načítám data...

Autíčkář se ptá: Opravdu není výkonu nikdy dost?

Fousaté přísloví praví, že výkonu není nikdy dost. Pokračující dostihy za nekonečnými stády motorových koní však začínají proslulé poučce dávat docela na frak. A to vypadá jako dobrý důvod, proč si to rozebrat trochu podrobněji.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Není to tak dávno, kdy bylo 300 a více koní výsadou několika nejdražších aut. Dneska? Kdejaký ostrý kompakt se chlubí stádem začínajícímk trojkou. Chcete-li, aby váš manažerský vůz patřil do kategorie supersedanů, potřebujete mít v motoru alespoň pětisethlavé stádo ořů. A pokud byste si snad dělali zálusk na kousek slávy mezi supersporty nebo v kategorii muscle cars, vůbec se neukazujte s číslovkou nižší než 600, lépe však bude vypadat 800 nebo rovnou kulatá čtyřciferná hodnota. Formule 1 aby se šly stydět někam do kouta…

Každým rokem si říkám, že už ty výkonové dostihy musí přestat, a každým rokem se přesvědčuji, že šroubovat čísla nahoru je stále ještě možné. Má to však ještě racionální význam? To se společně s vámi pokusím zjistit. Téma dnešního vyptávajícího se Autíčkáře mě napadlo při čtení článku o nejlepším performance autě roku 2016 v internetové verzi magazínu Road&Track. Pánové vzali na horskou silnici mimo jiné Corvette Z06, Viper ACR nebo Ferrari 488 GTB, tedy auta, která 600 koní produkují ještě o něco dřív, než se dostanou do těch nejšťavnatějších otáček. No a mezi řádky nebo rovnou napřímo se v textu pár krát objevilo sdělení: „Auto je tak rychlé, že jeho potenciál nemáte na silnici šanci využít”. I zamyslel jsem se a zapátral ve vzpomínkách, zda jsem někdy měl podobný pocit. Výčet opravdu výkonných aut, jež jsem měl tu čest řídit, je bohužel řídký jako vlas stoletého starce, takže to bylo pátrání velmi snadné a rychlé, ale přesto úspěšné. F-Type V8 a jeho 495 koní mi stačilo k tomu, abych měl chuť jít se zahrabat do hlíny a zdechnout bezvýznamnou smrtí vyděšeného přizdisráče. Po pravém pedálu Jaguaru je radno ve sportovním režimu pouze baletit, jinak kočička udělá CHRAMST.

A to je přesně ono. Na opravdu objektivní zhodnocení bych sice potřeboval rozhodně více času za volantem, ale i z relativně krátké zkušenosti mohu prohlásit, že zcela komfortně jsem se při využívání maximálního výkonu necítil ani na dálnici, a na okreskách bych byl schopen využít jen zlomek repertoáru výbušného srdce nazlobené kočky. Myšlenka, že bych někde mezi poli dokázal ždímat F-Type na dřeň, jeví se mi jako zcela naivní. Jednak to znamená mít na tachometru po chvilce 250 a řidičák v čistírně, člověk ani neví jak. Druhak by možná dřív přišla spektakulární smrt dle hesla “Drive hard, die young”. Jinými slovy, s F-Type bych jen stěží dosáhl rychlejšího tempa než v nějakém znatelně slabším autě (dejme tomu třeba v Boxsteru S), protože přebytek výkonu už je v podmínkách skutečného světa téměř nevyužitelný. Koneckonců, již mnohokrát jsem se přesvědčil, jak zakroucené slinice smazávají rozdíly a hravě skryjí deficit desítek i stovek koní. Stromy a pud sebezáchovy většiny lidí zkrátka způsobí, že dobře řízené Clio RS bude na reálné okresce stačit prakticky na jakéhokoliv soupeře. 

Jasně, máme tady okruhy a německé dálnice, ty bych si ale dovolil z dnešního pojednání vyřadit. Navíc si troufám tvrdit, že kočírovat Hellcat nebo 488 GTB v plném kalupu už bude pro trénovaného, ale stále běžného řidiče opravdu velký problém i na těchto speciálních úsecích asfaltových ploch. Pokud vezmeme v potaz pouze běžné veřejné silnice v ČR, není ona otřepaná fráze o výkonu, kterého není nikdy dost, už jen přežitkem z minulosti, kdy auta běžně nemívala výkony atomových ponorek? Opravdu může pro někoho být 500 koní málo na českých dálnicích a silnicích první třídy? Opravdu se omrzí i tak brutální věc jako 0-300 do 30 sekund? A co teprve na okreskách? Nestačí na technické silničky bohatě i těch ‚mizerných‘ 200, o kterých jsem psal kdysi dávno? Jaký je váš limit a kolik koní potřebujete k životu? Nebo stále zastáváte názor, že člověk je tvor nenažraný a i nekonečná síla by byla málo? To nám dejte vědět v diskuzi pod článkem.

PS: Kdybych měl v Miatě takových 250 k a 300 Nm, myslím, že bych nadosmrti nepotřeboval víc :-)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

St
Stefan
20. listopadu 2015, 17:51
0

Pan Vavris.Na jedný straně máte pravdu,ovšem na druhý - výkon není vše. Pořád platí staré známé "objem ničím nenahradíš." A další kategorie hmotnost. Více radosti udělá 1.4 100 koní v 1100kg než 2.2 150koní v 1600kg. A co teprv podvozek a brzdy. Ovšem článek supr, děkuji za supr čtení. ;)

reagovat
kv
kvakosh nocni
20. listopadu 2015, 19:25
0

jezdim s nasledujicima
kupe 1100kg / cca 270ps turbo rozhodne staci, skoro je to vlastne moc
limu 1800kg / V8 290ps NA - tak akorat
MPV 1800kg/ 220ps turbo - sneslo by to vic

takze v prumeru bych rek, ze nejaky normalni auto, kolem 1.5tuny by 250 az 300 koni bylo rozhodne az az, ale s nalezitym spodkem udelanym at uz objemem nebo turbem

reagovat
Mírus
20. listopadu 2015, 20:37
0

Jo, jezdím auty s 90 k a 115 k. Už ten nárůst o 25 k je na dynamice znát. Takže mít ve stejně těžkém autě 200 k, byl bych, věřím, nad míru spokojen... Taky mám jednu skoro 30 let starou motorku, už tehdy to byl obyčejný slabší cesťák, 73 k, 190 kg vlastní váhy. Moje auto by muselo mít právě 300 k, aby mělo stejnou výkonovou hmotnost (včetně řidiče). Nabízí se hejt dnešního drsného superbikobého motorkáře: "Hej, autíčkáři, máš problém použít 500 k výkonu usazený v teple koženého interiéru, obepnutý ergonomickou sedačkou a široce rozkročený na čtyřech kolech? Tak si to zkus na mé dvěstěkoňové vratké koze." Tolik drsný motorkář, ale stejně si říkám, těch 200 šemíků v mým autě by mně bohatě stačilo.

reagovat
Ma
Martin
20. listopadu 2015, 22:24
0

Kamarád jezdí Focusem RS MK1 o výkonu cca 280k a pokaždé když jsme si povídali, tak z něj nakonec vždycky vypadlo něco ve smyslu, že se toho auta v podstatě bojí.. A je to "jen" silná předokolka.. Ptal jsem se, proč si teda stavěl auto, které pak není schopen využít naplno? Odpověď byla přímější než jsem čekal.. "Jsem asi magor no.. " :D

Pokud jde o mě, tak jsem zatím spokojený s 1100kg/ 125k předokolkou vybavenou krátkou převodovkou a svorem. Není to nějak zázračné svezení, ale nestěžuju si ;)

Kdybych si měl vysnít ideální auto, tak by to bylo asi GT86 se smallblockem LS ;)


reagovat
Ro
RomusCZ
21. listopadu 2015, 00:19
0

200 koní na tunu je maximum, 150 koní na tunu je optimál, 100 koní na tunu je minimum :-D Tak nějak jsem to vypozoroval za těch pár let co mám řidičák. Občasný svezení ve sporťáku co má 500 koní je pěknej zážitek, ale bejt furt jednou nohou v krimu a druhou na hřbitově by mě asi nabavilo...

reagovat
Da
Dad
21. listopadu 2015, 01:31
0

mam 115 teoretickejch koni v letity miate a na okresce je neumim vsechny vyuzit.

reagovat
Bageta
21. listopadu 2015, 13:16
0

Kdyz ma auto x koni, tak to neznamena, ze je potrebuju porad vyuzivat. Pri bezny jizde plnej vykon clovek nevyuzije skoro vubec, pokud teda nema stado treba 40 koni, kdy je jasny ze je bude potrebovat vsechny aby to aspon nejak jelo. Ale proste obcas nastane situace kdy se nejaka vykonova rezerva hodi... Ale jinak jo vykony dnesnich aut uz jsou kolikrat asi dost prehnany a realne nepouzitelny...

reagovat
Kn
Knightrider
21. listopadu 2015, 15:41
0

V Mustangu jsem mel 560HP a k tomu i hodne udelany podvozek. To auto jezdilo jak motokara, i pres svoji velikost a vahu, ale i tak musel byt clovek sakra opatrny a zachazet s tim s rozmyslem, protoze jinak se rychle zmenilo v nebezpecnou zbran. Stacilo se jen podivat na plyn a svet kolem se v mziku zmenil v barevnou smouhu, ktera se pohybovala neuveritelnou rychlosti. Na okruhu nebo na letisti super, ale v beznem provozu byly tyhle vykony az absurdni a nesmyslne. V Corvette mam 360HP a porad je to pekna divocina, uz jen proto, ze to auto je mnohem mensi, lehci a se sofistikovanejsim podvozkem. Nizsi vykon je samozrejme znat, ale i tak porad naprosto predimenzovany pro "normalni" jezdeni a i pro obcasne vyblbnuti je naprosto dostacujici a rozhodne necitim jeho nedostatek a zatim nemam potrebu ho zvysovat.

reagovat
bobo23
21. listopadu 2015, 19:13
0

Když pročítám komenty před sebou, tak osobně se přiznám, že nemůžu víc než souhlasit. Těžko říct jaké je optimum. Sám mám nějakých cca 100 koní na 1015 kg a často si říkám, že by to sneslo i trochu víc. Ale všeho s mírou. Už těch 300, co kdysi byla určitá meta je myslím hodně. Naplno využít už je takový poteniál (nebavíme se o 2,5 t vážící limuzíně), chce dobrý podvozek a hondě umu. Takže takových 700, 800 nebo i více sice na papíře vypadá strašně hezky a nabušeně, ale stejně Vás nakonec může podělat kdejaký hothatch, jak už ostatně zmínil Vavris v článku.

reagovat
Lu
Lukas
21. listopadu 2015, 20:00
0

Mám 192 koní na 1300 kg s řidičem a myslím si, že už je to na tuto váhu málo a využil bych víc. 300k by mohlo být akorát.

reagovat
A.J.Michal
22. listopadu 2015, 22:16
0

I já to tak mám :) Alfa 75 V6 -- mit to tak 250 - 300 koní by bylo tak akorad :) , na 1100 Kg tech necelych 200 koni bylo obcas malo, nyni mam 1185 kg bez ridice a ta vaha jde proste znat a jede to hure jak predesle.

Ale kdyz si to tak vemu, tak na normalni silnice do provozu je to tak akorad, clovek to pozna az na okruhu, ze by to chtelo vice.

mu
munilaw
27. listopadu 2015, 20:00
0

Souhlas mám 1395 kg s řidičem a 193 koní, na normalní ježdění a klikaté okresky je to super, ale pak na okruhu, nebo velkých otevřených rovinkách na běžných silnicích by to chtělo více :-D

ja
jaba
23. listopadu 2015, 13:03
0

Popíšu vám to z pohledu člověka, který jezdí závodně s RC modely. Před takovými 10 lety se všichni hnali za výkonem. pak přišla revoluce v podobě LiPol baterek a neodymových střídavých motorů, se kterými je možné do modelu dostat výkon hravě přesahující 1kW/1kg. Nejdřív to byla záležitost těch bohatých, ostatní ladili starší technologie. Dnes je MEGA výkon koupitelný za hubičku a má ho každý. Dokonce mnozí cíleně výkon omezují, aby model byl řiditelný. Těžiště soutěžení se odehrává v naladění podvozku na na pneumatikách, protože výkonu mají všichni víc, než se dá použít. Pokud někdo ladí pohon, tak z pohledu dávkovatelnosti výkonu uživatelské přívětivosti. Prostě motor nesmí být rapl :-)
V dospělých autech jsme nyní v podobné situaci, jako modely před cca 10 lety. Výkony rostou, ale špičkové výkony jsou drahé. Očekávám, že časem přijde, stejně jako u modelů, doby, kdy výkon nebude nikoho zajímat. Prostě koní a kilowattů bude vždycky "dost" ve smyslu "víc než, se dá použít". Kolik to bude, je těžko předvídatelné, ale někde se to ustálí a začnou se řešit jiné priority.

reagovat
kv
kvakosh
23. listopadu 2015, 22:25
0

...a dost možná to bude i probíhat se stjnym médiem tj. eletropohonem

Se
Sedrik
07. prosince 2015, 13:24
0

Poprvé jsem měl stejný pocit jako Vavris shodou okolností také v Jaguaru - když jsem na předváděcí akci mohl řídit XF-RS. Najížděl jsem na D1 a abych se v klidu mohl zařadit mezi kamiony a pak do rychlého pruhu, zarazil jsem na cca 5 vteřin plyn do podlahy. Po krátkém kouknutí na tachometr jsem zjistil, že jedu přes 220 km/h a stále prudce zrychluji.
V ten moment mi blesklo hlavou - sakra, to se nedá. Vždyť si ten zátah nemám ani kde užít!
Aktuálně mám auto, které váží přes 1,6 tuny a má 220 koní. Rozhodně není líné, ale není to řádná raketa. I tak je ale schopné z 80 - 130 zrychlit okamžitě. 300 koníků je dle mého až až.

A teď popřu vše výše uvedené: stejně pořád chci c63 AMG 507 edition, protože prostě chci :D

reagovat
Ma
Marek Fried
25. února 2016, 22:31
0

Auto, který nehrabe na poslední kvalt a motorka, která se na poslední kvalt nezvedá na zadní, nemá dost výkonu. Jinak vždycky přijde situace, kdy bys chtěl víc...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem