načítám data...

Ptejte se Vojty: Čtyři kruhy za devět pětek

22. listopadu 2015, 16:30 14 komentářů Daniel Borský Ptejte se

Spolehlivý sedan Audi se slušnou motorizací a bohatou výbavou – to nezní jako složité zadání. Ale dá se takový sehnat za 90 tisíc?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Zdravím, 
můj čas na výběr automobilu se již pomalu, byť jistě, chýlí ke konci, a tak si musím ustanovit, do čeho jít a čemu se naopak vyhnout jako 3.3 TDI z rukou koncernového vraha. Mým cílem je sehnat nějaký slušný (vzhledem na limit v podobě 90 tisíc korun českých) vůz se čtyřmi kruhy na přídi a stupňovitou zádí (ať už kdokoliv nad ‚krásou‘ některých kombíků slintá blahem, můj případ to není). 
Samozřejmě jako první mě napadla A4 B5, především pomodernizační kousky, byť jich je v Česku (a v Německu se slušnou výbavou, tj. skoro f plný) pramálo. 
Ruku v ruce s lepší výbavou šla cesta výše, pohled na tehdejší A6 (která ve mně svým designem zádě zanechává značně smíšené pocity) mi však do výběru moc světla nepřineslo. 
A tak jsem se dostal až na vrchol tehdejší nabídky – A8 D2. Dle mnohých je auto opěvováno za spolehlivost a paradoxně i za lehkonohost – alespoň v porovnání s Mamutem či (před)bangleovskou sedmičkou –, nerezaví a její design se mi líbí. I výbavově se mi pozdávala, ovšem stále mám trochu strach z A-smrťáka, který mohl být nahrazen svým manuálním kamarádem jen ve dvou motorech, z nichž jeden je značně poddimenzován vůči velikosti i image auta a druhý cenou evokuje generaci D3. 
Má otázka tedy zní – má smysl se poohlížet právě zde? Co by bylo ideální, v jaké motorizaci a co brát jako strašáka, či jako první podnět k vyslovení „Das ist nich ideal, auf wiederholen"?

Dalibor Ch.

 

Na tento dotaz, s dovolením nejvyššího, odpovím já. Vzhledem k tomu, že přímo jeden poptávaný vůz (A6 C5) slouží v mé rodině již více než deset let a druhý objekt zájmu A4 B5 (zde v podobě Passatu B5) jsem si pořídil přesně před rokem, bych mohl být na toto téma dostatečně erudován. 

Abych se přiznal, z tvého dotazu jsem nedokázal rozšifrovat, co přesně od nového auta očekáváš. Lpíš na stálém pohonu všech kol, hledáš komfort a kvalitní zpracování, nebo si chceš užívat dobře zpracovaného interiéru? Píšeš, že tě zajímají především modely od Audi, takže se budu držet zadání. Co tedy vybrat? 

Nejlepší bude začít od nejmenšího. Áčtyřka přišla na trh v roce 94 a oproti jednoduchému a robustnímu předchůdci v podobě Audi 80 nabídla spoustu moderních řešení. A právě v tom může být kámen úrazu. Pokroková lichoběžníková přední náprava se čtyřmi rameny na každé straně je v kontextu samotné jízdy vynikající řešení. A4 se díky tomu řídí velmi lehce, příjemně a vzdáleně připomíná své zadohnané konkurenty. Bohužel někoho u Audi napadlo, že bude hrozně fajn nápravu vyrobit z hliníku. Což na dokonale hladkých silnicích, jako jsou například ve Španělsku, ani moc nevadí. Naše cesty mají ovšem k dokonalosti stejně daleko jako já k doktorátu z jaderné fyziky. A to znamená jediné – mizernou výdrž. Přední náprava málokdy přežije 60 tisíc kilometrů a oprava bývá poměrně nákladná záležitost. Co se týče motorizací, nejvíc doporučeníhodnou je nejspíš tradiční koncernová 1,8 s turbem. Vyniká přijatelnými provozními náklady i slušnou spolehlivostí. Nicméně z tvého dotazu trochu cítím, že bys raději větší objem a vyšší počet válců. I to dokáže A4 nabídnout, ale obávám se, že sehnat rozumnou šestiválcovou A4 nebude jednoduché. Obzvlášť pokud trváš na lepší výbavě. Pojďme tedy o kategorii výš. 

Audi A6 generace C5. 10 let soužití, přes 200 tisíc najetých kilometrů a spousta zážitků. Můžu tedy tohle auto doporučit? Ano i ne. Trpí obdobnými problémy jako menší A4, přední náprava nic nevydrží (to se zlepšilo po modernizaci po roce 2002), dost jsem si užil s elektrickými šotky. Největším problémem je však koroze. Letos jsem musel nechat vyměnit řidičovy dveře, protože kvůli korozi byla díra skrz naskrz. Chycené jsou lemy, stejně tak střecha. Všechno navzdory tomu, že auto nebylo nikdy bourané ani jinak opravované. Co jsem tak měl možnost slyšet, není to u těchto ročníků ojedinělá záležitost. To jsou důvody proč se ášestce vyhnout. 

Ale má také čím zaujmout? Ano, má. Naši A6 pohání šestiválcová dvaosmička, a přestože jsem slyšel hodně divokých historek o téhle strojovně, sám nemohu říct křivého slova. Jasně, konstrukčně nejde zrovna o nejjednodušší motor historie (2 katy, 4 lambda sondy), ale nám slouží skvěle. Navzdory mizerné údržbě je zcela bezproblémový. Dynamicky přesvědčivý, se spotřebou pohybující se okolo 11 l (a to auto jezdí především po Praze a okolí). Pocitově je dokonce rychlejší než některé starší BMW. Jízdně není A6 žádný zázrak, přece jen motor před přední nápravou udělá v zatáčkách své. O to víc zábavy ale nabídne na sněhu. Zadní náprava se okolo těžkého předku otáčí velmi ochotně a díky quattru si sněhovou nadílku opravdu užiješ. Viděl jsi někdy hod kladivem? Tak nějak to vypadá. Velmi dobrá je směrová stabilita ve vyšších rychlostech. Díky nízkému koeficientu odporu vzduchu a tudíž přijatelnému aerodynamického hluku je jízda po dálnici opravdu pohodová. A nesmím opomenout ani opravdu kvalitní interiér. Na 15 let staré auto je vynikající, příliš nevrže a pořád vypadá k světu. 

Třetím do party je vlajková loď Audi, model A8. Jak sis jistě mohl všimnout, na Autíčkáři máme pro generaci D2  slabost, obzvlášť pak pro variantu S8 . Na tu patrně se svým rozpočtem nedosáhneš, takže se zaměřím na obyčejnější verze. Tam mají smysl asi jen dvě motorizace, a to základní 2.8 V6 (popsaná výše) a osmiválcová 4.2. Už základní motor nabídne dostatečnou dynamiku, ale u A8 ti bude připadat, že to pořád není ono. Proto bych hledal větší V8, jedině to je správná a důstojná pohonná jednotka pro luxusní limuzínu. Automatu se neboj, pokud se o něj předchozí majitel aspoň trochu staral, neměl by být zdrojem problémů. 

Čím dokáže A8 nejvíc překvapit? Především samotnou jízdou. Díky hliníkové konstrukci působí na silnici jako o kategorii menší auto. Je obratná, je zábavná a zároveň si ponechává vysokou míru komfortu. Docela zajímavé, že? Audi není etalonem zábavného svezení, ale A8 D2 je výjimkou. Opravdu funguje velmi dobře a ani stran spolehlivosti nemívá zásadní potíže. Tohle auto se prostě a jednoduše povedlo. Řekl bych, že u áosmičky nebudeš mít problémy ani s požadovanou výbavou. Já osobně bych zkusil najít hezkou A8, myslím že budeš spokojený.

 

Závěrem bych rád doporučil ještě pár alternativ. I když nevím, co přesně od auta chceš, pokud čtu správně mezi řádky, mohl by tě zaujmout i koncernový příbuzný Passat ve verzi W8, v němž najdeš manuální převodovku, plnou výbavu a pohon 4x4 jako v případě Audi. Dalším tipem by mohl být Jaguar X-Type. Obvykle mezi čtyřkolkami doporučujeme i Subaru, nicméně předpokládám, že Audi sis předvybral i z důvodu kvality interiéru, a tam tě Subaru nemá čím uspokojit. 

Máte jiné tipy, či jiné zkušenosti s popisovanými auty? Podělte se o názor v diskuzi. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

hb
hb11
22. listopadu 2015, 18:28
0

Proc ne A6 C4 z konce vyroby? Mnohem kvalitnejsi a trvanlivejsi nez novejsi A6 i A4 a pro me osobne i hezci..

reagovat
Leli
22. listopadu 2015, 18:43
0

Ach bože...

„Das ist nich ideal, auf wiederholen"?

To jako vážně? Možná by nebylo špatný začít tím, že si někde koupíš slovník němčiny. Používání cizích termitů přináší, pokud nejsi v bobré konvici, značné rizoto. Člověk se cítí jako suterén, ale většinou to skončí katastrálním fiakrem, eventuálně se to dotyčnému vrátí jako buzerant.

Devět pětek je něco, co jsi obdržel jednorázově a další už nikdy nebudou? Že máš strach z automatu, kde výměna za jinej slušnej kus nebo repas s výměnou budou stát ve stropě odhadem 35k... Spojka vyjde na kolik? Na S8 na 15k plus práce... v podstatě stejný peníze.

Osobně jsem s první A8 párkrát jel, s 4,2 V8 a špatný to není. Nezapomenutelný a úžasný taky ne, ale za ty peníze, proč ne.

reagovat
JP
22. listopadu 2015, 19:13
0

V dobách kdy jsem měl A8, tzn. asi 4 roky zpět vyšel repas starýho 4q automatu ZF zhruba na 55 a víc (starou převodovku bych nekoupil), spojka s prací na S8 vyjde zhruba na 12-13.

JP
22. listopadu 2015, 19:32
0

Ale jinak samozřejmě souhlasim, že koupě A8/S8 neni jednorázová investice pro někoho, koho položí repas automatu. Spotřební díly jsou vcelku robustní (ani s tou nápravou to neni taková tragédie) a něco vydržej, ale když už to odejde tak je to obvykle dražší než u běžnějšího auta. Potom je problém, že i když se vybere pěknej kus, dost věcí tam stejně bude na výměnu jako u každýho 15 let starýho auta s 300+ na budíkách - stačí pár drobností na podvozku, lambdy, rozvody, olej a je to jak ten repas automatu. Pokud to auto chce mít člověk delší dobu, chce to neustále všechno řešit ihned, jinak "se to sejde" a najednou je z toho auto za 90, do kterýho je potřeba v nejbližší době nastrkat 90, díky čemuž pravděpodobně skončí v bazaru a následně ho někdo dojezdí do konce... Takovejch aut je na prodej všude plno, vlastně mam pocit že je to případ většiny D2 co jsou na prodej, svojí jsem aktivně hledal něco přes půl roku.

Leli
22. listopadu 2015, 19:35
0

Kamarad ma zrovna D2 4,2 a resi klouzajici dvojku, vyresil ji jinou prevodovkou a stalo ho to celkem myslim dvacku? Do staryho auta bych klidne dal starou funkcni prevodovku, proc ne?

briza
22. listopadu 2015, 20:09
0

Protože zrovna u převodovky je starší a jetá dost sázka do loterie. Může to fungovat, ale taky může za 2tis. zakukat a co pak? Pak přijde ke slovu stejně repas, protože už to lidi nechtějí riskovat. Čili je jednodušší a finančně výhodnější ho udělat rovnou :)

JP
22. listopadu 2015, 22:35
0

No, já mam S8 jako daily car kterej plánuju používat ještě řadu let (vlastně možná i tak dlouho, než mi ho stát zakáže, nebo ho nabourám, protože vůbec netušim za co bych ho kdy chtěl dobrovolně vyměnit). Vlastně od něj co do spolehlivosti a míry funkčnosti neočekávám o nic míň, než bych očekával od novýho auta, takže s nim v tomhle ohledu nemůžu zacházet jako s nějakym dojetym vrakem a servisovat "až když to nejede ani dopředu", nebo hrát sportku s jetou převodovkou a čekat kdy mě nechá 500km od domova. Nejsem žádnej znalec automatů a usuzuju jen z toho, co mi bylo řečeno když jsem zkoumal co budu dělat kdyby se to vysypalo - jetý převodovky z vraků mi všichni vymlouvali, že je to "black box" u kterýho při koupi vůbec nevim na čem jsem a jak dlouho to vydrží, přičemž u věci která má pravděpodobně najeto několik set tkm a je 15 let stará nejsou vyhlídky na úspěch úplně ideální (zvlášť když většinu benzinovejch A8/S8 pošle na vrakáč právě převodovka). Potenciál toho, že budu tu převodovku měnit za pár měsíců znova by pro mě bylo větší zlo, než připlatit za repasi (ke který by možná došlo tak jako tak) u někoho ověřenýho a mít klid. Několik lidí mě i přesvědčovalo, že jetá převodovka která delší dobu leží a neběží naplněná olejem je sama o sobě časovanej průšvih, co je na tom pravdy ale nevim. Kdybych to auto využíval jen na ježdění kolem komína a bylo mi jedno že bude třeba 14 dní stát, tak bych samo přemejšlel jinak. Do jetý převodovky bych ale asi stejně nešel.

JP
22. listopadu 2015, 22:44
0

Jo, asi by bylo dobrý poznamenat, že S8 mam s manuálem a hlavní důvod byl právě ten, že jsem nechtěl nikdy řešit přesně tyhle blbosti. S těma ostatníma nevýhodama automatu bych se asi nějak smířil, byť by mě teda pořád hlodala myšlenka, že tam někde venku jezdí lepší auto který jsem mohl mít, kdybych neudělal kompromis :D

Da
Dan
22. listopadu 2015, 20:39
0

Já bych zase doporučil A4 B6 .. do 90tisíc jde sehnat hezká a je to docela moderní auto :) a furt vypadá dobře

reagovat
mq
mq
23. listopadu 2015, 00:13
0

A kolik je v tom místa podélně? Je to srovnatelné např. s E46?

au
audis
23. listopadu 2015, 23:38
0

Mám audi a4 b5 2,8 quattro manuál, po faceliftu. Nájezd 200 kkm, asi reálný, dovoz z německa prý zaručená kvalita. Realita: furt něco měním , co prostě za ty kilometry musí zákonitě odejít. Posledních 30 kkm (ceny co si matně vzpomínám i s prací mimo autorizák ale za kvalitní díl, ale levná práce - zaplatpánbuh za ni) : chladič 4000 kč, silenbloky motoru 3000 kč, pravý katalyzátor 5000 kč, zavěšení předních kol 15000 kč, někde sákne olej leccos už přetěsněno ale zase sákne asi jinde 2000 kč zatím, přetěsnění převodky řízení 4000 kč, ložisko vzadu vlevo a pravo 3000+3000 kč, oprava cívky kompresoru klima 1500 kč ze známosti, výměna ozub. kola zadního diffu (z vrakáče) 2000 kč, zatuhávají zadní třmeny - několikrát čistěno - příště nový á3000 kč /kus , tlumiče a pružiny asi 20 000 kč. A možná ještě něco. Vysoká spotřeba oleje > 3/4 generálka motoru 30000 kč (prostě smůla na kus). V běžném neautorizárku bych tipoval ceny 1,5 násobné. Může se zdát, že tohle auto je poruchové , ale prostě všechny díly jsou při tom nájezdu na výměnu. Bohužel. :-( Náklady jsou v podstatě jako levný atmosférický běžný 4válec benzín, ale 1,5 násobek, protože šestiválec a vyšší výkon než má třeba oktoška. Auto tedy ve srovnání ostatními má vyšší náklady jen o ten 1,5 násobek. A furt se něco sere, protože to je starý. Věřím tomu, že Fiat Punto stejně staré vyjde na 1/2 při servisu. Naštěstí jsem ušetřen cen S4 modelu (údajně mnohem vyšší ceny za díly), nejsem dýzl a jeho dardy, nemám turbo, nemám automat (ale sním o něm ), rozvody mám vpředu a nikoliv vzadu, měnit lze porouchané díly a nikoliv celky jako u novějších aut (za ceny celků). Méně elekroniky, takže jednodušší diagnostika. Při koupi může být deklarováno, že leccos bylo měněno před nedávnem. Ale nezjistíte, zda za kvalitní díl, nebo šunt , který odejde za 20 kkm jako u mě zavěšení předních kol. Svezení moc prima, pohodlné, silné (jo chtělo by to ještě víc:-), uspokojivě bezpečné, trakce na sněhu dynamicky jako okolní provoz na suchu :-) Chtěl bych říct doporučuju, ale stáří auta nikdy doporučitele neodmění. Závidím zdejším autorům koupě auta za pár tisíc a ten super pocit, když to vydrželo víc, než kupující očekával. Jako hlavní auto pro rodinu se toto ale aplikuje špatně. Jestli bude někdo tvrdit, že má jiné auto a nic na tom neměnil, bud se trefil zrovna do periody, kdy na něj nic nevyšlo, nebo ten co má auto 0 - 300 kkm měl zrovna štěstí. Pro rady doporučuju audiklub.cz

reagovat
JP
24. listopadu 2015, 04:29
0

Tak pro srovnání posledních 30kkm s S8 D2 (aktuální dohledatelný a ověřený nájezd 310tkm):
3x olej (8l+filtr, samo domo - v tomhle jsem paranoidní) 6.000,-
repase zadních brzdičů + destičky 3.000,-
naplnění klimy 1.000,-
2x vstřik třeba 2.000,- ale vyšlo mě to na 0,- protože jsem k autu dostal náhradní motor
LP ložisko (páč mam občas v rukou nasráno a poslal jsem to na obrubník) 4.500,-
Svíčky (prevence, nevěděl jsem kolik maj najeto) 2.000,-
Pak jsem řešil oťukaný přední blatníky od drobnejch incidentů (kupodivu jde hliník vyklepat, byť ne tak snadno), tak se to nalakovalo spolu s předním nárazníkem 12.000,-
Zimní sadu kol jsem koupil za 4.000,- čistě kvůli origo Avus face 18"(sháněl jsem je dlouho, jakýkoliv jiný kola považuju na S8 za nedůstojný:D), ale pneu se kterýma jsem to koupil na tom maj po zimě pořád skoro 6mm, takže neřešim.
Při poslední návštěvě na heveru jsem objevil KO PP manžetu a ložisko zadního kola, ale to se bude dělat teď v týdnu a nevim co to bude stát.

Nikdy nekupuju lowcost díly, naopak vždycky servisáka nabádám k tomu, ať tam dá to s čím jsou nejlepší zkušenosti bez ohledu na cenu.

Prostě mimo běžnej servis po mě chtělo auto jen 3.000,- za ty zadní brzdy, všechno ostatní byly následky toho, že jsem sám něco zničil, nebo jsem měnil něco co ještě nebylo potřeba měnit. Na starý A8 by ale byl ten výčet podstatně horší a to jsem s ní najezdil půlku. Ale než A8, to bude ještě zajímavější Alfa GTV (916) 3.0, tam je posledních 15tkm (víc jsem za ty 4 roky nenajel) následujících:
Rozvody 24.000
přední brzdy (nový brzdiče a obložení) 16.000
repase zadní nápravy (origo guma, nechci powerflex) 7.000
pár blbostí na podvozku 8.000
chladič oleje 13.000
termostat 2.000
tlumiče 12.000
olej (Selenia Racing) 2x 2.000
stahování oken - 2x motorek, 1x mechanismus 3.000
baterie 2.000

A to mam pořád auto, na kterym je potřeba vyměnit pískající startér (už to kvůli tomu bylo ve 3 servisech - všude na mě koukali ať to radši odvezu jinam, nebo s tim jezdim dokud to jezdí a ve finále to neopravili přestože jsem jim řekl že vim že to stojí hodně práce (motor musí ven) a že to jsem připravenej zaplatit). Dál na něm nedoléhaj plasty, protože celolak, resp. rozebírání a skládání na něj dělalo nějaký ultraprase, takže tam nic nesedí, spousta věcí ani nebyla zapojenejch apod., drnčí ložisko kompresoru klimatizace,no a v závěru má odrbaný kola, který chci nechat repasovat, ale nekompromisně vyžaduju aby měly stejnou barvu jako origo (Cup kola maj takovou lesklejší a chci aby to zůstalo v originálním stavu) a nikdo to neni schopen splnit - pořád "pane vyberte si z těhlec dvou stříbrnejch, ty sou pěkný"... Vlastně mě už to auto poslední dobou docela štve, pořád stojí v garáži, nájezd minimální, chtěl bych ho dát do kupy, ale je s tim takový s*aní že si na to najdu nervy tak jednou za rok (naposledy na ten chladič oleje, tak už alespoň nedělá loužičky...

JP
24. listopadu 2015, 04:39
0

Ale stejně je miluju, holky jedny :D

JP
24. listopadu 2015, 04:47
0

Ale stejně je miluju, holky jedny :D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem