let. Bylo by to totiz opravdovy Best car in the world.

Pe
Petr
04. prosince 2015, 17:51
0

Jedna se o modni trend, ktery je stale na vzestupu. S tim nic neudelame. Myslim, ze uz to brzy nastane, kdy nove technologie budou v suv drive nez v sedanu. Otazka je spis kdy (a jestli vubec) se modni trend zacne ubirat jinym smerem. Dle meho nazoru tohle vydrzi hooodne dlouho pokud nenastane neco moc spatneho pro svet-valka, dojde ropa, nebo nekdo zavre kohoutek.

reagovat
BobAsh
04. prosince 2015, 18:15
0

SUV a crossovery jsou do jisté míry návrat ke klasickým proporcím, které auta měly do cca poloviny 50. let - potom nastoupila aerodynamika a snaha dělat auta co nejnižší. Zvrátit by to mohla jen honba za ekologií, která si vyžádá návrat k aerodynamickým nízkým karoseriím.

Mírus
04. prosince 2015, 22:07
0

BobAshův pohled se mi zdá mít správný směr - viz jeho dřívější článek na toto téma. Je to jeden velký paradox. Přišla doba, kdy se spoustě lidem (znovu) zalíbilo jezdit ve vysokých vozech. Tahle potřeba může být podvědomá, bez racionálního základu. Automobilky zareagovaly a začaly ty "žebřiňáky" :-) chrlit. Jako by byl ale problém, že tahle poměrně náhlá změna odporuje našim dosud dlouho budovaným zvyklostem, trendům a rozumovému chápání "co je správné". Proto ty všechny marketingové kejkle v podobě: SUV do města, Grand verzí a Plus verzí "základních" typů, crossoverů atd. Ty praktické vychytávky těchto aut (tu 4x4 a oplastování, tu variabilní interiér a větší počet sedaček) jako by byly jenom zástěrkou a šidítkem pro náš rozum, aby nám povolil uskutečnit naši touhu: MÍT VYSOKÉ AUTO. Je asi jen otázka (krátkého) času, kdy tyhle v našich očích původně "neurozené děti" se stanou právoplatnými "dědici" a "vládci" se všemi poctami.

Je
JeepCH88
05. prosince 2015, 13:52
0

Souhlas s BobAshem, když si vezmeme předválečné luxusní vozy, tak se proporcemi dostáváme přesně tam, kde jsme byli. Ono celkově se dneska dá najít taková paralela na 20. léta, kdy začínají být opravdu extrémní rozdíly mezi opravdu bohatými a chudými a ta střední třída se mezi ně postupně rozpouští. Aspoň to jsou mé pocity. Kam to vede už párkrát historie ukázala, tak uvidíme co tentokrát:D Konec filosofické vložky.... k těm SUV, každý ať jezdí v čem chce, ostatně sám jezdím v autě, které z části může za jejich oblibu v USA, rád se svezu pěkně nízko v sedanu...ale ten pocit se na všechny dívat pěkně z vrchu, mít "přehled" je prostě super, i když jsou to samozřejmě jen pocity. Naprosto lidi v SUV chápu. Ale nekoupil bych si to protože ty auta jsou arogatní ale až moc. Stará Ska nebo některé ameriky mě přijdou v tomhle ještě decetní, ale ty dnešní mi přijdou prostě moc, navíc ty předsudky okolo. Neskutečně by mi vadilo kdyby "ááá má Q7, to bude idiot" Proto jsem si při výběru mezi Jeepem a nějakým starším BMW dal přednost Jeepovi....ale uznávám trpím akutní úchylkou se odlišovat:)

Adam
04. prosince 2015, 20:39
0

*Myšlený jako Range a ne Rolls. Jinak správně je to samozřejmě Rolls

reagovat
ma
martin
05. prosince 2015, 01:14
0

chtel bych si koupit ojete C6 asi 4 roky stare, nedelam blbost ? nekazi se tento citroen ?

reagovat
BobAsh
05. prosince 2015, 13:26
0

Kazit se to asi bude, ale blbost to určitě není, C6 je geniální věc!

da
dave
05. prosince 2015, 19:05
0

Jediné C6 nad kterým bych přemýšlel je Corvette :-D

Ro
RomusCZ
05. prosince 2015, 22:14
0

Já ty SUV už celkem chápu. Problém je ale v kultuře, kdy velké SUV je známka nějakýho sociálního postavení. Němec si radějí koupí novou 3, ale čecháček si radši koupí 5 let starou X5.

reagovat
Bi
BigBang
16. dubna 2016, 13:14
0

Ta to já moc ne. Z čistě praktickýho hlediska - vysoká spotřeba, rozměry, poměrně nízkej podvozek, neplnotučnej pohon 4x4. Takže na silnici to žere, ve měste se s tim nikam nevejdu, v terénu, pokud se někam dostanu, akorát očešu plasty a podvozek. Nevím jestli lepší výhled, popř. větší bezpečnoct, což je relativní, vyváží výše zmíněné. A další věcí je ta, že tímhle tempem se počet SUV (a různých variací ta toto téma) zvýší natolik, že i ten výhled bude jako dřív z klasického osobáku.

Irwinek
06. prosince 2015, 17:21
0

Pár, možná až nechutně, bohatejch lidí bych znal, jezdí v Rollsu nebo v Bentley či Maybachu, ale vždy s kočím. V soukromí si jeden hoví ve staré žehličce a jeden v dokonce ještě starší šestsettrojce. Jen jeden má snahu si furt něco dokazovat nejnovějšíma obludama, a je to bohužel zrovna ten, kterej ve státní správě obral nás obyčejné :-(
Je veselé, když vejdete do ohromné garáže, kde mezi třema obrovskýma limuzínama je nejopečovávanejší Uno Fire, které si majitel i sám myje :-D Na lyže do Alp si půjčuje G od medvědů, jinak žádné SUV neprovozuje, zato má jachtu, na kterou se mu Rolls vejde :-D

reagovat
Bi
BigBang
16. dubna 2016, 13:14
0

Že by Uno jeho první auto? :D Nedivil bych se.

Irwinek
16. dubna 2016, 19:53
0

Mám pocit, že to snad byl dárek, ale nechci kecat a ptát se nehodlám :-D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem